Kisalföld logö

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 3°C

Valétálás a mosonmagyaróvári egyetemen

A végzős évfolyam valétálási ünnepségét tartják a hétvégén a Nyugat-magyarországi Egyetem Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Karán.

A hallgatók először emlékfaültetéssel búcsúznak a várostól pénteken este fél 6-kor a Cserháti Sándor Kollégium parkjában, majd fél 9-kor indul a fáklyás felvonulás a vár elől a Cserháti utca, Deák tér, Magyar utca útvonalon a városháza elé. Itt Szabó Miklós polgármester búcsúzik a város nevében a hallgatóktól.

Szombaton reggel 9-kor indul a hagyományos fogatos felvonulás a vár udvaráról. Délután 3-kor ballagnak a végzősök az ˝E˝ épületből az ünnepség helyszínére, a Lucsony utcai Biotechnológiai Oktató és Bemutató Központba. A 3 óra 40 perckor kezdődő ünnepségen dr. Schmidt Rezső dékán megnyitója után Dorfinger Zsófia hallgató köszön el a valétálók nevében, majd dr. Szakál Pál oktatási dékánhelyettes búcsúztatja a végzős gazdászokat.

Olvasóink írták

  • 15. BosMajor 2010. május 24. 11:06
    „A legfontosabb kimaradt: gratulálok a végzetteknek, kitartást, sok szerencsét, és még több sikert kivánva nekik az elkövetkezendő években! Vivat crescat et floreat academia!”
  • 14. pancser 2010. május 24. 10:04
    „Az egyetemet végzettek közül a diplomás mezőgazdászok azok, akiket leginkább megviselt a történelem. 1945 után mellőzöttség és sokszor megbélyegzettség lett osztályrészük, míg ki nem "találták" hogy az állami gazdaságokban nem lehet nélkülözni őket, úgy ahogy később a tsz-ekben sem. A gazdatiszti gárda tagjai, legkésőbb a 80-as évek elején nyugdíjba mentek, néhány állami gazdaságban teremtettek némi folytonosságot, de ez azért más környezet volt mint az uradalom.
    A gazdásztársadalomra a szocializmus bukása legalább akkora csapást hozott mint a szocializmus egykor azzal a kivétellel, hogy internálótábor, meg börtön nem várta őket, de minden egyéb igen. A Mg-hoz hozzánem értő emberek pocskondiázták, zöldbárózták komcsizták őket,csak azért mert a nagyüzemi gazdálkodást irányították. Virágzó tsz-ket vertek szét a hőzöngők ezrével maradtak állás nélkül a mezőgazdászok, de a szövetkezetek egykori tagjai, alkalmazottjai is. Nem volt az országban egy erő amely azt mondta volna, ÁLLJ! Állítom a tsz-ek egy kis agyalás után tőkés gazadaságokká lehettek volna alakíthatók és akkor félelmetes versenytársa lett volna a magyar mg. a nyugati világnak. Ma a magyar mg. nincs azon a színvonalon mint 30 évvel ezelőtt, ráadásul sikerült a földet idegen kézre juttatni, ezt nem a mezőgazdászok csinálták, hanem ...... Hát igen sokszor a káröröm tesz boldoggá egy kicsit, látom az ütődött kivívta magának a rosszabb sorsot, lelke rajta. Most nem mer visszaszólani eldugott falujában a germánnak, nem úgy mint annak idején a magyar agronómusának, vagy éppen kínlódik a parcelláján, kiszolgáltatva a felvásárló kénye kedvének.”
  • 13. BosMajor 2010. május 24. 00:35
    „Pár dologról, röviden: tudom folytatni a ,,Ki tudja merre" idézetet, egyrészt a strófát, másrészt a pancser féle kérdésre a saját verziómat. Régen, de már a tömegképzésben végeztem, amiről szintén megvan a véleményem, de nem erre szeretnék reagálni (nem akarom összemosni a reform bolognai-rendszerrel), hanem a zűrzavarra, ami a fejekben uralkodik. Tények: az egykori évfolyamom nagy része a szakmában dolgozik! Akik mégsem, azoknak más-más okból kifolyólag ugyan, de teljesen mindegy lett volna, hogy orvosnak, vagy vasutasnak tanulnak tovább. Nagy részünk lehúzta a saját maga 5-6 ,,inas" évét, és most vezető pozícióban dolgozik, a magyar átlagot meghaladó fizetésért, nem beszélve azokról, akik külföldön 3000-4000 euróért csinálják ugyanazt, mint az itthon maradottak. A családi gazdaságba hazatérőket, és az általuk folytatott minőségi gazdálkodást is ajánlom mindenki figyelmébe (egy-egy faluban jól láthatók a különbségek). Tudtuk, hogy az előttünk végzettek keményebb ,,kiképzést" kaptak, de évekkel később a gyakorlatban kiderült, amit a diploma átvételekor nem is igazán sejtettünk: azért még mindig sokat ér az a papír. Az élet igazolta a kapott alapot és tudást, amire nagyon jól lehetett építkezni/építeni, illetve egy olyan családnak lettünk tagjai, akik a kapcsolati tőkéjüknek köszönhetően még sikeresebben tudták űzni a szakmát (Óvár hatalmas előnye a többi egyetemmel szemben pont a családias hangulatának köszönhető, mindenki ismert mindenkit, illetve pancsernak igaza van: a minőségi szempontok: 600-800 fiatal az 5 évfolyamban, szemben pl. a debreceni 3-4000-rel). Messze nem kétlem a 70-es 80-as évek eredményeit, de ehhez kellett egy olyan gazdatiszti gárda, akikkel - a mellőzöttségük után - el lehetett kezdeni dolgozni (persze csak a rendszer puhulását követően). Ők a tudásukat még a nagybirtokokon szerezték, amelyek - az adott időszak eszközrendszerét figyelembe véve - biztosan termeltek olyan színvonalon, de meg merem kockáztatni, hogy jobban, mint az említett évtizedekben. Aki meg dolgozott a szakmában, az tudja, hogy a számok mögött mi áll :), melyik korszakban milyen érdekek alapján születtek a különböző statisztikák... Az biztos, hogy voltak olyan évek, amikor a tőkehiány miatt nem volt pénz műtrágyára, illetve olyan is történt, hogy az extra ráfordítás nem érte meg a gazdálkodónak, mert a keletkezendő árutöbblet eladási értéke nem fedezte volna a plusz ráfordítást, de ezeket szerintem senkinek sem kell magyaráznom, akinek kicsi kis rálátása is van a dolgokra.”
  • 12. pancser 2010. május 23. 19:49
    „11-hez! Dehogynem! A magyar mezőgazdaság egyenlő volt a szövetkezetekkel, olyannyira, hogy a kistermelés is az aktív közreműködésükkel folyt. számokkal lehet bizonyítani, hogy a szövetkezetek megszűnésével zuhant a termelési színvonal, csökkent a műtrágyafelhasználás, ebből kifolyólag a termésátlag, olyan gyomok jelentek meg a szántóföldeken amelyet úgy gondoltunk, hogy elfelejthetünk stb. A feldolgozóiparra meg rázudult a verseny, megszűnt a mindent lenyelő szovjet "piac", közben eltűnt a nagytömegű egységes minőségű alapanyagtermelés. A mg-t nem tönkretették, hanem tönkrement. Bárki bármit állít a szocialista mg. volt a magyar mg. csúcsa ezidáig, nem csak színvonalban, hanem a paraszti munka megbecsülésében is. A kapitalista rendszert nem állta ki a szövetkezeti mozgalom, ennyi történt ez nem kis dolog, de tönkretételről beszélni nem helyes, bár szívem szerint a kisgazda mozgalomra kenném az egészet. Soha nem bocsátom meg nekik, hogy az árverési ostobasággal nepperek, ügyvédek, szerencselovagok számára teremtettek lehetőséget a földek művelői helyett. Csekély mentség, hogy nem így gondolták.”
  • 11. dörmi 2010. május 23. 17:21
    „A szövetkezetek szétverése nem azonos a tönkrevert mezőgazdasággal,feldolgozóiparral.”
  • 10. pancser 2010. május 23. 16:36
    „Ki tudja merre? Ez a mondat indított írásra, azért mert igaznak érzem. Az a mg. megszűnt ahova tömegével kellettek képzett gazdatisztek, agronómusok. De helyesbítenem kell, hogy szétverték volna.Bizonyos értelemben igen, de nem úgy ahogy a hozzászóló értelemezi. A szövetkezeteket maga a tagság robbantotta fel többnyire, bizonyos hangadók ösztönzésésre, akik leginkább nem a egyetemet végzett vezetők voltak, őket leginkább "lezöldbárózták" ezek a bizonyos többnyire kisgazda "okoskodók". Mindegy végül is a nagyüzemek tömegével szűntek meg. A parasztgadaságok üzemeltetői tulajdonosai körében ritka az okleveles mezőgazdász, de végül is ehhez nem kell diploma, hanem az kéne ami többnyire nincs, egy egyszerű gazdaképzés. A diplomások számára kevés a méltó hely, néhány nagyüzem, szakigazgatás és a multik jöhetnek szóba, ha a szigorúan vett szakmában akarnak maradni.
    Ez van. A kiút az, hogy ha folytatják tanulmányaikat abban az irányban ahol megélhetés kínálkozik és ez nem biztos, hogy a mg, hanem más ágazat, különben sok keserűségben lesz részük.”
  • 9. enzso 2010. május 23. 15:12
    „Dörmi köszönöm!!!! Teljes mértékben igazad van!!!
    A mezőgazdaságot éppen hogy Ezeknek a fiataloknak illetve nekünk kellene fellendíteni mert tényleg szétvertek mindent De ha ezek a mérnökök nem lennének akkor például PANCSER Neked nem lenne mit enni mert nem lenne aki megtermelje ill. termeltesse!!!!!!!!!!! Elhiszem , hogy nem mindenki találja meg a magának való állást, de jó része az itt végzett agrárosoknak otthon van a családi mezőgazdasági vállalkozása és a diploma oda kell hogy tudjon pályázni, ismerje a termelés és költség hatékony módszereket!!
    A mezőgazdaság pont egy nagyon kényes dolog mivel például ha egy orvosnál meghal egy beteg akkor azt mondják pont beleesett %-ba és belehalt a műtétbe. A mezőgazdaságba ilyen nincs mert ha nem jókor nem jó szerrer fújod le a gabonát akkor ott vagyuk amit az előbb leírtam!!!!!
    ÉS hogy nem kell ennyi agráros szakember?? Miért szeinted hova kell ennyi bölcsész managger stb. Mérnök?????
    Örüljünk inkább neki hogy ennyi ember akar dolgozni diplomával fizikai és szellemi munkát egyaránt. Manapság senki sem akar dolgozni de hó végén mindenki tartja a markát. Pancser ha Te nem értessz egyet sajnállak!!!!! De ez így van.”
  • 8. dörmi 2010. május 23. 10:21
    „Pancser,fingod nincs miért volt az első bejegyzésem.Nem tartozom neked magyarázattal,közöd nincs az egész motivációjához.A hírrel kapcsolatos véleményed tudomásul veszem,magamban a helyére teszem.Te meg szedj valamit,hogy lenyugodj.”
  • 7. pancser 2010. május 23. 09:47
    „4-5! Látjátok ezért nehéz a reform, mert érzelmileg álltok hozzá. Pedig elhihetitek, hogy a felsőoktatás reformja mindenkinek jó lenne, a diákoknak biztosan. Akiknek legnehezebb lenne lenyelni és ezért nem is megy, az az egyetemi vízfejek(nem csupán a helyiek a célpont) akik az Istennek se óhajtják a versenyszférában kamatoztatni a tudásukat, ott hamar kiderül mi a hasznos tudás és mi ami nem. A reform kedves barátaim a lehető legpozitívabb hozzállás az élet dolgaihoz. Az meg tény, hogy a mezőgazdálkodást nem kötik semmilyen végzettséghez, még faramucibbá teszi a helyzetet. Erre is lehet mondani, nem pozitív hozzáállás. Szerintem meg k.rv.ra az!”
  • 6. juhi 2010. május 23. 09:30
    „Pancser, a mindenhez értő, kényszeres hozzászóló. Legyen az atomfizika, társadalomtudomány, gazdaság, város- vagy országvezetés. Ám sokak szerint aki mindenhez ért, az tulajdonképpen semmihez sem ért. Egyet azonban biztosan nem lehet ráfogni: hogy pozitív szemléletű lenne.”
  • 5. dörmi 2010. május 23. 05:57
    „pancser A tsz-ek fénykorában nem volt még ilyen sokféle képzés az egyetemen.Ma több szakirányban tanulhatnak mint 30 évvel ezelőtt.Valószínű,hogy nem lesz mindenkinek sikeres az életpályája,az okok is többfélék lehetnek.Tönkre vert mezőgazdaság,feldolgozóipar,stb.stb....Nem a most végzők hibája.Viszont,jobbá tehetik a jövőt.Ám a "KI tudja merre?" nem erre utalt.Minek a kezdő szavai is ezek?Áh!Nem magyarázom el,hiszen csak az érintettek érthetik.A bejegyzés elsősorban nekik szólt.És a fiaim énekeltek!”
  • 4. pancser 2010. május 22. 22:36
    „1-hez! Hát ezaz, megmondá valaki minek ennyi agrármérnök? A tsz-ek fénykorában 50-70 között volt a végzősök száma ma 150 fő. Amiből sok van az devalválódik, meg hát kevés mezőgazdasági üzem van már. A két dolog így együtt nem sok jóval kecsegtet, hála a normatív támogatásnak és az élettől elszakadó képzésnek. Nem akarok igazságtalan lenni, erről nem a hallgatók tehetnek. Ha valahol reform kell akkor ez a terület az a felsőoktatás. De azt hiszem ehhez a témához Orbánék sem mernek nekifogni. Ugye mindenki azt gondolja, hogy a kevesebb több volna?
    De azért sikeres életpályát mindenkinek!”
  • 3. nagybalazs80 2010. május 22. 17:26
    „Óvár, Óvár rongyos Óvár te vagy az oka mindennek!”
  • 2. enzso 2010. május 21. 21:36
    „Gratulálok Nekik!!! Remélem jövőre én is ott fogok "énekelni":D:D:D:D
    Sok sikert nekik az életbe!!!!”
  • 1. dörmi 2010. május 21. 18:44
    „"Ki tudja merre?"Remélem,mindannyian jó irányba."Fiaim,csak énekeljetek!"”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szent Kristóf segítségével a mentőkért

A mentők munkakörülményeinek javítása és a térségben élők gyorsabb és szakszerűbb ellátása érdekében… Tovább olvasom