Kisalföld logö

2017. 08. 19. szombat - Huba 19°C | 31°C Még több cikk.

Benépesül a rakpart, kész a híd

Átadják a közlekedőknek a Móricz Zsigmond rakparti új utat, ezzel egy időben péntek reggel a Kossuth hídon is megindulhat a forgalom.
A kerékpárosoknak meg kell várniuk a jövő vasárnapi próbaterhelés eredményét, csak azután hajthatnak fel a kiszélesített szerkezetre. A beruházás utómunkálatai rövidesen befejeződnek.

Csaknem fél évvel ezelőtt, május 19-én kezdődtek meg a munkálatok a rakpart alsó részén. A város jóváhagyott költségvetése szerint 400 millió forintba került az ártéri út.

A Kossuth híd járdakonzol-szélesítése szeptember 26-án kezdődött és 87 millió forinttal emelte meg a beruházás összköltségét.

– A műszaki átadás-átvétel, illetve a forgalomba helyezési eljárás a megyei kormányhivatal közlekedési felügyelőségének jóváhagyásával csütörtökön várhatóan sikeresen lezárul, és pénteken reggel 6–7 óra körül már ráhajthatnak az autósok a hídra és az új útra – mondta a Kisalföld érdeklődésére Máthé-Tóth Péter, a város útkezelő szervezetének műszaki vezetője, a beruházás projektfelelőse.



– Munkásokat továbbra is lehet majd látni a környéken, a forgalom jelentős akadályozása nélkül fognak dolgozni: földet terítenek, padokat szerelnek fel a buszmegállókban, a meder burkolóköveit fugázzák, terepet rendeznek, takarítanak, és elszállítják a felvonulási épületeket. Ezenkívül a káptalandombi csatlakozás kőburkolása is jövő hétre húzódik át. Ezek miatt azonban nem lett volna érdemes várni a nyitással
– tette hozzá Máthé-Tóth Péter.

A műszaki vezető szavaiból kiderül: a kerékpárosok egyelőre nem hajthatnak fel a hídra, mert még nem történt meg a burkolat érdesítése – az utat a Jedlik hídon is alkalmazott technológiához hasonlóan csúszásgátló bevonattal látják el –, valamint hátravan a próbaterhelés.

A tesztet a forgalmat legkevésbé akadályozó időpontra tervezték – másfél hét múlva, november 20-án, vasárnap lesz. Néhány órás lezárással jár, mert bár a munkálatok csak a konzolt érintették, a közlekedési főhatóság döntése értelmében a próbaterhelést nemcsak a szélesítésen, hanem az egész szerkezeten kell elvégezni.

Nyolc húsztonnás teherautó vizsgáztatja majd a hidat, a konzolon negyvenöt darab egyenként egy köbméteres, vízzel töltött tartályt helyeznek el. Ezalatt mérnökök vizsgálják majd a monstrum alakváltozását.

Az elmúlt napokban gőzerővel folyt a munka a híd túloldalán, a Kálóczy tér–Rónay Jácint út környékén. A belváros felől érkező, különválasztott, gyalogos- és kerékpáros- (a bicikliseké a hídon a Rezidencia felőli oldal) forgalom fogadására alkalmas út átvezetésén dolgoztak.

A Kossuth hídról levezető és a rakpartról felvezető szakaszt hétfőn buszokkal tesztelték, az ívek a beépítési lehetőségekhez mérten megfelelőnek bizonyultak.

A műszaki vezető azonban megjegyezte: a napi forgalom során előfordulhat, hogy egy-egy busz úgy hajt le a rakpartra a hídról vagy fordítva, hogy érinti a záróvonalat. Ez azonban még mindig jobb, mint a korábbi kanyarban, ahol adott esetben mindkét sávot elfoglalták a termetes járművek.

Ami még hátravan: napelemes LED-eket építenek a gyalogátkelőhelyekre, a Kossuth híd környékén keresztirányban helyezik el őket, várhatóan hétfőn.  Fotó: B. A.
Ami még hátravan: napelemes LED-eket építenek a gyalogátkelőhelyekre, a Kossuth híd környékén keresztirányban helyezik el őket, várhatóan hétfőn. Fotó: B. A.


Némi javítanivalóra is fény derült a hét eleji teszten, két, egyébként szabványosan lerakott világítási oszlopot fél méterrel odébb kell helyezni, mert a hosszabb, kifelé ívelő tükrökkel felszerelt autóbuszok a külső íven súrolhatják őket.

Látványelem is szerepelt a tervekben, a burkolatba angol, illetve francia gyártmányú napelemes LED-eket építenek, ezek piros, illetve fehér fénnyel segítik a közlekedőket az ívekben. A technikát a gyalogátkelőhelyeken is alkalmazni fogják, a Kossuth híd környékén keresztirányban helyezik el őket, várhatóan hétfőn.

Még ha az időjárás meg is kímélte a kivitelezőket és árvízzel sem kellett megküzdeni, akadtak emlékezetes pillanatai az elmúlt fél évnek. A munkások találtak egy 10–15 centiméter átmérőjű, kőből faragott ágyúgolyót, amit átadtak a múzeumi felügyelőknek.

Később egy elszabadult IFA okozott riadalmat, a bontott csövekkel megrakott teherautó a Kossuth híd belvárosi hídfőjénél lefelé kezdett gurulni, nekivágódott a hittudományi főiskola új, átépített kerítésének, aztán egy másik teherautónak. Az anyagi káron kívül szerencsére nem történt nagyobb baj. A hétfői buszpróba is izgalmas pillanatokkal szolgált, egy csuklós járműnek kellett felhajtania a hídra, az építési területhez érve pedig vissza kellett tolatnia, lejtőn, kanyarban lefelé...

Szemtanúkból nem volt hiány, egy sereg arra járó drukkolta végig a manővert. S bár nem szívesen szentelünk helyet a vandalizmusnak, ezt is meg kell említeni: szerdára virradóra ismeretlenek behatoltak a rakpart lezárt területére, összeszedték a híd szélesítésénél használt zsaluelemeket és a Dunába hajigálták. A munkások halászták ki őket reggel.

Adatok. Az ártéri út 603 méter hosszú, a pályaszerkezet és a híd között a műszaki előírásoknak megfelelő 4,5 méter plusz 20 centiméter a szabad magasság, így az emeletes buszok is elférnek alatta. Az út mindkét irányban 3 méter 25 centiméter széles, a kanyarokat többfajta sugarú ív kombinációiból alakították ki 5, 5 és fél, illetve 6 és fél méteres szélességgel.

Összesen 54 speciális közvilágítási oszlopot állítottak fel. A vezetékkötések nem a talajban vannak, hanem az oszlopok felső részén.

Olvasóink írták

  • 15. szabicsek 2011. november 14. 23:22
    „Felesleges volt erre kidobni 100milliókat. Nagyon ronda lett és értelmetlen, átgondolatlan. Jó lesz télen a jeges úton bevenni a tűkanyarokat , busszal. A tavaszi ár meg úgyis elmossa az egészet.”
  • 14. Karlos 2011. november 13. 14:28
    „Az autómentesítés szándéka egyértelmű. De a láncreakciót is végig lehet gondolni: ha nem használom az autót a városban, nem is kell parkolnom, parkolóházba se, nem fizetek érte, nem járok Árkádba vásárolni, nem hagyok ott se Áfá-t, Kevesebbet járok a belvárosba, itt se veszek igénybe semmit. A buszok közül kiválasztom a legkevésbé gázos járatot, de ahova lehet gyalog megyek. A benzinből is kevesebb kell, itt se adok Áfát meg jövedékit. Sok kicsi sokra megy. És Győr épp akkora város, hogy rengetegen megtanulták az elmúlt egy év alatt, mire való a lábuk! A benzin fogyasztás egy év alatt 6% kal csökkent, és ez még a 400ft os lélektani határ alatt volt !
    Sanszos hogy a költségvetési tervezett bevételek nem fognak bejönni. Drágaság van, munkahelyek nincsenek, de szivatnak bennünket ahol tudnak . Mi a cél ? Elárulná valaki ?!”
  • 13. mikezo 2011. november 13. 11:29
    „Sajnos nem találtam megfelelő cikket, ezért itt fűzném hozzá. Számolgatom, hány hídja is van ma Győrnek? Van ugye az új, a Jedlik. Fontos, régi álom, szükségszerű, így van, bravo! A Kossuth, vagyis Révfalusi, új forgalmi rend felkerülni rá a város felől nagy feladat, elenyésző számú autóst fog érínteni az a bújócska amivel ez megoldható lesz. A Rába kettőshíd a másik újdonság forgalom szempontjából, amin szinte megszünt a város felé írányuló forgalom. Körforgalmak, egyirányú elterelések teljesen szükségszerütlenné tették ezt a forgalmi sávot. A Petőfi hídra meg kilóméteres sor áll naponta kétszer. Egy nagy körforgalom rajzolódik ki előttem: Kettőshídon át sziget felé, utána fel az új Jedlik hídra, aztán jön a Révfalusi (így többen ismerik), írány be a városba. Na, ha valaki ezt megpróbálja fordítva, GPS legyen a talpán aki ezt lenavigálja. Talán ki is próbálom délután.”
  • 12. mikezo 2011. november 13. 10:59
    „Tulajdonképpen hetek óta keresem a logikát, indokot, ok-okozati összefüggést, hogy mivégre kellett ezt a forgalmi rendet kialakítani. Ami változott: Bonyolultabb lett a közlekedés, hosszabb, több benzin, fék és gázadás. Szebb nem lett. Eltünt a belvároshoz legközelebb eső kb.200-300 ingyenes autóparkoló. Januártól 400 forint lesz a parkolás a belvárosban. Ez akarva-akaratlanul összefügg. Talán így kell előkészíteni, fefhívni a figyelmet egy modernebb híd szükségszerűségére? Amit évek óta tervezgetnek, de nem szökkent szárba a tervezés csírája. Még ott is megszüntették a parkolási lehetőségeket, ahol az nem okozna problémát. Egyszer egy szép tavaszi nyáreleji napon szívesen parkolnék 400 forintért közel a hídhoz, vennék egy fagyit és közben meghallgatnám a jelen helyzet létrehozóinak, engedélyezőinek hosszas előadását a beruházás szüségszerűségéről, miközben a hídról nézve szemlélem ahogy csónakon keresztezik az új utat a pizzahajó utasai. Érdekes helyzet volna.”
  • 11. urbaniastapista 2011. november 11. 17:53
    „#10. Igen, bevett. De először megépítik az elkerülő utat, aztán zárnak le valamit. Az egyetemnél még 3 hónap káosz lesz.
    Nem igazán értem azt a logikát sem, ha egyszer a Belváros forgalomcsillapítása a cél, akkor minek építették ezt az utat, ami a Révfaluból érkezőket végül csak bevezeti a Teleki utcára.
    Megnéztem a turul szobrokat, maradtak a helyükön. A szobor és a vasszerkezet vége között papíron elfér a két bicikli egymás mellett, ha ott megállnak és egy jó fél métert odébbteszi a hajtójuk. Aki lerajzolta, hogy ez így jó lesz, az még életében nem ült biciklin, vagy pisztolyt tartottak a fejéhez rajzolás közben. Maradok szem előtt az úttesten és elkerülőm az útkezelők által okozott balesetveszélyes helyzeteket.”
  • 10. adamasz1977 2011. november 11. 10:45
    „Radig! A tanáraid jól monták neked. Ez egy bevett módszer nyugat-Európában, persze csak itt hőzöngenek, hogy most itt nagy kicseszés van. Sajnos az emberek fejében hatalmas űr van az ész helyett! Így akarunk fejlődni?”
  • 9. Radig 2011. november 11. 10:00
    „Goldmund: a bringásoknak valószínűleg azért kell megvárni, mert azt a részt alakították a híd azon szerkezetéhez, amely az autókat tartja nem nyúltak, így sztem mivel az nem változott nem kell terheléspróba.

    Érdeklődtem tanáraimnál, hogy kinek és miért is jó az, hogy ennyire rossz közlekedést alakítottak ki a hídhoz vezető úton. Azt a választ kaptam, hogy valószínűleg azért mert a korábbi tervekben szerepel, hogy levegyék a belvárosról a forgalmat. És azzal tudják pl elérni, hogy rosszabb közlekedést hoznak létre, és az autósok inkább nem használják. Érdekes elgondolás. De sztem szépen tönkretették és megnehezítették a közlekedést. De ez az én véleményem. Az ártér út meg...... Építettek egy dísztöltést az út és a folyó közé, amiről először azt hittem, hogy majd az akadályozza meg a víz befolyását, amit mint tudjuk elő szokott fordulni. Egyik nap lementem, és láttam, hogy tényleg dísz, a kb leg alacsonyabb ponton már nincs is, ahol meg van, ott meg van szakítva a hajókhoz való lejutásnál, valamint egy rácsos rész is van benne. Nem biztos, hogy megérte a kiadás, főleg hogy a Danakapu térnél még elszórakoznak egy ideig a kapirgálással, addig pedig maradhatott volna a régi közlekedés. Nade mind1, én nem értek hozzá.”
  • 8. humer 2011. november 11. 09:05
    „urbaniastapista: szerintem nem, bár rájöttek, hogy a régi kandelláberek és a hídfők között kb 1m hely van és az nem felel a szabványoknak.
    A kő portálok ott maradtak a fejmagasságban levő kiszögellésekkel.”
  • 7. Tündenéne 2011. november 11. 08:25
    „Napra pontosan tegnap volt 25 hete, hogy elindult ez az egész útépítősdi. Az összesen 175 nap, az 603 méterrel számolva napi átlagban 3,4 méternek felel meg :) Hangsúlyozom, átlag. De azért akkor is :))”
  • 6. urbaniastapista 2011. november 10. 23:33
    „Nem fog benépesülni. Sétálni nem lesz jó egy kietlen út mellet, ahol a falak is felerősítik a zajt és a pizzahajón kívül más nincs. Autózni lehet ugyan, de a Belváros felől nem lehet erre jönni, elég lett volna egyirányúsítani, befelé, a bicikliknek is maradt volna két fél sáv a hídon, úgy, mint normáliséknál mostanában.
    Nem jártam arra mostanában, csak a kiinduló állapotot láttam, a hídfőnél a turul szobrokat odébb tették vajon, vagy leszűkítik a bicikliutat és befestették fekete-sárga csíkosra?”
  • 5. Infamous 2011. november 10. 22:10
    „max. autósokkal népsül be, mert oda sétálni már nem sokan fognak járni...”
  • 4. Sárkányfűárus 2011. november 10. 20:05
    „szerdára virradóra ismeretlenek behatoltak a rakpart lezárt területére, összeszedték a híd szélesítésénél használt zsaluelemeket és a Dunába hajigálták. A munkások halászták ki őket reggel.

    A biztonságos ember addig mit csinált????”
  • 3. révfaluiszúnyog 2011. november 10. 18:35
    „Egyszerűen arról van szó, hogy a bicikliút nem készült el, s ezt egy ekkora süket, ráadásul hallatlanul átlátszó szöveggel akarták kimagyarázni. ma estefelé a bicikliút leendő dilatációinál még gödrök éktelenkedtek...Hol van az még a késztől a festéstől, stb? Mindegy, holnaptól újre tekerek a rendes és bevált régi nyomvonalon, az autóút szélén. Ahogy negyven éve.”
  • 2. DON 2011. november 10. 15:39
    „Goldmund:)
    Hát ez Győr...”
  • 1. Goldmund 2011. november 10. 15:20
    „"péntek reggel a Kossuth hídon is megindulhat a forgalom...........A kerékpárosoknak meg kell várniuk a jövő vasárnapi próbaterhelés eredményét"

    Attól tehát nem kell félni, hogy az autók alatt beszakad. De a biciklisek alatt lehetséges.
    :-)))))))”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Behajtottak a kiskapun a ˝játék-gépekkel˝

Többtucatnyi – a megemelt játékadó miatt leadott pénznyerő automata helyett hasonló formájú,… Tovább olvasom