Kisalföld logö

2018. 02. 22. csütörtök - Gerzson -2°C | 3°C Még több cikk.

Együk magunkat soványra!

Azt kérdezed, miért csődölsz be minden egyes fogyókúra során? Miért csak óráig-napig tart ki az akaratod? A „szuperdiéták" eredménye hová tűnik rövid idő elteltével?

Mert az alapvető igazságokat figyelmen kívül hagyod, a köztudott, általad is ismert téziseket sutba vágod. Mert olyan célokat tűzöl ki magad elé, melyek nem is a tieid. Mert rosszul közelíted meg a próbatételt. Mert túl sokat akarsz és túl gyorsan.

Hogy mivel ostoroznak a fenti sorok? A fölös kilóidról való gondolkodás és a sokszor pluszkilókat hozó önsanyargatás módszerének hibáira utaltunk. Mert nem az újabb és újabb csodadiéták vezetnek majd eredményre, ha fogyni szeretnél. A fogyókúra ennél sokkal egyszerűbb. Pár alapszabály ismeretének, no és elhatározás, akarat, önfegyelem kérdése.

Persze nem találtuk fel a spanyolviaszt. Semmi olyat nem írunk majd le – és erre fentebb utaltunk is –, amit magadtól ne tudnál. Mégis tedd a szívedre a kezed, hányadik kudarc után csóválod most a fejed hitetlenkedve? Mert ugye olyan egyszerűnek tűnik az egész: mikor Madonna vagy Renée Zellweger étrendjéről olvasol és heti mínusz x kilóval kecsegtetnek a magazinok?



Ám ne felejtsd el, nekik aztán nem gond a speciális étrendek összeállítása, a személyi edző, felügyelő orvos megfizetése, az y óránkénti z mennyiségű étel elfogyasztása. Mindez természetesen akkor, amikor épp nem dolgoznak, vagy egy konkrét feladatra készülnek ezzel is. Ezzel szemben mi, egyszerű halandók hogy éljük meg a napjainkat?

Reggeli rohanás, kávéfelhörpintés és jó esetben egy falat reggeli útközben munkába vagy suliba. A napi rohanás közepette gyorsebéd gyorsétkezdében vagy rendelt menü, munka, suli, délután elintézendők. Mire hazaesünk, a fenének sincs kedve egészséges, extrakülönleges receptekből válogatva főzőcskézni, még kevésbé aerobikozni. Tanulás vagy család mellett ott a házimunka, és némi magánélet sem ártana.

Közben kárpótlandó az örömtelen „egyformanap-frászt", nassol az ember itt és ott, de még a kekszből, müzliből is a sok az sok, s még éhesek is vagyunk egész nap mellettük. Nem csoda, ha este a tévé előtt egy pizza vagy gyorsan elkészíthető spagó, melegszendvics a maga kalóriabombásságával együtt is jólesik – testnek és léleknek. Aztán kidőlünk a képernyő előtt és másnap csodálkozunk, hogy nemhogy fogynánk a hajszában, még hízunk is. Szóval Demi Moore, Chaterine Zeta-Jones és Jennifer Aniston is mehetnek a sunyiba a maguknak kitalált fogyókúraötleteikkel, a csodaszerek (porok és italok) meg követhetik őket.

Merthogy ezek mellett meg másra sem tud gondolni az ember, csak az éhségre, míg végül szellemi és fizikai kimerültsége a zabáláshoz vagy a rosszulléthez vezet. (Biztos vannak tesztelt és hibátlan ilyen-olyan fogyasztószerek, úgyhogy nem általánosítanánk természetesen.) De hogy mi a legegyszerűbb és legcélravezetőbb, az nem lehet kétséges, ha az ember meg akar szabadulni pár kilótól…


Hát figyelj, és segítünk. Nem, nem szuperrecepttel, nem aktív sportra buzdítással és nem a testtömegindexek matematikai képleteivel való számtanórával. Csak néhány alapigazsággal és jó tanáccsal, hol tévedünk el leggyakrabban, ha fogyókúrába kezdünk.

1. Magadat nézd meg a tükörben és ne a hűtő oldalára kiragasztott Claudia Schiffer-fotót. Azt dobd ki mielőbb!

2. Vedd számba, mivel vagy elégedetlen magadon, de ne a fotómodellek alakjához viszonyíts!

3. Kisebb győzelmekből egyre több és több erőt meríthetsz az újabb kiló lefaragásához. Úgyhogy semmi okod az akár betegséget, legyengülést is esetlegesen eredményező ripsz-ropsz drasztikus fogyókúrára, önkínzásra. Ráadásul ennek legtöbbször jojóeffektus a következménye.
4. Ne az 5, 10, 20 évvel ezelőtti farmerba akarj újra beleférni, a korral a nőiesség – férfias kinézet – is együtt jár. S az szebbé tesz pluszkilóival, na és simábbá, már ami a ráncokat illeti.

5. Alapigazság: amit nem eszel meg, az nem hizlal. De…
6. Igenis számít a „nagy ötös fogat" mindegyike: a korod mellett a magasságod, a testalkatod (felépítésed), a kalóriaérték az ételekben és hogy hogyan érzed jól magad a bőrödben.

7. Ha rászántad magad a fogyókúrára, írd le, hány kilót nyom a mérleg (reggel: WC után, éhgyomorral), de ennél is fontosabb, hogy kapd elő a mérőszalagot és a mell-, derék-, csípőméretedet, valamint a comb felső kerületének centiméteradatát jegyezd fel. Hogy miért? Mert sokszor félrevezető intenzívebb anyagcsere vagy nagyobb folyadékveszteség mellett a mérleg mínuszokat jelző értéke, de hogy igazából soványabb vagy-e, azt a centiméter mondja meg.

8. Ne tervezz be elérhetetlen célokat, ne akarj heti egy kilónál többet leadni. Úgyis itt a tél, ráérsz a következő „vetkőzőszezonig" lassan és egészségesen leadni a fölös kilókat. Sose kezdj drasztikus fogyókúrába!
9. Ami a kalóriákat illeti, nem kell számításokat végezni. De olvasd el a termékeken, internetes szakoldalakon, szaklapokban, -könyvekben, melyik ételcsoport mekkora bevitelt eredményez.



10. Ebből az is következik, hogy még a csokoládét sem kell megvonnod magadtól a fogyózás ideje alatt, ám a megvásárolt táblát törd fel apró kockákra, s mindennap csak egyet engedélyezz magadnak az előző nap „végigcsinálásáért" – jutalmul.

11. A nassolást abba kell hagyni! De legalább ötször étkezz naponta, szemmel mérhetően kevesebbet, mint korábban. Ne hagyd ki a főtt ételt, a cél nem a kórházba jutás és a legyöngült szervezet. Ám a reggelinél a müzlit, joghurtot, barna kenyeret, sovány felvágottat részesítsd előnyben, ebédnél a dupla zöldség, saláta helyettesítse a köretet vagy egy részét, vacsorára pedig ne rendelj pizzát, megint csak a kalóriában szegényebb ételek kerüljenek az asztalodra.

Viszont ízlésed szerint, amit megkívánsz. Ha mégis csábít az olaszok tésztája, a korábbi adagodat csökkentsd a felére és igyál sok folyadékot egy-egy étkezés során. Mert ugye tudjuk, így hamarabb jóllakik az ember. Ami a két közbülső étkezést illeti – tízórai, uzsonna –, leginkább a gyümölcs javasolt, de hasonló kalóriatartalommal bármi oké.


12. A folyadékra visszatérve: napi két liter elfogyasztása feltétlen fontos, s nemcsak fogyókúra idején. Mindig és mindenkoron ügyelj erre! Ha le akarsz adni pár kilót, növeld a mennyiséget.

13. Tornázni persze ajánlott lenne. Ha kevés a szabadidőd, akkor is szánj rá legalább napi tíz-tizenöt percet. Különösen fontos ez azoknak, akik nem tartoznak azon szerencsések közé, hogy hízásnál-fogyásnál egyenletesen rakódnak fel, olvadnak le róluk a kilók. Megjegyezzük, kevesen vannak ilyenek. Ezért is kell megmozgatni a vastagabb csípőt, combot, hogyha már szenved az ember a kevesebbet evéssel, vagyis a fogyókúrával, legalább onnan menjen le, ahol igazán zavarja. Nem egy nő panaszolja, hogy koplalásának eredményét a kisebb mellén és a beesett, nyúzottabb arcán tapasztalta először.

14. Jegyezd fel hetente az olvadó fél centiket is, erőt adnak. Ne törődj vele, ha a mérleg mutatója meg se mozdul két hétig se!

15. Lélekben fel kell készülni az átrendezett életmódra. Nem önsajnálatból kiindulva, hanem egy legyőzendő akadály szempontjából felfogva a dolgot.

Írásunkat folytatjuk. Emellett kalóriaértékekkel, ízletes, laktató, egészséges ételek receptjeivel is jelentkezünk majd. Nem mehetünk el szó nélkül a túlzásba vitt önsanyargatás és a féktelen zabálás témája, következményei mellett sem. Sztárok, hírességek és ismeretlen „egy közülünk emberek" sorsán keresztül mutatunk be tanulságos és szélsőséges, élet írta kudarc- és sikertörténeteket.

Kíváncsiak vagyunk a véleményetekre is. (A férfiak erőfeszítései és próbálkozásai is érdekelnek bennünket.) Minél többen írtok, kérdeztek, véleményeztek kommentben vagy e-mailben – traccsparty@kisalfold.hu –, annál nagyobb erőt adtok az éppen elhatározás előtt/alatt állóknak. Segítsük őket azzal is, hogy nincsenek egyedül, mert bár ez is közhely, hisz a fél világ fogyókúrázik, de a másik példája, biztatása, akaratának megnyilvánulása, sikersztorija pozitív ösztönzést, pluszenergiát adhat a feladás felé tartóknak.

Olvasóink írták

  • 8. PrettyWoman 2009. november 03. 15:58
    „Agent, igazad van. Én attól sosem félek, hogy itt zörgő csontúak országa lesz. Van, aki az egész fizetését megeszi. Igaz, az egészség miatt is fontos, hogy ne hízzunk el. De azért egy nő esetében szomorú az, ha már a hiúsága miatt sem akar fogyózni. És akkor jönnek a magyarázatok, hogy én így érzem jól magam, meg a páromnak így tetszem, stb. stb. Igaz, mindent meg lehet magyarázni. Nem kerül semmibe, meg könnyebb is, mint nekiállni fogyózni.”
  • 7. győrinagyi 2009. november 02. 11:11
    „túrabakancs! Jó!”
  • 6. macskaszem 2009. október 21. 16:34
    „Az a baj hogy azok fogyókúráznak akiknek nem is kellene. A kövérek pedig meg vannak elégedve a súlyukkal.
    Pedig az egészségük miatt kellene vigyázni a testsúlyukra.”
  • 5. Túrabakancs 2009. október 20. 09:34
    „Agent! /4/
    Jólét? :)”
  • 4. Agent 2009. október 20. 08:13
    „3, egyelőre a lakosság jelentős hányada el van hízva, az utcán sem kifejezetten zörgő csontú emberek jönnek szembe...akkor most mi van?”
  • 3. Túrabakancs 2009. október 19. 15:37
    „Szavazzunk újra 2010-ben a szociálliberális kormányunkra, és akkor nem kell attól rettegnünk hogy
    elhízunk. :) Sőt, még hálásak is leszünk nekik! A gond a gebékkel lesz, mert ők komoly életveszélyben
    lesznek. Az anorexiások országa leszünk.”
  • 2. Agent 2009. október 17. 07:15
    „Az igazság sokkal inkább itt van:
    http://velvet.hu/trend/2009/10/16/lemondas_nelkul_nincs_kisebb_gatya/”
  • 1. macskaszem 2009. október 16. 15:57
    „Aki ezeket végig szenvedi mikor dolgozik? Inkább tavasszal kell fogyókúrát kezdeni.
    Ősszel már zsírt kell raktározni hogy melegítsen.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az első fontos döntés: királynőt választottak

Meghozta első fontos döntését a megalakult új német parlament. A képviselők ugyanis megválasztották… Tovább olvasom