Kisalföld logö

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -4°C | 2°C

Már úszik a Costa Concordia

Kétszer akkora, mint a Titanic, még sosem emeltek ki ekkora hajót a vízből. Délben újra felszínre került.
Egy méterrel emelték meg hétfő délig a szerencsétlenül járt Costa Concordia olasz tengerjáró roncsát az eddig a hajót tartó talapzatról - jelentették be az erről tartott sajtótájékoztatón.

Franco Porcellacchia, a Costa Crociere hajótársaság projektvezetője elmondta, hogy minden az ütemterv szerint zajlik. A hatalmas roncshajót egy méterrel sikerült megemelni arról a tengerfenéken épített mesterséges talapzatról, amelyen az egyenesbe állított Costa Concordiát tavaly ősszel rögzítették.

A tengerjáró emelése centiméterről centiméterre történik. A hajó mozgatását abból lehet szabad szemmel észrevenni, hogy a tengerből kiemelkedett roncs oldalán egyre vastagabb sötét csík látható a tengervíz okozta elszíneződés miatt.

A műveletet végző nemzetközi műszaki csapat vezetője, Nick Sloane a Costa Concordia melletti úszó toronyból irányítja a tengerjáró megemelését: számítógépes rendszer segítségével fokozatosan kiszivattyúzzák a vizet a hajóroncs két oldalán rögzített tartályokból, és ezeket szintén fokozatosan levegővel töltik fel.

A Costa Concordiát a következő órákban további egy méterrel emelik meg. Ezt követően a hajóroncsot harminc méterrel keletre, a nyílt tenger irányában elvontatják, ott lehorgonyozzák és rögzítik. A következő napokban tovább emelik a tengerjárót, amely a hét végére készen állhat az elvontatásra. További négy-öt nap alatt a genovai kikötőbe szállítják, ahol szétszerelik.

Előzmények



Megkezdődött hétfő reggel a szerencsétlenül járt Costa Concordia olasz tengerjáró hajó roncsának vízfelszínre emelése; ez a mentési munkálatok utolsó, legbonyolultabb szakasza - közölte a Costa Crociere hajótársaság szóvivője.

A műszakiak az olaszországi Giglio szigete mellett zátonyra futott, tavaly szeptemberben egyenesbe állított hajót először két méterrel megemelik, majd 30 méterrel a nyílt tenger irányában elvontatják, ott lehorgonyozzák és rögzítik.

A Costa Concordia roncsa július 14-én, mielőtt megkezdődik a hajótest vízfelszínre emelése. Fotó: MTI/EPA/Claudio Giovanni
A Costa Concordia roncsa július 14-én, mielőtt megkezdődik a hajótest vízfelszínre emelése. Fotó: MTI/EPA/Claudio Giovanni

A tervek szerint egy héten belül újra hajózásra alkalmassá teszik a 2012. január 13-án félig elsüllyedt és megdőlt, 290 méter hosszú, több mint száztízezer tonna súlyú hajótestet.

Franco Porcellacchia, a Costa Crociere projektvezetője hangsúlyozta, hogy ilyen műveletet a világon még sohasem végeztek. "De nagyon bizakodunk, és nem látunk leküzdhetetlen kockázatokat" - tette hozzá.

A műveletet hónapokon keresztül készítette elő egy több száz főből álló szakértői csapat. A hajóroncs előrébb vontatása és rögzítése során a tervek szerint a hajó két oldalára szerelt, vízzel megtöltött 30 tartályból - melyek a hajó egyensúlyát hivatottak biztosítani - kiszivattyúzzák a vizet, és helyébe levegőt fújnak, majd a tartályokat végleges helyzetükbe állítják.

Fotók

Ha mindez sikerrel jár, négy vontató és tíz kísérőhajó közreműködésével a Costa Concordiát a Giglio szigetétől 277 kilométerre északnyugatra fekvő Genova kikötőjébe viszik, ahol ezt követően kétévi munkával darabokra szedik.

A 2012. januári hajótörésben 32 utas veszítette életét, köztük egy magyar zenész. Egyedül a hajón pincérként szolgáló indiai Russel Rebello holttestét nem találták meg. Fivére egy internetes közösségi oldalon reményét fejezte ki, hogy a hajó elmozdításával megtalálják testvére maradványait is.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tiltólistára került Kínában az Instagram

A képmegosztó nincs egyedül, az elmúlt hetekben több külföldi fenntartású közösségi oldal is… Tovább olvasom