Kisalföld logö

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 0°C | 6°C

10 szlovák rendszámú autóból 9-et magyar vezet?!

Szlovákia - Tíz szlovák jelzésű autóból kilencet magyar állampolgár vezet. Mostanra egész iparág épült ki a külhonos járművek vásárlására: Szlovákiában ügynökségek intézik a cégbejegyzéseket és magánszemélyek "honosítását".
Összesen körülbelül 10 ezer szlovák rendszámú autó tulajdonosa, üzembentartója magyar cég vagy magánszemély. Magyar vámosok a jövő hét elejétől Szlovákiában egyeztetnek a felgyülemlett adatokról. A tapasztalatok után következhetnek a más államokban bejegyzett magyar kocsik tulajdonosaival szembeni fellépések. A "kis halakat" azonban valószínűleg futni hagyják.A szlovák társhatóság a magyar VPOP megkeresésére a közelmúltban azt közölte, hogy eddig 10 ezer olyan szlovák rendszámú autót helyeztek forgalomba, amelynek tulajdonosa magyar magánszemély vagy gazdasági társaság.

A tájékoztatásban nincsenek nevek, címek, csupán alapstatisztikát állítottak össze: eszerint a magyar tulajdonú járművek körülbelül kétharmada céges autó, egyharmaduk magánszemélyé - mondta Nagy János dandártábornok. A 10 ezer gépkocsi néhány cég kezében összpontosul. Egy vállalkozás egymaga körülbelül 1300 autót helyeztetett forgalomba, ketten 500, és további néhány 400 autót birtokol. Száznégy olyan vállalkozást találtak a szlovák hatóságok, amelyek nevén tíznél több autó van. Ezek mellett vannak olyan magánszemélyek, akiknek 100-200 autójuk van papíron. Találtak olyan szálláshelyeket is, amelyekbe száz vagy annál több magánszemélyt jelentettek be állandó lakosként. A be nem fizetett magyarországi közteher immáron milliárdos nagyságrendű. A VPOP négy munkatársa a jövő héten Szlovákiában kezdi el tanulmányozni az iratokat. A vámosok később a tettenért tulajdonosokkal szemben el fognak járni a gépkocsik üzembe helyezésével kapcsolatos adók befizetése érdekében, és ha szükséges, az eljárásba bevonják az APEH-et is. A VPOP azután fordult a szlovák társszervhez, hogy az elmúlt két évben megnőtt a magyar utakon futó szlovák rendszámú autók száma.

A korábbi gyanút megerősítették a szeptember óta intenzívebb közúti ellenőrzések: tíz szlovák jelzésű autóból kilencet magyar állampolgár vezet. Mostanra egész iparág épült ki a külhonos járművek vásárlására: Szlovákiában ügynökségek intézik a cégbejegyzéseket és magánszemélyek "honosítását", de magyar autókereskedők is vállalják kocsik beszerzését idegen rendszámmal. Ez nem törvénytelen, de a hazai szabály értelmében magyar állampolgárnak évente 183 napot kell külföldön töltenie ahhoz, hogy "életvitelszerű" legyen kint tartózkodása. Ha ennél rövidebb időben él másutt, akkor autóját honosítania kell, magyar rendszámot kérnie rá, és ennek következményeképpen befizetnie az áfát és a regisztrációs adót, továbbá évente leróni a súlyadót. Ezek egyike sincs Szlovákiában, vagyis egy drágább autó esetében már az üzembe helyezéskor milliós összeg spórolható meg.

A céges "kitelepülés" ezt megtoldhatja azzal, hogy a szlovák közterhek lényegesen alacsonyabbak a magyarországiaknál, ami szintén akár százezreket-milliókat hozhat a konyhára. A külföldi rendszámú autókkal ráadásul sokkal bátrabban közlekedhetnek tulajdonosaik: nagy összegű tartozások halmozódtak fel már eddig is a meg nem váltott autópálya-matricákból és a kifizetetlen parkolási díjakból. Ezek magánjogi kintlevőségek, amelyeket polgári perben lehetne érvényesíteni.

Más a helyzet a szabálysértési bírságokkal, amelyek elől szintén igyekeznek elmenekülni a külföldi rendszámot használó magyar autósok. A két éve hatályos uniós szabály értelmében a 70 eurót (árfolyamtól függően 16-17 ezer forintot) meghaladó büntetések kölcsönösen behajthatók a közösségen belül. Úgy tudni, a rendőrség a közeljövőben lépéseket tesz ezek érvényesítésére. A vámszervek valószínűleg a tíz körüli autót birtokló cégekig és magánszemélyekig nyúlnak le - derült ki Nagy János szavaiból. Azok megmenekülhetnek a retorziótól, akikkel szemben nem sikerül bizonyítani, hogy alig élnek a határokon túl, továbbá azon cégek, amelyek fel tudnak mutatni minimális gazdasági tevékenységet, és erről beadnak mérleget a helyi cégbíróságra. Az ő esetükben az ellenbizonyítás nehézségei nem érik meg a remélt bevételt - érzékeltette a vámparancsnok. Más államok rendszámait viselő autókban is megszaporodtak magyar vezetők. Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa néhány hete állásfoglalásban fejtette ki, hogy diszkrimináció lenne, ha a magyar hatóságok csak a szlovák rendszámú autókat ellenőriznék a "falból" kiváltott kocsik kiszűrése érdekében. Nagy János szerint erről szó sincs. Azt ők is tudják, hogy a német és liechtensteini kocsik száma is megnőtt a magyar utakon, de tengerentúli járművekből is több lett.

Ezzel kapcsolatban Nagy János elmondta, hogy a szlovákiai eljárások tapasztalatai után döntik el, kérnek-e eljárást a többi uniós társhatóságtól. Azt megjegyezte, hogy Németországban sokkal több magyar él, a gazdasági kapcsolatok is mélyebbek, vagyis óvatosabban kell nyúlni ezekhez az ügyekhez. Az Unión kívüli rendszámot hordozó autók esetében viszont a közhiedelemmel ellentétben sokkal egyszerűbb a helyzet: tartózkodási engedély, illetve az útlevélben a beutazás dátumát bizonyító pecsét elárulja a tulajdonos magyarországi tartózkodásának időtartamát.

Olvasóink írták

  • 16. miracle 2008. október 03. 16:50
    „126
    De idekeverem, jó lenne ha elolvasnád a cikket is, mert erről is van benne szó.

    pan.cser
    Az is törvényes, hogy azért nem fizeti ki a jogos bírságot, mert tudja, hogy külföldi rendszámos kocsin nehéz behajtani? Az egész cécó egyébként is csak akkor törvényes, ha életvitelszerűen (183+ nap) kint él. Mindketten tudjuk, hogy nem így van. Tehát az egész törvénytelen. Úgy nézem te sem olvastad el a cikket, csak a kommentemet.”
  • 15. :C 2008. október 03. 09:26
    „miracle! holnap BP-en a helyed, te tarka marha”
  • 14. Tabornok 2008. október 02. 23:25
    „Hülyék a politikusok, mint mindig!”
  • 13. pan.cser 2008. október 02. 22:39
    „"miracle". Politikusokan kívül a törvények kijátszása, vagyis testre szabása nem megy egy közönséges halandónak. A szlovák rendszámmal közlekedők csak élnek azzal a lehetőséggel, hogy ott vesznek autót ahol akarnak. A szlovák hatóságok kiadták a forgalmi engedélyt, ettől kezdve minden törvényes szerintem. A magyar APEH meg verheti a fenekét a földhöz ha uniós fórumhoz fordulnak azok, akiket birizgálni kezdenek. Olyan nyilvántartás szerencse, hogy nincs, ki hány napot tartózkodik itt vagy ott. Még nincs de a Nagy Testvér még megpróbálkozhat vele.”
  • 12. 126 2008. október 02. 22:05
    „miracle
    a gyorshajtást meg a sok hülyeséged ne keverd ide, most nem erről szól a cikk. az egy másik téma.
    amúgy csak azt teszik amit kedves vezéred ajánlott nekik, és amit tőle tanultak.

    Ez tisztességes és becsületes eljárás, igaz? <-- Erről elkqró vezéred tudna igazán mesélni, hisz tudjuk, öszöd óta!!!”
  • 11. miracle 2008. október 02. 21:50
    „Minden okos észosztó persze nagyvonalúan elsiklik afelett, hogy természetesen a sabálysértési büntetéseket )pl gyorshajtás) sem óhajtják befizetni, a külföldi rendszám mögé bújnak. Ennek pedig semmi köze reg.adókhoz ez szimpla CSALÁS és bunkóság. Ezek után persze tételezzem fel, hogy ők egyáltalán nem a jogszabályok kijátszására törekednek a szlovák renszámmal ááá, dehogy hiszen tök életszerű:
    "vannak olyan magánszemélyek, akiknek 100-200 autójuk van papíron. Találtak olyan szálláshelyeket is, amelyekbe száz vagy annál több magánszemélyt jelentettek be állandó lakosként"
    Ez tisztességes és becsületes eljárás, igaz?”
  • 10. Mindenttudó replikátor 2008. október 02. 20:34
    „Az első szó a cikkeben -minek ? "összesen" -, ugyan már.... 1 kicsit talán, 2 mondatot olvastam még el aztán a szöveg értelmezhetetlen vagy disklexiás lett.... (ezt a disk leksz-ezt is, hogy írjuk ?) "Összesen ?" Na ! gondolkodj ! az okos "szlovákok" is magyar rendszámmal járnak ........”
  • 9. 126 2008. október 02. 20:31
    „Na, ebből is látszik hogy Magyarországon nincs minden rendben!
    Ostoba, idíóta lopcsány és bandája elüldözi az embereket, aztán meg csodálkoznak.
    Annyira de annyira szánalmas ez a magyar országvezetés.
    Menjenek már el végre a jó büd... ...csába.”
  • 8. SAmu 2008. október 02. 20:15
    „Mivel "eltűnt" a bejegyzése, megismétlem: Még sok-sok kitüntetést javaslok Szabó úrnak, a hiányzó adómilliókat meg majd : mi birkák kipótoljuk.
    tökösnek igaza van: pl. T. ügyvéd úr is osztrák rendszámú BMW-vel, de soproni parkolóbérlettel jár.”
  • 7. bbbb 2008. október 02. 20:03
    „Ne feledkezzunk meg a "brazil baratainkrol" sem. Ugye ok, nap mint nap ilyen rendszamu autokkal furikaznak a varosban. A vpop szemelyesen ismeri oket,ugyes-bajos dolgaik miatt. kivancsi leszek mikor neznek utanuk.
    Lehetne konnyeden javitani a felderitesi statisztikan.”
  • 6. pan.cser 2008. október 02. 19:54
    „MO-n mivel nincsen törvényesség, mindent meg lehet csinálni, ami nem tetszik a a magyar hatóságoknak. Dumálunk itt folyton az istenverte Uniós előírásokról. Persze a a hatalom csak akkor ha nyúzni lehet a hangyákat. Majd ha Gyurcsány a öszödi üdülős panamáért a bíróság előtt felel, akkor elhiszem, hogy ebben az országban rend és törvényesség honol. Ma ,diktatúra, rettegés az dolgozó osztályrésze. Csak annak nincs baja aki nem dolgozik, az jó állampolgár, aki némi baksisért még a Böszmére is szavaz. Nekem egyébként nics szlovák rendszámú autóm, de nem tudom elítélni azokat akiknek van. De a Böszmét.............!”
  • 5. Pistike 2008. október 02. 19:52
    „Talán meg kellene szüntetni a regisztrációs adót!”
  • 4. tökös 2008. október 02. 19:50
    „Sopronba ugyan ez a helyzet, osztrák rendszámokkal...
    Az APEH meg jó, hogy nem csinál semmit mikor helyi emberekkel van tele, itt ismer mindneki, mindenkit.
    Ezért sok minden felett szemet hunynak, más meg 80ezerből él, mert felét az adó elviszi.
    Kiváncsi lennék Sopronba mennyi adót fizetnek be....”
  • 3. mindenrelativ 2008. október 02. 19:41
    „Én magyar rendszámmal közlekedek Ausztriában. Az itt dolgozó szlovákok, lengyelek is a sajátjukat használják, mert itt meg a NoVa magas, szó is van a beszüntetéséröl, de ezt csak a Haider akarja, a többi nem.

    A biztosítás pl. piszok drága itt, nekem 260 euro lenne havonta (kötelezö plusz casco), ez magyar rendszámmal és biztosítással 80 euro.”
  • 2. mszp 2008. október 02. 19:34
    „Nem az a barom Gyurcsány mondta hogy el lehet menni, tessék elmentek most ez a baj ???”
  • 1. G.I 2008. október 02. 19:21
    „Szlovákiában miért nem kell Áfát és regadót fizetni? Ezt az okot kellene vizsgálni inkáb!! Barom banda.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Figyelik a Skype-ozókat!

Kína - Kína megfigyelés alatt tartja a Skype-ozókat. Arra kíváncsi, használnak-e olyan szavakat,… Tovább olvasom