Kisalföld logö

2018. 05. 21. hétfő - Konstantin 13°C | 23°C Még több cikk.

Nagy feszültség villany nélkül

Országos problémát jelent a vihar által okozott áramkimaradás, ezzel kapcsolatban folytat egyeztetéseket a katasztrófavédelem több áramszolgáltatóval, így az E.ON-nal is.

A társaságot arról kérdeztük, milyen szabály vonatkozik egy áramkimaradás lehetséges mértékére.

Legalább húszoldalas az a protokollszöveg, amelyben az energiahivatal azt szabályozza, hogy adott időjárási, műszaki és más körülmények között hány fogyasztó mennyi ideig maradhat áram nélkül.

Varga Ivett sajtóreferens tájékoztatása szerint, amennyiben a csoportos áramkimaradást nem a szélsőséges időjárás okozza, ˝a több fogyasztási helyet érintő kis- és középfeszültségű hálózati üzemzavar esetén a villamosenergia-ellátás visszaállításának az engedélyeshez beérkezett értesítés után egyszeres hiba esetén 12 órán belül, többszörös hiba esetén 18 órán belül meg kell történnie˝ – így szól a törvény betűje.

Ez a fa Pázmándfalun rongálta meg a vezetéket egy jégverésnél. Az áramszünetek nagy részét a gallyak, fakidőlések okozzák. Fotó: Krizsán Csaba
Ez a fa Pázmándfalun rongálta meg a vezetéket egy jégverésnél. Az áramszünetek nagy részét a gallyak, fakidőlések okozzák. Fotó: Krizsán Csaba

Szélsőséges időjárási körülmények esetén a szabályzat már sokkal összetettebb, s a hivatal fogja megállapítani: a Veszprémben, Szabolcs-Szatmár-Beregben, Somogyban és másutt jelzett áramkimaradásért terheli-e anyagi felelősség a szolgáltatókat. Viszont a helyenként 48 órás áramszünet vezetett oda, hogy az országos katasztrófavédelem főigazgatója a héten konzultációra hívta a magyarországi áramszolgáltatók vezetőit annak megvitatására, hogyan lehetne egy-egy katasztrófahelyzetben hamarabb helyreállítani a szolgáltatást.

Varga Ivett szerint sokszor hálátlan a szolgáltató szerepe, mivel a műszaki hiba miatt és a megelőzési munka elvégzéséért egyaránt neheztelnek rá.

– Törekszünk például arra, hogy az előre látható karbantartási feladatokat egy időszakra tervezzük, hogy ez ne okozzon a szükségesnél hosszabb tartamú áramkimaradást. A szakemberek egyébként rendelkeznek speciális védőfelszereléssel, így a munkák egy részét feszültség alatt is el lehet végezni. Ha erre nincs mód, akkor tizenöt nappal korábban értesítjük a lakókat, hogy idejében felkészülhessenek.

Az országos katasztrófavédelem főigazgatója a héten konzultációra hívta a magyarországi áramszolgáltatók vezetőit annak megvitatására, hogyan lehetne egy-egy katasztrófahelyzetben hamarabb helyreállítani a szolgáltatást.
Sajnos igazán ideális időpontot nehéz lenne találni: nyáron az élelmiszer, télen a kazánok begyújtója miatt, hétvégén a lakosságra, hét közben az üzlettulajdonosokra nézve jelent ez kellemetlenséget. Ugyanakkor a karbantartási munka – az esetek többségében – legfeljebb nyolc órát vehet igénybe és a tévhitekkel ellentétben egy hűtőszekrényben vagy egy fagyasztóban ennyi idő alatt nem keletkezik kár – mondta a kommunikációs munkatárs. Varga Ivett hozzátette: nem fordul elő, hogy a kollégák túllépjék a nyolc órát.

Az E.ON által közöltek szerint az áramkimaradások 98 százalékát valamilyen emberi mulasztás előzi meg, olyan hiba, ami ellen egy hatóság léphet csak fel. Ez lehet egy trafóház megrongálása, vezetéklopás, illetve fakidőlés. Varga Ivettől megtudtuk: az E.ON évente sok milliárd forintot költ arra, hogy ellenőrizze és a veszélyes gallyaktól megszabadítsa a vezetékeket, ami egyébként a telektulajdonosok feladata volna. Áramkimaradás esetén pedig igen időigényes is lehet a hiba helyreállítása, mivel a munkatársak sokszor kilométereket gyalogolnak erdőben, szántókon, hogy megtalálják a baj forrását.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az eladó felel a romlott húsért és a bolti lopásért?

˝Érdeklődni szeretnék, hogy egy élelmiszerboltban az eladó köteles-e kifizetni a romlott hús és a… Tovább olvasom