Kisalföld logö

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 10°C | 18°C Még több cikk.

Technikai bravúr a vasfüggönyös, COCOM-listás korszakban

Több százmillió forintból újul meg idén a győri Széchenyi híd. A pénzből teljes rekonstrukcióra így sem futja. Az éppen harminc éve épült híd a maga idején valóságos technológiai bravúrnak számított.
Nagy avatóünnepség volt 1979. november 3-án: elkészült Győrött a Mosoni-Duna legújabb hídja, az elevátorház mögött, összekötve Révfalut a Belvárossal. Büszkék voltak rá építői, méltán. Mert, mint ahogy a kivitelező Hídépítő Vállalat igazgatója, dr. Medved Gábor mondta, írta: „A magyar hidászmérnökök régi, dédelgetett elképzelése vált valóra: elkészült hazánkban az első konzolos szabadbetonozásos technológiával épített Duna-híd. Ezzel a magyar vasbetonhíd-építés visszanyerte évtizedekkel ezelőtt elvesztett pozícióját és felzárkózott az európai élvonalhoz."

Vasvári Pál győri (most már nyugdíjas) hídmérnök a Széchenyi híd főtechnológusa volt, nála jobban aligha ismeri valaki az építés részleteit. Kezdjük az elején. Talán hihetetlennek tűnik, de már 1928-ban(!) kijelöltek a városon átvezető (ma 14-es) főútnak egy másik nyomvonalat, számítva arra, hogy a növekvő forgalmat előbb-utóbb már nem lehet átvezetni a belvároson, s persze az akkor (1928-ban) a „kecskehíd" helyén épült révfalui hídon. A főút forgalma itt ment Medve felé, ahol akkor még gőzkomp biztosította a dunai átkelést. Híd ott csak később létesült, a nagy medvei hidat 1942-ben helyezték üzembe...

Visszatérve Győrbe: tehát már 1928-ban úgy gondolták, új nyomvonal kell a főútnak, új híddal, a vagongyár melletti kevésbé beépített területen. Végül jóval később, 1960-ban vált véglegessé ennek a változatnak a helye és igénye, s még jó idő eltelt, mire a munka az útépítéssel (1975-ben) megkezdődhetett. Az út és a híd egyébként összesen 600–700 millió forintba került, ebből maga a híd 450 millióba. Ma ez a pénz a teljes felújításra sem elég...

Az új híd sajátossága volt, hogy első ízben alkalmazták hazánkban a konzolos szabadbetonozást. Az összesen 530 méter hosszú építmény két feljáró- és egy mederhídból áll, abban az időben ez a méret hazai rekordnak számított. Különösen azért, mert 14 méter széles (négypályás) városi híd volt. A feljáróhidak előre gyártott tartóit a Hídépítő Vállalatnak a kenyérgyár melletti telepén készítették. A felszerkezethez 360 darab, egyenként 23 méteres, 20 tonna súlyú tartóra volt szükség. Naponta egy készült, másfél évig tartott. S persze ki kellett alakítani a szállítás és a beemelés összes fogását is. Két óriási japán daru dolgozott, ilyenből ez a kettő volt akkoriban az egész országban.

Az úgynevezett konzolos szabadbetonozás technológiáját talán a következőképpen írhatjuk le közérthetően. A mederpillérek fölött, állványon úgynevezett indítózömöt építenek, s aztán ezt folytatják jobbról-balról, mint egy mérleg két nyelvét. A két pillérről indított szerkezet aztán középen összeér. A Széchenyi híd esetében gyakorlatilag két ilyen híd készült, amiket aztán hosszában is „összevarrtak". (Bocsássanak meg a szakemberek az egyszerűsítésért.) A pilléreket úgy építették, hogy előtte nem kotorták át a medret háborús bombák, gránátok után kutatva, nem is jutott eszükbe. Szerencséjük volt.

Nos, ezeknek a „zömöknek" az építéséhez kellettek a speciális feszítőeszközök, zsaluzókocsik, a francia know-how. Ennek megvásárlásához az országos műszaki fejlesztési alapból került valamiféle soron kívüli pénz.

Vasvári Pálnak finoman szólva nem tartozott a kedvencei közé a rendszerváltás előtti politikai éra. De a Széchenyi híd kapcsán mégis azt mondja: példátlan volt az összefogás a hídért, a pártbizottság külön koordinációs bizottságot alakított, megmozgatva minden kapcsolatot. Győr látta hasznát.

A gyorsan szilárduló cementet például Burgenlandból kellett hozni, a vasfüggönyös körülmények között is rendszeresen, mert itthon kicsi volt a tárolókapacitás. Ma talán mosolygunk ilyen „apróságon"...

Hogy el ne felejtsük: ugyanebben az időszakban épült az új győri színház is. Eltelt három évtized, bizony időszerűvé vált annak felújítása is.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Válás után

Nagy kockázatot vállalnak azok a nők, akik úgy döntenek, beadják a válópert. A házasság felbomlása… Tovább olvasom