Kisalföld logö

2018. 05. 27. vasárnap - Hella 16°C | 26°C Még több cikk.

Az ország legnagyobb jégtörő hajója Mohácsnál elhagyta az országot

A Gönyűről csütörtökön induló 420 tonnás jégtörő hajó szombat délután megérkezett Bajára, majd vasárnap három másik jégtörővel Mohácsnál elhagyta az országot.



Vasárnap, 11 óra 59 perc

Korábbi vállalásának megfelelően Magyarország négy jégtörő hajót irányított a déli határa alatti szerb-horvát közös Duna szakaszra. A jégtörők feladata, hogy megelőzzék a káros jégtorlaszok, jégdugók kialakulását.

A Jégtörő VI. és a Jégtörő XI. 2012. február 11-én, a Jégtörő VII. és a Széchenyi jégtörő 2012. február 12-én Mohácsnál kihajózott Magyarországról. A hajók a jégtörést a Magyarországon elrendelt III. fokú készültség keretében, magyar irányítás alatt végzik.

Káros jégtorlasz, jégdugó kialakulása esetén a jég a víz útját elzárja, felduzzasztja, és a jégdugó feletti szakaszon káros vízszintemelkedést, jeges árvizet okozhat. Ez szélsőséges esetben gátszakadással, a védett területek elöntésével járhat.

A káros jégtorlaszok megbontása csak alulról lehetséges, mert csak ebben az esetben tudnak a torlaszból letört jégtáblák a vízzel elúszni, így lehetséges a torlasz gyengítése.

A déli országrész és Vukovár közötti mintegy 100 kilométeres szakaszon több olyan jégdugó kialakulására alkalmas hely van, amelyek elzáródása esetén kialakuló árvíz elsődlegesen magyar, de szerb (balparti) és horvát (jobbparti) területeket is fenyeget.

Magyarország érdekelt abban, hogy ezen a kritikus szakaszon szükség esetén jeget törjön, különösen azért, mert két déli szomszédja nem rendelkezik ilyen technikával.

Az Eszéken 2011. december 21-22. között megtartott háromoldalú jégvédekezési tárgyaláson a magyar fél vállalta, hogy amennyiben az indokolt, jégtörő hajókat küld a Magyarország déli határa alatti szerb-horvát közös Duna szakaszra. A költségeket a három fél közösen viseli, az előre megállapodott elvek és egységárak szerint.

A két pár (4 darab) jégtörő levezénylése után a védekező szervezeteknek a magyarországi Duna szakasz jég elleni védelméről is gondoskodni kellett.

Az Országos Műszaki Irányító Törzs ezért az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság működtetésében lévő Jégtörő V. hajót Paks térségébe irányította, hogy a már ott állomásozó és magántulajdonban lévő Jégtörő II. hajóval párban készüljenek az esetleges jégtörési feladatokra.

A jégtörő hajópark további vezénylése a hidrológiai és a jéghelyzet folyamatos értékelése alapján történik, különös figyelemmel arra, hogy az előrejelzések szerint a következő öt napban továbbra is alacsony hőmérsékletek fogják jellemezni a térséget.

Szombat, 17 óra 55 perc

Tudósítónk felvétele szerint több mint két napig tartó utazás után megérkezett Bajára a Széchenyi.


Hamarosan csatlakozik a többi jégtörő hajóhoz a Széchenyi Baja térségében. Fotó: Tudósító.
Hamarosan csatlakozik a többi jégtörő hajóhoz a Széchenyi Baja térségében. Fotó: Tudósító.
 


Folyók vízjárása, hidrometeorológiai helyzet

A jövő hét közepétől lassú enyhülés kezdődik időjárásunkban, de a következő néhány napon még egész nap fagypont alatti, kemény hidegre számíthatunk. A jövő héten erősödik a csapadékhajlam és a hét közepétől egyre többfelé kell havazásra számítani. Vízfolyásainkon továbbra is kisvízi állapot lesz a jellemző.

A folyók jéghelyzete

Duna

A Duna változatlanul erősen zajlik, csak a bősi tározótér felett van összefüggő álló jég, mintegy 17 km hosszban. A budapesti szakaszon partközelben van még nyílt víz, de a folyó 80%-án közel teljes jégborítás van, mely folyamatosan vonul le.

Tisza

A folyó teljes hazai szakaszán kisebb megszakításokkal áll a jég, melynek vastagsága általában 10-25 cm között van, de helyenként eléri a 35 cm-t is.

Mellékfolyók

Duna és a Tisza mellékfolyóin az elmúlt naphoz képest az állójeges szakaszok jégvastagsága kismértékben tovább nőtt (15-30 cm). A korábbi jégzajlásból kialakult jégtorlódásokat is folyamatosan figyelemmel kísérik, beavatkozást egyelőre nem igényeltek.

Jeges árvíz elleni készültség

Készültségi fokozatok:
• I. fokú jeges árvíz elleni készültség:
A Tiszán január 31-től, míg a Dunán február 03-tól van érvényben.
• II. fokú jeges árvíz elleni készültség:
A Duna mentén a Dunakiliti szakaszon és a Rábán Nick térségében, A Duna és a Tisza mentén a jégtörő hajók átállása miatt.
A Tokajban állomásozó jégtörőhajó csoportra, a hajók menetkész állapotban tartása érdelében.
• III. fokú jeges árvíz elleni készültség:
• 2012. február 10-én 12 órától a Jégtörő XI. és Jégtörő VI. hajókra.
• A Bodrog 0,000-9,000 fkm közötti folyószakaszára és az ott állomásozó jégtörő hajócsoportra, 2012. február 11-én 06 órától.

A Mosoni-Duna, torkolati szakaszára, pontszerűen, a Gönyűi kikötő védelme érdekében van érvényben III. fokú készültség. Operatív beavatkozás keretében a Neptun jégtörő folyamatosan biztosítja a hajózó utat.

III. fokú készültség van érvényben Baján a Kamarás-Duna téli kikötőjében. A jeges árvíz miatt a téli menedéket igénybe vevő hajók itt köthetnek ki biztonságosan, emiatt a kikötő területén jégtörő hajóval biztosítják a szabad vízfelületet.

• A Tisza és a Duna jeges árvíz elleni védelmét összesen 13 jégtörőhajó biztosítja a kiszolgáló hajókkal együtt.

Közúton szállítják a tiszai jégtörő hajókat

A Tisza erőteljes befagyása is komoly megelőző óvintézkedések megtételére készteti a vízügyi ágazatot, amelynek egyik lépéseként két kisebb tiszai jégtörőt (Jégvirág I-II.) szombaton - rendhagyó módon - közúton szállítanak Tokajból ideiglenes állomáshelyükre, Tiszacsegére.

A hajók folyóból való kiemelésére a Bodrogkisfaludi kompkikötőnél kerül sor, ahová már most is csak a 20-25 cm-es jég törésével juthattak el a jégtörő hajók, a két kisebb hajó előtt egy nagyobb, 200 tonnás jégtörő nyitott utat.

Reggel 7:00 órakor indultak a jégtörőhajók Tokaj kikötőből és jégtöréssel folyosót nyitottak, így jutottak el a Bodrogkisfaludi révlejáróig 9:00 órára. A daruk ekkorra már emelésre felkészülve, letalpalva várták a hajókat, majd megtörtént a Jégvirág I és II "hidegre szerelése" és kormányállás lebontása, mivel anélkül a hajók nem férnének el az útba eső közúti hidak alatt.

Ezek után a jégtörő hajókat szállítóeszközre emeli, ellenőrzik a szárazra kerülést követően a hajók víz alatti részeinek állapotát.

Tervek szerint 13:00 órakor a szállítmány útnak indul, és előreláthatólag a délutáni órákban Tiszacsege révlejáróhoz érkeznek, ahol újra darura emelik őket, és törőfejjel elvégzik a part jégmentesítését. A délutáni órákban a két tiszai jégtörő hajót vízre teszik, a kormányállásokat visszaépítik, összekötik az elektromos vezetékeket.

Megelőző intézkedések a jégvédekezésben

A Dunán kialakult jéghelyzetre tekintettel 2012. február 9-én 22 órától hajózási zárlat van érvényben a Duna teljes hazai szakaszán.

A hajózási zárlat életbe lépését követően a Dunán tartózkodó hajók – a jégtörők kivételével - kötelesek a legközelebbi téli kikötőbe "bevonulni" és a korlátozás feloldásáig ott várakozni.

Tekintettel a kialakult jéghelyzetre és a nemzetközi kötelezettségekre az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) utasítására a Jégtörő XI. és Jégtörő VI. hajók péntek délután útnak indultak a szerb-horvát közös folyószakasz felé, hogy a Duna veszélyes gázlóinál és mederszűkületeinél biztosítani tudják a jég biztonságos levonulását.

A hajók szombat reggel 08 órakor elhagyták Magyarországot, feladatuk a déli országhatár és Vukovár közötti szakasz felügyelete lesz. Útjuk közben már Baja alatt is végeznek jégtörést a folyónak azon szakaszain, ahol a már beállt jég lecsökkentette az átfolyási keresztmetszetet.

A Tiszán jelenleg 8 jégtörő hajó biztosítja a folyó jeges árvíz elleni védelmét és kiemelten figyelnek a tiszalöki és kiskörei vízlépcsők üzembiztonságára.

A szakemberek folyamatos jégfigyelő szolgálatot látnak el és gondoskodnak a jégtörőhajók, úszójárművek jégtelenítéséről. A motorok járatásával és a kormányművek átmozgatásával 24 órán keresztül melegen tartják a jégtörő hajókat és ellátják a jégkormányzási feladatokat a kikötők területén.
 



Péntek, 19 óra 34 óra

A kisalfold.hu csütörtökön röviddel indulás előtt készítetett videós riportot az ország legnagyobb jégtörő hajójáról.

A Széchenyi egyelőre remekül teljesíti feladatát; a hajó csütörtök késő délután elhagyta a fővárost.

Ha minden a tervek szerint alakul, akkor szombaton megérkezik Bajára, ahol csatlakozik a többi jégtörőhajóhoz.

A Széchenyi útja közben már megmozgatja és darabolja az összeálló, zajló jégtáblákat ezzel is segítve a jég könnyebb levezetését.

Mint írtuk, a Széchenyi 30 cm vastag síkjégben 3-4 km/h sebességgel képes haladni, s akár két méter mélyén is képes szétdarabolni a jégtáblákat.

Amint megérkezik a Széchenyi Bajára, természtesen erről is hírt ad portálunk.

Gönyűről Bajára: úton az ország legnagyobb jégtörő hajójra - fotók: hvg.hu

Folyók vízjárása, hidrometeorológiai helyzet

Az igen hideg időjárás a hét végétől lassan enyhébbre fordul, de továbbra is jócskán fagypont alatti, télies hőmérsékletekre kell felkészülni és a jövő hét közepén havazásra is számítani kell.

Vízfolyásainkon továbbra is kisvízi állapot a jellemző és ebben a helyzetben a következő napokban sem várható lényeges változás.

A folyók jéghelyzete

Duna:

A Duna változatlanul erősen zajlik, csak a bősi tározótér felett van összefüggő álló jég, mintegy 17 km hosszban. A budapesti szakaszon partközelben van még nyílt víz, de a folyó 80%-án közel teljes jégborítás van, mely folyamatosan vonul le.

A dunai jégbeállás egyik feltételeként számon tartott -150 Celsius-fok negatív hőösszeg, -amelyet napi két adat átlagból számolnak és naponta összeadnak,- a számítások szerint várhatóan a hónap közepén érheti el a dunai jégbeállás hőmérsékleti feltételét.

A folyón kialakuló és várható jégviszonyokat, a ténylegesen bekövetkező hőmérsékleti viszonyok és a vízbevezetések által okozott hőszennyezés jelentősen befolyásolja.

A negatív hőösszeg Budapestnél mára -96,2 Celsius-fok, Bajánál -129,2 Celsius-fok. A Paks alatti folyószakasz jegesedése - az atomerőmű hűtővizének melegítő hatása miatt - a felső Duna szakaszaitól később, néhány napos időeltolódással következik be.

Tisza:

A folyó teljes hazai szakaszán kisebb megszakításokkal áll a jég, melynek vastagsága átlagosan 10-20 cm között van, de helyenként eléri a 25-30 cm-t is.

Mellékfolyók:

Duna és a Tisza mellékfolyóin az elmúlt naphoz képest az állójeges szakaszok jégvastagsága kismértékben tovább nőtt. A korábbi jégzajlásból kialakult jégtorlódásokat is folyamatosan figyelemmel kísérik, beavatkozást egyelőre nem igényeltek.

Jeges árvíz elleni készültség

Készültségi fokozatok:

I. fokú jeges árvíz elleni készültség:
A Tiszán január 31-től, míg a Dunán február 03-tól van érvényben.
II. fokú jeges árvíz elleni készültség:
A Duna mentén a Dunakiliti szakaszon és a Rábán Nick térségében, A Duna és a Tisza mentén a jégtörő hajók átállása miatt.
III. fokú jeges árvíz elleni készültség:
A Mosoni-Duna, torkolati szakaszára, pontszerűen, a Gönyűi kikötő védelme érdekében van érvényben III. fokú készültség. Operatív beavatkozás keretében a Neptun jégtörő folyamatosan biztosítja a hajózó utat.

III. fokú készültség van érvényben Baján a Kamarás-Duna téli kikötőjében. A jeges árvíz miatt a téli menedéket igénybe vevő hajók itt köthetnek ki biztonságosan, emiatt a kikötő területén jégtörő hajóval biztosítják a szabad vízfelületet.

A Tisza és a Duna jeges árvíz elleni védelmét összesen 13 jégtörőhajó biztosítja a kiszolgáló hajókkal együtt.

A szakemberek folyamatos jégfigyelő szolgálatot látnak el és gondoskodnak a jégtörőhajók, úszójárművek jégtelenítéséről.

A motorok járatásával és a kormányművek átmozgatásával 24 órán keresztül melegen tartják a jégtörő hajókat és ellátják a jégkormányzási feladatokat a kikötők területén.


Olvasóink írták

  • 8. romero00001 2012. február 13. 16:44
    „Nem semmi egyesek hogy leszólják ezt a hajót!!! Győr a vizek városa vajon kihasználjuk? Itt lakom a Dunától 100 méterre sajnos nem sok Magyar hajót látok de Románt , Bolgárt, Hollandot, Németet stb sokat. A hajózás nem ló verseny és pont ez a jó benne ez egy nyugodt "szakma" én is dolgoztam ilyen munkát úgyhogy tudom. Bárcsak közúton is ilyen nyugodt lenne a helyzet!!”
  • 7. polgar79 2012. február 13. 09:50
    „CsabaKiraly szerinted egy szállodahajó mennyivel halad? Jobb esetben 20-26 km/h nyáron völgymenetben!Gondolom képbe vagy a hajózással és tudod mi a völgymenet.
    Amúgy hatalmas hír hogy télen dolguk van a jégtörő hajóknak!”
  • 6. kenderice 2012. február 12. 15:34
    „Elhagyta az országot? Akinek van esze az mind elhagyja orbániát.”
  • 5. icsi 2012. február 11. 10:34
    „"30 cm vastag síkjégben 3-4 km/h sebességgel képes haladni"”
  • 4. CsabaKiraly 2012. február 11. 08:06
    „3-4 kilometerrel LEFELE, huuu elkepzelem a vissza-utra egesz nyar nem lesz eleg. Ez "modern" nalunk?”
  • 3. pappe 2012. február 10. 20:56
    „"420 tonnás monstrum" Azért a "monstrum" szó (amely már többször leírásra került korábbi cikkekben is) erős túlzás! Egy motorcsónakhoz hasonlítva persze az. De hajó kategóriában nagyon messze van a "monstrumtól". Netes lexikonból idézek: "szörny, szörnyeteg, torzszülött, nagy, idomtalan formájú, ormótlan építmény, szerkezet stb. " Ezt jelenti a monstrum szó. Szerintem ezek közül egy sem illik a Széchenyire...”
  • 2. Bo9903 2012. február 10. 20:52
    „Nagynak tényleg nagy, de a monstrumtól, meg a húúúúú de óriásitól azért messze van egy kicsit....”
  • 1. Tündenéne 2012. február 10. 19:54
    „Jégtörője hajója? :)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Iratokat találtak a kukán a Győr-Szol munkatársai

A Győr-Szol lakossági hulladékszállítást végző munkatársai irattartót találtak a minap… Tovább olvasom