Kisalföld logö

2017. 01. 19. csütörtök - Sára, Márió -8°C | -1°C

Változik az útdíjrendszer - Milyen problémákat sikerült megoldani?

Fontos, hogy a megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig lesznek érvényesek.

Az egyhónapos próbaüzemet követően február elsejétől változik az  útdíjrendszer, a döntés értelmében több szakasz ingyenes lesz,  közöttük a ferihegyi gyorsforgalmi út - jelentette be Fónagy János,  a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára  kormányszóvivői sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.  
   
Elmondta: a minisztérium folyamatosan gyűjtötte a próbaüzem  tapasztalatait, s a szakmai szervezetek körében teljes egyetértés  volt abban, hogy a megyei matrica bevezetése helyes volt. Közlése  szerint hétfőn 42 szakmai érdekképviselet és tudományos szervezet,  közlekedési és más közszolgáltató vállalat, illetve önkormányzatok  véleményét hallgatta meg.  
   
Fónagy János a legfontosabb változások közé sorolta, hogy

a megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig lesznek érvényesek.

   
Arról is döntöttek, hogy a kormány eltörli az 1470 forintos  eljárási díjat a megyei matricák bevezetésével összefüggő ügyekben -  közölte. Azok, akik januárban díjfizetés nélkül hajtottak díjköteles  szakaszokra, nemcsak a pótdíj alól mentesülnek, ha február végéig  éves matricát vesznek, hanem az egyéb esetekben szokásos  szolgáltatási díjat sem kell megfizetniük.  
   
Tájékoztatása szerint az M1-es Fejér megyei és az M7-es Veszprém  megyei szakaszai a szomszédos megyékre érvényes matricákkal  használhatóak,

a Budapest és Győr vagy Siófok között rendszeresen közlekedőknek így 4 helyett elég 3 megyei matricát váltaniuk.

   
   
Ingyenes lesz a 4-es főút Budapest felől a Liszt Ferenc  Nemzetközi Repülőtérig tartó szakaszának használata, az M86-os főút  szombathelyi és a 61-es főút kaposvári szakaszai (a csatlakozó  gyorsforgalmi kapcsolat megépítéséig), és a dunaújvárosi, illetve a  szekszárdi autópálya-hidak használata, a Pentele és Szent  László-hidakra nem kell egyetlen matrica sem a Megyeri-híd mintájára.  
   
Közölte azt is, hogy a

4 vagy többgyermekes nagycsaládok és mozgásukban korlátozottak számára utólagos kompenzációt biztosítanak a D2 és D1 kategóriák közti különbség megtérítése érdekében

, de  ennek a jogszabályi feltételei áprilisra teremthetők meg.  
   
Kérdésre válaszolva közölte: a budaörsi autópálya szakaszokat  nem érintik a bejelentett változtatások, azok fizetősek maradnak.  Aki viszont csak egyszer használta az adott megyei matricát a most  ingyenessé vált szakaszon, szintén visszakaphatja az árát -  visszaváltani február 28-ig lehet, díjmentesen. Az államtitkár  szerint pár száz érintettről lehet szó.  
   
Kurucz Éva kormányszóvivő elmondta: a január elsején bevezetett  kibővített útdíjrendszer célja, hogy azok fizessék meg a  gyorsforgalmi úthálózat fenntartásának költségeit, akik használják.  Az olcsóbb hozzáféréssel gyorsabban és biztonságosabban  közlekedhetnek az autósok, számos település környezeti terhelése  csökken.  
   
Elmondta, az új matricák mellett a területkorlátozás nélküli  tíznapos, havi és éves matricák továbbra is elérhetőek. Az uniós  irányelvek és a nemzetközi példák a használatarányos útdíj irányába  mutatnak, a régió egyes országaiban - Romániában vagy Bulgáriában -  minden út használatáért fizetni kell.  
   
Ismertette: az új rendszert a magyarok döntő része elfogadta, és  támogatja, az elmúlt 20 nap alatt közel egymillió matricát  vásároltak az autósok, ami a tavalyinak több mint a duplája.  
   
Fónagy János kitért arra is, hogy az új matricák napokon belül  megvásárolhatók lesznek mind a kétezer viszonteladónál, jövő  hétfőtől a nemzeti mobilfizetési rendszeren keresztül, és várhatóan  még ezen a héten a mobiltelefonos viszonteladók mindegyikénél lehet  pályamatricát venni. Az NFM a következő hónapokban is figyelemmel  kíséri a rendszer működésének tapasztalatait - tette hozzá. 

Az Index pontokba szedve megnézte, mit sikerült a rendszer legnagyobb problémáiból megoldani, és mik azok, amikhez ragaszkodik a kormány.

A Győr-Moson-Sopron megyeieknek fontos lehet: az M1-esen nem számít az elfelejtett kijárat.

Mint írják, a rendszer bevezetése után derült ki, hogy az M1-esen Fejér megyében van egy kormányzati térképen nem jelölt kijárat a 43. kilométernél (egy benzinkúton keresztül el lehet hagyni az autópályát). A problémát most úgy hidalta át a kormány, hogy az M1-es Fejér megyei szakaszai használhatóak a szomszédos matricákkal (Pest és Komárom-Esztergom), vagyis a Budapest–Győr táv immár három matricával megtehető.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, az M86-os átmenetileg ingyenes marad, addig, amíg nem kapcsolódik gyorsforgalmi úthálózathoz.

Fizetős marad a röszkei határátkelő. Az M5-ös autópálya az M43-as csomópontig, az M43-as pedig az 5-ös útig volt január 1-jéig ingyenes, ennek vége. Ugyanígy fizetős marad a hegyeshalmi határátkelő Ausztriánál. Ezen a ponton nem engedett a kormány.

Az Index teljes listája itt olvasható >>

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megszűnnek a részönkormányzatok? - A Győri Baloldal szerint szükség van rájuk

A Győri Baloldal azt szeretné, ha a képviselők nem szavaznák meg pénteken a városi közgyűlésen a… Tovább olvasom