2018.08.13. 11:03
Jár kártérítés a vonatok késése esetén, de jó ha tudja, hogy még milyen esetekben kérheti vissza a pénzét
Nemcsak a nyári időszakban, bármikor érheti az utasokat az a kellemetlenség, hogy akár több órás késéssel érkeznek meg a kiválasztott célállomásra. Ugyanígy a zsúfoltság, az ülőhelyek hiánya is megnehezíti a vonaton közlekedők életét.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége összegyűjtötte a vonatkozó szabályokat, hogy mindenki tudja, milyen jogai vannak ilyen esetekben.
Késés: A belföldi forgalomban közlekedő feláras vonatok vasúthibára visszavezethető késése esetén, az utas átalány-kártérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között, amelynek
mértéke:
- 30 -119 perc késés esetén a menetjegy árának 25%-a
- 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50%-a.
Tehát kizárólag olyan vonatok késése esetén van kártérítési felelőssége a vasúttársaságnak, melyek igénybevételéhez valamilyen felárat is kellett fizetni az utasnak. A felár a menetdíjon felül fizetendő díj, ami lehet kiegészítő jegy, helyjegy.
Vonatkésés esetén az utas kérésére az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottja vagy a késett vonat jegyvizsgálója igazolja a késés tényét és időtartamát. Az átalány-kártérítésre vonatkozó igényt az utas a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti. Az utasnak az adatait és elérhetőségeit tartalmazó igényéhez csatolnia kell eredeti menetjegyét, felár-bizonylatát. Az utas részére a vasúti társaság az igény benyújtásáról és a menetjegy, felárbizonylat átvételéről igazolást ad ki, mely igazolást az utas az eredeti jegyek benyújtása helyett csatolhat a későbbi esetleges kártérítési igényéhez. A kifizetés határideje az igény bejelentésétől számított 1 hónap. Az átalánykártérítés kifizetése történhet kupon formájában is, de az utas
kérésére a térítést pénz formájában kell kifizetni.
Ha az átalány-kártérítés számított összege nem haladja meg az 1000 Ft-ot, azt a vasúttársaság nem fizeti ki. Ugyanazon utas több, egyenként 1000 Ft-ot meg nem haladó kártérítését a vasút társaság kifizeti, amint
összegük meghaladja az 1000 Ft-ot.
Mi történik akkor, ha a vasúttársaság az utas részére a menet-, hely vagy pótjegy alapján megillető szolgáltatást (meghatározott kocsiosztályt, fekvőkocsit vagy hálókocsit) nem tudja biztosítani?
Ha az utas az eltérő minőségű szolgáltatást nem fogadja el és lemond az utazásról, a menetdíjat és/vagy a felárat vissza kell a részére fizetni. Kezelési költség levonása nélkül kell megkapnia az összeget, ha azért
mondott le az utazásról, mert a vonat 10 percet meghaladó késéssel indult volna, fűtés nélkül közlekedett, világítás nélkül közlekedett, zsúfoltsága miatt menetjegyének megfelelő ülőhelyhez nem jutott, a menetjegyen feltüntetett szolgáltatásnak megfelelő ülőhelyek nélkül közlekedett. (Sajnos nyári időszakban a kötelező légkondícionálás még nem szerepel a feltételek között.)
Fontos, hogy ezeket a körülményeket/tényeket a jegyvizsgálóval igazoltatni kell.
Visszajár a menetjegy ára, ha valamilyen okból kifolyólag mégsem tud elutazni és ezt időben jelzi.
Az utas az utazásról a menetjegy (helyjegy, pótjegy, pót- és helyjegy) visszaváltásával a vonatnak az indulási állomásról való elindulásáig indokolás nélkül lemondhat, és a menetdíj visszatérítését kérheti. Azonban ebben az esetben a menetjegyen szereplő kilométer távolságától függetlenül, a menetdíj visszatérítésekor egységesen menetjegyenként 20% kezelési költséget számít fel a vasúttársaság.