Web 3.0

2015.09.21. 12:03

Online főzünk – így változtatja meg a Web a táplálkozást

Éves szinten fél milliárd ételkép kerül ki az egyik legnépszerűbb képmegosztó oldalra a Flickr-re. A Facebookon több milliárd ételfotó kerül ki. A képek hatnak ránk, a web megváltoztatja azt is mit, és hogy eszünk.

Egy felmérés szerint a fiatal felnőttek több mint fele rendszeresen lefényképezi azt, amit eszik és 40%-uk még a Facebookra, vagy más közösségi oldalra fel is tölti a képeket. Ma már külön ételfotó megosztásra szakosodott weboldalak jöttek létre, mint Foodspotting. Az Instagrammra becslések szerint percenként 90 ételfényképet töltenek fel, a zömében fiatal felhasználók.

A gasztrokultúra egyértelműen betört az internetre is és nem csak külföldön. A Receptes oldalak idehaza is a legnézettebb weboldalak között található. A NoSalty és a Mindmegette is naponta több mint százezer látogatót regisztrál, de már több kisebb oldal is átlépte az álomhatárt, és nyomukban ott a több száz apró receptes oldal, vagy éppen gasztroblog. Talán nem túlzás azt állítani, hogy naponta a gasztrooldalak Magyarországon is közel félmilliós, vagy azt meghaladó nézettséget érnek el. Minden nap.

Másképp eszünk

A Web itt is szétzilálja a tradíciókat. Míg korábban Magyarországon egy átlagos háztartásban szinte csak a hagyományos ételek kerültek elkészítésre, ma már a receptek oldalakon szinte mindenféle recept megtalálható. Az online gasztroblogok és a tévés főzőműsorok pedig folyamatosan új és új ízekkel és étkezési kultúrával bombázzák az embereket. Nem véletlen, hogy a legkeresettebb ételreceptek közé a Receptneked felmérése szerint olyan ételek is bekerültek, mint a zellerkrémleves, a sajttorta, amelyek nem éppen a hagyományos magyar étrendhez tartoznak.

Státusszimbólum

Az étel és az étkezés, nem csak a test üzemanyaga. Nem véletlen, hogy már a középkorban is óriási lakomákat rendeztek a főuraknak. Az étel státuszszimbólum is egyben, és ez nagyon jól látható a webes korszakban is. Ma az ételek a Facebookon nem elsősorban táplálékok, hanem státuszszimbólumok. Ki, milyen különlegességet tud elkészíteni, milyen drága éttermet engedhet meg magának? Ki mennyire jó, anyuka, milyen tortával, süteménnyel lepi meg gyermekeit. Az étel a közösségi médián státusszimbólum és egyben az önkifejezés eszköze is.

Online főzünk, magányosan eszünk

A The Hartman Group amerikai felmérése szerint a felnőttek fele, már online receptek alapján főz. A hagyományos szakácskönyvek ideje leáldozott. Ám a felgyorsult élet, nem csak egészséges recepteket hoz otthonunkba, hanem némi magányosságot is. A felmérések szerint Amerikában a fiatal felnőttek közel fele már egyedül étkezik. Igaz többségük, azonnal ki is rakja a Facebookra, hogy mit evett. Magányosan eszünk, de mindenki tudja, hogy mit.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!