Kisalföld logö

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 0°C | 9°C Még több cikk.

Pozsony–Győr vonat: a szlovákok számoltak

A Győr–Pozsony közti vasúti személyközlekedés újraindításának költségeit északi szomszédunk vasúttársasága nem vállalná. Számításuk szerint ez napi nyolc vonatpárral évente közel 180 millió forint lenne.

A Mosonmagyaróvári kistérség társulása csütörtöki ülésén többek közt tárgyalja a Győr–Pozsony közötti vasúti személyközlekedés újraindításának ügyét. Nagy Istvánnak, a kistérségi társulás elnökének Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára írt a témában levelet.

„A kormány átfogó nemzetpolitikai és közlekedéspolitikai célkitűzéseiben egyaránt kiemelt feladat a határ menti, az anyaországgal szoros kapcsolatot ápoló területek jobb elérhetőségének biztosítása. Ezzel összhangban a MÁV-Start Zrt. a kishatárforgalmi fejlesztésekre, a megszakadt kapcsolatok helyreállítására törekszik" – fogalmaz levelében a szakállamtitkár. Hozzátéve: magyar részről megvan a szándék, de a szlovák félnél akadályokba ütközik a Rajka–Pozsony vasúti kapcsolat visszaállítása. A szlovák vasúttársaság (ZSSK) szerint a határ menti közlekedés a MÁV teljes költségátvállalásával lenne lehetséges. Arra tehát nyitottak, hogy amennyiben a magyar fél az üzemeltetés árát vállalja, újból elinduljon a forgalom. A MÁV elviekben a kétóránként tervezett Győr–Rajka személyvonatok meghosszabbításaként tudná a közlekedést Pozsonyba biztosítani. A ZSSK árajánlata szerint a működtetés költsége a napi nyolc vonatpár esetén 1820 euró, évente több mint 660 ezer euró, azaz közel 180 millió forint. A MÁV-nak többletköltséget jelentene továbbá a Rajka vasútállomás és az országhatár közötti közlekedés pályahasználati díja is. Költeni kellene továbbá a járművek külföldi engedélyeztetésére.

Völner Pál levelében kitér továbbá arra is, hogy a magyar vasúttársaság kinyilvánította: e nemzetközi viszonylaton a személyszállítás újraindítását üzleti alapon nem tudja vállalni, csak akkor, ha a szaktárca erre célzott támogatást nyújt. Fentiek ellenére továbbra is vizsgálja a minisztérium a Győr–Pozsony közötti vasúti személyforgalom újraindítását.

Megkerestük e témában Kiss Vincét, Rajka polgármesterét:

– A pozsonyi vonatok újraindítása térségfejlesztés, de a határon túli területeken élő magyarokkal való kapcsolattartás szempontjából is fontos. A tárgyalásokat ebben az ügyben tovább kell folytatni. A szlovák vasúttársaság árajánlata irreálisan magas, a számadatok nem megalapozottak. Elképzelhetetlen, hogy a napi nyolc pár vonat működtetésének éves költsége a határtól Pozsonyligetfalu vasútállomásáig – mely közel nyolc kilométeres távolságot jelent – mintegy 180 millió forint legyen.

Olvasóink írták

  • 8. KoPi 2011. június 22. 05:43
    „A dolog roppant egyszerű: a <moderálva> tótok féltik a lopott holmit, ezért akarnak Magyarországtól elzárkózni. Legszívesebben 20 méter magas vasbeton falat építenének a határon, sőt még a madarakat, a levegőt sem engednék át!”
  • 7. mérpontén 2011. június 18. 20:52
    „Csak pozsonyig kéne mennie a szerelvénynek.
    Visszafele üresen kéne jönnie!
    Így volna jó!”
  • 6. Griffin 2011. június 17. 14:00
    „Ez jó ötlet, Szombathely-Pozsony, szerintem utas is lenne megfelelő számú! De hát illetékes Elvtársak, úgy látszik mai napság kisebb gondotok is nagyobb ennél, sajnos.”
  • 5. hejhoo 2011. június 16. 21:46
    „3. HT 2011.06.16. 18:27

    "Hegyeshalom és Rajka között nincs vasuti közlekedés."

    Van. Más kérdés, hogy elég ritka.
    Kérdés:
    Miért nem jár kezdetnek a Szombathely-Csorna-Hegyeshalom vonalon megszokott Bzmot vagy az újabb fajta motorvonat Rajkára, majd tovább Pozsonyig?
    Bár a vonal Pozsonyig villamosított, gondolom ez a régi Bzmot könnyedén kapna pályaengedélyt.
    Bőven elég lenn egy ilyen 20-40 fős csettegő, kezdetnek.
    Milyen érdekes, hogy Pozsony - Rajka közt tudnak a szlovákok buszt üzemeltetni, vonatot már nem akarnak. (Igazsághoz tartozik, hogy ezt a járatot az Eu támogatta, pályáztak rá.)
    Szégyen, hogy ezzel a kis északi országgal nehéz megegyezni. Se Komáromnál, se itt Rajkán nem jár személyvonat.. szégyen..
    Nembaj, majd legrosszabb esetben a GYSEV megoldja.. ha átveszi ezt a rajkai vonalat.”
  • 4. RickCartman 2011. június 16. 20:12
    „Egyik is, másik is érthetetlen. Európa közepén. 21. század második évtizede. Ébresztő, illetékesek! Vagy az Audikból másnak látszik a világ?”
  • 3. HT 2011. június 16. 18:27
    „Persze meg kell oldani a két ország között a vonatközlekedést.De a nem ez a legnagyobb baj hogy nincs vonat Magyarország és Szlovákia között,hanem az hogy Hegyeshalom és Rajka között nincs vasuti közlekedés. Ezt értsék már meg az illatékesek.”
  • 2. Griffin 2011. június 16. 15:19
    „Ilyen a világon nincs...egy európai állam fővárosába (Pozsony) nem lehet eljutni tizen-egynéhány kilométerről, pedig van nemzetközi vasútvonal...csak mert egy másik állam vasúttársaságához tartozik..Könyörgöm, hát már határ sincsen! Nonszensz..vegyen mindenki autót, hajrá!”
  • 1. fityesz 2011. június 16. 10:09
    „Nem akarásnak nyögés a vége.Az államtitkári levél egy nagy sz´r,csak duma a semmiről.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egy nap a gyerekekért

Önfeledten, gondtalanul játszhat naphosszat az a huszonnégy szociálisan hátrányos helyzetű… Tovább olvasom