Kisalföld logö

2017. 04. 28. péntek - Valéria 6°C | 10°C Még több cikk.

Több biztosító: sok kérdés

Győr-Moson-Sopron - A parlament döntése értelmében 2009-től több-biztosítós egészségügyi rendszer lesz Magyarországon. Ezen a kormány szerint már nincs mit vitázni, de kérdések így is bőven maradtak. A Kisalföld a betegek számára legfontosabb tudnivalókat szedi most össze.

A törvény szerint továbbra is kötelező lesz mindenkinek biztosítottnak lenni, a járulékokat ugyanúgy az APEH szedi be és nem változnak a tb-kulcsok sem. (Többet majd csak akkor kell fizetni, ha az Országgyűlés valamikor úgy dönt, hogy emeli az egészségbiztosítási járulék mértékét.) A befizetett tb-ért mindenkinek ugyanolyan szintű alapellátás jár – a munkanélkülinek és a topmenedzsernek is.

Persze ne legyünk álszentek, a topmenedzser ma is és később is köthet kiegészítő biztosítást, amellyel szebb szobát, gyorsabb ellátást kaphat.

A győri Petz-kórház ez irányú terveiről a Kisalföld többször beszámolt. A veszély annyi, hogy ha a tb-ért járó szolgáltatások köre szűkül, és egyre több mindenért kell külön fizetni, akkor a szegények hátrányba kerülhetnek.

Azt ígérik, a beteget nem tologatják majd feleslegesen osztályról osztályra, az orvosi szobákban pedig rendezettebb kép fogad. Fotóillusztráció: Bertleff András


A beteg fut a pénztár után?

Jogos a kérdés, hogy a betegnek kell-e a biztosítók után futnia, vagy fordítva: őket keresik meg. A válaszra még csaknem fél évet várni kell, a biztosítók ugyanis majd csak jövő áprilistól (júliusig) gyűjthetik az ügyfeleket. Hogy mennyire úgy érzik maguk a pénztárak is, hogy ráérnek a toborzással, jól mutatja: a megye legnagyobb kórházát egyelőre egyetlen biztosító sem kereste meg, akiket pedig mi hívtunk a pénztárak közül, azt mondták: a piac felmérésével kezdik, a törvény elfogadása előtt nem volt érdemes mozgolódniuk. Háttérként azért annyit elmondtak – s ennek az orvosok nem örülnek olyan nagyon –, nem feltétlenül a kórházakban kezdik a tapogatózást, hanem egy szinttel feljebb: a fenntartó önkormányzatoknál. A politikát minden valószínűség szerint nem lehet kikerülni.

Hálapénz: volt, van, lesz?

Mi lesz a hálapénzzel? A legkényesebb kérdés, amelyre még a legegyenesebb válasz is az volt, hogy a biztosítók minden valószínűség szerint az ismert, jó hírnévvel rendelkező orvosokat keresik majd meg (szintén nem látni még jelét ennek), így nekik nem lesz gondjuk akkor sem, ha nem hálapénz formájában kapják meg a pluszt, hanem mondjuk – szerződés alapján – a biztosítótól, mint tiszteletdíjat. A beteg annyiban biztosan jól jár, hogy a szerződött orvosnak valóban nem kell hálapénzt fizetni. Persze adhat, ha akar...

Az már most látható, hogy a kezdő orvosoknak lényegesen kisebb esélyük lesz betörni a szakmába, mert a biztosítók várhatóan nem őket bombázzák majd jobbnál jobb ajánlatokkal. Ez a kijelentés még akkor is áll, ha 2009 után is elsősorban a háziorvosok irányítják a beteget, de nem egyenesen valamelyik kollégájukhoz, hanem a rendelőintézetbe vagy a kórházba. Persze lesznek bejáratott és megszervezett betegutak (lásd részletesen kicsivel lejjebb a cikkben), amelyeket a pénztárak felügyelnek. A betegnek elvben tehát nem kell külön fizetnie a pénztárral leszerződött orvosnak, a hálapénz mégsem fog eltűnni a rendszerből. A páciens ugyanis ezután is mehet olyan orvoshoz, amelyikkel nem szerződött a biztosítója, ha az adott orvos vagy kórház fogadni tudja. A „szabad orvosválasztásnak" persze ára van.

Mi lesz a magánpraxisokkal? Az előbbiből kiindulva marad, bár hogy hogyan, azt még az orvosok sem tudják, legfeljebb sejtik. A sejtésük pedig az, hogy ez a rész ugyanolyan lesz, mint volt: aki nem akar sort állni, az magánrendelésre megy, amit viszont már nem a biztosítója, hanem saját maga fizet.

Mi lesz az idős betegekkel?

A több-biztosítós rendszer elleni talán legsúlyosabb ellenérv, hogy a profitban érdekelt biztosítónak nyilván nem kell majd egy olyan idős ember, aki állandó ápolásra szorul, vagy egy daganatos páciens, akinek sokba kerül az ellátása. A hivatalos válasz erre az: a pénztárak minden hozzájuk jelentkező ügyfelet kötelesek fogadni, és senkit nem tanácsolhatnak el vagy irányíthatnak át máshova meglévő ügyfeleik közül. Az ellenőrzés az Egészségbiztosítási Felügyelet feladata. A pénztárak az idős, beteg emberek után egyébként magasabb fejkvótát kapnak, így anyagilag sem érdekük a visszautasítás. A nagyon drága beavatkozások, gyógyszerek megítéléséről pedig nem a pénztárak, hanem az állami Nemzeti Egészségbiztosítási Központ (NEK) dönt. Kérdés volt az is – amit az Index internetes hírportál is feldolgozott –, hogy beleszólhatnak-e a pénztárak abba, hogy az orvosok milyen vizsgálatokat végeznek el. Ahhoz semmi köze a pénztáraknak, hogy az orvos milyen vizsgálatokat alkalmaz; azt viszont ellenőrizheti, hogy betartják-e az előírt protokollt, illetve illetékesek-e abban, hogy a betegutat megszervezzék. A szakmai irányelveket, eljárásmódokat (protokollokat) viszont a jövőben is a szakmai kollégiumok készítik. Ha tehát egy betegnek az orvos szerint CT-vizsgálatra van szüksége, akkor azt a pénztár, ha akarná, sem tudná megtiltani, mondván, hogy drága.

A pénztárak haszna

A pénztárak 3 évig nem nyúlhatnak a haszonhoz, ezután is csak abban az esetben, ha megfelelő céltartalékot képeznek és nincsenek hosszú várólistáik. Ha ezek a feltételek teljesülnek, akkor is csak a fejkvótából származó bevétel maximum 2 százaléka lehet a kivehető nyereség, és ezen még az államnak és a magánbefektetőnek kell osztoznia.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. Eva 2007. december 21. 10:27
    „Ferge Zsuzsa a friderikusz most.musorban azt mondta a torveny borzasztoan jo!

    de

    szerinte a benne rejloket az allam is meg tuna csinalni.

    Itt lett vege az adasidonek, igz nem tudtuk meg tole, akkor miert nem tette eddig.
    De mint tudjuk, o elkotelezett totalisan egyenloseg parti”
  • 30. morninggirl 2007. december 20. 20:12
    „Évának!

    Ferge Zsuzsa nem tartja jónak a törvényt: sőt szerinte nő a kirekesztődés és a szegregáció veszélye4
    Tudja mi az?!”
  • 29. viktória 2007. december 20. 11:31
    „Kedves pancser!
    "Pártfegyelmi" okokból tényleg ne vezessük félre az olvasót.Ön nem csak a törvényt nem olvasta,de az arról szóló tájékoztatókat sem.
    Nem 22 biztosító,hanem 22 állami tulajdonú pénztár,melyet a várakozások szerint kivásáról 49%-os tulajdonrésszel 7-10 biztosító,melyeknek már ma is van vezére,helyettese infrastruktúrája.Persze,hogy költség lesz a pénztárak működtetése,de korántsem az Ön VÍZIÓI szerint.

    Iván,nyugodjon meg,és próbáljon meg úriemberként viselkedni, miközben a témára és nem Évára koncentrál!”
  • 28. Éva 2007. december 20. 07:54
    „Kedves Iván!

    Mi a csudának ordibál?

    A feltett két kérdése nem az általam emlegetett "gyűlésen" lett kötelezően előírva az Ön számára?!

    A fidesz program mást hangoztat, mint amit a yakorlatban megvalósítani igyekszik
    /Heves -megyei kórház esete/

    A várólisták ma orvosok által felügyelten vannak, csak nem tudunk róluk nyiltan.
    Most se jut minden beavatkozásra azonnal pénz.
    Nem lehet lépést tartani a szakma fejlődésével az igénybevétel oldaláról.

    Ezt lenne hivatott a lehető legjobban szabályozni a most támadott törvény.

    A képviselőknek csak a változtatás szándékában kellett volna állást foglalni, mert

    2009-ig lenne idő a civilkontroll melletti pontos kidolgozására

    csakhogy elutasítással éltek sokan , sőt nyílt betartással fenyegetőztek.
    tehát maradjék az orvosok által szabályozott hozzáférési esély eldöntése suba alatt az igénybevevő anyagi erejének függvényében?”
  • 27. Iván 2007. december 19. 22:37
    „No most aztán bedurrant az agyam!
    KI VAN KORMÁNYOM MAGA ESZEMENT ?????????????????
    A FIDESZ ???????????????????????????????????????????????????
    NEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    AKKORMI A FRANCRÓL IR MAGA MEGFIEZETT KOMCSI BÉRENC!!!!
    TUDOD MIT KISANYÁM EGYET JEGYEZZ MEG DE NAGYON!!!
    AZ ISTEN NEM VER BOTTAL !!!!!!!
    IGAZ TE NEM TUDOD KI AZ ISTEN , DE HAMAROAN MEGFODOD TUDNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 26. pancser 2007. december 19. 22:20
    „Évának! A dolog egyszerűbb mint amit a szoc-lib politikusok összezagyválnak. Mi potenciális betegek nem bonyolult összefüggésekben gondolkodunk. 22 biztosító, 22 aligazgató, ki tudja hány osztályvzető, főosztályvezető stb. Mit hoz ez a konyhára? Nos semmit! Csak a 22 igazgató havi egy millió bruttó fizetés egy év alatt járulékokkal együtt kb húsz millió fejenként ez 22x cirka félmilliárd a semmibe! Éva szerint ez jó és ettől leszünk európaiak mint az osztrákok például. Mese, mese, mese, mese, Vicuska bizony mese, ez hölgyem de úgy is mondhatjuk hazugság. In Österreich a fizetések, így a járulékfizetés is többszöröse a magyarnak. Éva Önök azt a keveset is készek apparátusok és apparátcsikok fizetésére pazarolni. Elolvastam a törvényt, igaz a képviselők sem tudták teljes egészében mert későn kapták kézhez. Nagy úr a pártfegyelem, vagy a zsarolás?”
  • 25. Éva 2007. december 19. 22:10
    „Kedves Iván !
    bocsánat az előbbi tegezés-magázás váltogatásáért!

    Kinyitottam mindkét hivatkozott anyagot ismét.
    A fidesz program 34-40. oldalig tart
    ésszerűsítené a gazdálkodási rendszert de nem mondja hogyan
    /Tán ahogy az egri kórházat/

    A másik elgondolást vázol, konkrétabb következésképp támadhatóbb.”
  • 24. Éva 2007. december 19. 21:24
    „Kedves Iván!

    kinyitotta már az www. eum.hu honlapot?
    elolvasta a fidesz 96 oldalas "új" programját és összehasonlította a kettőt?!/34. oldaltól kezdődik az eü anyag/

    Ha egyikben benne van az, amit ön elképzel, akkor a másikban is.

    Aki nem akarja felfogni, hogy ott kell gyógyulni ahol lehet, azzal nincs mit tenni.

    /primitív megvilágítással:
    A szatócsbolt is árul mindenfélét, de ha minőségi árut szeretnék szaküzletbe megyek.

    másképp:
    van kötelezően megkötendő gépkocsibiztosítás ez kötelező mindenkire.
    de hogy hol kötjük, az a mi választásunk.
    Ha ez működik az egészségünk ennél kevesebbet ér??!

    másképp:
    működik a Magyar Nemzeti Bank
    Ha akarunk ott tartjuk a pénzünket, de bármely más bankba is mehetünk.
    Nos megmarad az OEP mint a kockázatközösség centruma és több ellenőrző hely -pénztár alakul.


    Az imént Ferge Zsuzsa is azt mondta borzasztóan jó a törvény, de erős civil kontrolra van szükség a jó működéshez
    Ha tudsz vitázni tényszerűen szívesen váltanék szót.
    De amit írtál az hitvita.

    A díjazásom annyi , mint az öné!”
  • 23. Iván 2007. december 19. 21:00
    „Na ide is betette a lábát jobbanmondva a kezét a ballib. szócsöve az ÉVA! A végzet asszonya!
    Nem szégyenli magát, egy leendő anya??? Ennyire támogatja a magyarok kiirtására iródott és alkotott eü. privatizációs törvényt?? GENOCIDIUM EZ AMI ITT LESZ! HA trudja egyáltalán mit jelent ez a szó????
    Igaza van annk, akiazz Állatfarm elolvasását javasolta Magácskának. Én még javasolná sürgősen nézze mg a Cisco cimű filmet. Budapesten a mozikban is vetítik már. Meg nézesse meg magát egy pszihiáterrel is de sürgősen, mielőtt itt nekem bemesélii azt, amit azek szoclib-szadesz. éjjel-nappla minden catornán HAZUDIK!
    MENNYIT KAP EZÉRT, HOGY IDE IROGAT BE???”
  • 22. Péter 2007. december 19. 20:40
    „Kedves Éva!


    Ajánlom figyelmébe a következő művet!

    Orwell: Állatfarm

    Mindenkinek nagyon hasznos!

    Annyit szeretnék csak megjegyezni, nekem a jelenlegi rendszerrel semmi bajom!!! DE! Az egészségügyből nagyon veszélyes, és felelőtlen dolog üzletet csinálni! Valahova befektetek elvárom, hogy maximalizáljam a profitot, és nem játszom a Máltai Szeretetszolgálatot!

    Úgy látom valamiből nem lesz üzlet, haszon, minimálisra próbálom venni a veszteséget, és tovább állok.

    A jelenlegi rendszer már jó úton volt, mert a vizit díjjal sikerült a hobbyból járókat kiszűrni. Azzal pedig, hogy a kórházban mindenki számlát kap, gyakorlatilag lehet ellenőrizni a beteget is, illetve a kórházat, és nincs többé pluszban kiszámlázott vizsgálatok, ill. el nem töltött kórházi napok után pénz az OEP-től. Ezt lehet könnyen ellenőrizni! A megtakarított pénzt pedig az egészségügyre lehetett volna fordítani.

    Nem árt tudni, azért volt a számlázási rendszer, mert a kulisszák mögött akinek ez üzlet lesz majd, látni akarta és kell is, egy jó üzlet reményében, hogy mit lehet kipasszírozni majdan minimum.


    Még valami, nem kell sok ész hozzá, de minél több részre szabdalsz valamit, annál nagyobb lesz a káosz, kiismerhetetlenség, és bürokrácia, a homályában sokkal több disznóságot lehet elkövetni.

    Az hogy mi lesz 2009-ben senki nem tudja megmondani, a lényeg az volt, hogy elinduljon egy visszafordíthatatlan folyamat, ezzel kiszolgálva az üzletet. Régebben elkezdődtek itt a folyamatok, csak mostanában van az ébredezés, a totális rádöbbenés még odébb van.”
  • 21. pancser 2007. december 19. 19:48
    „Kedves Éva! Nem tudom hogyan keres magának egy gyógyíthatatlan beteg biztosítót? Szerintem sehogy, vakbele is csak egy van az embernek, a következőt már nem tudja jobb helyen kivetetni. Visszataszító még a gondolata is annak, hogy pénzes pasasok ülnek be a pénztárak vezetésébe, gondosan ügyelve rá, hogy az 1% nekik jutó kivehető nyereség helyett magas fizetéssel jutalmazzák magukat, ami után sokat fizetnek vissza az állmkasszába adó formájában, mindezt a biztosítottak kárára. Jutalmat is osztanak majd annak az orvosnak aki morfiumot ad gyógyszer helyett a betegnek, amitől még énekelni is fog, igaz ettől nem gyógyul meg, de jól érzi magát, rövidesen bekövetkező haláláig. Éva amit maguk favorizálnak az a dickensi korba való, 150 éve letűnt világot idézi. Minél több megtakarítás a betegen annál sikeresebb a pénztár. Nane! Éva ez tetszik magának? Válaszként ne a habókos Feri gondolatait meg pártja hazugságait tessék citálni, hanem a saját gondolatait próbálja igazolni!”
  • 20. Cseter János 2007. december 19. 19:32
    „Te meg ne játsz a gyufával, mert megint bepisilsz!”
  • 19. Cseter János 2007. december 19. 18:53
    „Kedves Éva! Ha badarság az amit írok, akkor badarság e rendszerben az élet, mert írásaim a valóságról szólnak! Az eű.-vel kapcsolatos dolgok érdekelnek és az nem egyenlő e kormánykoalició katyvaszával!
    Az igazságszolgáltatás meg sehogysem kapcsilódik e rendszterhez másképp mint az írtam! A vélemény nyilvánítás pedig csupán vicc és a vezetőink röhely alapja e rendszerben! A rabszoga tartásról lehet beszélni, mivel olvasni is lehet némely sajtóban, él és virúl! A banánköztársaság ép oly nevetséges mint az, hogy csupán egy maréknyi tehetségtelen ember próbágatja meg mindig , milliók életét irányítani, úgy mint ma Magyarországon folyik!”
  • 18. Tűzimádó 2007. december 19. 18:41
    „"...de én itt voltam már húsz éve is! Akkor, amikor még a sajtó cenzúra nem volt jelen a Kisalföldnél, sőt még a Népszavában , Vasárnapi Hirekben sem! Írásaim, akkor még megjelenhettek, pedig semmivel semvolt faragottabbak mint ma! Csupán 10-13 éve hatásos a cenzúra működése ebbenaz országban!"

    Hülye vagy Janika! Ülj le! 1-es!”
  • 17. Éva 2007. december 19. 18:18
    „Kedves Cseter János!

    Ön 20 éve írja le mindezeket a badarságokat?!
    Ha nem érdekli az eü-vel kapcsolatos anyag akkor miről beszél itt?
    Hogyan kapcsolódik az igazságszolgáltatás ehhez a kérdéshez?!
    Hogyan kapcsolódik az igazságszolgáltatás a vélemény-nyilvánítás lehetőségéhez?

    Ismeri Ön a rabszolgatartó társadalom berendezkedését?
    Tudja mi a "banánköztársaság" kifejezés értelme?!
    /mindezt nem bizonyos gyűléseken hallotta, de a tartalmát elfeledték felfedni és most Ön is homályos értelmezéssel használja./”
  • 16. Éva 2007. december 19. 18:07
    „No végre!

    Kedves pancser!
    most a témáról vélekedik!

    Ez a törvény tényleg talpára állítaná a "kapitalizmus"szerint a dolgokat:
    a beteg keres szolgáltatást, és nem a korház tudja mi kell a betegnek!
    Vigyázat nem kell félre érteni!: nem terápia meghatározásról van szó, hanem hatékony gyógyításról.

    Gyurcsány is azt mondta ez a törvény volt az utolsó kádárkori maradvány, és Tölgyessynek is igaza van, ha most el nem odázzák, akkor a gondoskodó állam képe e téren is eltűnik hamarost. A vicces az, hogy a fidesz dokumentum a 34. oldaltól kezdődően szinte visszaállamosítana, tehát visszahozná a meghaladni kívánt rendszert.
    Itt senki nem megy szembe a népakarattal, mert akkor a népakarat a szocialista berendezkedésű eü rendszer fenntartása hálapénzestül, álságos "igazságosságával, amikor a hálapénz szlektál rövidít le várakozási időket.

    Ha fidesz ezt akarja, akkor tényleg ő a baloldal, de akkor miért hirdet magáról mást!?”
  • 15. pancser 2007. december 19. 17:20
    „Kedves Éva! Vicces dolog a magánpénztárak nélküli rendszert azonosítani a z egykor létezett szocializmussal, tehát Ön viccel. Vannak akik azt mondják, a kádárizmus igazi bukása Gyurcsánynak és a mostani pártjának a megsemmisítő vereségével jön el. Tölgyessy Péternek mindenesetre ez a véleménye. Az új baloldal egészen más lesz. Ilyen nyersen és brutálisan, szemben a népakarattal a rossz értelemben vett jobboldal szokott fellépni. Az új baloldalból több van a Fideszben mint az MSZP-ben. Hajrá Fidesz!”
  • 14. Cseter János 2007. december 19. 17:02
    „Kedves "viktória"! Már megbocsásson,de én itt voltam már húsz éve is! Akkor, amikor még a sajtó cenzúra nem volt jelen a Kisalföldnél, sőt még a Népszavában , Vasárnapi Hirekben sem! Írásaim, akkor még megjelenhettek, pedig semmivel semvolt faragottabbak mint ma! Csupán 10-13 éve hatásos a cenzúra működése ebbenaz országban!
    Valóban nem olvastam amit az "Éva" reklamál, de nem is érdekel! Ha magyarországon az Igazságszolgáltatás nem a bányászbéka ülepe alól kandikálna ki, akkor nem is lenne szükség a vélemények nyilvánitásra!
    Ugyan is, akkor nem fordúlhatna elő, hogy lassan elérjük a rabszolgatartó társadalmi berendeszkedést! A mai vadkapitalizmusi szintről !Bár viccesen inkább Banánköztársaságként kezelem a mai beállitottságot!”
  • 13. viktória 2007. december 19. 16:30
    „Kedves polgár!
    A kormány nem érdekképviselet, ezt még az én butuska fejem is tudja. Az érdekképviselet a szakszervezetek
    és, mint a nevükben is van, a képviselők.A kormány az kormány, ahogy a nevében van.Látom a számokkal továbbra is bajban van.Engedje meg,hogy ne kelljen többször erre a csúsztatására figyelmeztetnem. Kínos lenne, ha Cseter János ezt is versbe foglalná.
    János Kedves! Nem tetszett a vers, mely bár mély emberi érzelmeket fejez ki, de higyje el prózában almondva is kifejezi véleményét. Amúgy igazi forradalmi hangulatot áraszt, csak megkésett vagy húsz évet. Eddig bizonyára a fiók mélyén lapult, mint szamizdat.Bocsánatot kérek a poenkodásért, tényleg nem akarom bántani, de nem tudom magamban tartani, hogy olyan :"szocreálosnak" tartom,pedig Ön bizonyára nem annak szánta.
    ..és én is azt mondom, mint Éva: többet olvasni, többet gondolkodni, és kevesebbet szajkózni, akkor talán lehet érdemben vitatni a cikkben foglaltakat.”
  • 12. Éva 2007. december 19. 15:56
    „Szóval még mindig senki nem olvasta a 2009-ben életbelépő szöveget.

    Szóval még mindenki fenn akarja tartani a létező szocializmust átalakítás-ellenességével!

    9-hez
    Kedves polgár! Hát Önre nem lehetünk büszkék az biztos.
    "ez a kormány nem ígérte meg a társadalombiztosítás privatizálását"

    Honnan vette azt a buta állítását, hogy a társadalombiztosítást privatizálni lehetne!?

    Kockázatközösség marad--ha érti mi az--
    jövödelemarányos befizetéssel és szükséglet szerinti hozzáféréssel.
    Remélem kevésbé "hálapénz"alapuval, mint most.

    Egy biztosító lesz és marad, de több igénybevételt ellenőrző pénztárral.


    ez az alap .
    A pontos kidolgozásához egy év áll rendelkezésre.

    Ha nem akar a kidolgozásban részt venni valaki, akkor a végeredmény miatt se szólaljon!”
31 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Máskor viszik el a szemetet az ünnepek miatt

Győr - A karácsonyi ünnepnapokból egyet hagyományosan a Győri Kommunális Szolgáltató Kft. is… Tovább olvasom