Kisalföld logö

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 8°C | 19°C Még több cikk.

''Háromszoros áron épül a mélygarázs''

Sopron - Egy évvel az önkormányzati választások után arról beszélgettünk Fodor Tamás polgármesterrel, hogy az új városvezetésnek mit sikerült megvalósítania a tervekből és mi az, ami nem az elképzeléseik szerint alakult.

– Először is gratulálok, hiszen a Kisalföld által készíttetett közvélemény-kutatás szerint ön a legismertebb és egyben a legnépszerűbb soproni politikus. Ráadásul úgy, hogy alig több mint egy éve nevezhetjük aktív közéleti szereplőnek.

– Kétségtelen, jólesik az embernek az ilyen pozitív visszajelzés. Magam is úgy éltem meg, ez egyfajta siker, de rögtön hozzá kell tennem, egy közös munka eredménye, amihez az alpolgármesterek, az egész frakció, valamint nem utolsósorban a soproni polgárok is hozzájárultak, hiszen törekedtünk a folyamatos párbeszédre. Folytatás a 8. oldalon.
Fodor Tamás: A legismertebb és egyben a legnépszerűbb soproni politikus.
– Az én sikerem tehát az ő sikerük is – folytatta Fodor Tamás polgármester. – Ugyanakkor azzal is tisztában vagyunk, hogy ez egy időszaknak a pillanatfelvétele, elbizakodásra nem adhat okot. Számunkra a legfontosabb üzenete az, hogy a lakosság egyetért a városvezetés eddigi irányvonalával. Egyfajta visszaigazolás, hogy jó úton járunk.

– Mostanában mindenki mérleget von az egy év teljesítményéről. Ön szerint mit sikerült megvalósítani a tervekből, és mi az, ami nem az elképzeléseik szerint alakult?

– A legfontosabb, hogy a város helyzetét a komoly gazdasági nehézségek ellenére tudtuk stabilizálni és működőképesen vezetjük. A költségvetés jelenleg olyan állapotban van, hogy nem kellett plusz hiteleket felvenni, holott az első időszakban ez még napirenden volt. Mindezt ésszerű takarékossággal értük el.

– Említene néhány példát?

– Racionalizáltuk a polgármesteri hivatal működését.

– Ez mit jelent? Kevesebben lettek?

– Kétségtelen, hogy nincs minden státusz betöltve, valamint korlátoztuk a jutalmak kifizetését is.

– Haladjunk tovább a számbavétellel!

– Megemlítem a Széchenyi-gimnázium felújítását, ami az őszi szünetre befejeződik az épület körüli járdának a rendbetételével együtt. Általánosságban elmondható, hogy az előző vezetés által megkezdett beruházásokat befejeztük, ráadásul a lehetőségekhez képest jobb állapotban, mint ahogyan annak idején megkaptuk. Itt gondolok egyebek között a Deák térre, ahol számtalan, az eredeti tervekben nem szereplő pluszberuházást csináltattunk meg. Ilyen a tér alatti közműcsere annak érdekében, hogy a közeljövőben ne kelljen emiatt bontani. A világítás korszerűsítése sem szerepelt a tervek között, úgyszintén nem a Deák téri iskola előtti terület rendbetétele.

– Mi lesz a  Gyóni Géza utcának a térre eső szakaszával, ami még mindig minősíthetetlen állapotban van?

– Még az idén, az említett területtel együtt elkészül. De folytatva az eredmények számbavételét, feltétlenül a sikerek között kell megemlíteni azt a tizenkilenc pályázatot, amellyel 3,5 milliárd forint bevételhez jutott a város. Ezek közül a legjelentősebb a Kőszegi úti aluljáró építésére elnyert nettó 2,6 milliárd forint.

– Ezt végül is ki kapja meg, a GYSEV vagy a város? A szocialisták vitatták, hogy a várost illetné a pályázati pénz.

– Ezen nincs vita. Mi nyertük. Ki adta be? Természetesen mi, nem pedig a GYSEV. Ezt kiemelt projektként indítottuk el.

– Térjünk rá azokra a dolgokra, amiket szándékuk ellenére nem sikerült megvalósítani.

– Ilyen az utak helyreállítása, pontosabban a helyreállítás minősége. Be kell vallani, nem tudtuk elérni az eredeti célunkat. Ezen a területen teljesen új rendszer lesz, az eddigi szisztéma ugyanis nem működött. Valaki felbontotta az utat, helyreállította, majd amikor jelentkeztek a problémák, megkezdődött az egymásra mutogatás. Ezen változtatunk, új önkormányzati rendeletet készítünk elő.

– A rendelettel eddig sem volt gond, csak a betartatással.

– Jogilag valóban minden rendben van. Ha mindenki az előírásnak megfelelően csinálná meg a saját részét, nem lenne probléma. Most arra törekszünk, hogy minél kevesebb szereplős legyen egy helyreállítási munka. Ha kell, a holding veszi át teljes egészében a helyreállításokat. Meg kell nézni Ausztriát, ott nem szakad be javítás után az útburkolat.

– Térjünk egy kicsit személyesebb területre! Mi a helyzet a külföldi katedrával? Jó ideje hallani arról, hogy elege van a politikából, és szívesen elvállalna valahol külföldön egy oktatói állást.

– Szó sincs erről. Az ellenzék részéről ez egy rosszindulatú híresztelés. Volt időszak, amikor bezártam a GYIK-ot, és a gyerekek nyakába kulcsot akasztottam. Ez a második ilyen történet.

– Miért nevezi rosszindulatúnak, hiszen a hivatása szerint egyetemi tanár?
– Akkor pontosítsunk: ez egy hazugság. A lakosság félreinformálása.

– Mi lehetett a szóbeszéd alapja?

– Itt még féligazság sem létezik. Épeszű ember nem gondolhat ki ilyet, jogilag is abszurdum. De mondhatnám azt is: éhes disznó makkal álmodik.

– Ezzel a kifejezéssel már találkoztam az egyik internetes fórumon. Ott Czike dr. kommentálta ezzel a szellemes mondással a felvetést.

– Több ez, mint „szellemes".

– Mi van a perekkel? Azok sem a várakozásaiknak megfelelően alakulnak.

– Ezt nem így látom. Erről még korai beszélni, mert nem született jogerős ítélet.

– Jelek és közbenső ítéletek azért vannak, amik nem az Önök álláspontját támasztják alá.

– Ezek folyamatban lévő eljárások, amikről a jogerős ítéletek ismeretében érdemes majd beszélni. Akkor el lehet mondani pró és kontra a véleményeket. Most eljárás közben vagyunk, idő előtti a felvetés.

Mi lesz például a perköltséggel?

– Semmi, mert az sem jogerős.

– Ha jogerős lesz, miből fogják megfizetni?

Mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy a város pénzét visszaszerezzük.
Fodor Tamás polgármester
– Nézze, ha másodfokon hoznak ítélet, még az sem végleges, mert ott van a Legfelsőbb Bíróság.

– Tehát a végsőkig kiáll az igazáért?

– Azt tudni kell ugyanis a soproniaknak, hogy a mélygarázs a tényleges bekerülési költség háromszorosáért épül. Ez nem vitatható.

– Ha valakinek nincs pénze és hitelből épít, tisztában kell lennie azzal, hogy jóval többet fizet vissza, például a banknak, mint amennyibe ténylegesen kerül a beruházás.

– Itt álljunk meg! A mélygarázsnál ez az aránytalanul magas (háromszoros) összeg, amiről beszélünk, nem a hitel ára, hanem a beruházó szerint a bekerülés költsége. Ennél még sokkal többet kellene visszafizetni. Ráadásul a szerződés olyan, hogy a végösszeg nincs megállapítva kötelező érvényűen, a beruházó bármit mondhat. Ezután jön még huszonnégy évre a visszabérlés, ami a bekerülési költség duplája. Így igaz és teljes a történet. Nem beszélek a levegőbe, pontosan tudom, hogy mennyibe kerül a mélygarázs, mert tárgyaltunk az alvállalkozókkal, akiknek nem fizettek ki több százmillió forintot. Ők elmondták, mennyi a vállalt összegük. Ezért állítom, hogy a mélygarázs ára közel háromszorosa a ténylegesnek. Ez vérlázító. Ráadásul ha 24 év múlva lejár a bérleti szerződés, nem kerül a város tulajdonába az építmény, hanem újra folytathatjuk a bérlést. És ezt még úgy adták el, hogy egy bombaüzlet.

– Ezzel kapcsolatban az utolsó kérdés: meddig marad a terület bekerítve? Mikor indulhat meg végre a forgalom az Ógabona téren? 

– Év végére helyre akarjuk állítani. Amennyiben a mélygarázs-beruházó nem működik közre, az ő költségükön megcsináljuk az utat. Az épületekben keletkezett károkat is helyreállítjuk és rájuk terheljük.

– Térjünk rá a terveikre!

– A hivatal átalakítása tovább folyik, és vizsgáljuk az intézményeket is. Jelenleg rengeteg dolgot párhuzamosan végeznek az intézményekben is, és itt a hivatalban is. Például sokkal jobb pozícióból tudunk tárgyalni, ha az igényeket egyesítjük és nagy tételben vásárolunk, mintha mindenki egyénileg szerzi be a szükséges eszközöket. Másrészt, továbbra is pályázunk a különböző állami és európai uniós forrásokra. Itt fontos megemlíteni a városközpont értékmegőrző felújítását. Ebbe beletartozik a belvárosi kerékpárút, a konferenciaturizmus, a Tűztorony és mellette a látogatóközpont, a Várfal sétány, valamint a Várkerület arculatának a megújítása.

– Ez utóbbi miből áll?

– Elsősorban a homlokzatok felújítását, az utak rendbetételét értjük alatta, úgy, hogy a magántőkét is bevonjuk.

– Van-e realitása az északnyugati elkerülőút megépítésének?

– Ennek meg kell valósulnia. Ez nem városi út lesz, hanem állami közút. Az igényünket már eljuttattuk a közútkezelő kht.-hoz, és abban is partnerek vagyunk, hogy anyagilag hozzájáruljunk az állami kötelezettségű beruházáshoz.

Bódvai Ildikó

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új helyre költözik a nyelviskola

Sopron - A Nyugat-Magyarországi Egyetem Idegen Nyelvi Központja nyelviskolájában idén ősszel nyolc… Tovább olvasom