Kisalföld logö

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -6°C | 1°C

Védőfelszerelésben dolgoztak

Szennyezett kamionokat ártalmatlanítottak az osztrákok a volt nickelsdorfi határátkelőnél.
Lapunkban többször beszámoltunk az 1986-ban Hegyeshalomban történt vagonmosásokról, illetve azok „utóéletéről". Az írásokból kiderült: annak idején Magyarországon a sugárszennyezett járművek tisztítását védőfelszerelés nélkül végezték a munkára kijelölt dolgozók. A Kisalföld ezúttal annak járt utána, hogy néhány kilométerrel arrébb, Ausztriában milyen óvintézkedéseket alkalmaztak a közutakon.

A csernobili atomerőmű balesetét követő napokban az osztrák hadsereg speciális erőket vetett be az országhatárokon az Ukrajna (az akkori Szovjetunió) felől érkező járművek ellenőrzésére. Minden átkelőn egy-egy szervezeti egységet hoztak létre. Ezek a személyautók és kamionok radioaktív sugárzását mérték és ártalmatlanították a szennyezett járműveket. Helmut Benko, a kismartoni (Eisenstadt) katonai parancsnokság jelenlegi főhadnagya az egyik ilyen egység tagja volt 1986-ban.

A főhadnagy a felelőse jelenleg is az ABC – atom, baktérium, vegyi háború – elhárító intézkedéseknek és területi kiképzési akcióknak.
Helmut Benko a Kisalföldnek elmondta: 1986-ban a történteket Ausztriában nem hallgatták el a hatóságok, ismert volt mindenki számára, hogy mi történt Csernobilban és az is, hogy az időjárási körülmények miatt jelentős veszélyben van ez a térség. Emellett azonban volt némi bizonytalanság is, hiszen senki sem volt teljesen felkészülve egy ilyen eseményre. Elsősorban a hadsereg feladata volt a biztonsági és katasztrófaelhárítási utasítások végrehajtása.

Féltucat szennyezett kamion

– Két fő feladatunk volt az érintett határátkelőkön. Egyrészt mértük a járművek sugárzását és kiszűrtük azokat, amik a megengedett határértéken felül voltak, másrészt pedig ártalmatlanítottuk ezeket a szennyezett járműveket. Addig nem léphettek be Ausztiába, amíg a radioaktív sugárzásuk a megengedett értéken felüli volt. Speciális parancsot kaptunk arra, hogy miként kell felderíteni a szennyezett gépjárműveket. Akkoriban a legmodernebbnek számító műszerrel – amit még ma is használnak a hadseregben – vizsgáltuk az autókat védőfelszerelésben. Az előírás szerint elsősorban a motortérben és a légszűrőnél mértük a sugárzást, egy kisebb szondával pedig – ami az eldugottabb helyekre is befért – a kerekek fölött a sárvédő dobot vizsgáltuk.

Több kamiont is találtak

– A körülbelül három hétig tartó óvintézkedések során személyautót nem, ám kamiont többet is találtunk, aminek a sugárzása nagyobb volt a megengedettnél. Akkoriban ezeknek az átkelőknek a forgalma meg sem közelítette a mostanit, hiszen nem volt még ekkora átjárás kelet és nyugat között. Ám így is például Miklóshalmánál (Nickelsdorf) mintegy féltucat sugárszennyezett kamiont szűrtünk ki alig egy hét alatt.


– A sugárszennyezett járművek felderítésében a hadsereg, a tűzoltóság és a csendőrség vett részt, ám az ártalmatlanítás kizárólag a hadsereg feladata volt. Mindenki, aki a kamionok tisztításában részt vett, teljes védőfelszerelést és személyi dózismérőt kapott. Az ártalmatlanítást három fázisban végeztük. Az első egyszerű kocsimosásra hasonlított, amikor forró vízzel lemostuk a felületi szennyeződéseket. A második körben történt a vegyszeres ártalmatlanítás, amikor különféle vegyi anyagokkal a sugárzó részecskéket ártalmatlanítottuk, a harmadik fázis pedig ismét egy öblítésből állt. Egy kamion megtisztítása mintegy fél órán át tartott. Az ártalmatlanítás helyszínén egy kisebb mélyedést alakítottunk ki, amit aztán vatag fóliával fedtünk be.

A mosóvizet is elszállították

– A mosóvizet itt gyűjtöttük össze, majd kétszáz literes hordókba szivattyúztuk és a hadsereg központi gyűjtőhelyére szállítottuk, ahol aztán gondoskodtak a megsemmisítéséről. Az ártalmatlanításban részt vevők folyamatos orvosi vizsgálat alatt álltak, a munka befejeztével pedig többnapos, teljes kivizsgáláson kellett átesniük. Sőt, ezt a vizsgálatot fél év múlva mindenkinél megismételték, ám senkinél sem állapítottak meg megbetegedést a sugárártalmak miatt.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jövőre már termelne az üveggyár

Megkezdődött a Mosonmagyaróvárra tervezett üveggyár tervezési és engedélyeztetési eljárása. Nemrég nyolctagú munkacsoport vizsgálódott a beruházó németországi gyáregységében a Lajta-parti városba telepítendő technológiáról. Már megkezdődött a rendezési terv előkészítése, illetve a környezetvédelmi hatástanulmány és az engedélyezési dokumentációk elkészítése. Tovább olvasom