Kisalföld logö

2018. 02. 23. péntek - Alfréd -1°C | 2°C Még több cikk.

Körbeevezhető lesz a központ

Megkezdődött a Malom-ági Lajta-meder rendezése a magyaróvári belvárosban.


Egy határon átnyúló program keretében teszik hajózhatóvá a folyót, aminek egyik különlegessége a malom alatti „átcsúszdázás" lesz. A pusztuló malom épületegyüttesének felújítása azonban egyelőre még várat magára.

Nem mindennapi látványossággal találkozhatnak az arra járók a magyaróvári belvárosban. A Malom-ági Lajta medrében méretes munkagépek dolgoznak, kotorják a hosszú évek alatt lerakódott iszapot. Most ért ugyanis ehhez a szakaszához annak a határon átnyúló programnak a kivitelezése, aminek során az egész Lajta folyót „rendbe teszik".

A hivatalosan 2011 elején útjára indított, két és fél éven át tartó fejlesztési együttműködésben két-két magyar és osztrák partner vesz részt. A magyar Lajta-szakaszt a mosonmagyaróvári önkormányzat, valamint a Mosonmagyaróvári Vízisport Egyesület képviseli. A beruházás célja a Lajta kitűnő adottságainak kihasználása és a Bruckneudorftól Mosonmagyaróvárig tartó szakasz vízi sportolásra alkalmassá tétele, valamint az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítése.

A Malom-ági Lajta-meder helyreállításának és az infrastruktúra kiépítésének teljes költségvetése 840 ezer euró, amiből az önkormányzat céljaira 328 ezer jut. Az ötszázalékos önrészt a város biztosította.

„A kezdeményezés fő célcsoportja az itt élők mellett a térségbe látogató turisták, vízi túrázók, akik számára átjárhatóvá kell tenni a vízi utat, ki- és beszállóhelyeket létesíteni" – mondta Nagy István polgármester. A projekt segítséget nyújt a Mosonmagyaróváron belüli folyószakaszok hajózhatóvá tételéhez, a város „körbehajózhatóságához", a partszakaszok rendezéséhez, közjóléti térré alakításukhoz.

A napokban a Cserháti Sándor utcánál kezdődött munkálatok során megerősítik az életveszélyes állapotú partfalat, ami miatt az ottani parkolókat már korábban le kellett zárni. Itt egy lejárót is kialakítanak, ahol a vízhez lehet majd lejutni. A medret egy részen szűkítik és mélyítik, így az egyik oldalon lebetonozott sekélyebb részt, míg a másik felén az evezéshez alkalmas mélyebb élő vízfolyást alakítanak ki. Így látványában bő vizű és széles lesz a folyónak ez a szakasza. A híd másik oldalán pedig ki- és beszállóhelyet alakítanak ki a parton.

Nagy István hozzátette: a város „körbehajózhatóságának" egy különlegessége a malom épülete alatti átevezés lehetősége lesz. Ez egy úgynevezett „csúszka" megépítését jelenti, amihez a malom tulajdonosa hozzájárult. Eddig ugyanis a vízi túrázók itt kénytelenek voltak a parton megkerülni az épületegyüttest, majd újra vízre szállva folytatni útjukat.
A hosszú ideje meglehetősen leromlott állapotú ipari műemlék volt főhercegi malomról a polgármester elmondta: bízik abban, hogy a folyó rendbetételét követően az ingatlan tulajdonosa is megfelelő funkciót talál az épületegyüttesnek. Így megkezdődhet végre annak a felújítása is. Mivel műemlék épületről van szó, a tulajdonost az Örökségvédelmi Hivatal felszólította a felújításra, sőt, büntetést is szabott ki rá.

A Malom-ági Lajta további szakaszainak rendbetétele meghatározott ütemterv szerint zajlik majd. A meder- és partrendezés mellett több helyen alakítanak ki ki- és beszállóhelyeket, sőt, a vízisport-egyesület hajóparkja is bővül majd a program keretében.

 
Korábban:

˝A hídról sokan bámulták a nem mindennapi látványt, ahogy a munkagépek a leapasztott folyómederben dolgoznak hétfőn.

Fotó: Pintér Szabolcs  - tudósító
Fotó: Pintér Szabolcs - tudósító


Fotók: Resch Gergő

Sajnos sok törmelék és nem éppen a folyóba való abroncs is előkerült a kotrás során. A meder helyreállítása után megkezdődhet a bal parti támfal rekonstrukciója is, hogy újra használatba lehessen venni az omlásveszély miatt lezárt parkolókat is˝ - írta tudósítónk.


Fotó: Pintér Szabolcs - tudósító
Fotó: Pintér Szabolcs - tudósító

Olvasóink írták

  • 13. RickCartman 2013. július 14. 18:56
    „Lone ,és tökmindegy
    ha rajtatok múlna, a római Colosseumot is le kellene rombolni, és szép sima autópályát építeni a oda, ezzel megoldódna egy nagyvárois közlekedési probléma - na meg a Gellérthegyet is, minek az oda, csak akadályozza az embereket - rombolják le az óvári várat is, milyen szép egyenes lenne neked az út, végre - műemlék? ipari műemlék? ezek a magyar kifejezések már a nyolcadok osztályos tananyagban is szerepeltek, de azóta lett jogosítványotok, és elfelejtettétek -ismétlés a tudás anyja”
  • 12. pancser 2013. július 14. 10:25
    „11. Lone_wolf.. 2013.07.14. 08:39
    Nekem a te problémáid nem problémák. tudjuk ha építkeznek, jobbítanak, bizonyos áldozatokkal jár.
    Magyarul juss el oda mint legalább 25 ezren a városból, akik nem neheztelnek azért, mert megjavítják a legrosszabb útszakaszokat és rendbe teszik a malmi Lajtát!”
  • 11. Lone_wolf.. 2013. július 14. 08:39
    „Pancsika!Pszichés problémáid neked vannak ha azt akarod megmagyarázni hogy kerüljünk kilométereket ahelyett hogy kihajthatnánk egy normálissá tett kereszteződésen nem félórát várakozva.Biztos nehéz lehet ezt neked felfogni szerény értelmeddel.”
  • 10. Alex64 2013. július 13. 23:44
    „8. pancser nálad a pont. Napi szinten járok arra és így nagyon jól tudom a napnak melyik szakában lehet és melyikben nem arra menni. 9. tökmindegy Gyenge kezdet után jó folytatás. Lényeg szerintem az, hogy ráfér a városra a fejlődés. Sajnos (vagy nem) a múlt hibáit már nem lehet törölni. Tehát a múlt értékei megőrizve lépjünk tovább.”
  • 9. tökmindegy 2013. július 13. 21:14
    „A műemlékvédők, és a régészek a fejlődés legnagyobb kerékkötői.
    Szeredi úr tegye rendbe a malmát, ha igényt tart rá. Ha meg képtelen fenntartani, akkor adja vissza a jogos tulajdonosának.”
  • 8. pancser 2013. július 13. 16:53
    „7. Lone_wolf.. 2013.07.12. 12:39
    Lehet, hogy neked csőd a közlekedés mivel halálfélelmed van az úton de ez pszichés probléma. Nekem is van ismerősöm aki a vár környékét, de még a kiserdei körforgalmat is elkerüli annyira fél. Ha nagyon csattog az ég az ágy alá szokott bújni.”
  • 7. Lone_wolf.. 2013. július 12. 12:39
    „6.Kerüljön mindenki kilométereket,gratulálok hozzászólásodhoz.Nem hiszem hogy sokat jársz arra vagy csak azt hiszed vicces.Tudod szerintem mindig az itt élők életminősége az első nem pedig egy koszlott romhalmaz nem létető értéke amit pár gyökagyú ostoba műemléknek nyilvánít.Amíg teljes csőd a közlekedés az egész városban/ nem csak ott/ addig nem mindenféle ökörségekre kellene eltapsolni a pénzt.Persze az értelem sosem volt jellemző erre a városra sem pedig az országra.”
  • 6. Alex64 2013. július 12. 09:54
    „5. Lone_wolf. Ipari műemlék. Semmi gond azzal a csomóponttal van alternatíva rengeteg irányban.”
  • 5. Lone_wolf.. 2013. július 12. 09:15
    „Le kellene rombolni és utat építeni helyette.Megoldódna a katasztrófa csomópont.”
  • 4. szigetközilovas 2013. július 12. 07:36
    „Én nagyon örülök, nagyon várom az új vizi utvonalakat. Nagyon remélem, mind a környezet renbetétele, mind a funkcionális kialakítás alkalmassá teszi majd a Lajtát végre tényleg jól "kihasználni", megjegyzem, ez nemcsak a turisták, de majd a Magyar utca környékének szolgáltatóit is kedvezően érintheti.
    Az aggályom annak szól, hogy szinte az összes turisztikai fejlesztés eddig rosszul átgondolt, megalapozatlan volt, kezdve a fürdő "fejlesztéstől" a vízparti "sétányok"-on át, Várpince, és remélem nem késztényként említva ide sorolatom a Futurát is. Ez legalább valóban közösségi célokat szolgál, és mellesleg esztétikai, hosznosulás esetén jó esetben gazdasági előnyöket is hozhat.
    Hálás vagyok a tervezés, szervezés előkészítésében oroszlánrészt vállaló civil egyesület (ek) nek, és a felkaroló hivataloknak is. Ha megvalósul az, amit ez alapján a cikk alapján vizionálok a terekből, akkor Óvár sokkal szerethetőbb, szebb, érdekesebb város lesz.
    Ehhez a "körbehajózhatóság" lehetőségén (hangsúlyozottan "LEHETŐSÉGÉN" )túl olyan környezet kialakítása szükséges, ahol a vizituristáknak helyük, lehetőségük, és okok is van CSOPORTOSAN, kikötni, kényelmessen kiszálni, sétálni, ki, vagy beülni vízközelben egy kávéra, üdítőre stb. Vagy befutni egy Tescoba, ruházati boltba a "készletek" feltöltéséhez. Nem vad árakon, hétvégén is. Sok kikötő, és lehetőleg mielőbb minél több kölcsönző is szükséges.
    Szerintem...
    Mindenesetre nagyon várom a fejleményeket és a főpróbát!
    (egy vizi- lovas helyi :) )”
  • 3. John_Doe 2013. július 10. 16:19
    „Már előre látom a hírt az újságban: ,,Osztrák turistát ütött agyon a régi malomról lehulló cserép" ==> miközben az kenujával alatta evezett el....”
  • 2. Csiripiszli 2013. július 10. 13:04
    „Találó az előttem szóló mondata, valóban rendbe kellene tennie birtokát! Pató Pál udvara is ilyen lehet!!!”
  • 1. Alex64 2013. július 10. 08:57
    „Már csak a helyi "uralkodót" kellene felszólítani, hogy tegye rendbe ingatlanát. Így kicsit olyan lesz az összkép mint egy ápolatlan emberen a frakk.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Baleset Győrben: motor és autó ütközött - fotó

A Virágpiacnál egy személyautó és motoros ütközött hétfő délután. Tovább olvasom