Kisalföld logö

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 16°C | 26°C Még több cikk.

A repülés volt az álma és az élete

Enese - Hatvan éve vonult be az akkori néphadsereg légierejébe az enesei vadászpilóta, Patyi Alajos. 1955-ben máig nem tisztázott okok miatt leszerelték.

A győri reptér meteorológiai állomásáról ment nyugdíjba.

Patyi Alajos a minap vehette át azt az oklevelet, melyben az enesei vadászpilótát bevonulásának hatvanadik évfordulóján köszöntik. A nyolcvannyolc éves egykori repülőt Szolnokon ünnepelték a régi társak és mai kollégák.

Patyi Alajos Lajos bácsi 1921. szeptember 14-én Szilban látta meg a napvilágot, a pápai reptér közelsége egész további életét meghatározta. – Amint megláttam az első repülőt, el sem tudtam volna nélkülük képzelni az életem – mesélt a kezdetekről Lajos bácsi. A gyermekkori álmokat 1949-ben tett követte: bevonult Szolnokra a repülőtiszti főiskolára, ahol 1951 júniusában avatták ˝hajózó˝ (a katonai zsargonban repülő) hadnaggyá. A fiatal repülőtiszt az akkori idők legjobb magyar kiképzőgépére, a Jak–9-re és a Jak–11-re került.


Patyi Alajos a minap ünnepelte bevonulásának hatvanadik évfordulóját.
Patyi Alajos a minap ünnepelte bevonulásának hatvanadik évfordulóját.

Amikor fogyóban az üzemanyag

Első szolgálati helye Szentkirályszabadján volt. Az ottani kollégák megbecsülése később nagy hasznára vált a fiatal hajózónak. Később átkerült a repülős hadosztály anyarepterére, Kecskemétre, ahol kiképzési osztályvezetővé nevezték ki. Természetesen itt is repült, ekkor már Jak–18-asokon. Ahogy elmondta, katonaideje alatt összesen 1700 órát töltött a levegőben.

– Éles elfogásom nem volt, ám egy irányítói hiba miatt ˝elfogtunk˝ egy Belgrádból Budapestre tartó Malév-utasszállítót – mesélte Lajos bácsi.

Történt, hogy gyakorlórepülésre készültek felszállni, ahol a fiatal tiszt egy bonyolult légi manőver gyakorlására készült. Utóbbi okból a szerelőknek nem engedte teljesen feltölteni a gépét a minél könnyebb súly érdekében.

A felszállás után kapták a riasztást, hogy a déli határon idegen repülő lépett be az országba, aminek a két vadászgép utána is eredt. A levegőben derült ki, hogy egy utasszállítóra ˝repültek rá˝ a vadászok, ám ekkor az már megkezdte a leszállást Budapestnél. – Itt jöttek a problémák, ugyanis erre a távolságra nem voltam felkészülve, így Pestnél villogni kezdett az üzemanyagszint-jelző lámpám – mesélte az idős pilóta. Kecskemétig semmiképpen nem tudott eljutni, így előző állomáshelyén, Szentkirályszabadján tette le a gépet.

Lajos bácsi fiatal ˝hajózóként˝. Az akkori idők legjobb magyar kiképzőgépein repült.
Lajos bácsi fiatal ˝hajózóként˝. Az akkori idők legjobb magyar kiképzőgépein repült.


˝Öreg˝ lett és ˝Olajos˝.

– Még egy haváriám volt a katonaévek alatt, amikor a reptéren hasra billentettem a kiguruló gépemet – mesélte Patyi Alajos, aki a repülőknél megszokott módon becenevet is kapott: ˝Öregnek˝ becézték társai és természetesen az irányítók is.

– Úgynevezett pályaguruláson voltam éppen, mikor a felmelegedett motorból kitört a forró hűtővíz és a kinyitott kabinfedélen át rám zúdult – mesélte a régi históriát. Ő a kizúduló víz miatt nem látott semmit és épp egy régi repülőmondás jutott eszébe: ˝Start, rádli és díszsortűz˝ (start, hiba, temetés). Gyakorlott pilótaként végül hasra tudta tenni a gépet, amiből azonnal ki is ugrott, így ő sem sérült meg és a gép is repülőképes maradt. A kirohanó szovjet tisztek csak ˝Olajosnak˝ becézték a szerencsésen megmenekült Patyi Alajost.


Amerikai rokonság és keresztelő

– Sajnos 1955-ben máig sem tisztázott okokból leszereltek, pedig a repülés az életem volt – mesélte az idős úr. Leszerelésének okait máig is csak találgatják, felmerült, hogy az – egyébként nem tartott – amerikai rokonság vagy lányának titokban tartott keresztelése törte ketté katonai karrierjét. A fiatal pilóta sokáig vigasztalhatatlan volt, ám a repüléssel ezután sem szakított. Kisvártatva a győri reptér meteorológiai állomására került és a megyeszékhelyen az akkori MHSZ kötelékében többször repült. Az időjósoktól 1981-ben ment megérdemelt nyugdíjába, ám a repülés szerelme a mai napig tart, szaklapokat és könyveket böngész naphosszat.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Segítség a tehetséges diákoknak

Idén első ízben három tehetséges szili fiatalt is támogat a Kaproncai Oktatást Támogató Alapítvány. Tovább olvasom