Kisalföld logö

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda 0°C | 7°C Még több cikk.

Új a király, mások a viszonyok

Hatalmas nyomás nehezedett az István, a király legújabb rendezéséhez szereplőket toborzó A Társulat tehetségkutató műsor versenyzőire. Neves elődökkel, egy ország elvárásaival és botrányokkal szembesültek, nem beszélve a többüknek idegen színészi feladatról.
Hol a kényes egyensúly a hagyománykövetés és az újítás között? Mennyire lehet frissíteni egy olyan kultikus darabban, amin generációk nőttek fel és százezrek kedvence ma is? Hogyan lehet feldolgozni a várakozás okozta nyomást, megbirkózni a kihívással olyan fiataloknak, akiknek nagy része először kap ilyen feladatot? Megannyi kérdés, ami megfogalmazódott a válogatások tizenkét hete alatt a versenyzőkben. Azóta tisztult a kép: a rockopera új rendezése siker, A Társulatot szereti a közönség, s úgy tűnik, a szereplők megállják a helyüket. Eddig azonban nem volt könnyű az út...


Feke Pál (István szerepében)

Feke Pál: Természetes, ha a jogtulajdonos úgy gondolja, nem engedi színpadra azt, ami rontja a darab renoméját. Külföldön ez teljesen természetes.
Feke Pál: Természetes, ha a jogtulajdonos úgy gondolja, nem engedi színpadra azt, ami rontja a darab renoméját. Külföldön ez teljesen természetes.

A színész mögött komoly zenés színpadi szerepek állnak, köztük a Jézus Krisztus szupersztár főszerepe, mégsem hitte volna, hogy ekkora váltás lesz az István, a király.
– Ez egy valóban különleges produkció. Kevés darab van, amit ilyen mélyen meg tudtam élni. Nincs minta előttem, amit követek, ez egy új rendezés, új koncepcióval. Elég csak Koppány és István viszonyát néznünk, ami más, mint az eredeti előadásban: most a darab elején olyanok, mint két tojás, s csak később ütköznek ki az ellentétek köztük. Az én Istvánom keményebb, harcosabb, mint az elődje, a lírai dalok közé próbáltam „becsempészni" az erőt. Ezt a kettősséget a legnagyobb kihívás megformálni, de szerencsére ez bennem is megvan: érzelmes, lelkizős ember vagyok, de tudok kemény is lenni, ha kell – mondja Feke Pál, akit láthatóan megviselt a darab körüli hercehurca.
– Nálam jobban senki nem tiszteli a darabbeli elődeimet – úgy érzem, ezt adásról adásra bizonyítottam is a válogatásokon –, ezért nem lenne szép, ha a közelmúlt botrányai kapcsán úgy beszélnék róluk, ahogyan ők viszonyulnak hozzánk. Méltósággal kellene viselniük, hogy itt az új generáció, s a darab általuk él tovább.

Győrben lép fel A Társulat

A Társulat művészei augusztus 7-én este nyolckor a győri Széchenyi téren adnak nagykoncertet. Az ingyenes műsor két részből áll majd: az első egy órában a műsorban elhangzott népszerű dalok, musicalrészletek, a másodikban az István, a király rockopera legnépszerűbb dalai csendülnek fel.

Herczeg Flóra (Réka szerepében)

Herczeg Flóra: Ez életem első színházi darabja, így nagy tapasztalatom nincs.
Herczeg Flóra: Ez életem első színházi darabja, így nagy tapasztalatom nincs.

A népdalénekes lány számára kézenfekvő volt, hogy az eredetileg Sebestyén Márta hangján megszólaló Réka szerepére pályázzon.
– Igaz, ez nem elég a sikerhez, Szikora János rendező meg is jegyezte az egyik középdöntőben, hogy kevés „csak úgy" elénekelni Rékát... Ez életem első színházi darabja, így nagy tapasztalatom nincs, s bár technikailag ez a műfaj más éneklést kíván, mint a népdalok, nem ez volt a legnagyobb nehézség. Sokkal inkább az, hogy amiről énekelek, az megjelenjen az arcomon, hogy az érzelmeim átjöjjenek és megérintsék a közönséget. Meg kellett tanulnom, hogy ne csak a technikára, mondjuk egy-egy hajlításra figyeljek, hanem például arra, hogy én most azért imádkozom, hogy a szerelmem kiadja apám holttestét...
Flóra az első nagyszabású előadások után már nem izgul különösebben, pedig váratlan helyzetek mindig adódhatnak...
– Az egyik székesfehérvári előadáson például valahogy kevesebb idő jutott a világításpróbára, s amikor az egyik jelenetben lóháton kellett bevonulnom a színpadra, az állat megijedt, és egyszerűen nem akart bemenni. A lovászoknak úgy kellett betuszkolniuk a színpadra, miközben én már javában énekeltem.

Varga és Vikidál nem playbackelhet!

A rockopera jogait birtokló Zikkurat Színpadi Ügynökség nemrég megtiltotta, hogy a darabbal tíz éve turnézó Vikidál Gyula és Varga Miklós playback előadásokon színpadra lépjenek eredeti szerepükben.

– Ők még mindig az 1983-as előadás hanganyagával playbackelve járják az országot, egyszer sem énekelték el élőben az egészet... Van, amikor indokolt a playback – a csíksomlyói búcsúban például több százezer embernek nehéz lenne élőben énekelni –, de ami ma folyik, az méltatlan ehhez a produkcióhoz – véli Rosta Mária producer.

– Az István, a királynak a fiatalokban kell továbbélnie, nem pedig néhány idős művésznek a hóna alatt vinni a rockoperát a sírba. Sehol a világon nincs olyan, hogy egy nagy sikerű darab így múljon el. Hiszem – és ebben a szerzők is egyetértenek –, hogy ezt élőben kell énekelni, a művészek pillanatnyi érzelmeivel, hangulatával, felkészültségével. Hogyha valaki kétszer megnézi a darabot, véletlenül se láthasson két egyforma előadást – elvégre erről szól az előadó-művészet.

Vadkerty Imre (Koppány szerepében)

Vadkerty Imre: Tény, hogy az elején nyomasztottak az elvárások, hiszen folyamatosan Vikidálhoz hasonlítanak.
Vadkerty Imre: Tény, hogy az elején nyomasztottak az elvárások, hiszen folyamatosan Vikidálhoz hasonlítanak.

A fiatal felvidéki művésznek volt talán a legnehezebb dolga, hiszen teljesen már alkat, mint elődje, Vikidál Gyula. Talán éppen ez volt a szerencséje.
– Szikora János rendező azért is döntött mellettem, mert más karaktert akart Koppány szerepére. Ez egy megfontoltabb, higgadtabb Koppány, aki nem vérengző, nem akar mindenáron harcolni, csak ha az már elkerülhetetlen. Kaptam hideget-meleget az elmúlt hetekben, volt, aki abba kötött bele, hogy a hangom nem elég rockos, mások a kiállásomat kifogásolták... Én azonban érzem, hogy sokat fejlődtem, tanultam az utóbbi időben, érik bennem a szerep – mondja a színész, akitől nem idegenek a rockoperák: a felvidéki Jókai színház művészeként két rockszínházat is alapított. Nem csak az éneklés vonzotta azonban A Társulatba.
– Ez nem egy átlagos tehetségkutató műsor, hiszen egy olyan darabról szól, amely minden magyarnak fontos, s generációk óta szereti a közönség. Bízom benne, hogy a sikerünk is legalább ilyen sokáig tart majd, de ha csak ennyi volt, már akkor is megérte!

Varga Miklós közleményt adott ki az üggyel kapcsolatban.

Simon Boglárka (Gizella szerepében)

Simon Boglárka: Nehéz volt Gizella személyiségének két különböző oldalát megfognom, de úgy érzem, sikerült.
Simon Boglárka: Nehéz volt Gizella személyiségének két különböző oldalát megfognom, de úgy érzem, sikerült.

A fiatal lány eredetileg Réka szerepéért indult, de a zsűri eleve válogatott a jelentkezők hangja, karaktere szerint, s a Gizella-döntő ráadásul előbb is volt. A próbák alatt aztán érezte, hogy ez a karakter valójában közelebb áll hozzá, mint Rékáé, s már
egyáltalán nem bánja, hogy őt alakítja.
– Annak ellenére boldog vagyok, hogy ő valójában egy idegen a történetben. Kettős karakter: egyrészt egy bizonytalan, az első perctől kezdve szerelmes asszony, másrészt egy elkeseredett, kemény nő, aki unja, s nem is érti igazán az István és Koppány közti politikai vetélkedést. A rajtunk lévő nyomással pedig nem a győztesek kihirdetésekor szembesültünk először; sokat edződtünk a próbák alatt is, meg kellett szoknunk, hogy hétről hétre egy-másfél millió ember néz minket a képernyők előtt.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Forma–1 retró

A nyolcvanas évek elején még nem fújt a peresztrojka szele Moszkvában, s az agg kommunista vezérek… Tovább olvasom