Kisalföld logö

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 21°C | 31°C Még több cikk.

Faros Ikarusszal a sörök birodalmába! - Két képgalériával

Győr-Sopron - Akad a megyeszékhelyen egy busz, mely ha ide-oda nosztalgiázik a városban, akkor szemüknek hinni nem akaró, többnyire integető emberekkel találkozik. A 66-os faros Ikarus országosan is unikumszámba megy, a kisalfold.hu munkatársa most Sopronba kísérte el a gépmatuzsálemet.


A faros buszt persze nem elég látni, óriási élmény (nosztalgia)utazni vele. Egy kisebb, de remek hangulatú társasággal mi Győrből a Hűség városa felé vettük a 37 éves, több mint 3 millió kilométer maga mögött tudó Ikarusszal. A "jószág" nem is olyan lomha, a gyorsulása pedig kimondottan meglepő.

Menettempóban majdnem olyan jó, mint egy mai busz

"A faros 70-75 kilométer/órás tempót tud tartani országúton, vagyis egy napjainkban közlekedő, helyközi busz ideális menetütemétől alig marad le" – kezdte Kun Zoltán, aki a Kisalföld Volán hivatásos sofőrje, de amikor teheti, "szerelemből" beugrik egy-egy kisebb-nagyobb körre a 66-os Ikarus volánja mögé.

"A vezetését természetesen meg kellett szokni. Eleinte az volt szokatlan, hogy a faros motorja nem olyan erős, mint egy mai buszé, s így a sebességváltásra kicsit jobban oda kell figyelni" – folytatta Kun Zoltán.


A 66-os Ikarus legénysége: Kozári Tibor (balra), Királyszéki Gábor (középen) és Kun Zoltán (jobbra).
A 66-os Ikarus legénysége: Kozári Tibor (balra), Királyszéki Gábor (középen) és Kun Zoltán (jobbra).


Berlin és Moszkva között rótta kilométereket


Még mielőtt képzeletben a Hűség városába érnénk, ismerjük meg a győri farost a tulajdonos segítségével.

"Ezt a buszt távolsági közlekedésre készítették anno az NDK megbízásából az Ikarus gyárában. Évekig Berlin és Moszkva között rótta kilométereket, így a városi közlekedéssel, az állandó sebességváltással több gondja akad, mint az autópályás utazással. Ezt nem tréfából mondom: mentünk mi már nem egyszer nagyon jól az M1-esen vagy osztrák pályákon" – mondta Kozári Tibor.


Látogatás a híres sörgyárban! Fotók: Szeghalmi Balázs.

"Mint a Bözsi nénik feneke"

"Viszonylag sok helyre szervezünk távolsági kirándulásokat, tavaly Hegyeshalomból a Bakonyon át eljutottunk Zánkára, Tibi a családjával járt az egri borvidéken, de voltunk a bécsi Közlekedési Múzeumban is. Itt a kilenc eurós jegy helyett jelképes pénzt kellett csupán fizetnünk, mondván, a busznak is akadna hely a kiállított darabok között" – vette át a szót Királyszéki Gábor, a busz "menedzsere".

Utóbbi szó hallatán semmi rosszra ne gondoljanak, főleg ne megfizethetetlen nosztalgiatikettekre.


A faros Sopronban és Fertőrákoson a kőfejtőnél. Képek: Szeghalmi Balázs.

"Hegyeshalomból Zánkára például 200 forintos jelképes áron vittük el a többségében nyugdíjas utasokat, míg győri óvodásokat, iskolásokat ingyen viszünk el egy-egy körre, s ezen kívül rengeteg érdekességet is elmesélünk nekik a faros történetéből.

Például azt, hogy a népnyelv azért kezdte el farosnak nevezni ezeket a buszokat, mert a hátsó felük akkora volt, mint a Bözsi nénik feneke" – magyarázta Királyszéki Gábor.

"A kocsma sokkal drágább volna"

"Feleségem szokta mondani, hogy drágább hobbim van, mintha a kocsmába járnék. A busz műszaki vizsgája közel fél millió forint minden egyes alkalommal, míg a közel 9 tonnányi tömegnek köszönhetően a súlyadó évente több mint 100 ezer forint.

Ehhez jön a hasonló tételű biztosítás, illetve az éppen aktuális szerelés és alkatrészcsere. Szerencsére utóbbiak esetében lekopoghatom: amit egyszer már felújítottunk, az azóta is kifogástalanul üzemel" – hallottuk Kozári Tibortól, aki jó barátjával, Bolyai Jánossal szereli, bütyköli a 66-ost.

A téli hónapokban akadt is munkájuk becsülettel: több hónapos szerelésre szorult az egyedülálló busz.

A közlekedési miniszter adott zöldlámpát anno

"A farosok, pontosabban a buszmotorok iránti szerelmem még a hetvenes évek elején kezdődött. Fiatal fejjel megfogadtam: ha egyszer lehetőségem lesz rá, szerzek, s gondját viselem egy Csepel-motorral felszerelt busznak.

Végül 1992-ben tudtam megvenni ezt a 66-os farost, s '96-ra sikerült üzemképes állapotba hoznunk. Leszámítva a festési munkálatokat – ebben a Rába Vagongyár és az Akzo Nobel cég segítségünkre volt – mindent magunk végeztünk.

Ezt követően már csak az engedélyeztetési procedúrát kellett végigküzdenünk. Mondjuk, ez véletlenül sem volt könnyű menet: sikeres műszaki vizsga, zöldkártya ellenére '96-ban a közlekedési miniszter külön engedélyére volt szükségünk, mivel a faros típusengedélyét ekkorra már visszavonták" – magyarázta Kozári Tibor.

Nem készül a nyugdíjra a 66-os

Arra a kérdésünkre, hogy kapott-e már ajánlatot a buszra, Kozári Tibor úgy felelt: "ismét a feleségemet kell idéznem, aki viccesen szokta mondani, hogy 20 millióért nyugodtan adjam el.

Én egyelőre semmi pénzért nem adnám, főleg nem olyan ajánlatokra, mint amilyeneket eddig kaptam. Volt ugyanis aki rögtön azzal nyitott, hogy sörbuszt fabrikálna belőle, a másik a tetejét fűrészelte volna le, a harmadik pirosra festette volna.

Ilyen verziók szóba sem jöhetnek. Kizárólag olyan embernek adnám tovább, aki nem csupán becsületesen gondját viselné, de a busz igazi nosztalgiaérzését sem hazudtolná meg" – közölte Kozári Tibor.

"Jelenállás szerint még évtizedekig menetkész lehet, nyugdíjazási veszélyt inkább csak a műszaki szabályok változtatásában látok. Mindenesetre remélem, még rengeteg örömet okozhatunk a 66-os nosztalgiajárattal mind a győrieknek, mind az ország más részén élőknek" – hallottuk a büszke tulajtól.

Gurulás a kőfejtőhöz

Közben biztosan bebuszoztunk Sopronba – a menetidő két óránál tán még valamivel kevesebb is volt –, meglátogattuk a sörgyárat, majd rövid kitérőt tettünk egy helyi pincészetnél.

Végül még a Világörökség részét képező fertőrákosi kőfejtőhöz is legurultunk. Itt a római kori kőfejtő és a matuzsálemi faros igazán jól mutattak egymás mellett.

Hiába, amikor klasszikusok találkoznak.

Olvasóink írták

36 hozzászólás
12
  • 36. knifemaster 2009. április 20. 19:25
    „33.
    müxik?
    Még a végén kiderül.hogy tényleg a szomszédból írsz csak,hisz néha olyan szinten jó a helye sírásod ,hogy félelmetes.
    Emlékeztetsz a kötelező regisztráció előtti joe sixpackra.... ö ilyen "nagy sofőr" volt levezetett több milla km-t...te meg nyári gumival felszaladsz a tükörjeges felhajtón....hmm.”
  • 35. elemér 2009. április 20. 02:44
    „Igen tudjátok a többit, István is tökhülye a témához.”
  • 34. 13.István 2009. április 19. 19:09
    „Repül a bána meg az Elemér is!!
    A többit meg tudjátok!!!”
  • 33. elemér 2009. április 19. 18:45
    „Mit vársz a hülyéktöl mást, mert nem is konnyittanak hozzá. Dizel motor nagyobb nyomás és hővel müxik, jobban rázkodik. Ezért a csavarokat megkell huzni, figyelni a hüttést, cserélni a tömittéseket és a gumi csöveket, stb. Aztán hogy milyen az a motor, dunctjuk sincs hozzá.”
  • 32. bussz 2009. április 19. 15:22
    „Most ez nem komoly ugye???Hogy ilyen baromságokról vitatkoztok???Itt ez a szép téma,cikk,miért nem lehet erről vitatkozni inkább???Mindig csak a gyűlölködés megy...de az rohadtul...azért tart itt ez az ország ahol van...na de mindegy is...itt a lényeg a 66-os!!!:)”
  • 31. elemér 2009. április 19. 14:39
    „Mondd te mikor másztál le a fárol ? Kapsz még 3 napot és nyomás vissza.”
  • 30. dr73 2009. április 19. 14:14
    „Elemér egy bácsi.
    Fogy az agysejtjeinek a száma nagyon,mert nem érzékeli és nem fogja fel , hogy nem akarja senki olvasni az okoskodó és nem okos szólásait.”
  • 29. elemér 2009. április 19. 12:39
    „26. hozzászólás

    Te szamár már párszor elmagyaráztam itt hogy én Amerikában vagyok és te a világhálon vagy.”
  • 28. elemér 2009. április 19. 12:16
    „Na nejátszd az eszed nekem te kis majom. Mit tudsz te magyaron kivül ?”
  • 27. MTT 2009. április 19. 11:58
    „Elemér drága, fogalmam sins, hol laksz, nem is érdekel, de azt aki nem tud helyesen írni, az biztosan nem járt még általánosba sem........írt olyat kedves Elemér, pl: engedéjjel?! helyesen: engedéllyel ) Üdvözlöm a napsütötte világhálón.”
  • 26. 13.István 2009. április 19. 10:17
    „T.Elemér ! Te menj a Szabadság országába ott a helyed ne kavarj van itt rajtad kivűl sok akinek
    nem büdös semmi!!
    A 66 os tulajdonosának további sok sikert, vele érzek mikor olajos a keze.
    Ez már már nem nosztalgia hanem SZERELEM .
    Gratulálok!!!”
  • 25. elemér 2009. április 19. 09:38
    „MInden csoda harom napig tart. Ebben lehet hogy van valami, mert a majmoknak max. három nap kell hogy észhez térjenek aztán befogják a pofájukat. Kezdhetik elölröl aztán megint csak 3 nap kell.”
  • 24. elemér 2009. április 19. 03:18
    „Én itt az ismerös majmokat veszem észre, akik kezelésre szorulnak. Témához nem sokat értenek, de pofa az van. Ez Magyarország és mi képviseljük az országot. Valami kissebségi zavarokkal küzködnek, azért küldte Padlizsán doktor öket a pszichiáterhez.”
  • 23. BEry 2009. április 19. 01:19
    „Csak azt nem tudom miert foglalkoztok az Elemerrel. Ha senki nem figyelne ra egy ido utan ki/elmulna. Ugyhogy kitartas. MInden csoda harom napig tart. A buszosoknak pedig sok sikert kivanok es tovabbi jo utazast.”
  • 22. farkasbalintm 2009. április 18. 23:50
    „gyönyörű egy csoda ez a gép. épp pestről hazafele találkoztam ma vele az autópályán, nem tudtam elképzelni, hogy most mi van, mert eddig csak városon belül láttam.
    na meg gratula a karbantartójának, szép munka.”
  • 21. G.D 2009. április 18. 22:22
    „Oh, na még valamit: "Remélem ezzel segíthettem"!!!!! - neked Elemér!”
  • 20. G.D 2009. április 18. 22:19
    „Na látod Elemér, mindenkinek tele van veled a micsodája! Pakolj el és haza veled az amcsi hazába. Ott talán jól el vagy, ha meghúzod magad! Na áldjon a jó Isten. Merülj feledésbe! Elég itt a gond nélküled is!!!!!!! Nem veszed észre, hogy buggyant vagy?? - Na ja, ahhoz ész is kellene, ami nincs nálad! -”
  • 19. dr73 2009. április 18. 19:59
    „Elemér! Hát ez az!
    Kicsit gondolkodni is kéne egyszer!
    Aki itt kezelésre szorul :
    az épp önnön maga Elemér !
    Kérem, olvassa el az önhöz idézett mondatokat.....akkor rájön:
    semmi keresnivalója és főleg hozzánk szólni valója nincs.
    Ezzel be is fejeztem,kár lenne elmebeteg elemmel :
    azaz Elemérrel folytatni a minőségtelen,öntelt hozzászólásait lereagálni.
    Páá”
  • 18. elemér 2009. április 18. 18:33
    „Értelek kismamo, nehezen megy a fejedben hogy a világháló az nem Mo. Midenkinek van neve, még neked is, de nem használod. Én valódi nevem, Aranyos Bolyán Miksa, de nem használom, mert Amerikában ezt nehéz kiejteni. Remélem ezzel segitettem.”
  • 17. omarhulm 2009. április 18. 18:06
    „elemér!

    (bár tudom, hogy úgyse így hívnak, te kis ...) van rá valami bizonyítékod, hogy te tényleg az USA-ban laksz? ha van én kérek elnézést, de szerintem egy ember se lehet ilyen ostoba, mint ahogy te teszed magad...
    úgyhogy öcsém nagyon mókás akarsz lenni, de csak szánalmat váltassz ki mindenkiből)
    méghogy te fejtágítást tartassz... pff...”
36 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szeretet apró cselekedetei

Győr - Összefogtak az evangélikus iskola alsósai: a "lemondás" forintjait Böjte Csaba dévai… Tovább olvasom