Kisalföld logö

2018. 01. 21. vasárnap - Ágnes -1°C | 3°C Még több cikk.

Krulik Zoltán, a Makám alapítója 30 éve a pályán

Pályafutása harmincadik évfordulóját harminc zenésztársával ünnepli Krulik Zoltán zeneszerző, gitáros, az egyik legjelentősebb hazai világzenei együttes, a Makám alapítója október 29-én a fővárosi Nyitott Műhelyben.
"Szerepelni fog a legelső formációm, a Makám szellemi elődjének tekinthető és 1975-1980 között működött Creativ Studio Öt (C.S.Ö.), az 1980-tól 1984-ig létezett Makám és Kolinda zenekar, valamint az 1984-ben alakult és ma is aktív Makám, a végén pedig a legfrissebb, az egy éve született RobinZon KruZo lép fel" - mondta Krulik Zoltán az MTI-nek.

A Nyitott Műhely-koncerten ott lesz mások mellett Lovász Irén, Bognár Szilvia, Tóth Evelin és Bede Sarolta (ének), Dabasi Péter (mandolincselló, ének), Juhász Endre (oboa, szaxofon, ney), Szőke Szabolcs (gadulka, mbira, sanza), Szalai Péter (tabla, ütőhangszerek), valamint a Makám jelenlegi formációja, amelyben Kuczera Barbara hegedül, Eredics Dávid klarinéton, kavalon, szaxofonon és furulyán játszik, Boros Attila basszusgitározik, Keönch László hangszere a dob, az udu, a cajon, a derbuka és a xilofon, Hornai Zóra és Korzenszky Klára pedig énekel. A RobinZon KruZóban a Makám-tagokat Zámbó Tamás (gitár, ének) egészíti ki.

Mint felidézte, az 1980-ban Dabasi Péterrel létrehozott Makám és Kolinda formáció a Kolinda népdalfeldolgozásos hagyományait ötvözte az ő szabadabb, dzsesszesebb megközelítésével, de "a folklór hatása jóval erősebb volt".

"Az 1984-től létező Makám első nyolc-tíz évére alapvetően az improvizatív kamarazene és a strukturalista minimál zene volt jellemző. Első lemezünk, az 1988-ban megjelent Közelítések ezt az időszakot idézi. A zenekar a kilencvenes évek közepén Grencsó István szaxofonos beszállásával elmozdult a szabad zene felé, ennek az időszaknak a Café Babel című CD-nk a lenyomata" - sorolta Krulik Zoltán.

A Makám az ezredfordulóra a magyar népzene archaikus dallamait ötvözte addigra már kialakult jellegzetes formáival.

" A magyar népzenén nevelkedtünk, ez a legmélyebb hatás, aztán gimnáziumi éveimben a gregorián mellett a rockzene, elsősorban Jimi Hendrix hatott rám. Főiskolai éveimben az indiai klasszikus zenét, a páratlan ritmikájú balkáni muzsikát tanulmányoztam. Később Kurtág Györgytől is kaptam irányokat, ő hívta fel a figyelmemet az afrikai, Szaharán-túli zenékre. Ki ne felejtsem a repetitív korszakot, Steve Reich, Rzewski élményét. Ezekből a hatásokból született meg az a muzsika, amelyet a Makám már a kezdetektől játszott. Népdalfeldolgozásaimmal kezdtem a dalformával való ismerkedést, és annyira beleszerettem, hogy azóta is ezt művelem, s a dalok szövege is tőlem származik. A sor a 2001-ben megjelent 9 Colinda című lemezzel indult, s azóta mintegy tíz CD született, legutóbbi a Csillagváró" - fejtette ki a gitáros.

Mint elmondta, a RobinZon KruZóval nem annyira a Makám zenei hagyományait viszi tovább, ez inkább egy urbánus zenei tartalmú produkció, amelynek szövegvilágában a velünk élő múlt és a jelen impressziói keverednek. E formációnak másik műsora Petri György szerelmes és halál-verseit dolgozza fel.

Krulik Zoltán beszámolt arról, hogy szülővárosa, Tatabánya irodalmi folyóirata, az Új Forrás Legolcsóbb mozi címmel kiadta verseit. A kötet budapesti bemutatója is a Nyitott Műhely-rendezvényen lesz október 29-én este 7-től.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

November 10-én Budapesten lép fel a Rammstein

A piromán német szupersztárok tavaly márciusi kirobbanó sikerű koncertjük után ősszel újra hazánk… Tovább olvasom