2019.06.17. 09:00
Utazó múzeum: rendhagyó történelemórák a Hunyadi-iskolában
Rendhagyó órák segítségével teszi érdekesebbé és átélhetőbbé a történelem oktatását a Hunyadi-iskolában az intézmény tanára, Tóth Máté, aki a Hansági Múzeum történész-muzeológusa is.
A tanév végén az iskolákban rendszerint elkezdődnek az év végi ismétlések, összefoglalások és a tanév során elsajátított ismeretanyag rendszerezése. A diákok számára azonban sokszor nehézséget okoz az egész éves tananyag felidézése, az összefüggések megértése és a kapcsolódási pontok érzékelése. Ezen kívánt segíteni Tóth Máté, aki nemcsak a Hansági Múzeum történész-muzeológusa, hanem a mosonmagyaróvári Hunyadi-iskola történelemtanára is.
Meglátása szerint a rendhagyó történelemórák segítségével érdekesebbé és átélhetőbbé tehető a történelem oktatása, segítve ezáltal nemcsak a könnyebb megértést, hanem az élményközpontú tanulást is.
A fiatalok például rögtön másképpen értékelik a lovagkort, amint belebújhatnak egy középkori harcos páncéljába, forgathatják annak fegyvereit és megismerhetik az adott korban követendő értékeket, mint a lovagiasság, a hazaszeretet vagy a keresztény vallás védelme. A diákok szinte észre sem veszik, hogy viselkedésükben és magatartásukban milyen pozitív változások állnak be. Az iskolának pedig az oktatás mellett a nevelésben betöltött szerepe legalább annyira fontos
– vélekedik a történész.
Ressinka János római légiósként és Vas Mátyás páncélos lovagként Tóth Mátéval.
A Hansági Múzeum ezért különböző régészeti leleteket, múzeumi műtárgyakat és történelmi viseleteket, fegyvereket is az utazó múzeum részévé tett. A foglalkozások alkalmával ezek nemcsak szemléltetőeszközök szerepét töltik be, hanem a diákok testközelből is kipróbálhatják őket. Kézbe vehetik, felpróbálhatják, olykor még használhatják is az érdekesebb műtárgymásolatokat. A múzeum így olyan fiatalok számára is elérhetővé tudja tenni a kincseit, akik maguktól egyébként nem látogatnának el a múzeum falai közé.
A kultúra és az oktatás,az élménypedagógia és a közművelődés különös kapcsolata valósulhat így meg, elősegítve a tanulók szellemi gyarapodását és érzelmi fejlődését. Ez pedig a legfontosabb dolgok egyike a mai, sokszor értékét vesztett világban. Az iskola és a múzeum egymásra találásának ebben a formában mindenképpen a jövő generációk épülését kell szolgálnia!"
– hangsúlyozta Tóth Máté.