Kisalföld logö

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 23°C Még több cikk.

Londoni elemzők: Magyarország költségvetési világelső

Magyarország minden idők egyik legnagyobb költségvetési kiigazítását hajtotta végre a tágabb értelemben vett felzárkózó térség történetében, és ennek révén államháztartási pozíciója a legerősebbek között van az egész világon - áll az egyik vezető londoni befektetési ház pénteken közölt elemzésében.
A Bank of America-Merrill Lynch (BoA-ML) havi globális feltörekvő térségi helyzetértékelésének Magyarországról szóló fejezete - amely a "Magyarország - költségvetési világelső" címet viseli - azt írja: a ház becslése szerint "a drákói" pro-ciklikus költségvetési szigorítás mértéke a hazai össztermék (GDP) 10 százaléka körül volt 2006 és 2010 között.

A ciklikus dinamikákat figyelembe véve, a BoA-ML által a GDP 3,8-3,9 százalékára valószínűsített tavalyi és idei (eredményszemléletű) államháztartási hiány 0,5-1 százalék körüli GDP-arányos strukturális - vagyis ciklikus és egyszeri hatásoktól megszűrve számolt - többletnek felel majd meg 2010-ben - áll a pénteki londoni elemzésben. A ház elemzői közölték: az alapszintű költségvetési pozíció "masszív" javulásához mérve "elhanyagolható jelentőségűnek" és "politikai indíttatásúnak" tekintik azokat a kijelentéseket, amelyek szerint - például a MÁV adósságához köthető okokból - 2010-ben "elcsúszhat a költségvetés".

A Bank of America-Merrill Lynch által az elemzéshez fűzött grafikus kimutatás szerint Magyarországon az idén a legnagyobb valószínűséggel 0,7 százalékos strukturális költségvetési többlet lehetséges. A grafikon feltünteti a fejlett ipari országok alkotta OECD-térség több más tagállamának 2010-re jósolt költségvetési teljesítményét is, és ezen a listán Magyarország az első. Az öt legjobban teljesítő között van még Svédország, Svájc, Finnország és Új-Zéland; a sereghajtó Nagy-Britannia, ahol a kimutatás szerint az idén 9,4 százalékos GDP-arányos strukturális hiány várható.

A Standard Ú Poorís nemzetközi hitelminősítő tavaly - hatalmas globális piaci visszhangot kiváltó lépéssel - stabilról leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta Nagy-Britannia lehetséges legjobb, "AAA" szintű szuverén adóskockázati besorolásának kilátását, arra a véleményére hivatkozva, hogy a jelenlegi költségvetési folyamatok mellett a brit nettó államadósság középtávon elérheti a GDP-érték 100 százalékát.

Az SÚP ugyanakkor nemrégiben negatívról stabilra javította vissza Magyarországra érvényben tartott, közepes befektetői, "BBB mínusz" szuverén adóskockázati besorolásának kilátását, a kitartó államháztartási konszolidációs erőfeszítések eredményeivel indokolva a lépést. A cég ezzel levette a napirendről Magyarország leminősítését.

A londoni elemzői közösségben megjelentek olyan vélemények is, amelyek szerint a magyarországi költségvetési kiigazításból euróövezeti tagállamok is tanulhatnak. A JP Morgan bankcsoport londoni részlegének nemrég kiadott összehasonlító elemzésében az állt: a magyarországi államháztartási konszolidáció lehet a legjobb követendő példa a súlyos adósság- és hiányproblémákkal küszködő, a hitelminősítők által nemrégiben többször is visszaminősített Görögország számára.

Magyarország ugyanis valószínűleg Európa legambiciózusabb költségvetési korrekcióját hajtotta végre - ciklikus kiigazítással számolt GDP-arányos elsődleges államháztartási egyenlege évente átlagosan 3 százalékponttal javult az elmúlt három év során -, és "nagyjából ez az a szigorítási mérték", amelyre Görögországnak is szüksége lenne - írták a JP Morgan londoni elemzői. A Bank of America-Merrill Lynch pénteki londoni elemzése szerint a helyzet ugyan még "recessziósnak érződhet" Magyarországon, a magyar gazdaság azonban már túljutott a nehezén.

A ház megerősítette azt a már korábban közölt előrejelzését, hogy az idei év elején - negyedéves összevetésben - "pozitívra fordul a GDP-dinamika", és 2010-2011-ben a növekedés folyamatosan gyorsulni fog. E folyamat fő hajtóereje kezdetben a feldolgozóipari export lesz, majd csatlakozik a belső kereslet fellendülése is, tükrözve a pénzügypolitikai enyhítés, az "összeomló infláció" és a 2011-ben már valószínűsíthetően enyhébb költségvetési politika együttes hatásait - áll a prognózisban.

A cég szerint a teljes kosárra számolt éves fogyasztói infláció üteme 2010 végéig 1-1,5 százalékra - vagyis mélyen a jegybank 3 százalékos célja alá - zuhan. A BoA-ML londoni elemzői ennek fő okai között az általuk még 2010-ben is 6-7 százalékosra becsült negatív kibocsátási rést, valamint a belépő, "hatalmas" bázishatásokat jelölték meg. A cég szerint már a tavalyi inflációt is legalább 3 százalékponttal emelték az egyszeri hatóságiár-intézkedések és a korábbi forintgyengülés együttes hatásai.

A BoA-ML pénteki londoni elemzése szerint ugyanakkor a magyarországi pénzügypolitika még mindig túlságosan szigorú. A cég az optimális jegybanki kamatot 2,5-4,5 százalék között látja 2010-ben. A Bank of America-Merrill Lynch citybeli elemzői megerősítették azt a jó ideje hangoztatott várakozásukat, hogy az általuk optimálisnak kijelölt sáv felső szélén, 4,5 százalékon lesz az idei év végi jegybanki kamatszint, tekintettel egyebek mellett a 2011-re várt növekedési gyorsulásra.

Ez a citybeli konszenzusnál jóval agresszívabb kamatelőrejelzés; más nagy londoni befektetési házak általában 5,25-5,50 százalék közötti idei magyarországi jegybanki kamatmélypontot várnak.

Olvasóink írták

61 hozzászólás
  • 61. gyagyástóni 2010. január 23. 21:46
    „60. hozzászólás gjozsi88 2010.01.23. 09:39

    "És te annak ellenére, hogy kiderült nincs igazad....."
    Ki mondta??? Te????”
  • 60. gjozsi88 2010. január 23. 09:39
    „És te annak ellenére, hogy kiderült nincs igazad, egy másik helyen fujod tovább a magadét!
    Mintha mi sem történt volna!
    Ti mondjátok a másikra hogy propagandista!”
  • 59. gyagyástóni 2010. január 22. 20:29
    „moderálva”
  • 58. gjozsi88 2010. január 20. 08:09
    „gyagyástóni!
    Aki játszott a számokkal, az te vagy!
    Ugyanis két össze nem hasonlitható adatot hasonlítottál össze!!!
    Én azt magyaráztam, hogy a fekete mitől fekete! Ez nagy különbség!!!!”
  • 57. gyagyástóni 2010. január 19. 23:06
    „56. hozzászólás gjozsi88 2010.01.19. 09:57
    Nem unod még a játékot a számokkal????
    Te párt propagandista kellenél lenni, mert megmagyaráznád, hogy a fekete az miért fehér!!!!”
  • 56. gjozsi88 2010. január 19. 09:57
    „Tehát, az alábbi adatok, melyeket részben visszaigazoltad az én állításomat támasztják alá!

    Az MNB adatai szerint:
    "Magyarország addósság állománya a GDP 80%-a"
    Azaz a 26 000 milliárd GDP 80 %-a azaz 20 000 milliárd forint!!! Ahogy ezt megállapítottad, csak itt egyértelműen fogalmaz a Nemzeti Bank, és nem kizárólag az állami szektor adósságáról beszél, hanem az egészről!!!
    Ezt ugye te idézted a Bajnaitól:
    "háztartások hitelállománya 2002-től 2008 végéig 10 százalékról a GDP 35 százaléka fölé nőtt. Tehát 3 és félszeresére nőtt 6 év alatt"
    Ez is jó adat,csak a levont következtetésed nem helyt álló!
    Ugyanis az alább beidézett adataid is jók!
    ""2002-ben, nominális értékben 1560 milliárd forintra nőtt a lakosság hitel állománya"
    ÉS MOST KÖVETKEZIK A TÉVEDÉSED!!!
    amikor az alábbi következtetést vontad le:
    ""1560 milliárd x3,5=5460 milliárd Ft."

    Ez utóbbi, ami nem jó, ugyanis:
    Néhány adat a GDP -ről, amit szépen csusztattál:
    KSH adat!
    2002-BEN 17 500 000 MILLIÓ FT aminek 10 %-a volt a lakosság hitelállománya! Azaz 2002-ben ez valóban 1750 milliárd lenne, az a 1560 milliárd amit mondtál nagyságrendben a kerekítések miatt egálnak látszik!
    Ugyanez az adat
    2008-ban 26 000 000 millió ft, aminek 35% -a fölé nőtt a lakosság hitelállománya!
    Itt a nagy különbség!!!!
    Ugyanis ez az adat nem a te állításod szerinti 5460 milliárd körül van, hanem ez bizony 9100 milliárd fölött lenne!(EZ 2008-as adat,amit te hoztál a Bajnaira hivatkozva!)

    Az MNB adatbázisában a 2009 lakossági adósság állomány a következőképp osztódik:
    Az 1 éven belüli futamidejű hitelek 2010 milliárd, az 5 évnél rövidebb futamidejű idejű hitelek 2040 milliárd, az 5 évnél hosszab futamidejű hitelek 3940 milliárd! összesen ez 8000 milliárd körül van ,ami nagyságrendben az ország adósságállományának kb 40 %-a!!!

    Tehát az ország adósság állománya az általad is jól bemutatott 20 000 milliárd, amiből a lakossági hitel a 8000 milliárd körüli érték, (ez MNB adat!), ebből következik, hogy a maradék 12 000 milliárd az megoszlik a vállalati és állami szektor közt!
    Még pedig oly módon, hogy a lakossági és vállalati hitelek nagyságrendben hasonló méretűek!
    Azaz az ország adóssága:
    8 000 milliárd lakossági adósságl, ugyanennyi vállalkozói adósság és a maradék az állami szektor adóssága!!!!

    EZ %-BAN KIFEJEZVE AZT JELENTI, HOGY A LAKOSSÁG ÉS A VÁLLALATI ADÓSSÁG ÁLLOMÁNY AZ ORSZÁG ADÓSSÁGÁNAK KB 80(azaz az általam hozott adat szerint 76%-hoz közeli), AZ ÁLLAMI SZEKTOR ADÓSSÁGA, (melyben benn vannak az önkormányzatok ....,tehát nem csak kormányhoz köthető adósság is!) AZ ORSZÁG ADÓSSÁGÁNAK 20%-A( általam hozott adat szerint 24% ez is nagyságrendileg a helyén van!)”
  • 55. gjozsi88 2010. január 18. 21:19
    „gyagyástóni!
    Néhány adat a GDP -ről, amit szépen csusztattál:
    KSH adat!
    2002-BEN 17 500 000 MILLIÓ FT aminek 10 %-a volt a lakosság hitelállománya!
    Ugyanez az adat
    2008-ban 26 000 000 millió ft, aminek 35% -a fölé nőtt a lakosság hitelállománya!
    Itt azért van különbség ????”
  • 54. gjozsi88 2010. január 18. 20:36
    „még annyit!
    És ez volt az a bizonyos 10% és ezt hozta a 2002 es évtől eltelt 6 év növekvő GDP melletti 35% feletti lakossági hitelnövekedés!
    Egyébbként, ha az államadósság lenne a 20 000 milliárd, és nem az ország adósság állománya, amely utóbbiba benn van a vállalati és lakossági adósság is, akkor szinte képtelenség az államháztartási hiányt 3,9 % os szinten tartani, mikor a gazdaság csökkenésével egyébbként is csökkentek az állam bevételei, a kiadási oldal viszont nem ennek arányában!”
  • 53. gjozsi88 2010. január 18. 20:27
    „gyagyástóni!
    Megtaláltam hol csusztattál, illetve a számaid mitől nem jók!
    talán érted, mire godoltam, mikor azt mondom, hogy nem jók az adataid, az alábbi adatokat ecostat-ból hívtam segítségül :

    "A lakosság eladósodottságának arányváltozása 1991-2001 között*

    Ország 1991 1995 1998 2001
    Spanyolország 44,3 45,7 58,0 76,7
    (az összes lakossági adósság aránya a rendelkezésre álló GDP százalékában)
    Hazánkban a lakossági megtakarítások alakulásában hasonló tendenciák érvényesülnek, mint Spanyolországban!
    Az MNB adatai szerint 2002 végén a magyarországi háztartások nettó pénzügyi vagyona elérte a 8520 milliárd forintot. A megtakarítások 60 százalékát a lakosság hagyományos, alacsony kockázatú eszközökben tartja (készpénz, bankbetét, takarékbetét). A pénz és tőkepiacok liberalizációjával azonban a nem banki befektetési formák egyre inkább kedveltté válnak. A lakosság növekvő arányban választja befektetésként az egyik biztonságos, bár legkevésbé likvid befektetési formát, az ingatlanvásárlást.

    Az elmúlt öt évben a háztartások lakásépítési kedve korábban nem tapasztalt szintre emelkedett. Ez a hitelállomány növekedésében is éreztette hatását 2002-ben több mint 66 százalékkal, nominális értékben 1560 milliárd forintra nőtt a lakosság hitel állománya. A bővülés több mint háromnegyedét a lakásépítéshez illetve ingatlanvásárláshoz kapcsolódó, kedvező hitelek tették ki. Az állami szerepvállalás (a használt lakásra is felvehető államilag támogatott hitel) hozzájárult a lakásberuházásokhoz kapcsolódó hitelek gyors növekedéshez. Az elmúlt három év alatt a fogyasztási hitelek állománya két és félszeresére, az ingatlan hitel több mint hatszorosára emelkedett.”
  • 52. gyagyástóni 2010. január 18. 20:05
    „gjozsi88 Te pálya tévesztett vagy, mert sokszor megakarod magyarázni, a megmagyarázhatatlant is!”
  • 51. gjozsi88 2010. január 18. 19:45
    „Nem tudom elmagyarázni, mert ez bonyolultabb mint az áfa, de biztos vagyok abban, hogy nem jó két adatot hasonlítasz össze!
    A következtetéseid tévesek!
    A világgazdaság kutató elemzésében egyértelműen az általam használt adatokat számszerüsíti!
    Mivel a gazdaság szereplői ezt használják, akik a saját pénzüket kockáztatják, én hiszek neki!!!
    Tudod mit elfogadom, hogy nem tudtalak meggyőzni!!!”
  • 50. gjozsi88 2010. január 18. 19:19
    „Igazad van!
    ez rosszul van számolva általam!
    "Csak egy devizát említs meg, ami 100 milliárd átváltva = 20 000 milliárd forinttal!
    Az az 1 deviza 2000 ft ot ér!
    Ugyanis ezt állítottad!!!"
    Ez tényleg nem jó! Sikerült belekeverned!

    háztartások hitelállománya 2002-től 2008 végéig 10 százalékról a GDP 35 százaléka fölé nőtt. Tehát 3 és félszeresére nőtt 6 év alatt"
    De az elmúlt években ,a 6 évben GDP folyamatosan emelkedett, (2008 év végére lett kicsi csökkenés, de avilágválság 2009 ben éreztette a hatását) és ennek az emelkedő GDP-nek nőtt a 35%-a fölé!
    Ez nem egyenlő beszorozni a 2002 es adatot 3,5 el, ugyanis progresszíven nőtt!!!”
  • 49. gyagyástóni 2010. január 18. 19:16
    „48. hozzászólás gjozsi88 2010.01.18. 18:57
    "gyagyástóni!
    Csak egy devizát említs meg, ami 100 milliárd átváltva = 20 000 milliárd forinttal!
    Az az 1 deviza 2000 ft ot ér!
    Ugyanis ezt állítottad!!!"

    Azt hiszem rád férne, egy kis matek korrepetálás!!!!
    Példa: 100x200=20000
    Nem szégyen, ha nem tudsz számolni, de akkor vedd elő a számológépet!!!
    De légyszíves most ne ebbe köss bele, "mert csak magadat teszed nevetségessé"!!!
    Idézet tőled!”
  • 48. gjozsi88 2010. január 18. 18:57
    „gyagyástóni!
    Csak egy devizát említs meg, ami 100 milliárd átváltva = 20 000 milliárd forinttal!
    Az az 1 deviza 2000 ft ot ér!
    Ugyanis ezt állítottad!!!

    "Az adósságot ne mosd össze a GDP-vel, mert az adósság akkor csökken, ha visszafizetünk belőle, nem a GDP változásától!!!!"
    Amit igyekeztem megértetni veled, hogy nem a GDP befolyásolja az adósságot, hanem az adósság,( márpedig a lakosság túlzott eladósodása, mivel ez csökkenti a belső piacot! Nem tudja megvenni, nem kell gyártani..!), befolyásolja a GDP -t!!!”
  • 47. gyagyástóni 2010. január 18. 18:37
    „45. hozzászólás gjozsi88 2010.01.18. 17:15
    "A te beteg példádból vezettem le, melyben azt mondtad, hogy az államadósság 100 milliárd!
    Ez körülbelüli adat nem az én tudatlanságom és ez nem forintban értendő!! Kb. 20000 milliárd forint!"

    "Mi van olyan erős pénz, ami 100 milliárdból 20 000 milliárd lesz!!???"
    Azt hiszem nem az én, hanem a te szövegértéseddel van baj!!!!
    Már egyszer leírtam, de látom nem akarod megérteni, a 100 milliárd NEM FORINTBAN ÉRTENDŐ!!! ez átváltva kb. 20000 milliárd FORINT!!! Ezt nézd meg az MNB adatai között!!!!
    Az adósságot ne mosd össze a GDP-vel, mert az adósság akkor csökken, ha visszafizetünk belőle, nem a GDP változásától!!!!”
  • 46. gjozsi88 2010. január 18. 17:29
    „annyit még hadd jegyezzek meg, hogy a GDP -t az adósság annyiban befolyásolja, hogy a belföldi piacra, mely az adósság miatt nem felvevő, ezért kevesebbet kell gyártani!
    A mi esetünkben ezzel kár lenne bonyolítani a helyzetet, mert jól látható, hogy az alapesetben is vannak számodra homályos pontok!!!”
  • 45. gjozsi88 2010. január 18. 17:15
    „gyagyástóni!
    "A te beteg példádból vezettem le, melyben azt mondtad, hogy az államadósság 100 milliárd!"
    Ez körülbelüli adat nem az én tudatlanságom és ez nem forintban értendő!! Kb. 20000 milliárd forint!"

    Mi van olyan erős pénz, ami 100 milliárdból 20 000 milliárd lesz!!???

    A GDP-nek mi köze van az adóssághoz???
    Ezek nem az én állításaim, hanem az MNB adatai és Bajnai Gordon beszédében szereplők!!!

    Semmi köze nincs, csupán ahhoz viszonyitják, amit egyébbként te idéztél be!
    Talán még emlékszel:
    " háztartások hitelállománya 2002-től 2008 végéig 10 százalékról a GDP 35 százaléka fölé nőtt. Tehát 3 és félszeresére nőtt 6 év alatt"

    Egyébbként arra hívtam fel a figyelmed, mert nem lehet összeszorozni, úgy ahogy te tetted!!!”
  • 44. gyagyástóni 2010. január 18. 17:09
    „41. hozzászólás gjozsi88 2010.01.17. 21:56
    A 2-es után a nullákat nézd ami nem három hanem négy!!
    A 20000 milliárd és az 5460 milliárd között valahogy más az arány!
    A GDP-nek mi köze van az adóssághoz???
    Ezek nem az én állításaim, hanem az MNB adatai és Bajnai Gordon beszédében szereplők!!!
    Ha szerinted nem igaz, akkor tessék náluk reklamálni!!!!”
  • 43. gjozsi88 2010. január 17. 22:10
    „gyagyástóni!
    Mennyire szedjelek széjjel még????
    Minden állításodat tételesen szétbontom, ha magyarázkodsz, meg az én állításaimat igazolod vissza!”
  • 42. gjozsi88 2010. január 17. 22:07
    „még annyit:

    "2002-től 2008 végéig 10 százalékról a GDP 35 százaléka fölé nőtt. Tehát 3 és félszeresére nőtt 6 év alatt"

    "1560 milliárd x3,5=5460 milliárd Ft."
    Ez sem teljesen igaz, ugyanis a bázisok, azaz a GDP más volt 2002-ben és 2008 ban!!!”
61 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nincs megállapodás, folytatódik a sztrájk

A péntek kora délutáni egyeztetésen sem született megállapodás a BKV menedzsmentje és a sztrájkot… Tovább olvasom