Kisalföld logö

2018. 04. 22. vasárnap - Csilla, Noémi 12°C | 23°C Még több cikk.

Országos vizsgálatok az iskolai erőszak miatt

Sopron - Országos vizsgálatot rendelt el az iskolai erőszak kérdéskörében dr. Aáry-Tamás Lajos oktatási ombudsman, aki a hétvégén Sopronban járt.
Tanárverés, iskolai erőszak, testi-lelki fenyítés, szex az intézményben – ezekről a kérdésekről beszélgettünk dr. Aáry-Tamás Lajos oktatási ombudsmannal.


– Egyre több erőszakos cselekmény történik az iskolákban. Mit tehet az oktatási jogok biztosa ezek megelőzése érdekében?

– Ombudsmani tevékenységem kezdetekor, egy évtizede csak a gyerekek sérelmére elkövetett testi fenyítéssel találkoztam.

Néhány évvel később már olyan jelenséggel is találkoztam, amikor a szülők bántották a tanárokat, majd néhány hónap elteltével a diákok által bántalmazott tanárok ügyeivel is szembesülnöm kellett – mondta a Kisalföldnek dr. Aáry-Tamás Lajos oktatási ombudsman, aki a Német Nemzetiségi Általános Iskola báljára érkezett Sopronba.  – Ebből egyre több fordul elő, miként a gyerekek egymás közötti agresszivitásának növekedése is megfigyelhető. Egyre fiatalabbak követnek el egyre súlyosabb cselekedeteket. Olyannyira aggasztónak látom a helyzetet, hogy országos vizsgálatot rendeltem el: szeretnénk feltérképezni mindazt, ami az iskolai erőszak kérdéskörében történik. Megkérdezünk tanárokat, diákokat. A kérdőíveket még ebben a hónapban kiküldjük. Az előzetes adatokat a tanév végére várjuk, a végleges összegzés októberre várható. Ez alapján alakíthatjuk ki azokat a koncepciókat, amelyek az iskolai erőszak megelőzését célozhatják. 


– Napjainkban mennyiben más problémákkal kell szembenéznie, mint a kezdetekkor?

– Mielőtt ez a hivatal elkezdte volna működését, a diákjogokról és mindazokról a konfliktusokról, amelyek többnyire pedagógiai problémákból eredtek, keveset beszéltünk. Ma már sokan felteszik a kérdést, ha vita alakul ki egy adott intézményben: mit mond erre a jogszabály? Míg öt éve például hatszáz ügyünk volt, tavaly már 1650. Ebbe nem számítom bele az érdeklődők több ezer telefonhívását. Az 1650 konkrét ügy egyharmada a felsőoktatásból érkezett, kétharmada a közoktatásból. Ez utóbbi kategória több mint hatvan százaléka a diákok problémájával foglalkozott. 2000-ben még a szülők írták a legtöbb panaszt, ma már a diákok fogalmazzák meg tapasztalataikat. Egyre több testi fenyítésről kapunk hírt: egy évtizede két-három esetről szereztünk tudomást, tavaly ennek közel a tízszereséről. Méltóságsértésről is szó van a leírtak között, amikor nem történik fizikai atrocitás, de az osztályközösség szeme láttára szégyenítenek meg – akár verbális megalázással – diákot. Az értékelés minősítésével is gyakran megkeresnek bennünket, bár e problémakörnél sosem szólunk bele, hogy a tanár hányast adjon egy dolgozatra. Azt viszont vizsgálhatjuk, hogy a jegyek átlagát a jogszabályoknak megfelelően számolták-e ki, avagy – tegyük fel – az értékelés nem büntetés-e egyben. Az adatvédelemmel kapcsolatban is rohamosan nő a hozzánk fordulók száma. Ezek mellett a fogyatékkal élő gyermekek kérdésével is találkozunk, így például, hogy a  liszt- vagy tejcukorérzékenyek számára nem biztosítják a megfelelő étkezést. Összegzésként ugyanakkor elmondhatjuk, a hozzánk fordulók mintegy 40 százalékánál nem állapítunk meg jogsértést. A pedagógusok munkaügyi vitájánál sem tudunk segíteni, hiszen a munkajog kívül esik az oktatás szféráján.

Dr. Aáry-Tamás Lajos oktatási ombudsman: Míg öt éve hatszáz, tavaly már 1650 ügyet vizsgált a hivatal.
Dr. Aáry-Tamás Lajos oktatási ombudsman: Míg öt éve hatszáz, tavaly már 1650 ügyet vizsgált a hivatal.

– Nemrég hirdettek ítéletet olyan soproni gyermekvédelmi nevelők fölött, akik testi-lelki sérelmet okoztak a rájuk bízottaknak. Hogyan lehetne kiszűrni a nem megfelelő pedagógusokat?

– Ezt a pedagógusoknak kellene eldönteniük. A fontos szakmáknak – így az orvosoknak, az ügyvédeknek – van etikai kódexük, s kamarát alakítottak. Ha a berkeiken belül valaki nagyot hibázik, kamarai tagságát megszüntetik. Úgy vélem, a pedagógusoknak is hasonlóban kellene gondolkodniuk és meghatározni, hogy milyen a jó pedagógus.


– Egyre többször kerül nyilvánosságra olyan történet, ami az iskola falain belüli szexre és erotikára utal...

– Két dolgot nem tehetünk: hogy nem teszünk semmit és hogy mindent mi akarunk egyedül megoldani. Az iskolai szex és erőszak nem „pedagógiai" probléma, hanem annál sokkal bonyolultabb jelenség, ami felveti a szakemberek együttműködésének szükségességét. A pedagógusok igenis merjenek segítséget kérni a gyermekjóléti szolgálatosoktól, a családsegítőktől, a lelkészektől, az orvosoktól, a rendőrségtől, az iskolai pszichológusoktól, a védőnői hálózattól, a civil szférától vagy épp a polgármesteri hivataltól. Most úgy tűnik, mindenki magányos csoportként próbál egyedül küzdeni ezekkel az ügyekkel. E szakmák céltudatos összefogása megoldhatóvá tenné a tanár, a szülő és a diák támogatását a jövő generációja, azaz valójában mindannyiunk védelme érdekében. 

Olvasóink írták

  • 1. bobo 2009. március 03. 20:55
    „Tisztelt Gosztonyi Úr! Ide írok, mivel az iváni cikkét kommentálni nem lehet. Ön szerint az ottani utolsó két mondattal minden rendben van? ("A szabályszegők sűrűbb rendőri intézkedésekre számíthatnak a falu egész területén. A cigány önkormányzatot partnernek tekintik.")

    Szerintem csak véletlenül maradt benne, de ez így pont az ellenkezőjét jelenti.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jogosan büntette az APEH az üzletet?

Sopron - Két hétre bezáratták az üzletet, s 300 ezer forint bírságot is kiszabtak a tulajdonosra.… Tovább olvasom