Kisalföld logö

2018. 01. 19. péntek - Sára, Márió 3°C | 7°C Még több cikk.

Nabucco - szabadulunk az orosz gáztól?

Győr-Moson-Sopron megye – Vajon van-e menekvés az orosz medve karmaiból? A Nabucco-konferencián a beruházás előfinanszírozásának megteremtése a kulcskérdés, igaz, ellemzők szerint a közép-ázsiai országok félnek az orosz nagytestvértől. Firtl Mátyás szerint azért szükséges a vezeték, hogy ne váljon zsarolhatóvá az Európai Unió.

18 óra 43 perc – Így látja egy orosz hírügynökség

Európa közös "kék álma", a Nabucco-gázvezeték egyre több európai politikus szerint valóra válhat, de még nagyon sok a kérdőjel a projekt körül, ezért a közösen álmodók magánutakon járva is igyekeznek földgázt biztosítani maguknak – állapította meg a budapesti Nabucco-csúcskonferenciáról írt kommentárjában a Ria Novosztyi orosz hírügynökség.

A kommentár szerzője – Ilgar Velizade azeri politológus – a válaszra váró legfontosabb kérdések között első helyen azt említette, hogy honnan kerül majd gáz a tervek szerint 2015-re elkészülő vezetékbe. A Nabucco- vezetéket évi 31 milliárd köbméter gáz szállítására tervezik, de már az is szóba került, hogy a kapacitást 40 milliárd köbméterre bővítik, miközben nem tudni, ki biztosítja a gázt.

Utóbbi állítást – sajnos – nehéz vitatni.

15 óra 05 perc – A legfőbb cél

A Nabucco-beruházás előfinanszírozásának megteremtését tekinti a magyar miniszterelnök a magyar kezdeményezésre kedden Budapesten kezdődő nemzetközi csúcskonferencia egyik fő céljának.

15 óra 02 perc – A kis államok félnek Oroszországtól?

A közép-ázsiai országok attól tartva, hogy magukra haragítják Oroszországot, valószínűleg vonakodnak majd elkötelezni magukat az európai gázszállítások mellett, hacsak nem kapnak megbízható garanciát az EU-tól arra, hogy a Nabucco gázvezeték projekt megéri számukra a kockázatot.

"A Nabucco projekt minden egyes résztvevője Oroszországgal fenntartott kapcsolatát teszi kockára" – mutatott rá Tanya Costello, a londoni Eurasia Group igazgatója.

"Nem gondolnám, hogy Türkmenisztán elegendő biztosítékot kapott volna az EU-tól  ahhoz, hogy akár fontolóra is vegyen ekkora kockázatot."

14 óra 52 perc – Firtl Mátyás a Nabucco-vezetékről:
Hosszú távon a megyének és a régiónak is hasznos

Firtl Mátyás, Sopron országgyűlési képviselője, Győr-Moson-Sopron Megyei önkormányzat alelnöke tagja a Nabucco-bizottságnak, a közelmúltban maga is résztvett a Kóka János vezette bizottsággal az osztrák minisztériummal történt egyeztetésen, amelyet követően az Európai ügyek bizottságának alelnökeként törökországi útja során is egyeztetett a Nabucco-vezeték ügyéről.

"Ne váljon zsarolhatóvá az Európai Unió"

"Magyarország és az Európai Unió számára nem csak energiapolitikai, hanem hangsúlyozottan biztonságpolitikai kérdés a Nabucco-vezeték megépítése.

A Nabucco-projektben ugyan magáncégek érdekeltek, azt a konzorciumi tagok valósítják meg, de a politikának mindent meg kell tenni, hogy a projekt megvalósulását felgyorsítsa, mint ahogyan az Európai Uniónak is hozzá kell járulnia a költségekhez, a tervek előkészítését illetően. Az Egyesült Államok is fontosnak tartja, hogy az energiabiztonság egyben a biztonságpolitikáját is szolgálja, hogy ne váljon zsarolhatóvá az Európai Unió" – nyilatkozta Firtl Mátyás.

"Itt helyben kétségtelenül munkalehetőséget teremt"

"Magyarország alapvető érdeke, hogy megvalósuljon a Nabucco-projekt. Nem a másik két vezeték ellenében, de mindenképen alternatívát jelent, aminek fontosságára éppen a közelmúltbeli gázkrízis mutatott rá.

A megyének, a régiónak hosszú távon előnye származik abból, ha megépül a gázvezeték. Itt helyben kétségtelenül munkalehetőséget teremt, elősegítheti, hogy hosszú távon Magyarország akár egy diszpécser szerepet is elláthasson az európai színtéren a gázellátásban, és a MOL szerepe is felértékelődik a régióban.

Feltétlenül fontos, hogy az építkezés minél előbb elkezdődjön, mert az az orosz fél felé is egyértelmű üzenet: hogy nem lehet a bizonytalanságot az energiafüggőségen keresztül tovább fokozni" – zárta szavait a soproni képviselő.   

13 óra 56 perc – Az azerieknek inkább üzlet

"Azerbajdzsán számára nem politikai, hanem gazdasági kérdés a Nabucco-projekt. Az  ország elkötelezett az európai gázprojekt iránt, de még számos fontos kérdést tisztázni kell, mielőtt meghozzák a végső döntést" – mondta Ilham Aliyev azeri elnök hétfőn Budapesten az MTI-nek adott interjújában.

13 óra 28 perc – Ki fizeti meg a kárt? 

Gyurcsány Ferenc azt javasolta a keddi Nabucco-konferencián, hogy azok az országok, amelyek károsultjai voltak az orosz-ukrán gázvitának, lépjenek fel közösen a kártérítési igényükkel azokkal szemben, akik nem teljesítették szerződéses kötelezettségüket. A miniszterelnök hétfői sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: fel kell tenni a kérdést, hogy "ki fogja megfizetni a révészt", ki rendezi a károkat.

Gyurcsány Ferenc szerint a gázvita végére ez a kérdés átfogó európai problémává vált, ezért az uniónak kell képviselnie a közös kártérítési igényt.

Hétfő – 11 óra 47 perc

A résztvevők

A csúcstalálkozón részvevő magyar delegáció hivatalos tagja Gyurcsány Ferenc miniszterelnök mellett Molnár Csaba energiaügyi miniszter, Banai Károly kül- és biztonságpolitikáért felelős szakállamtitkár, Faller Jenő, a Külügyminisztérium szakállamtitkára, valamint Bayer Mihály Nabucco-nagykövet.

A budapesti tárgyalásokra, a magyar delegációba meghívást kapott Kóka János, a parlament Nabucco eseti bizottságának elnöke is.

Azerbajdzsántól Irakig

A csúcstalálkozón részt vesz Ilham Aliyev azerbajdzsáni elnök és Szergej Sztanisev bolgár kormányfő. Romániát az energetikai miniszter, Grúziát pedig a miniszterelnök-helyettes képviseli a tárgyalásokon. Az iraki energiaügyi miniszter mellett a török energiaminiszter érkezik a  csúcstalálkozóra.

Egyiptomot az olajügyi, Ausztriát pedig a  gazdasági miniszter képviseli a tárgyalásokon. Németországból a gazdasági államtitkár, Türkmenisztánból pedig a szénhidrogén források kezelésével megbízott állami vállalat vezetője lesz jelen a Nabucco-csúcson.


A tanácskozáson jelen lesz az Európai Unió soros elnökségét adó Csehország miniszterelnöke, Mirek Topolánek és az unió energiaügyi biztosa, Andris Piebalgs is.

A csúcstalálkozón részt vesz Philippe Maystadt, az Európai Beruházási Bank (EIB) és Thomas Mirow, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) elnöke, valamint a projekt megvalósítására a résztvevő hat olaj- és gázipari cég által alapított Nabucco International Pipeline GmbH vezérkara, élén Reinhard Mitschek ügyvezető igazgatóval.

Az Egyesült Államokat – tekintettel a nemrég lezajlott elnökválasztásra – a külügyminisztérium helyettes államtitkára,  Matthew J. Bryza, mint az elnök megbízottja képviseli.

A csúcsot megelőző anyagunk

Kicsit indítsuk messziről, pontosan egy évvel korábbról a történetet. 2008. január eleji hír volt, hogy "a Nabucco nevű gázcsővezeték-projekt generáltervezésével a Penspen brit céget bízták meg".

"A Penspen összesen több mint 9 millió eurós értékű megbízást kapott a tervezési munkálatok koordinálására. Építési határidőként végül 2009-et tűzték ki, 2012-ig pedig a csővezetéket üzembe kellene helyezni" – zárult a hír.

Mint tudjuk, a Nabucco építése jelenállás szerint nem kezdődik el idén, mint ahogy badarság volna nagyobb összegben arra fogadni, hogy 2012-re már gázzal lesz tele a vezetők, de ne siessünk ennyire előre.

A Washington Times az utóbbi hetek gázcsatáját.
A Washington Times az utóbbi hetek gázcsatáját.



Elkezdett, de be nem fejezett tervezés


Jelensorok írója tavaly januárban megpróbált utánajárni a hírnek. Kérdéseket küldtünk a londoni székhelyű Penspen társaságnak, valamint az OMV és a Mol sajtósának.

Nos, három heti várakozás után válaszra csak az "osztrák olajipari konszerntől" futotta. "Január elején bízta meg a Nabucco Gas Pipeline International a tervezőt, a brit Penspent, hogy dolgozza ki a részletes terveket.

Az idei első negyedévében megtartott eljárás eredményeinek ismeretében fogja végül meghatározni a tervező a vezeték átadó-átvevőpontjait, többek közt Magyarországon is" – írta Christian Dolezal, a Nabucco társaság szóvivője. (Erre egyébként mostanáig nem került sor.)

A fő hajtómotor: az OMV

A bekezdésünk elején egyébként nem véletlenül tettük idézőjelbe az osztrák olajipari konszernt.

Mi ugyanis az OMV akkori sajtóigazgatójának, Bettina Gneisz-Al-Aninak címeztük kérdéseinket, mire befutottak a Nabucco társaság szóvivőjének válaszai. Igaz, Dolezal úrnak szintén OMV-és e-mail címe van, mint ahogy a Nabucco társaság vezetőjének, Reinhard Mitscheknek is.

Ha másra nem is voltak jók fáradozásaink, legalább a napnál világosabban kiderült, hogy melyik cég is a hajtómotorja az egész projektnek. Erre egyébként számtalan más kishírből is ki lehetett következtetni, hogy csak egyet említsünk: a Nabucco társaság székhelye – aligha véletlenül – Bécs.

Képbe jön Győr-Moson-Sopron megye

Kérdezősködésünk nem öncélú volt, a Nabucco-terv kapcsán erősen képbe jön Győr-Moson-Sopron megye. Ha ugyanis valaki megnézi a Nabucco-gázvezeték tervezett nyomvonalát, akkor rögtön kiböki a szemét: a gázvezeték egy az egyben megyénken keresztül csatlakozna a szomszédos osztrákokhoz.

Hogyha megépül a Nabucco, akkor minden bizonnyal Mosonmagyaróvárnál adják majd tovább a földgázt Ausztriába. A város határában jelenleg is működik egy nemzetközi gázátadás-átvételi pont, amiből az országban mindössze kettő üzemel.

Jól látszik: ellentétben a Déli áramlattal a Nabucco.
Jól látszik: ellentétben a Déli áramlattal a Nabucco. Forrás: www.nol.hu.



Finoman fogalmazva is merész vállalkozás


A teljes képhez tartozik azonban, hogy az itt említett információt hivatalosan soha senki nem erősítette meg – magyarán csak az általános iskolában tanult térképolvasási ismereteinkre hagyatkozhatunk –, a Mol sajtósával például hiába beszéltünk több alkalommal is Nabucco-ügyben, egyszer sem kaptunk érdemi infót.

A "titkolódzás" egyébként ez esetben talán bocsánatos bűn, hisz a Nabucco-projekt során bármit is tényként említeni finoman fogalmazva is merész vállalkozás, s akkor meg se említettük a tavalyi Mol-OMV háborút.

A két fő gond

A Mol-OMV (házi)csörtén kívül számos más tényező is hátráltatja a Nabucco sikerét; a HVG remek írásban foglalta össze ezeket a napokban.

2008-ban elsősorban Törökország miatt akadt meg az aláírás. Ankara ugyanis nem akarja beérni a tranzitország szerepével, az átlagosnál kedvezőbb áron 15 százalék extrát akar a ráeső gázmennyiség felett levenni és értékesíteni, s ezért külön tranzitdíjat sem akar fizetni.

Nincs teljesen rendben a román részvétel sem, Bukarest beengedné a maga hányadára a Gaz de France-t is, amellyel a költségeket is megosztaná.

Honnan kerül a megépülő csőbe gáz?

De az igazi gondot az jelenti, hogy nem tudni, honnan kerül a megépülő csőbe gáz. Azerbajdzsán, az oroszoktól tanulva, hosszú távú szerződéseket követel, s a politikai kapcsolatok milyenségéhez szabná az árait.

Mindenesetre Baku Bulgáriával tavaly megállapodott évi 1 milliárd köbméter szállításáról 2013-tól. A Kaszpi-tenger másik oldalán lévő két kitermelő, Türkmenisztán, valamint Kazahsztán 2007-ben gyakorlatilag a teljes gáztermését lábon eladta a Gazpromnak, de még ha lenne is árujuk, a Kaszpi-tenger alatti vezeték építését Oroszország és Irán megtorpedózná.

Ki tudja hány felvonásos lesz az orosz-ukrán gázvita? Egy biztos: kéne a Nabucco.
Ki tudja hány felvonásos lesz az orosz-ukrán gázvita? Egy biztos: kéne a Nabucco.


A Bush-féle Amerikának nem tetszett Irán. S Obamának?

Forrás lehetne Irak vagy Irán, de inkább csak az utóbbi, Irak ugyanis még nem érte el békebeli termelési szintjét. Irán Nabuccóba való beszállását elsősorban az USA ellenzi a meglévő atomvita miatt – Ausztriát egyszer már szankciókkal is megfenyegették, ha az OMV túlságosan erősre köti kapcsolatát Iránnál –, holott Teherán elegendő mennyiséget tudna adni.

Így áll tehát (egyhelyben) a legóvatosabb becslések szerint 8 milliárd euróba kerül Nabucco-vezeték terve, melyre – főleg az utóbbi napok hidegében nézve – égető szükség van.


Kiket várnak a konferenciára?

"Minden esély megvan arra, hogy nagyon magas szintű rendezvény legyen Budapesten. Több országból miniszterelnökök jönnek, egy államfő érkezik, az Európai Bizottság is képviselteti magát.

Várjuk a Nabucco nemzetközi vállalatnak a legmagasabb szintű delegációját, valamint az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és az Európai Beruházási Bank (EIB) is elnöki szinten lesz jelen" – nyilatkozta Bayer Mihály Nabucco-nagykövet a NOL-nak.

Hozzátette: Ilham Aliyev elnök Azerbajdzsánból érkezik Budapestre. Asztanából még pontosan nem tudjuk, ki jön. Türkmén részről az a tisztségviselő, aki az elnök közvetlen irányításával a türkmén offshore mezőknek az összes ügyét gondozza; ez nagyon pozitív üzenet.

Olvasóink írták

  • 4. pisti83 2009. január 27. 21:00
    „A Nabucco csúcson úgy tett Gyurcsány minha mindigis Ő és csakis ő támogtta volna ezt az elképzelést miközben, ő volt leginkább ellene. Kedes miniszterelnök úr legyenkedves egyszer, legelább egyszer igazat mondani.”
  • 3. Fedayn 2009. január 27. 10:15
    „Rájön ez a a balliberális csőcselékkormány is végre,amit mi már évek óta tudunk!Nem szabadbna ennyire függni a ruszkiktól!”
  • 2. Komissar 2009. január 26. 18:37
    „Honnan kerül a megépülő csőbe gáz?
    Hát ez jó kérdés.
    Az azeri és iráni? beszállítás elenyésző, max 20%, továbbra is az oroszok fognak diktálni. Az ukrán zsarolást felváltja a török. Amúgy minden marad a régiben.”
  • 1. Bokk 2009. január 26. 10:15
    „A történetből csak a földgáztartalékok kérdése hiányzik. A feltárt tartalékok negyede orosz területen található, és Szibéria kietlen vidékének egy része még feltáratlan. A Második legnagyobb tartalékkal Irán rendelkezik (16%, a harmadikkal Katar (14%). Az iráni gáztól való függés is érdekes politikai helyzetet teremthet, iráni gáz nélkül, viszont nincs sok értelme a Nabucco-nak. Külpolitikai tekintetben viszont az Oroszországtól való függés helyett az Irántól és Oroszországtól való függés csak a két országot tolná közelebb egymáshoz. A Kaszpi-tenger környéke is konfliktusoktól terhes, könnyen kialakulhat ott is válság a következő években (http://hu.wikipedia.org/wiki/Kaszpi-tenger). El kell fogadni, hogy bármit, bármerre építünk, közép távon megoldás, de 10-20 év múlva még jobban fogunk az oroszoktól függeni. Az alternatíva nem a fosszilis energiahordozókban van, csak intenzívebben kellene keresni (pl. az olajcégek által egy évben új olajmezők feltárására fordított összeg versus az alternatív megoldásokra költött összeg arányának változtatása, stb.)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győrben folytatódik az MR1 – Kossuth rádió országjárása

Győr - Az MR1 – Kossuth rádió országjárásának következő állomásán, január 29-én Győrben… Tovább olvasom