Kisalföld logö

2016. 10. 01. szombat - Malvin 13°C | 23°C

Gépkocsik eredetiségvizsgálata alulnézetből

A lopott autók felderítésének növekedését várták a hatóságok a gépjármű-eredetiségvizsgálat öt évvel ezelőtti bevezetésétől. Mára szinte minden járműről ki kellett hogy derüljön, tiszta-e.
A helyzet azonban kissé más, s az eredetiségvizsgálat – állítja néhány szakmán belüli – csak részben szolgálja az eredeti célt. A kiskapukat megtalálták az ügyeskedők. Van úgy, hogy csak az autó újbóli eladásánál derül ki, a járgány „sáros", és szerencsés esetben az átvert tulajdonos örülhet, ha megtarthatja.

Egy, a szakmában régebb óta tevékenykedő szerviz embere elmondta a Kisalföldnek, hogy az 1998-ban bevezetett rendelet szerint 2001 végére az országban lévő összes gépjárművet törzskönyvvel kellett volna ellátni, aminek feltétele, hogy valamennyi eredetiségvizsgálaton essen át a műszaki vizsgán. Így minden autó sorra kerül a rendelkezésre álló három év alatt. Meg is alakultak a vizsgabázisokon az eredetiségvizsgáló állomások.

Adóbevételi lehetőség

A „tűzhöz" közel álló szakemberünk állítja: az ország vezetésének, miután felismerte az eredetiségvizsgálatban rejlő magas adóbevétel lehetőségét, a célja nem az lett, hogy minden hamisított alváz- vagy motorszámra fény derüljön. Inkább hogy minden gépjármű-adásvételnél áfa- és nyereségadó-bevétele legyen az államnak. Emberünk szerint az már korántsem érdekes, ha egy autót nem adnak el, úgy „élete" végéig nem derül ki róla, hogy valamikor lopott volt. Ugyan már kevesebben merik a hatósági jelzéseket hamisítani, de hogy merik, az tény.

Az eredetiségvizsgálók technológiája is különbözik egymástól. Az előbbinél kevés a lehetőség a csalásra, a másiknál nagyobb az „egyéni tévedés" lehetősége, kevésbé tűnik fel, ha „sáros" az autó.
A rendőrség nem látja ennyire borúsan a helyzetet. A győri kapitányságon Torma Tamás hadnagy úgy tájékoztatta lapunkat, hogy hozzájuk csak akkor kerül be egy jármű, ha az eredetvizsgálatkor felmerül a gyanú: valami nincs rendben az egyedi azonosítók – a motor-, illetve alvázszám – körül. A hadnagy nem tud olyan esetről, hogy emiatt valakinek elkobozták volna az autóját. Olyankor, ha nehezen lehet tisztázni a jármű eredetét, a vizsgálat végén a közlekedési felügyelet „b" jellel és kódszámmal látja el az azonosítókat.

Torma Tamás elmondta, hogy manapság már csak olyan új autóknál merül fel gond az eredet körül, amelyek balesetet szenvedtek és kijavításuk során a szerviz szükségből hegesztette át az új elemekre az eredeti alvázszámot. A beavatkozásról azonban igazolást adnak. Gyanú esetén a megyei rendőr-főkapitányság bűnügyi technikai osztályának szakértőjét kérik fel a vizsgálat elvégzésére. A problémás járművek vizsgálatakor meghallgatják az autó korábbi tulajdonosait, hogy megtudják, volt-e korábban alváz- vagy motorcsere.
Ma Magyarországon pénzért minden vásárolható, a zöldkártyán kívül akár megfelelő minősítésű eredetiségvizsgálati szakvélemény is. Informátorunk szerint nem is szükséges hozzá az autót bemutatni...

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új Nissan Micra: a Legjobb Európai Design

A Genfi Motor Show alkalmából idén is átadták a 30 ország több mint 600 szakértőjét tömörítő… Tovább olvasom