Kisalföld logö

2017. 10. 20. péntek - Vendel 8°C | 20°C Még több cikk.

Roncsautók gazda nélkül

Jól figyeljen oda, aki úgy vesz autót, hogy a kereskedő a régit valamilyen áron beszámítja! Előfordulhat, hogy drágább a következmény, mint amennyi a kedvezmény volt.
Az Alcufer győri telepén jelenleg 51 roncsautó van, míg a város közterületein további húsz található.
Igazán bonyolult procedúrákról van szó, amelyek útvesztőjében ebben az országban még senki sem tudott eligazodni. Jó esetben is csak elméletben – ám a gyakorlat egészen más. Fontosnak tartjuk ezt elöljáróban megemlíteni, azzal, hogy írásunkat elsősorban figyelemfelhívásnak szánjuk.

Felfigyeltek Győrre

Kezdjük a történetet azzal, hogy az országban elsőként Győrött kötött szerződést tavaly júliusban az önkormányzat egy olyan céggel (a szintén győri telephelyű Alcuferrel), amely hajlandó a város közterületeiről „eltüntetett" roncsautókat elszállítani, őrizni, tárolni a tulajdonosi viszonyok tisztázásáig – természetesen megfelelő ellenszolgáltatásért.

A pénzt (naponta csaknem tízezer forintot) az önkormányzat fizeti meg a cégnek, s aztán a költségeket, kiegészítve a közterület-foglalási díjakkal, megpróbálja behajtani a roncsautók tulajdonosain. Inkább kevesebb, mint több sikerrel.

A győri kezdeményezésnek országos híre kerekedett, sok városból érdeklődtek a módszerek iránt a közterület-felügyeletnél. Az eltelt éppen egy év alatt a felügyelet kezdeményezésére 67 roncsautót szállítottak be az Alcufer telepére. Ezek közül 51 még mindig ott van. A felügyelet nyilvántartása szerint most Győr közterületein húsz elszállításra váró roncsautó foglal parkolóhelyeket, csúfítja a városképet. Valójában ennél jóval több, hiszen a jogi procedúra szerint több hónap is eltelhet a tulajdonos kinyomozásával, felszólításával, egyebekkel, mire az elszállíttatást el lehet rendelni.

Mi baj a volt autómmal?

A közterület-felügyelők a napokban éppen egy rendszám nélküli roncsautó „cédulázásán" dolgoztak (vagyis kitették a szükséges felszólítást), amikor megjelent egy ember, s igen melegen érdeklődött, mi a baj. Kiderült, ez valamikor az ő autója volt, ám újat vásárolt, a kereskedő a régi kocsit valamilyen áron beszámította. Elkérte a régi autó forgalmi engedélyét, és azt mondta, az öreg jószág nyugodtan maradjon, ahol eddig is volt...

A hajdani tulajdonosnak ezek után – látszólag – semmi köze nem volt autójához. Már persze egynémely feltétel megléte esetén. Vajon a kereskedő kivonatta-e a forgalomból? A kereskedőnek ez nem kerül pénzébe, ha az autó szerződés szerint a tulajdonába került. Ekkor értelemszerűen neki kell gondoskodnia a régi kocsi eltávolításáról a közterületről. Vagy beviszi saját telepére, hátha még el tudja adni, vagy valóban roncsként értékesíti valamely autóbontónál – vagy hagyja az utcán rozsdásodni. Az a 150–300 ezer forint közötti összegű „régiautó-beszámítás" a kereskedőnek inkább csak reklámfogás, semmint komolynak számító üzleti ügy. Az esetek nagy részében meg se nézik, milyen is az a beszámítandó régi autó, egyáltalán „kivan-e a négy kereke".

Sokan csak közvetítenek

A régi autótól ily módon megszabadulni látszó tulajdonosnak viszont jó, ha megvan mind a négy kereke: tisztázzon kereskedőjével minden részletet szerződésben, hogy jogilag is mentesüljön a további következményektől.

Nemrégiben a fogyasztóvédelmi felügyelőség vizsgálatot végzett a használtautó-kereskedők körében. A megállapítások között szerepelt, hogy sok kereskedő csak egyfajta közvetítői szerepet vállal. Noha „kereskedői" tarifát számol magának, igazából az autó régi és új tulajdonosa között köttetik meg az adásvételi szerződés. Gond esetén a kereskedő mossa kezeit. Ha ez igaz, márpedig a fogyasztóvédelmi vizsgálat igazolja, akkor mit lehet várni a roncsautó „beszámításának" ügyében?

Telepen veszteglők

Győrben jelenleg – nem tévedés – éppen 54 autókereskedés működik. Ezek között van minden rendű-rangú, a jó nevű szalonoktól a finoman szólva kulturálatlan telephelyekig. A kereskedői tisztességet azonban nem teljesen a „bolti csillogás" határozza meg.

Tájékozódásul több kereskedővel beszéltünk. Vannak, akik valóban gondoskodnak az akcióban hozzájuk került régi autókról. Egy részüket még így-úgy el tudják adni, más részüket bontóba küldik, alkalmasint az ország más tájékára. A hivatalos magyar autóbontók között ugyanis szinte nincs, amelyik megfelelne az uniós normáknak a veszélyes hulladékok „elbánása" tekintetében. Akadtak megkérdezett kereskedők, akik egyszerűen azt mondták, semmi közünk üzleti ügyeikhez, hivatalos adataikat kérjük a cégbíróságon. (Na, azokból az adatokból ugyan sokat megtudni!)

Jogi változás kellene

A győri polgármesteri hivatalban idén áprilisban volt egy tárgyalás arról, mit lehetne tenni hatékonyabban az utcán hentergő, onnan elszállított roncsautók ügyében. A bevezetőben már említett telephelyen persze őrzik, tárolják őket a megfelelő tarifáért, de közben a számla az önkormányzat rovására „ketyeg". S vagy sikerül a tulajdonostól behajtani a pénzt, vagy (inkább) nem. Ott van például a telepen éppen egy éve egy Renault, egy hajléktalansorsra jutott ember tulajdona. Szabadulna már tőle ő is, de egy korábbi végzés szerint az autója felett nem rendelkezhet szabadon, vagyis nem adhatja el. Az őrzési, tárolási díj eddig 150 ezer forint körüli, már maga az autó se ér ennyit.

Ajánlatos lenne oly módon változtatni a szerződésen, hogy a beszállított roncsautók három hónap után, ha már a gazdájuk úgyse jelentkezett vagy nem lehet vele mit kezdeni, kerüljenek át az átvevő cég kezébe, s ezek a költségek ne az önkormányzat kasszáját terheljék.

Az lenne az ideális állapot, ha mindenki maga gondoskodna az egykor őt szolgáló jármű végső sorsáról, vagy ha el tudja adni, meggyőződne a tulajdonosváltozás megtörténtéről is. S ez már nem csak a roncsautókra érvényes.

Kapcsolódó cikkek >>

Roncsautók alkonya a győri közterületeken (2003-07-17) >>
Elszállítják a roncsautókat (2003-07-07) >>

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyertek a Győri Nyárral

A Győri Nyár zárókoncertjén megtartott sorsoláson sokan nyertek. A fesztiváliroda kéri, hogy a… Tovább olvasom