Kisalföld logö

2017. 10. 17. kedd - Hedvig 11°C | 21°C Még több cikk.

Villamosítás csak három év múlva

Győr–Pápa - Tizenhatmilliárd forintnyi európai uniós és magyar állami pénzt szánnak a Győr–Pápa–Celldömölk vasútvonal fejlesztésére.
A pályaszakaszt három éve egyszer már majdnem villamosították, most úgy van, hogy három év múlva fogják.
A Győr–Pápa–Celldömölk vasútvonal villamosítása egyelőre olyan beruházásnak tűnik, amelynek megvalósításáig mindig néhány év van hátra. Lapunk korábban többször beszámolt a tervekről, először
2005 februárjában. Akkor azt írtuk, az Európai Beruházási Bank hiteléből két éven belül korszerűsítik a pályaszakaszt. A villamos felső vezeték kiépítésére, az energiaellátás tervezési és kivitelezési munkáira kiírt közbeszerzési eljárás 2005 végén zárult le s a Vasútvill Kft. nettó 4,9 milliárd forintos ajánlattal nyert. Ennek ellenére egyetlen kapavágás sem történt, miután a MÁV hamarosan úgy döntött, mégsem kölcsönt, hanem európai uniós támogatást kér. Az elképzelés eddig bevált: a kormány tavaly decemberben a továbbfejlesztés után támogatandó projektek közé sorolta a projektet.

A Kisalföld az ügy jelenlegi állásáról kérdezte a közlekedési minisztériumot, amelynek válaszából kiderül: várhatóan még ebben a hónapban megkötik a támogatási szerződést a szükséges tanulmányok, a tervek elkészítésére és az engedélyek beszerzésére. Mindezzel 2010 végéig kell végezni, így a kivitelezés 2011 negyedik negyedévében kezdődhet el.

A Győr–Pápa vasútvonalon a következő három esztendőben is csak dízelmozdonyok közlekedhetnek. Fotó: H. Baranyai Edina
A Győr–Pápa vasútvonalon a következő három esztendőben is csak dízelmozdonyok közlekedhetnek. Fotó: H. Baranyai Edina

A korábbinál nagyobbra álmodott beruházás a tervek szerint 15 milliárd 840 millió forintba kerül, s az összeg 85 százalékát fedezné Brüsszel.

A pénzből nem csak a 72 kilométer hosszú szakasz villamosítására futja. Korszerűsítik a térvilágítást és új vasúti távközlő rendszert építenek ki. Gyömörén és Pápán új elektronikus biztosítóberendezést létesítenek. Gyömöre és Gecse-Gyarmat állomások között a pályát új nyomvonalra helyezik: ez az 5 kilométeres szakasz már 22,5 tonna tengelyterhelésű lesz és a vonatok óránként 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek rajta. (A többi részen marad a 21 tonnás és 100 kilométer per órás limit.)

A nyomvonal-módosítás miatt Szerecseny megállóhely új helyre kerül és hogy megközelíthető legyen, megépítenek egy burkolt összekötő utat Szerecseny és Ilonkapuszta között (ez jelenleg földút). Ugyancsak az új nyomvonal következtében megszűnik egy útátjáró Gyömöre állomásnál, helyette a 83314-es számú utat meghosszabbítják Gyömörétől a Szerecsenyt Ilonkapusztával összekötő útig. A beruházás részeként Gyömöre állomást alkalmassá teszik 750 méter hosszú vonatok fogadására.

A közlekedési tárca arról is tájékoztatott, hogy mindez csupán a beruházás első üteme, és számolnak egy másodikkal is – ugyan csak 2013 után. Ennek részeként a teljes Győr–Celldömölk vonalon 120 kilométer per óra sebességű, 22,5 tonna tengelyterhelésű pályát építenének ki, az állomásokon korszerű elektronikus biztosítóberendezéssel. Mindenütt modernizálnák a peronokat, az üzemi és az utasforgalmi épületeket. A tervekben szerepel az is, hogy a tehervonati keresztezések lebonyolítására kijelölendő valamennyi állomáson biztosítanák a 750 méter hasznos vágányhosszt.

Olvasóink írták

  • 7. elemér 2008. december 30. 07:47
    „Térkép azért vacak mert muszáj nagyitani de ha nagyitod csak elmosódik, mert gyenge az eredeti felvétel. Többre mennének még egy rajzos térképpel is amit legaláb lehetne olvasni.”
  • 6. elemér 2008. december 29. 16:20
    „Goldmund igazad van, de azért tornászhatnál is reggel meg ha vezetsz állj meg párszor nyujtózkodni. Ford focus pedig nem kövér embereknek való. Vonaton vannak kedvezmények is, meg kutyát és biciklit is vihetsz. Azért nem ártana ha jobb térképet felrakna a vasut.

    https://jegyvasarlas.mav-start.hu/eTicketV2/jegyatveteli_pontok/jegyatveteli_allomasok.jsp?allomas=gyor”
  • 5. Goldmund 2008. október 27. 20:56
    „Az utóbbi időben elég sokat vonatozok, szinte egész Észak-Dunántúlon. És egyre jobb a véleményem a vasútról! Kevesebb a késés, mint 10-15 éve. A vonatok is tisztábbak. Az utóbbi fél évben pl. számos alkalommal használtam a WC-t vonaton, és azzal is meg voltam elégedve. Pedig általában nem IC-vel járok, hanem sima gyorssal vagy személlyel, sokszor kis piroskával (Bzmot). Az ülések is tisztábbak, egyre több az új vonatkocsi, a Talent-vonatokról nem is beszélve.
    Munkahelyem miatt sokszor kell járnom kiszállásra autóval (ha rajtam múlna, nem így lenne). Bizony messze nem olyen kényelmes egy autó (Ford Focus) ülése, mint egy vonatülés. Ez utóbbi kellemesebb a lábamnak, derekamnak, arról nem is beszélve, hogy bármikor felállhatok, pár lépést tehetek, kinyújtózhatok. Ráadásul menet közben olvashatok, aludhatok, szendvicset ehetek, míg autónál csak akkor tehetem ezt meg, ha mások visznek (akkor viszont hozzájuk kell igazodnom, éppúgy mint egy menetrendhez).
    Az üzemanyagárakhoz pedig érdemes hozzászámolni az autó amortizációját is.
    Féleértés ne essék: nem vagyok a vasút fogadatlan prókátora, egyszerűen csak elég jó véleményem van róla, és ez saját tapasztalat, nem mások után mondom.”
  • 4. PrettyWoman 2008. október 27. 12:03
    „3. Autós! Igazad van. És az a szomorú, hogy ez lesz a trend. Pedig a környezetszennyezést és a dugókat a tömegközlekedés fejlesztésével lehetne elérni. Hogy mindenki inkább azt válassza, ne az autózást. Kevesebb baleset is lenne talán (gyorshajtás, ittasság miatt). Nem torlódnának fel a sorok.
    Ehhez viszont elérhetővé és megfizethetővé kéne tenni a jegyárakat, bérleteket. Kulturáltabbá a vonatokat, buszokat. A pontosságról és személyzetről most még nem is beszéltem.”
  • 3. autos 2008. október 27. 06:45
    „Számomra meghalt a vonat...felemelték a jegyet és elvonták a korlátlan félárut....most uj autóval 5 literes fogyasztással olcsóbban jövök ki mint a vasuttal és akkor és oda megyek ahova én akarok.......”
  • 2. Goldmund 2008. október 26. 18:50
    „Bocs, elnéztem: Gyömöre állomás marad a helyén. Az arra vonatkozó mondatomat visszavonom.”
  • 1. Goldmund 2008. október 26. 18:33
    „Nem nagyon értem, miért csinálnak új szakaszt Gecse-Gyarmat és Gyömöre állomás között. Így Szerecsenynél a falu széle helyett a falutól kb. 1km-re kerül a vasúti megállóhely. Pedig úgy tapasztalom, sokan közlekednek vonattal Szerecsenybe ill. Szerecsenyből. Ha viszont Gyömöre állomás is távolabb kerül a falutól, nem tudom, van-e értelme egyáltalán állomást kiépíteni ott. Gyömöre legnagyobb részéhez most is Gyömöre-Tét vasútállomás van közelebb, ott most is lényegesen nagyobb az utasforgalom. Nem véletlen, hogy ott a gyorsvonatok is megállnak.

    A villamosításnak viszont nagyon örülök. Úgy tudom, megvannak az engedélyek a Csorna-Szombathely vonal villamosítására is. Lehet, hogy azért nem kezdtek neki, mert most ez a terv élvez elsőbbséget? Nyilván amerre előbb kiépül a villamosítás, arrafelé fognak járni az IC-k Szombathelyre.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A múlttal segítik a jelent

Győr - Negyven évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit a gyárvárosi bölcsőde. A jubileumra az intézmény… Tovább olvasom