Kisalföld logö

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 24°C Még több cikk.

Véget ért a WWF Panda hajó útja a baleset miatt

A Panda hajó alkalmatlanná vált a további biztonságos hajózásra, a Rakonczay házaspár meghozta a fájdalmas döntést: meg kell szakítaniuk útjukat.

Mint arról korábban már beszámoltunk, 2011. január 3-án a Rakonczay Viktória és Rakonczay Gábor vezette Panda hajó komoly balesetet szenvedett.

Tristan de Cunha szigetéről Fokváros felé tartva egy 16 méteres törőhullám erejétől sújtva a hajó hosszában átfordult. A baleset legsúlyosabb következményeként kilazult és instabillá vált az árboc, így az is kérdésessé vált, hogy a következő állomást sikerül-e elérniük épségben. Rakonczayék tapasztalatuknak és megfeszített munkájuknak köszönhetően további sérülések és baleset nélkül érkeztek meg Fokvárosba, ahol szakértők segítségével azonnal megkezdődött a hajó állapotának felmérése.

A mindenre kiterjedő alapos átvizsgálás befejeződött, és kiderítette, hogy a hajóban keletkezett károk még annál is súlyosabbak, mint azt gondolták: a WWF Panda hajó alkalmatlanná vált a további biztonságos hajózásra.

A pár tájékozódott a Panda javításának lehetőségeiről, ám kiderült, hogy a munkálatok olyan anyagi forrást kívánnának, mely nem áll rendelkezésükre. Emellett világossá vált, hogy a hajót még javítással sem lehetne olyan biztonságos állapotba hozni, hogy egy a mostaninál is komolyabb baleset kockázata nélkül folytathassák az út hátralévő, még több kihívást jelentő és az eddiginél veszélyesebb szakaszát.

A fiatal házaspár, akik a hajóval a Föld megkerülésére vállalkoztak, hogy felhívják a figyelmet a természetvédelem fontosságára, nehéz és fájdalmas döntés meghozatalára kényszerültek: meg kell szakítaniuk útjukat.

A hajó tönkremenetelének ténye lesújtotta őket, ám tisztában vannak vele, hogy kisebb csoda, hogy ők maguk túlélték, sőt pusztán komolyabb zúzódásokkal megúszták a balesetet. Mindezek tudatában is lelkileg igencsak megviselte őket a baleset és következményei.

Viki és Gábor az indulás óta 13000 kilométert tettek meg, ebből 2000-et a már megrongálódott hajóval küzdöttek le. A Föld megkerülésén túl céljuk a természet szeretetének és védelmének hirdetése volt, hajójuk ezért is kapta nevét a WWF Magyarországtól. Ebből a szempontból az eddig megtett távot sem érezték hiábavalónak: útjuk során számos helyen találkoztak hozzájuk hasonlóan gondolkodó emberekkel, illetve maguk is felhívták a figyelmet a természeti értékek megőrzésének jelentőségére, amerre csak jártak.

A károk és a trauma ellenére hangsúlyozták, hogy a történtek nem rettentették vissza őket a vállalt cél elérésétől. Az utat nem befejezik, hanem bizonytalan időre felfüggesztik. Mostantól minden erejükkel arra koncentrálnak, hogy megteremtsék a feltételeit annak, hogy egy másik, még erősebb hajóval folytathassák kalandjaikat és megtehessék az út hátralevő részét.

Olvasóink írták

  • 8. Captain 2011. február 04. 17:00
    „Ha hátulról kapták a hullámot, és az bukóhullám volt, vagy ahogy itt írták "törőhullám", akkor az szimplán beterítheti a hajót, és ha nyitva vannak a fedélzeti nyílások, vagy a lejárat a fedélközbe, akkor a hajó megtelik, szélsőséges esetben el is süllyedhet.
    Ha akkor vihar van, hogy az kezelhetetlen a legénység számára, akkor úgynevezett viharhorgonyt kell kiengedni. Ez nem más mint egy kisebb ejtőernyőhöz hasonlító zsák amit a a hajóorrból kell kiengedni a hajó hosszának másfél kétszeres távolságra egy erős felúszó rugalmas kötéllel. Ez az eszköz fékezi a hátrafelé sodródó hajót, széllel és a hullámokkal szemben tartja azt, adott esetben még egy hátrabukfencet is megakadályozhat. Ilyenkor nem arra kell törekedni, hogy a megfelelő irányba haladjunk, hanem, hogy a hajó szemből kapja a szelet és a hullámokat. A hátulról jövő óriáshullámokat szinte lehetetlen kikormányozni, és ha oldalról kapja a hajó a hullámzást, az a nagyhalál.”
  • 7. Ing.Böck 2011. február 04. 08:27
    „Tipikus magyar !!!”
  • 6. Filtec 2011. február 03. 20:43
    „A hajónál nagyobb hullám esetén el tudom képzelni, hogy a tat megemelkedik a hullámtól, a hajó orra pedig belefúródik a vízbe. A hullám tovább jön a tat felől, és kész a bukfenc.
    Gratulálok nekik én is.”
  • 5. Tapmancs 2011. február 03. 19:01
    „Há´ most nem azért, de a hajó előrebukfencéről szóló cikk 2 nap után lekerült, és a helyét a hivatkozott poszt vette át. Erre kedvenc sztárséfünk, vonLichthofen is felhívta a figyelmet a hozzászólásában. Tőlem ugyan távol áll a tengerészet de azt nehezen tudom elképzelni hogy egy hajó előrebukfencezzen...

    Ezzel együtt sajnálom hogy abba kellett hagyniuk, talán legközelebb sikerül.”
  • 4. Captain 2011. február 03. 18:40
    „Mi a francot kerestek ezek Tristan de Cunha szigetén? Ez egy vulkán, egy pár házzal, még rendes kikötője sincs.”
  • 3. józanparaszt 2011. február 03. 18:12
    „Azt kívánom : Minél több emberhez jusson el üzenetük és ne adjátok fel! Gratula az eddigiekhez is!”
  • 2. annobon 2011. február 03. 14:41
    „Hát sajnos most is bebizonyosodott, hogy "azért a víz az úr!"”
  • 1. NoBo 2011. február 03. 14:13
    „Így is le a kalappal előttetek. Minden elismerésem. Sok sikert a további tervekhez.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vitáznak a középiskolások a régióban

Április végéig mérhetik össze erejüket, vitatkozó tudományukat a magyar középiskolások a Szóval!?… Tovább olvasom