Kisalföld logö

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 20°C | 33°C Még több cikk.

A színpad két oldalán

Szervét Tibor színész, rendező több mint tíz éve szerződött el Szegedről. Nem néz vissza. Megtanulta: a katasztrófaként megélt dolgok hasznosak és építőek is lehetnek – életszemlélet kérdése.

Szervét Tibor egy évtizede szerződött el Szegedről. Próbáltunk kicsit nosztalgikus hangot megütni, de azt mondta: nem néz vissza.

– Nem nagyon hiányzik szinte semmi onnan, ahonnan elmegyek. Hátra nem tekintek, előre sem nagyon. Szegedről azért vannak szép emlékeim: csodálatos lányokkal találkoztam a városban. A másik emlék az a rettenetes trauma, amit a Ruszt József-féle független színpad felrúgása okozott. Akkoriban még eléggé múltba néző típus voltam, de hosszú évek munkájával sikerült magamat kevéssé múltba nézővé varázsolni, ez életmentő volt számomra. Később, hosszú idő elteltével jöttem rá: az akkor katasztrófaként megélt szörnyűség nagyon nagy haszonnal és épüléssel járt számomra.

˝Az ember mindig azt hiszi, mostantól kész van. De az ember sosincs kész és soha nem is lesz.˝
˝Az ember mindig azt hiszi, mostantól kész van. De az ember sosincs kész és soha nem is lesz.˝

Mondjuk: ezek szerint bölcs. Ő nevet, és azt válaszolja: inkább vidám. Az elmúlt évben játszott a Beszélő fejekben, az Oidipusz gyermekeiben, az Apacsokban. Legszívesebben a Spamalot című darabot említi. A Madách Színház vitte színre a Monty Python-musicalt.

– Ez egy világbajnok élmény. Arthur királyt játszom. Szeretem az angol humort, de ez önmagában kevés lenne. A legnagyobb élmény ebben a munkában az, hogy a Beszélő fejekben egy kicsit paranoiás, a hetvenéves mamájával együtt élő, furcsa, aszexuális, szellemileg sérült ember monológját mondom, a Spamalotban pedig fürdök a fényben, a tutiban, a zenében, 900 ember örömében és fel-alá táncolok, énekelek a színpadon. Ez a színészi szálegyenes két legszéle és ez ritka nagy öröm.

Filmet most nem forgat, mint mondja: amúgy sem kínálgatják sosem.

Herendi Gábor szokta hívni, vele nagyon szeret együtt dolgozni. Érzékeny rendező, odafigyel. Ha lenne a Valami Amerikának harmadik része, abba Szervét Tibor szíves-örömest fejest ugrana – színésztársaival együtt. Bemutatkozott már rendezőként is. Mondja: a színpad mindkét oldalán nagyon jó állni.

– A színészet nőies foglalkozás, a rendezés férfiasabb. A színész a munka egyik felében, a próbafolyamatban kinyitó és befogadó, és most ősi elvek alapján fogalmazok. Kinyitja önmagát és megpróbál egy szerepet és egy rendezőt úgy befogadni, hogy legyen belőle egy élőlény. A rendezés inkább kifelé történik. Én mondom, én közelítek, én próbálok addig simogatni egy színdarabot vagy egy kisebb-nagyobb társulatot, amíg abból előadás lesz.

Szervét Tibor mint a Monty Python Gyalog-galoppja alapján készült Spamalot című musical Arthur királya.
Szervét Tibor mint a Monty Python Gyalog-galoppja alapján készült Spamalot című musical Arthur királya.

Szerinte a rendezőnek nem fontos, hogy a színész férfi vagy nő. De az igen, hogy milyen ember. Férfit és nőt ugyanúgy kell szeretgetni, nyugtatgatni, önbizalommal és biztonsággal fölszerelni. Szervét Tibor manapság nagyon jól érzi magát a bőrében.

– Megszerettem a küzdelmeket, sosem lehet túl lenni rajtuk – mondja. – Az ember mindig azt hiszi, mostantól kész van. De az ember sosincs kész és soha nem is lesz. Kezdek ebbe beleszokni, kezdem megszeretni az életnek ezt a fajta tulajdonságát. Nincs befejezett harc, legyőzött ellenfél.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az élet fűszerei

A vérpezsdítő zene, a jellegzetes karibi hangszerek minden korosztályt képesek lázba hozni, még… Tovább olvasom