Kisalföld logö

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Az út lett a ˝kerékpárút˝ a Fertő parton - fotó

A Fertő parton - a lakott területen belül - az úton az autók mellett kerékpárosok is közlekedhetnek. Ez korábban is sokszor előfordult, ám akkor még szabálytalanul.

Új kerékpáros útburkolati jeleket festettek fel az elmúlt napokban a Fertő parti települések belterületi útjain - vehették észre minden bizonnyal meglepődve az erre járó autósok. Ezek szerint a lakott területen belül a kerékpárosok a gépjárművekkel együtt, a közúton is közlekedhetnek.

Kérdés, persze, hogy mindez mennyire biztonságos: az út egyébként is keskeny, s most erre mindkét irányból rámehetnek a kerékpárosok.

Mint azt, az egyik település polgármesterétől megtudtuk, a gyorsabban, vagy konvojban haladó biciklisek eddig is kimentek az útra. Akkor szabályt sértettek ezzel, most már nem.

A helyiek fogadtatása az újításról vegyes. Azt is tudni kell, hogy a falvakon átvezető keskeny utak, utcák miatt meglehetősen nehéz jó megoldást találni. Fertőbozon, Hidegségen, Fertőhomokon, Hegykőn és Fertődön például eleve csak közös járda és kerékpárút készülhetett csak el.

A Fertő parti településeken járva hallottunk olyanról is, hogy a járda mellett vezető kerékpárút szélessége nem felel meg az előírásoknak, valamint arról is, hogy lassítani kell a gépjárművek sebességét. Tendencia, hogy lakott területen belül nem tartják be az 50 km/h sebességkorlátozást.

Lássunk tisztán, így az ügyben megkerestük a felújítást végző konzorcium vezetőjét, a Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóságot.

- Az előírás szerint ott, ahol egymás mellett közlekednek a kerékpárosok és a gyalogosok, az útnak legalább négy méter szélesnek kellene lennie - kezdte Fersch Attila, a nemzeti park pályázatkezelési osztályvezetője.

Új kerékpáros útburkolati jeleket festettek fel az elmúlt napokban a Fertő parti települések belterületi útjain. Fotó: Magasi
Új kerékpáros útburkolati jeleket festettek fel az elmúlt napokban a Fertő parti települések belterületi útjain. Fotó: Magasi


- Elválasztásnál a kerékpárosoknak 2,5, a gyalogosoknak pedig 1,5 métert kellene biztosítani. A már említett településeken ennek a szabálynak nem felel meg a kerékpárút. A legtöbb helyen, csupán 1,6 méter szélességű rész jut a bicikliseknek, amely nagyobb mennyiségű kerékpáros esetén nem ad lehetőséget egymás kikerülésére, illetve a szembe-forgalom biztosítására.

Ilyen esetben a KRESZ megengedi, hogy a közúton - megfelelő felfestés, kitáblázás esetén - biciklisek is közlekedjenek.

Fontos, a belterületi szakaszokon ennek csak a lehetőségét teremtettük meg, és a kerékpárosra van bízva, hogy a közutat, illetve a bicikliutat választja-e. Lakott területen kívül azonban már vissza kell térnie a kiépített, megfelelő szabvánnyal bíró kerékpárútra.

Úgy tudjuk, a felfestéssel egy élethelyzetet is legalizáltak, ugyanis hiába a kiépített kerékpárút, a túrázók egy kisebb része nem azt használta.
Megírtuk, a kerékpárút egy részét tavaly, 400 millió forintból újították fel. Az elkészült szakaszt 2014. márciusában adták át.

Még Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter is megjelent, és tett egy kört a kerékpárjával.

Fersch Attila ezzel kapcsolatban hozzátette, a tavalyelőtt megkezdődött felújítási és építési munkák után híre ment a Fertő parti kerékpárút jó minőségének. Így az elmúlt évben 250 ezer turista ment végig az úton. Idén ez a szám pedig várhatóan tovább nő.

Jövőre élvezhetik teljesen
Sopron-Balf és Fertőrákos között még hiányzik néhány kilométeres szakasz a kiépített kerékpárútból. A felújítási beruházás másik elemeként ezt is kiépítik. Úgy tudjuk, két kilométerrel már elkészültek, négy azonban még hiányzik. Úgy tudjuk, várhatóan az ősz végén adják át a szakaszt. A turisták tehát igazából jövő tavasszal kerekezhetik körbe a tavat.


Ez a tendencia az elkövetkező években is megmarad, hiszen idén ősszel befejeződnek azok a beruházások, amelyek a Fertő teljes körbe-kerekezhetőségét biztosítják.

Azzal, hogy a közútra is ki lehet menni a bicikliseknek a falvakban a tovább emelkedő kerékpáros forgalom átvezetésének problémája ideiglenesen megoldódik.

S egyúttal ösztönzik az autósokat a belterületi sebességkorlátozások betartására is. A végső megoldást az jelentené, ha az érintett településeken befednék az árkokat, föld alá vinnék az elektromos vezetékeket.

Az így felszabaduló területen már elférne a szabványnak megfelelő kerékpárút a járda mellett.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Minden ember művész

Huszonnegyedik alkalommal várja az alkotókat és az alkotni vágyókat Sarródon a Ferenczi József… Tovább olvasom