Kisalföld logö

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 21°C Még több cikk.

Miből lett a Peugeot-oroszlán?

Ma több mint 150 országban kaphatók a Peugeot modelljei, amelyeket mindenütt felismernek oroszlános emblémájukról. 1858 november 20-án történt, hogy Emile Peugeot márkaemblémaként bejegyeztette az Oroszlánt, nyíllal illetve nyíl nélkül.
Az Oroszlán eredete

Emile Peugeot megkérte a franciaországi Franche-Comté megyébe valósi Julien Blazer ékszerészt és vésnököt, hogy tervezzen számára emblémát, amellyel valamennyi Peugeot terméket azonosíthatnak majd. Az Oroszlán-embléma hamarosan megjelent fűrészeken és forgácsoló szerszámokon; ezt az állatot azért választották a Peugeot fűrészek jellemzésére, mert azok mindmáig híresek a következőkről:
- fogaik erősek, mint az oroszláné,
- a penge hajlékony, mint az oroszlán gerince,
- oly gyorsan darabolnak, ahogy az oroszlán szétszaggatja zsákmányát.

Idővel azonban megváltozott az Oroszlán megjelenése. Eleinte oldalnézetben lépdelt méltóságteljesen egy nyílvesszőn, annak baloldali hegye felé. Aztán eltűnt a nyíl, és ritkán előfordult, hogy jobb felé nézett. 1882-ben megváltoztatták a sörényét, és erőteljesebbé tették a testalkatát. Az Oroszlán rövidesen a Peugeot egyedüli bejegyzett védjegye lett, és már nemcsak fűrészeken, illetve kéziszerszámokon jelent meg, hanem 1881-ben kávédarálókon (azok gyártása 1840-ben kezdődött), 1882-től kerékpárokon, majd 1898-tól motorkerékpárokon is.

1858.

Az Oroszlán az autótörténet része lesz

Jóllehet Armand Peugeot már 1891-ben legyártotta első autótípusát (type 3), csak 1906-ban jelent meg az első modell, amelyet a „Nyílon sétáló oroszlán" embléma díszített. Így hát az Oroszlán a kezdetektől elkíséri a világ három legrégibb autógyártójának egyikét. 1910-ben egyesült a két részleg (Peugeot Fréres és Armand Peugeot), hogy létrejöjjön a „La Sté des automobiles et cycles Peugeot", vagyis a Peugeot autó és kerékpár vállalat; a két paletta együtt szerepelt egészen az első világháborúig. Az utolsó oroszlános autó ebből az időszakból a BéBé Lion (tervezője Ettore Bugatti), amely a Párizsi Autószalonon mutatkozott be, 1912 októberében.
A következő modellek régi stílusú márkajelzést viseltek a hűtőmaszk tetején, kettős ellipszisbe foglalva, néha felirattal kombinálva a hűtőrácson, önmagában, vagy címerpajzsban (a 201-től). Az 1920-as években az Oroszlán lett a Peugeot-rajongók jelképe, akik autójuk hűtősapkáját díszítették vele. Kétféle hűtő-Oroszlánt lehetett kapni: egy bömbölőt a szobrász Marxtól, és egy támadni készülőt Baudichontól.
A kerékpárok és a motorkerékpárok eleinte nyílvesszőn sétáló Oroszlánt kaptak, küllős kerék-háttérrel, majd a húszas években jött a jobbra néző, harcias Oroszlán, végül ugyanez, de egyenesen álló betűkkel 1960-ban. A szerszámokat és háztartási eszközöket címerpajzsba helyezett nyílon masírozó Oroszlánnal, a kávédarálókat pedig ovális plakettel látták el.

1960

Az Oroszlán helyet foglal a Peugeot modellek orrán

1933 októberétől, amikor kijött az „áramvonalas" járműcsalád (201BR, 301 CR, 601 C és egy évvel később a 401), oroszlánfej jelent meg a hűtőmaszk tetején. Az ötlet megint előkerült a 402 (1935), majd a 302 és 202 típuson. Az 1948-as 203 markánsabb Oroszlánt kapott a gépháztetejére, és új Oroszlán tündökölt a 403 elején is. Ezeket azonban karambol esetén túl veszélyesnek tartották, és 1958 szeptemberétől már nem szerepeltették.


Címerpózban az Oroszlán

A 203 bevezetésekor tűnt fel először Franche-Comté és a Montbéliard hercegség címeroroszlánja. A csomagtartó fedelén helyezték el 1952 októberében, majd 1958 szeptemberétől átvándorolt a géptető elejére, és ott is maradt 1960 februárjáig. Ebben az időszakban a Peugeot motorkerékpárokon is megjelent a címeroroszlán.
Ugyanez az Oroszlán volt látható, címerpajzsban, a 403 hűtőmaszkjának közepén, 1955 áprilisától 1966-ig, majd ezt váltotta fel egy nagyobb változat, először 1960 májusában a 404-en. A hatvanas évek folyamán, valamennyi modellen ezt a formátumot alkalmazták.
A háttérből előugró (aranyszínű vagy krómozott) Oroszlán 1968 szeptemberében jelent meg az 504-en, majd ezt átvette a 404, a 204, a 304 és a 104 is.
Egy újabb nemzedék, a „kontúr" Oroszlán 1975 szeptemberétől a 604-et díszítette, majd átvitték a 305-re (1977. november) és az 505-re (1979. május), mielőtt fekete háttér előtt pompázott 1982-től a 205-ön, 1985-ben a 309-en, 1987-ben a 405-ön, 1989-ben a 605-ön, 1991-ben a 106-on és 1993-ban a 306-on.

1980

Diadalmaskodik az Oroszlán

1995-ös megjelenésekor a 406 kiemelkedően nagy Oroszlánnal büszkélkedett, amely azután egykettőre tért hódított a teljes „6-os" modellcsaládon. Végül, 1998-ban megszületett a mai Oroszlán, stilizált, szögletes formákkal, amely a Peugeot autók és robogók elejét, illetve hátulját díszíti. 2000-ben az Adventure Peugeot egyesület, amely küldetésének tekinti a céghagyomány ápolását, sárga keretű, kékkel kitöltött címerpajzsba helyezte az Oroszlánt, utalva az elmúlt évek cégemblémájára.


2002

Olvasóink írták

  • 4. Szilágyi_Zsolt 2008. december 02. 00:05
    „Az 1858-as nagyon béna, kifejezetten bárgyún néz rajta az oroszlán. Az 1960-as már jóval meggyőzőbb, csak az valahogy nem való autó orrára, inkább mintha valami focicsapat emblémája lenne. A 2002-es meg kissé nevetségesen hat, olyan, mint valami bokszolóstílusban sétáló, túrabakancsos szellem, amelyik fennakadt egy kampón; kár volt erre változtatni a korábbit. Nálam a legelegánsabbnak és leghatásosabb megjelenésűnek tűnő embléma, az 1980-as a nyerő. Egyébként valóban jó kis cikk, én is unom már a sok bulvárhírt.”
  • 3. Primax 2008. december 01. 21:22
    „Türelmetlenül és kíváncsian várjuk a folytatást ! ! !
    Üdvözlettel : Primax és tsai”
  • 2. Burkus_Zoltán 2008. december 01. 20:35
    „Köszönöm, de lényegében a Peugeot médiáé az érdem, akik ezt a korrekt történeti áttekintést elkészítették. Mindenesetre ha kapunk hasonló, nem szorosan csak az új modellekhez kapcsolódó érdekes anyagokat, a jövőben is közzétesszük. Persze az újdonságokat sem hanyagoljuk el. :) Üdvözlettel:
    BZ”
  • 1. Primax 2008. december 01. 19:23
    „Még, még, még ! ! !
    Ilyeneket - is - kérünk, nemcsak celebeket !
    Gratuláció Burkus Zoltánnak !”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az Audi A4 után szabadon

A SEAT a Párizsi Autószalonon mutatta be első ízben új Exeo modelljét a nemzetközi nagyközönség… Tovább olvasom