Kisalföld logö

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 6°C | 14°C Még több cikk.

Meditatív élmények - kiállítás

Jelenleg Győrben a BBMMK-ban, dec. 7-11. között naponta 8-20 óráig, díjmentesen látogatható a 187 madárrajzból és 16 belső tulajdonságot megjelenítő festményből válogatott tárlat.

Sri Chinmoyról


Sri Chinmoy teljes megvilágosodást elért spirituális mester, aki odaadóan ösztönözte, szolgálta és szolgálja az élet mélyebb mélyebb jelentését megérteni vágyó embereket. Meditációs tanításai, előadásai, írásai az emberiség szolgálatának szentelt példamutató élete segítségével igyekezett mások elé tárni, hogyan valósítható meg a belső béke és beteljesedés.
Sri Chinmoy 1931-ben született a mai Banglades területén. 12 éves korától egy asramban nevelkedett, ahol – 14 órát is meditálva naponta – intenzív spirituális gyakorlatok közepette élte életét. Emellett atletizált, angol nyelvet tanult, költeményeket, dalokat írt, és szeretetszolgálatot végzett. Alig tizenévesen mély belső tapasztalatokra tett szert, és elérte a beteljesedést. Húsz évig maradt az asramban, elmélyítve és kiterjesztve megvalósultságának fokát. 1964-ben New Yorkba ment, hogy belső gazdagságát megossza az őszinte keresőkkel.
Egészen 2007-ben történt eltávozásáig spirituális vezetőként tevékenykedett a világ különböző országaiban megtalálható meditációs központokban. A „Szív útját" hirdette, melyet a gyors spirituális fejlődés legegyszerűbb útjának tartott. Azt tanította, s tanítja ma is, hogy a szívközpontra meditálva felfedezhetjük saját belső békénk, örömünk, fényünk és szeretetünk kincsestárát. Sri Chinmoy szerint a spirituális mester feladata segíteni a keresőt, hogy életét ezen belső gazdagságok világosítsák meg. Nemcsak elvárásainkat, de legmerészebb vágyainkat is túlszárnyalja az a szeretetteljes gondoskodás, amellyel tanítványai belső életét és tudatállapotuk magasabb szintre emelését szolgálja. Tanítványaitól azt kérte,  hogy meditáljanak rendszeresen, és gondozzák a segítségével felszínre hozott képességeket.
Azt tanította, tanítja, hogy a szeretet a leggyorsabb út, mellyel a legmagasabb tudatállapot elérhető
Aktív életet élt, demonstrálva, hogy a spirituális nem a világtól való elmenekülést, hanem annak átalakítását jelenti. Több, mint 1300 könyvet írt, melyek verseket, színdarabokat, történeteket, tanulmányokat, magyarázatokat és kérdésekre adott válaszokat tartalmaznak a spiritualitás jegyében. Több ezer dalt komponált és százezernél is több misztikus képet alkotott, melyet a nyilvánosság kiállításokon tekinthet meg.

Jelenleg Győrben a BBMMK-ban, dec. 7-11. között naponta 8-20 óráig, díjmentesen látogatható a 187 madárrajzból és 16 belső tulajdonságot megjelenítő festményből válogatott tárlat.
A kiállítást vészabonoémi festőművésznő nyitotta meg, ezt követően Kanala Auer az osztrák Arthada & Barátai együttes zenésze adott önálló szitár koncertet.

Kedden a Neera biobolt vezetője tartott előadást az egészség megőrzésről.
Csütörtökön 18,00 órakor spirituális est lesz keresőknek: belső bölcsesség és spirituális atmoszféra, vers, zene, próza . Irodalmi összeállítás tanítványok előadásában.

Szombaton 16,00 órakor egy koncertfilmet vetítünk. Sri Chinmoy 2000-ben  a NewYork-i
Riverside Church Székesegyházban adott  Békekoncertjéről készült felvételt láthatják, hallhatják az érdeklődők.

 
Forrásművészet
 
1974. november 19-én Sri Chinmoy épp szállodai szobájában volt Kanadában, Ottawában. Kinn szemerkélt az eső és hideg volt. De belülről az a parancs érkezett, hogy ki kell menni rajzpapírt és krétát venni. Sri Chinmoy tehát elindult, vett pár alapvető rajzfelszerelést, és visszatért a szobájába. Azután nekiállt, és rajzolt egy gyönyörű rózsát. Így kezdődött nagy jelentőségű utazása a művészet világában.
 
Sri Chinmoy elmerült újonnan felfedezett feladatában, és New York-i otthonában gyakran egész éjszakákon át festett. Szívesen használt színes akrilfestéket, valamint tengeri szivacsot és különféle méretű és formájú ecseteket. Időnként az ujjaival vitte fel a festéket a papírra.
 
1975. október 3-ára Sri Chinmoy elkészült 100 000 festménnyel, és ugyanazon év november 16-án újabb egyéni csúcsot állított fel, mikor 24 óra leforgása alatt 16 031 képet fejezett be.
1976. április 29-én Sri Chinmoy megfestett egy 8,2 m hosszú és 3,6 m széles vásznat. A festménynek a "legnagyobbnál is nagyobb" címet adta. Henry Geldzahler, a New York-i Metropolitan Múzeum XX. századi művészeti gyűjteményének igazgatója a képet látva így álmélkodott: "Bámulatos! Egy egész univerzum összetömörítve."
 
Sri Chinmoy mostanáig több mint 200 000 képet festett, melyek világszerte számos helyen kerültek  kiállításra.  2005 májusában a párizsi Louvre-ben voltak kiállítva Sri Chinmoy válogatott alkotásai. Jelentős kiállításokra került sor ezen kívül az ENSZ New York-i székházában, az UNESCO párizsi székházában, Washingtonban az Egyesült Államok Szenátusának Épületében, az Ausztrál Parlamentben, Canberrában, az ottawai Nemzeti Galériában, a londoni Mall Galériában és az edinburghi Brit Nemzetközösségi Intézetben.
Gorbacsov elnök lelkesülten ír Sri Chinmoy műalkotásairól: "Festményei, melyek tele vannak élettel és fénnyel bámulatos benyomást tettek rám és Raisza Maximovnára. Alkotásai ösztönző erejűek, és ugyanakkor segítik az emberiség lelki megújhodásának nemes ügyét."
Sri Chinmoy azt reméli, hogy képei arra ösztönzik majd az embereket, hogy megálljanak egy pillanatra mozgalmas életükben, és gyönyörködjenek a belső élet szépségében és gazdagságában.


Milliónyi madárrajz
 
Az 1991-es év vége felé Sri Chinmoy a Földközi tengeren fekvő Málta szigetére utazott. December 29-én elővett egy kis jegyzettömböt, és egy golyóstollal gyors mozdulatokkal néhány vonalat húzott rá. Egy madár szárnyaló alakja tűnt elő. Azután rajzolt még egyet, és még egyet! Hamarosan több száz madár született.
Sri Chinmoy madárrajzai rendkívül egyszerűek és elegánsak. Némely művészetkritikus szerint gyönyörű kalligráfiához hasonlatosak. Sri Chinmoynak általában mindössze néhány másodpercbe kerül, hogy papírra vesse a könnyed, kanyargó vonalakat, amelyekből egy-egy madár születik. Utolsó simításként rajzolja meg a szemet. Sri Chinmoy a következőképp magyarázza, miért madarakat választott témául: "Amikor a madár az égen röpül, a lélekre emlékeztet minket, amelyet mindannyian képviselünk. Az én lelkem, a te lelked, mindenki lelke a Mennyből született. Tehát amikor ezeket a madarakat látjuk, vágyódást érzünk, hogy visszatérjünk Forrásunkhoz."
 
Sri Chinmoy Fidzsi-szigeteken tett látogatása alatt, 1994. január 5-én készült el egymilliomodik madárrajzával. Ezeket a madarakat ugyanazon év március és áprilisában egytől egyig kiállították Ottawában. Sri Chinmoy tovább rajzolt, és 1994. április elsején befejezte a második millió madárrajzot, 1994. július 16-án pedig a harmadikat. Mostanra madárrajzainak száma közel 15 millió.
Egyesek úgy gondolják, hogy a mennyiség és a minőség nem fér meg egymással, de Sri Chinmoy ebben bátorkodik más véleményen lenni. Hiszi, hogy ha valaki igazán ihletett állapotban van, akkor belső hangjára kell hallgatnia, és lélekteljesen imádkoznia kell Istenhez, hogy Ő vállalja a felelősséget a minőségért. Így ír: "Én a mennyiségért vagyok felelős. Belső Vezetőm, legkönyörületesebb Legfelsőbb Uram felelős a minőségért!!!"

        
JHARNA-KALA
Sri Chinmoy Forrás-művészete
 
E. H. Gombrich művészettörténész így kezdi világhírű könyvének bevezetőjét: "Olyan, hogy művészet, valójában nincs is; csak művészek vannak." Ennek illusztrációjául szolgálhat Sri Chinmoy, akinek munkássága valami különlegeset tett hozzá a művészet nyelvéhez. Sri Chinmoy mély spirituális gazdagsággal töltötte meg a művészet világát, és olyan életművet alkotott, amely az emberiség legmagasabb spirituális törekvéseit testesíti meg egy teljesen újszerű formavilágba ágyazva.
A művész bengáli anyanyelvén Jharna-Kalának nevezte el ezt a sajátos műfajt, amely Forrás-Művészetet jelent. Olyan művészet ez, amely a teremtés forrásából tör elő. A művész mély meditatív tudatállapotban van, mialatt képeit létrehozza. A belső világokban megélt tapasztalatait fordítja le a színek és formák nyelvére.
A Jharna-Kaláknál nem beszélhetünk formai korlátokról, élénk színek és dinamikus térkitöltés jellemzi őket. Noha legtöbb festménye nem alakábrázoló jellegű, Sri Chinmoy nagyon szeretett stilizált madarakat rajzolni, melyek a lélek különleges szimbólumának tekinthetők.
Eszközök
Eszközei a papíron megjelenő vízfestéktől és guásfestéktől a tintáig terjednek. A művész előszeretettel használt különleges papírokat, például kézzel készített papírt virágszirmokkal. Formák és struktúrák változatosságát keresve a művész egész seregnyi festőeszközt fejlesztett ki magának. Ezek közt különböző alakúra szabdalt szivacsdarabokat és gyapotba, szövetekbe bugyolált pálcikákat egyaránt találunk. Mindemellett természetesen tollakat, íróeszközöket, különféle ecseteket is használ, de előfordul, hogy "puszta kézzel", azaz ujjal fest. Gyakran használ filctollat a Zen stílust idéző, mindig örömmel teli madárrajzok elkészítéséhez.
Méret
A megszámlálhatatlan kompozíció egységét a vászon közepéből kirobbanó vibráló formák adják, amelyben az állandóan váltakozó színek és formák önálló világot alkotnak. A szem így megállva az apró részleteknél is önálló élményben részesülhet. Éppen emiatt a festmények mérete rendkívül eltérő lehet. A képek mérete a postai bélyegtől a freskó nagyságig (3 X 33 méter) váltakozik.
Gyorsaság
Festményei percek alatt vagy akár egy perc tört része alatt készültek el. A művész eközben erősen összpontosított, hogy fenntartsa a belső élmény iránti érzékenységét. A festmény víziója és külső megjelenítése közt habozásnyi idő sem telt el. A művész meglepő biztossága minden egyes vonalban egyformán jellemzi Sri Chinmoy festményeit és vonalrajzait. Soha nem történt utólagos ellenőrzés, egyetlen képet sem dolgozott át és egyet sem korrigált. Tiszta nyelvezetet teremtett, amelyet világosan fejez ki az ecsetvonás. Az alkotó ilyen fajta őszintesége a néző számára könnyű hozzáférést jelent a belső tartalomhoz. Nem fordult elő, hogy egy korábbival azonos vagy ahhoz hasonló kép született. A víziónak ez a villámgyors leképezése a kínai és japán tinta-kaligráfiára emlékeztet, azonban a Jharna-Kala nem ismeri az olyan bonyolult konvencionális formákat, mint a kínai ideogrammák.
Színek és formák
Festményei általában nem töltik ki a papír, illetve vászon egész felületét, és színeik élesen, szinte ragyogva elütnek az érintetlen fehér háttértől. Néha ezek a színek különösképpen merészek, szembetűnőek és csillogóak megidézve a művész szülőhazája, India művészetét. Gyakran viszont áttetszőek, könnyedek és légiesek. Noha minden szín előfordul képein, amit a palettán ki lehet keverni, általában kerüli a sötét tónusú barnát, szürkét és feketét.
Bár kifejezési formája rendkívül egyszerű, mégis az alkotó végtelen számú lehetőség kibontakoztatására képes segítségével. A vásznon megjelenő vonalak irányukkal, folytonosságukkal, vastagságukkal, kontrasztjukkal és erősségükkel beszélnek. A foltok térkitöltésükkel, alakjukkal, árnyalatukkal, tónusukkal és textúrájukkal kelnek életre. A kompozíciók lendületükkel, ismétlődésük ritmusával, szimmetriájukkal, a rétegek áttetszésével és egymásba folyásával teljesednek ki. Képeinek gyakori jellemzője a különféle vonalvezetéssel és más-más színnel festett masszív körszerű nonfiguratív forma, melynek közepéből ecsetvonások áramlanak szét, kirobbanó vagy hirtelen virágba boruló, vibráló energiamezőket hozva létre. Más képeinek összetevői hömpölygő vagy éppen táncba lendülő pontok és sávok. Ritkák az éles sarkok és a geometrikus formák, helyettük természetes és arányos formák töltik ki a felületet. A vonalak időnként szétszakadnak a képen keresztülívelve az alkotó kifejező mozdulatának intenzitásától.
A színek gyakran szabadon keverednek magán a vásznon. Az élénk színek mellett megjelenő halványabb árnyalatok kikeverésében a művész szabadon és egymás mellett használja a hígítást és a fehérrel való keverést. A domináns színek nem egyszer számtalan árnyalaton keresztül tűnnek elő vagy folynak át egymásba. Ugyanígy a formák sokszor a semmiből születnek, és könnyedén lendülnek át egymásba. Sokszor hömpölyögve együtt változik a szín és a forma életre keltve az ecsetvonásokat. Az energiák hullámzása intuitív színkombinációkkal ötvöződik. A művész így egyszerűségre törekvő absztrakt akril festményeiben érzékelhető harmóniát teremt, amelynek befogadása örömmel tölti el a nézőt.
Belső tartalom
Sri Chinmoy művészete azoknak az érzékelhető transzcendentális élményeknek a sokasága, amelyek valamennyiünkben ott rejlenek. A mester a kontemplatív művészetek világába nyújt betekintést. Kreativitásának forrása a meditáció. Amikor az elme csendes, a szív ereje és békéje hozzáférhetővé válik, a művész eszközzé lesz, és felszínre kerülnek a mélyben megélt tartalmak. Szavaival élve ilyenkor "nincs elme, nincs forma".
Sri Chinmoy mesteri módon képes üzenni a színek, az alkalmazott technikák és stílusának szembetűnő eredetisége segítségével. Nem tartja szükségesnek, hogy bármilyen művészeti iskolával azonosuljon, vagy megtagadjon bármilyen divatot. Ezek helyett művészete mentális mérlegelés nélküli önkéntelen kifejezés. Munkája szerény, és nem használja a durva benyomás eszközét a hatáskeltés érdekében. Ehelyett azt testesíti meg, ami belülről tárul fel, és ez a nyelvezet nyilvánvalóan, önmagáért beszélve közvetíti Sri Chinmoy munkásságának lényegét. Alkotás közben a művész hagyja, hogy a művészet a szívéből törjön fel, és kreatív energia formájában áradjon ki a képekre. Harmónia, egység, és gyermeki öröm fejeződik ki ebben a művészetben. Ez az alkotó energiában bővelkedő művészet mindig megújuló ösztönzést szolgáltat a néző számára is.
A Forrás-művészet akkor élvezhető a legteljesebben, ha a néző egy helyen (egy alkalommal) sok-sok képet láthat. A festmények formáit és ritmusát követve ráhangolódhatunk az alkotó megélt lelkiállapotaira. A festmények így saját elmélyülésünket segíthetik.
Madárrajzok
Sri Chinmoy vonalrajzai egyszerűséget és kedvességet sugároznak. Rendkívül gyorsan készülnek. Azt érezhetjük, hogy a néhány vonással megrajzolt alakzat nem ábrázolni kíván, hanem egy minőséget igyekszik kifejezni.
A madár szimbóluma, amely központi szerepet tölt be művészi kifejezésében, a Lélek törekvésének metaforája, amely önmagának meghaladására irányul, amint felszáll és felszabadul a végtelen égbolton. Éppen így keresi minden ember a szabadságot, amely oly nélkülözhetetlen lételeme és fejlődésének alapja.
Színes tollak, filcek és jegyzettömbök tömegét használva, néhány fürge mozdulattal lendületes, de személyiséggel és egyéni bájjal is bíró madarakat alkot. Mesterkézre vall a vonalvezetés. Igényes de magabiztos, spontán de élethű szárnyalás jelenik meg a papíron. Jelentős sebessége és vonaltakarékossága ellenére sikerül megőrizni az egyes formák egyensúlyát és harmóniáját. A madárrajzok gyakran egymásba folyó energiaáramoknak tűnnek. A figuratív és nonfiguratív elemek szokatlan kombinációja ezeken a rajzokon rendkívül egyéni kifejezőerőt teremt.
A madárrajzok jellemzője a meghatározott tárgy újra és újra történő ismétlése különböző formákban és kifejeződésben hasonlóan a Zen Buddhista művészeti hagyományhoz. Mintha ugyanazok a szereplők térnének vissza újra és újra, egyre többet kifejezve bensőjükből. Csak annyiban madarak, amennyiben formájuk madárra emlékeztet. Valójában a lélek tulajdonságait jelenítik meg. Mindegyik más, és mégis hasonlóságuknál fogva elválaszthatatlan egységet alkotnak a papíron vagy akár több kép között egy kiállító teremben.

 
Elismerő szavak Sri Chinmoyról
Forrás-művészet! Lélek-művészet! Üzenet-művészet! Szívet-lelket megtaláló művészet! Önmagunkat megtaláltató művészet! Gyönyörűség!
Vadász György Ybl- és Kossuth díjas építész
Sri Chinmoy vállalkozása ékes bizonyítéka annak a felvilágosult hitnek, hogy a képzőművészet erőteljesen befolyásolhatja érzéseinket és felfogásunkat.
Ivan Gaskell, Harvard Egyetemi Múzeum, festészeti kurátor
Ez a szép kiállítás erőteljes és pozitív üzenetet közvetített mindazok felé, akik látták. Kívánom, hogy humanitárius cselekedetei szolgálják továbbra is a világbékét és a globális harmóniát mindenfelé, amerre lélekmadaraival utazik.
Renee Phillips, a Manhattan Arts International Magazine kiadója és főszerkesztője
Az élet színét, és a remény színét látom benne (kiválasztva egy festményt saját gyűjteményébe). A zöld az életet jelképezi, a kék a reményt. Ez az, amit az életben nagyra becsülök. Nagyon örülök, hogy ezt a néhány értékes pillanatot önnel tölthettem.
Raisa Maximovna Gorbechev
Fontosnak érzem, hogy a „művészvilág" lássa, csodálja ezeket a festményeket, és beszéljen róluk – bár oly egyszerűen vannak megfestve, „ahogyan a madarak énekelnek", élveznünk kell őket úgy, ahogyan a madárdalt.
Michael Shepard, Sunday Telegraph
Ezek a legszebb, és legnagyszerűbb festmények között vannak, amiket valaha láttam. Sri Chinmoy alkotásában a szépség teremtésének örömét látom. Művészete a klasszikus példája annak, hogy a teremtés öröm, és annak is kell lennie. Művészetével elhozza ezt az örömet, és megosztja másokkal.
Hans Janitschek, az ENSZ Írószövetségének elnöke
Igazán gyermeki lelkületet tár fel alkotásaiban. Minden alkotás meglepetés a szemnek és az elmének. Le vagyok nyűgözve ilyen hatalmas munkásság láttán. Valószínűleg ő a világ legtermékenyebb alkotója.
Balraj Channa, festő és író
Ön az alkotó élet teljességének csodálatos példája. Csak remélhetem, hogy egy napon én is részt vehetek a béke és hatalmas erő kozmikus forrásában, amelyben ön él.
Leonard Bernstein, zeneszerző és karmester
Sri Chinmoy művészetében olyan játékosság van, amelyet nem szabad alábecsülni. A legmagasabb iránti törekvésünk forrásából táplálkozik. Nagyon kevés művész mer ilyen módon játszani.
Amal Gosh, művész, előadó, Central School of Art & Design, London
Sri Chinmoy a meditatív állapotban megtapasztalt örömet és szabadságot fordítja le a színek és formák nyelvére.
Brian Gormley, School of Visual Arts, New York
 
 Sri Chinmoy (1931-2007) - A világbéke szolgálatában töltött élet
Sri Chinmoy életét a világbéke keresésére, és az emberi lélek korlátlan lehetőségeinek beteljesítésére szentelte. A kultúrán és a sporton keresztül különféle hitű és nemzetiségű embereket ösztönzött, hogy olyan értékeket hozzanak előtérbe, amelyek az emberiség családját egyesítik.
Egység-szív-könnyek és mosolyok nemzetközi humanitárius szolgálat
A nemzetközi Sri Chinmoy központok 1990-ben kezdtek gyógyászati célú segélyt gyűjteni Oroszország éhező népének. Azóta a szolgálat kiterjedt, és nagy mennyiségű humanitárius segélyt gyűjt össze és küld szét a szűkölködők megsegítésére hat kontinens számos országában. Az Egyesült Nemzetek Szervezete főtitkárhelyetteseinek külön kérésére a szervezet úttörő szerepet vállalt a humanitárius segélyek gyors küldésében több ország végletesen szükséget szenvedő népe számára. A Sri Chinmoy által kezdeményezett humanitárius szolgálat eddig 136 országban vállalt szerepet.
Sri Chinmoy Egység-Otthon Világbékefutás és a Világharmónia Futás
Sri Chinmoy 1987-ben alapította meg a Világbékefutást - egy nemzetközi váltófutást a nemzetközi barátság és béke elősegítésére. Azóta több mint százhúsz országban több millió ember tett egy lépést a békéért, és adta kézről kézre az égő békefáklyát. A ma Világharmónia Futásnak nevezett egész világra kiterjedő rendezvény számtalan gyermek szívébe segít elültetni a világbéke álmát.
Vallásközi csend: Békemeditáció az Egyesült Nemzetek Szervezeténél
U Thant ENSZ-főtitkár biztatására Sri Chinmoy 1970-tő vezette a Békemeditáció az Egyesült Nemzetek Szervezeténél elnevezésű programot. Hetente kétszer találkozott a különböző nemzetekhez és vallásokhoz tartozó küldöttekkel és személyzettel, hogy értékes pillanatokat szenteljenek csendesen a békének. Sri Chinmoy békemeditációkat vezetett más jelentős intézményekben is, köztük az UNESCO-nál, az Egyesült Államok Kongresszusában, valamint különböző országok parlamentjében.
Zene a békéért
Sri Chinmoy közel 20.000 dalt komponált angol nyelven és anyanyelvén bengáliul, melyek az emberi élmények teljes skáláját felölelik. A zene egyetemes nyelvét használva, 800-at is meghaladó békekoncertjén, világszerte több százezer embernek adta elő lélekemelő műveit. Koncertjein - melyek mindig ingyenesek voltak - a világ számos kultúrájának tucatnyi hangszerén játszott. Tartott békekoncerteket olyan híres koncerttermekben is, mint a New York-i Lincoln Center és Carnegie Hall, a londoni Royal Albert Hall, a moszkvai Rasszija terem és a tokiói Budokan Hall.
Irodalom és előadások a belső békéért
Több mint 1500 verses, esszés, drámai és novelláskötetén keresztül Sri Chinmoy szavai a béke keresésének és az önfelfedezésnek a gazdagságát és sokszínűségét adják át. Megjelent verseinek száma meghaladja a százhúszezret. 26 nyelvre lefordított munkái olyan kiadóknál jelentek meg, mint a a Simon & Schuster, a Harper & Row, Magyarországon pedig a Magyar Könyvklub. Több száz előadást tartott az Egyesült Államok valamennyi államában és az egész világon, olyan kiváló egyetemeken, mint a Harvard, a Yale, az Oxfordi, a Cambridge-i és a Tokiói Egyetem.
Sport
A fiatal korában százméteres sprinter és tízpróbás bajnok Sri Chinmoy hitt benne, hogy egészséges testre van szükségünk. A lelkes teniszező és korosztályos csúcsokat felállító súlyemelő 22 maratoni és 5 ultramaratoni távot is futott. Megalapította a nemzetközi Sri Chinmoy Marathon Team-et, amely évente mintegy 500 sporteseményt szervez szenior atlétikai versenyektől kezdve a világ leghosszabb hivatalosan elismert – 3100 mérföldes - futóversenyéig.
"Köszönet azért a gyönyörű munkáért, amit a lelkek javára végeztél. Imáimba foglallak, és számítok folyamatos támogatásodra imáidban és áldozatvállalásaidban."
Teréz anya, a Szeretet Misszionáriusai rend alapítója, béke Nobel-díjas
„Fáradhatatlan erőfeszítései és folyamatos utazásai világszerte annak érdekében, hogy az emberiség egységének üzenetét terjessze, valóban csodálatra méltóak, testvérem."
Nelson Mandela, a Dél-afrikai Köztársaság elnöke (1994-99), béke Nobel-díjas
„Napjainkban az Ön humanitárius tevékenysége minden jó szándékú ember szemében különös értéket nyer."
Mihail Gorbacsov, a Szovjetunió elnöke (1985-91), béke Nobel-díjas

Sri Chinmoy Művészi pályafutása, elismerései
Noha Chinmoy Kumar Ghose fiatal korában is rajzolt, képzőművészi pályafutása csak 1974 novemberében Ottawában kezdődött, amikor arra érzett indíttatást, hogy festeni kezdjen. Legelső, így született munkája egy rózsa rajza. Alakábrázoló tanulmányrajzok rövidebb időszaka után elkezdett napi több órát festéssel tölteni. Saját egyéni, immár kialakult stílusában munkák ezreit alkotta. Ez az időszak festmények egész özönét teremtette meg: hét hónap alatt 27 000 festményt. Ezek száma egy év alatt 120 000-re duzzadt. Élete végére egy több mint 200 000 munkából álló gyűjteményt hagyott örökül.
1991. december 29-én Máltán rajzolta az első madarat, amelyet hamarosan több száz és ezer követett. A Fidzsi-szigeteken, 1994. január 5-én készült el egymilliomodik madárrajzával. A művész madárrajzainak száma összesen 15 millió.
Munkáiért különleges elismerésben részesítette a New York-i Vizuális Művészetek Iskolája, az Egyesült Államok Nemzeti Olimpiai Képzőművészeti Bizottsága, a Lake Placidi Művészeti Főiskola és a Washingtoni Egyetem. Festményei nem megvásárolhatók, de jónéhányat magánszemélyeknek, kormányzási és közintézményeknek ajándékozott. Ezeken kívül Sri Chinmoy minden festménye és madárrajza a Sri Chinmoy Múzeum tulajdonában van New Yorkban. A Jharna-Kala alapítvány igazgatója Ranjana Ghose, aki a kezdetektől messzemenőkig támogatta és segítette Sri Chinmoy művészi tevékenységét.
 
Sri Chinmoy vallomásai a művészetről
Nem kívánom az emberiségtől, hogy művészettel kapcsolatos nézeteimet, ötleteimet és meglátásaimat visszhangozza. Csak annyit szeretnék az emberiségtől, hogy fogadja el művészi életem alázatos szolgálatát annak céljáért, az öntúlszárnyalás beteljesedéséért.
Művészetem nem művészet lelkem ragyogása nélkül.
Művészetem nem művészet szívem tisztasága nélkül.
Művészetem nem művészet elmém egyszerűsége nélkül.
Művészetem nem akar ahhoz a nézethez csatlakozni, hogy boldogtalanság vezérli a világot.
A művészet nem egy darab papír, amin valami rajz van. A művészet fegyelem. A fegyelmezett élet a legnagyobb művészet.
A művészet türelem. A türelem az alkotó készsége arra, hogy belső parancsaira hallgasson. A türelem az alkotó készsége arra, hogy szeretettel, átéléssel és nyugodtan szóljon. A művészet nyitottság. A nyitottság teljesen természetes jellemzője a művész és az őt körülvevő világ isteni viszonyának.
Általában, mikor rajzolok, igyekszem kontemplatív hangulatba kerülni. Amikor rajzolok, egyáltalán nem használom az elmém, mivel a gondolkodás folyamata megkötöz minket. Semmi nincs a fejemben, igyekszem olyan üresen és nyugodtan tartani az elmém, amennyire csak lehet. A külső elme olyan, mint a tenger felszíne. A felszínen a tenger csupa hullám és hab, csupa nyugtalanság. De amikor mélyére merülünk, ugyanez a tenger csupa béke, nyugalom és csend, és itt megleljük az alkotás forrását.
Próbálom szívem fogékony eszközzé tenni, hogy a Legnagyobb Művész, Isten festhesse képeit bennem és általam. Én egy golyóstoll vagyok, amivel valaki ír valamit. Valaki cselekszik bennem és általam.
Ha a festményeimről van szó, nincs forma, nincs értelem. Minden egyetlen forrás-szív; egy forrás, mely állandóan buzog, szépségét és világosságát árasztja. A forrás valami olyan, ami spontánul, minden külső nyomás nélkül tör fel belülről. Könnyű, erőfeszítés nélküli. Valami állandóan felszínre tör bennem, végtelen ihletéssel és végtelen elkötelezett szolgálat-fénnyel. Ezért fakadnak folyamatosan belülről spontán festményeim.
Nagyon nehéz a minőséget igazán megítélni. Festő vagyok. Több mint 140.000 képet festettem. Néhány festményemről őszintén érzem, hogy egyáltalán nem jó. De a legnagyobb meglepetésemre néhányan határtalanul csodálják ezeket a festményeket, és úgy érzem, hogy őszinték a csodálatukban és az ítéletükben. Úgy érzem, hogy a mennyiségre ugyanúgy szükség van, mint a minőségre. Elég gyakran megyek bevásárlóközpontba. A bevásárlóközpontban rengeteg különböző élelmiszer van, és azt választhatom, amire szükségem van, vagy amit akarok. Ha a bevásárlóközpontban csak egyetlen dolog lenne, akkor csalódott lennék – sok más vásárlóval együtt. Tehát a mennyiségnek és a minőségnek együtt kell járnia.
A madaraknak nagyon különleges jelentősége van, a szabadságot testesítik meg. Látunk egy madarat az égbolton repülni, és az a saját belső szabadságunkra emlékeztet bennünket. Mindannyiunkban van egy belső valóság, amit léleknek nevezünk. A lélek madárként szárnyal a Végtelen égboltján. Az égen repülő madarak saját lélekmadarunkra emlékeztetnek minket, amely a Végtelen égbolton repül.
Úgy érzem, hogy amikor az emberek a munkáimat nézik, és békére lelnek bennük, ez segít nekik, hogy saját lelkük tulajdonságait felszínre hozhassák, megnövelve ezzel önnön bölcsességüket és boldogságukat.



Vészabónoémi  festőművész megnyitó beszéde

Jharna Kala kiállítás

Győr, 2010. december 6.
 

A héten álmomban megjelent a boldogság kék madara, - gyönyörű volt és csillogó testű, égszínkék,

mélytüzű-szemű. Határtalan öröm volt álmomban látni, érezni jelenlétét. De az álomból nem is a madár látványa, kinézete maradt meg, hanem amit eljövetele okozott a szívemben. Hiszen nem a szavak és kifejezések vagy hasonlataink a fontosak, hanem a hozzá kapcsolt képzetek, érzések.

A kék madár volt a látható  forma, így tudta eljuttatni lelkemet a láthatatlan, megfoghatatlan boldogságig. A Boldogságig! A Forráshoz!

A Forráshoz,- amely tiszta és spontán lelkesedéssel tör a felszínre, minden erőlködés nélkül. Mert vissza kell térnünk a víz tiszta ízéhez, a lélekforrásunkhoz. Hiszen az ember gyereke végül úgyis eljut az Atyához. Mert ez a cél! Maga az élet, az utazásunk itt e föld nevű bolygón. A kék bolygón! Keresni a ránk szabott utat, ösvényt,- hogy a Legfényesebbhez térjünk újra vissza.

Azt mondom,- újra, vissza. Mert onnan jövünk, ott kell lelkünknek megedződni, és oda térünk vissza. A Gyönyörbe. S ez az élet egyik nagy feladata, ha nem a legnagyobb: felfedezni a tiszta forrást, a gyönyörű fényességet,- legbelül önmagunkban. Mert ott van! Mindenkiben. S akinek van szeme a látásra, van füle a hallásra,- az látja és hallja. Tudom,- nem könnyű feladat, hiszen a világ, amelyben élünk csupa szenvedés, kétség, tragédia és félelem. Katasztrófák szegélyezik utunkat, csak belül kereshetjük és találhatjuk meg végül a boldogságot. S legbelül, belső kertjeinkben béke van és szeretet. De oda el kell tudni jutni, meg kell érni erre a nemes felfedezésre. Ott van, mert az Atya szereti gyermekét!

Hirdette Sri Chinmoy is egész életén át,- mert Ő már megtért az Atyához,de követői,barátai folytatják küldetését, - rajtuk keresztül üzen, segít és itt van velünk. Most is! Fényes, mint az a hintó, amelyik elvitte messzire.

Kék madár volt és van Ő az emberek között, a földi létbe boldogságot, szeretetet, szárnyalást és örömet hozott a világba. Ez volt a feladata, fényt gyújtani a szívekben. Modernkori Prométheusz, Aki elhozta az égi tüzet a földre. A Béke tüzét, a Szeretetet tüzét.

Fáklya, Aki az ember isteni természetét énekli, festményeivel, dalaival, futásával,- hiszen Teremtőnk a Maga hasonlatosságára formált mindannyiunkat, de hogy ezt megértsük,- belső erdőinket, vadonjainkat kell megtisztítanunk, fölfedeznünk,belső tengereinken kell hajóznunk.

A Fény felé kell rohannunk.

Festményei megszólítanak, mesélnek, kacagnak, dúdolnak. Erejük van, szelíd erejük,- sugároznak, mert nem az ész által inspirált alkotások, hanem a szív és az Univerzum szeretete vezette a mester kezét. Azt mondja Sri Chinmoy:"egy isteni alkotó mindig valami olyat fest, ami mélyen, belülről jön. Az egész művészetem egy teljesen egyszerű, gyermeki tudatra épül, ahol szabadon madárként szárnyalhatunk a béke és öröm egén."

Igen,- valóban, ha az ember kapcsolatban van a lelkével,"csak" szeretetre hagyatkozik,mert Isten szinonimája a Szeretet és képtelenség Tőle elszakadni,mert mindenhol ott van. Ha nem találjuk,- nem Ő tehet róla. A Szeretet az Univerzum kötőanyaga, amely összetartja az egész világegyetemet.

Egy olyan aranyháló, amely nem enged lezuhanni minket a sötétségbe,- bár ez az aranyháló meglehetősen szakadozott mostanság!

A Szeretet termékennyé  teszi a szívet, a Guru a Szeretet hercege a földön. Híd ég és föld között. Mert aki tiszta lelkével látja, nyitott szívvel nézi festményeit, hallgatja muzsikáját,- az meglelheti az utat saját magához, az éghez, mert Sri Chinmoy segít, mutatja nekünk keresőknek, szomjazóknak az ösvényt, a lépéseket. Tisztán, egyszerűen, gyermeki ártatlansággal. Hiszen a Teremtő szól hozzánk,üzen,jelez, - csak mi nem mindig értjük ezeket a jeleket. Tolmács kellene, hogy a saját lelkünkön keresztül fogott „égi adást"megértsük. Pedig mindig jön, de csak csendben hallhatjuk meg Isten szavát. A Bibliában is azt olvastam:"légy csendben és megtudod, hogy én vagyok az Úr."

Légy csendben. A csöndjeink azok a csodálatos pillanatok, amikor az ég nevünkön szólít minket.

Sri Cinmoy kiválasztott, hírnök, szelíd, de erős hangú próféta,- békességes, de hangja, tanítása hegyeket mozdít, viharokat csitít a lélekben.

Azt mondja:"egy folyó áramlik benned és rajtad keresztül, mely az öröm üzenetét hordozza. A valódi belső örömöd magad teremted. Mélyen a szívedben egy virág van. Se virág neve: „tisztaság."

Milyen gyönyörű, krisztusi tanítások!

És milyen gyönyörűséges, hogy ez a kék madár most ide szállt vállunkra, egy kicsit velünk marad,- és szárnyai suhogásával csöndet teremt egy pillanata szívünkben, kizárja a külső világot, valahogy fényesebbé varázsolja lelkünk kincsesládikóját,- mert kincse a legfényesebb,legigazabb kincs a világon: a Szeretet.

Nézzétek káprázó  színeit, virág-madarait, égi tündéreit,- micsoda önátadás, ragyogás rejlik a falakon!

Mindenkinek üzen, mert mindannyian megtalálhatjuk alkotásaiban a nekünk szóló imát, mindnyájan együvé tartozunk fényességében. Mert minden egy! De hogy ezt tudjuk, a szívnek kell vezérelni az egész életünket, mert a szívnek van a legnagyobb ereje és hatalma a földön. És a szívünk mindig jól vezet minket, csak rá kell hagyatkozni erre a fénylő belső vezetőnkre.

Szerette Magyarországot és imádkozott értünk, országunkért. Nagyon nagy utat tett meg. 1931-ben született Indiában, majd Amerikába ment, hogy elvigye hitét, tanítását,- hogy betöltse a küldetését.

A világ szinte minden országában szeretik, tanítványai sokasodnak,- államelnökök, politikusok, vezető személyiségek kérték tanácsát, szeretetét,.- és Ő mindenkinek adott. Békét, szárnyaló örömöket, hitet,- hogy érdemes, hogy mindig érdemes, - mert Istennek futásunkban kedve telik.

Nyissátok hát ki szívetek ajtaját, mert drága vendégek kopogtatnak kapuitokon: a szeretet és a béke, az öröm és a harmónia várnak türelemmel, hogy beengedjétek Őket belső termeitekbe.

De az ajtót, a szív-ajtót nektek kell sarkig tárnotok!
 

A héten álmomban nálam járt a kék madár. Most e képek között és Veletek, tudom, hogy nemcsak álom volt, hanem valóság. Most is köztünk van. Hallom örök tovasuhogását a végtelenbe.
 
 

S végezetül Sri Chinmoy mai üzenete Mindannyiótoknak: „Boldogok akartok lennni ?

                                                                                              Szeressetek fáradhatalanul ! „





Fotók: Szük Ödön

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Emberközelben - fotókiállítás Győrben

Megnyílt Győrött a Petőfi Sándor Művelődési Ház kiállító termében Mátyus Károly E-Mafosz fotóművész… Tovább olvasom