Kisalföld logö

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 18°C Még több cikk.

''A bohócokat nem egyszerű megalkotni''

A smink önálló alkotás egy színdarabon belül, mégis ritkán jut egy művészre öt percnél több előadás előtt. A nagy pörgésben nem árt, ha a színházi sminkes pszichológus is egyben, hangsúlyozza Gyurisné Jeney Marcsi, aki huszonnégy éve a Szegedi Nemzeti Színház fodrász-sminkese. A közelmúltban bemutatott Kálmán Imre-operettben egyszerre öten sminkelik a művészeket.
– Most épp jutott két szabadnap nekem, de ha beindul az évad, nincs megállás! – meséli Gyurisné Jeney Marcsi, aki már huszonnégy éve a Szegedi Nemzeti Színház fodrász-sminkese – Nagyon jó a viszonyom a művészekkel. Mindenkit szeretek. Ismerem a temperamentumukat, a tempójukat. Velem már összeszoktak. Hiányolnának is, ha nem én állnék itt.

Speciális anyagok

A cirkuszhercegnőt nemrég mutatták be a nagyszínházban. Monumentális előadás, a szokásostól eltérően egyszerre öten sminkelik, fésülik a művészeket.

– Én magam összesen nyolc szereplővel és négy statisztával foglalkozom. Festem őket, parókákat is teszek fel. Ezt a munkát nem bírjuk ketten csinálni, ahogyan a többit. Az előadásban szerepel tizenegy szólista, húsz énekkaros, tíz táncos, tizenkét statiszta. Többek között bohócok is feltűnnek a darabban, őket pedig nem egyszerű megalkotni.

Marcsi asztala zsúfolásig van tömve színes palettákkal. Mint kiderül: egyik festéket sem hétköznapi viseletre szánták. Speciális anyagok ezek, kimondottan színházi és filmes szakembereknek.

– Színpadra nagyon erős sminket kell készíteni, hogy az jól érvényesüljön a hátsó sorokban is. Meg kell találni a színész bőrének megfelelő alapozót. Nem lehet például túl világos, mert akkor a színpadi fény sápasztja az arcot.

Kikísérletezett anyagokkal dolgoznak, amelyek vigyáznak a színész bőrének egészségére. Néha előfordul, hogy valaki allergiás valamelyik összetevőre, olyankor másik festékkel kell próbálkozni, vagy alákrémezni. Ezt a trükköt kellett bevetni évekkel ezelőtt a szabadtérin, az Aida előadásainál, mert az egyik művésznő bőre nem bírta a megálmodott sminket.

A színházi fodrász-sminkes először a klasszikus fodrászszakmát tanulja ki. Az itteni munka már „egy másik operett" – szól a mondás. Meg kell tanulni póthajat, parókát feltenni, korhű, az adott előadás történelmének megfelelő frizurákat készíteni. E közben sajátítja el az ember a színházi smink készítésének fortélyait. Marcsi szerint ezt sosem lehet elég jól tudni, az új feladat mindig megadja a kihívást.

Kulka és Cura

Sminkesünk kollégája asztalát és tükrét fotók százai borítják. Marcsi inkább otthon, albumában gyűjti a számára kedves képeket, de találunk azért az ő asztalán is párat: az egyiken például Kulka János Morzsa kutyájával pózol. Büszkén mutogatja Bicskey Lukács és Gail Gilmore operaénekesnő fotóját is.

Marcsi azt állítja, nincs kedvenc alanya, nem tud kiemelni senkit. A világsztárok közül elsőként a magyarokat említi, Gregor Józseffel, Tokodi Ilonával, Rost Andreával nagyon szeretett együtt dolgozni. A külföldi, nagy nevű művészek közül szóba kerül José Cura, aki az idei évadban Otellót énekli Szegeden. Őt már sminkelte, mikor az énekes 2001-ben koncertet adott a Szegedi Szabadtéri Játékokon. A nemzetközi sztárokkal kapcsolatban az óriási felhajtást, a nagyfokú biztonsági előírásokat kifogásolja Marcsi.

Paróka és jelmez

Kiderül: a szegedi sminkes dolgozott már filmben is. Legnagyobb élménye Szabó István alkotása, a Hanussen – elsősorban a rendező lenyűgöző személyisége miatt. Marcsi többek között Klaus Maria Brandauert is sminkelhette az egyhetes szegedi forgatás során.

– Általában többször sminkelek férfiakat, mint nőket. Az urak pedig meglepően jól tűrik a macerát. Az igazi művész szeret flottul kinézni, hogy tündökölhessen. Tőlük tudom, hogy ha szépnek érzik magukat, jobban tudnak azonosulni a szerepükkel. Felteszik a parókát, felveszik a jelmezt, kisminkelem őket, és ha belenéznek a tükörbe, mintha már alakítanának is.

Ahogy a jó fodrásznak, kozmetikusnak, úgy a színházi sminkesnek is kell egy kis pszichológiát vinni a munkájába. A lámpalázat ügyesen tudja csillapítani egy megértő sminkes, aki ha kell, hagyja csacsogni vagy épp hátradőlni és lazítani a művészt. A gyors változásoknál, amikor két perc van arra, hogy a színész átöltözzön, és közben a haját, sminkjét is rendbe tegyék, idegesebbek. Ez azonban Marcsi szerint érthető, nem tekinti hisztinek az ilyen kiborulásokat.

– Nekem is rá kell állnom a tempójukra. Állandó készenlétben kell lennem. A főpróbák arra jók, hogy együtt kikísérletezzük, milyen iramban kell haladni. Egy átlagos előadás előtt akár tíz-tizenkét emberrel is kell foglalkoznom, úgyhogy öt percnél több nem nagyon jut egy színészre. Folyamatos a pörgés.

Olvasóink írták

  • 1. ecnad6 2011. szeptember 14. 09:25
    „Gyurisné Jeney Marcsi e-mail címét meg tudná nekem valaki adni?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gesztenyetorta

Tovább olvasom