Kisalföld logö

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 12°C | 23°C Még több cikk.

83-as főút: nem csak a felújítás ára számít

Sokoróalja - A sokoróaljaiak életminősége, az arra közlekedők biztonsága érdekében is fontos lenne, hogy a 83-as főút Győrt és Pápát összekötő részének felújításakor elkészüljenek a településeket elkerülő szakaszok. Ez a változat azonban harminc százalékkal többe kerülne, mint a jelenlegi nyomvonal megerősítése.
A pápai reptér NATO-bázissá válása miatt vált sürgetővé a 83-as főút Győr, azaz az autópálya felé vezető szakaszán a felújítás. A beruházás döntés-előkészítő tanulmányát készítők eddigi munkájuk eredményeiről Kara Ákos megyei alelnök kezdeményezésére a napokban Gyirmóton tartottak tájékoztatót az érintett települések vezetőinek. Elmondták, hogy a jelenlegi nyomvonal megerősítésénél, kiszélesítésénél harminc százalékkal többe kerül úgy a fejlesztés, ha annak az elkerülőszakaszok is részei. Annál még tizenöt százalékkal többe, ha egy teljesen új, egy külön főutat építenének Győr és Pápa között.

A 83-as szakaszának meglévő állapotát, forgalmát vizsgálva a tervezők tulajdonképpen ugyanolyan megállapításokra jutottak, mint amiket azoknak a településeknek a polgármesterei eddig is hangsúlyoztak, amelyeken áthalad a főút. A forgalombiztonság, a balesetek száma az elkerülők megvalósítását indokolja és a jelenlegi vonalvezetés, keresztmetszet, magassági különbségek miatt is célszerű lenne, ha a főút nem vezetne át a falvakon és Téten. Akkor növelni lehetne az előzésre alkalmas útszakaszok hosszát is. Viszont az anyagiak határt szabhatnak a legoptimálisabbnak tartott megoldásnak. Emellett az új részek, azaz az elkerülők építése csak jóval hosszabb idő alatt valósulhatna meg, az elhúzódó engedélyeztetés, a szükséges környezeti hatástanulmányok elkészítése, a területek megvásárlása miatt.

A hatástanulmány készítői az elkerülőszakaszok építését több változatban vizsgálják. Megyénkben Győrszemere, Tét és Gyarmat esetében.
A hatástanulmány készítői az elkerülőszakaszok építését több változatban vizsgálják. Megyénkben Győrszemere, Tét és Gyarmat esetében.

A hatástanulmány készítői az elkerülők építését több változatban is vizsgálják. Megyénkben Győrszemere, Tét, Tétszentkút és Gyarmat esetében, Veszprém megyében Takácsinál és Pápánál. A jelenlegi nyomvonal felújítása esetén pedig tájékoztatásuk szerint több helyen szükséges az útvezetés korrekciója, megfelelő ívek kialakítása, csomópontok átépítése, kanyarodósávok kialakítása, hidak felújítása. A településeken belül forgalomcsillapító szigetek építése, azért is, hogy a gyalogos- és a kerékpáros-átkelést biztonságosabbá tegyék. Néhol zajvédő fal és a közvilágítás kiépítése is indokolt. A tervezők szerint Győr előtt, az autópálya fel- és lehajtójától a koroncói elágazásig a négysávosítás ugyancsak szükséges.

A Győr és Pápa közötti szakaszon az elhangzottak szerint az elmúlt öt évben 394 személyi sérüléses baleset történt, ebből 19 halálos, 120 súlyos kimenetelű. Több a településeken belül, kereszteződéseknél és sok gyalogos, kerékpárost érintett. Emellett arról is szó esett az egyeztetésen, hogy az út megerősítése azzal járna, hogy a burkolatra újabb réteg kerülne, azaz magasabban lenne, pedig több helyen már most is közelíti a házak ablakainak szintjét. Ez pedig mindenképp a hanghatást növelő tényező, ugyanakkor egy új burkolaton mindig kisebb a forgalom zaja, mint egy megrongálódott, rossz állapotú úton.


A 83-asnak ezen a szakaszán az elmúlt öt évben drasztikusan megnövekedett a forgalom. Ezt a számlálási adatok bizonyítják, a lakosok pedig mindennap saját bőrükön érzik.

A hozzáértők belátják: a további várható dinamikus növekedést még fokozzák a térségbe tervezett ipari beruházások, na és a pápai reptér NATO-bázissá válásából következő tehergépjármű-forgalom. A polgármesterek szerint már most óriási emiatt a felháborodás. Ha kiderül, hogy a felújításnak nem lesz része az elkerülőszakaszok építése, azaz „a lakosokra kényszerítik a nehézgépjárművek újabb terhelését", úgy vélik, tiltakozási, útlezárási akciók sorozata várható. A településvezetők ezért is kérnek a tervezőktől a teljes tanulmány elkészültekor újabb tájékoztatást.

Olvasóink írták

  • 7. ennyi 2008. szeptember 20. 17:48
    „Emberek, nem olvassátok a Kisalföldet? BIZTOS, HOGY NEM LESZ ELKERÜLŐ ÚT!! Lásd a korábbi cikknél : http://www.kisalfold.hu/gyori_hirek/frontalis_utkozes_mezoorsnel_-_harom_serult/2070551/
    Medgyasszai László nem tanácskozgatott, hanem megkérdezte a miniszter, hogy lesz vagy nem. az meg azt válaszota, hogy nem. Ennyi... Lehet tiltakozni”
  • 6. hp 2008. szeptember 20. 16:33
    „Azt hiszem itt lenne az ideje, hogy az érintett települések lakói összefogjanak a 83-as főút településeket elkerülő szakaszainak megépítése érdekében! Az elkerülő szakasz megépítése, mint mondják időigényes. Véleményem szerint az elmúlt közel egy év alatt nem csak tárgyalni kellett volna erről, hanem elkezdeni az útépítést, melynek költségeihez valószínűleg a NATO is hozzájárul.
    Utat nem egy évre építünk, ezért nem csak az anyagi oldalát kellene nézni a dolognak! Nagyon sokszor beigazolódott már, hogy az olcsónak vélt megoldás került többe.”
  • 5. sTuFf 2008. szeptember 20. 15:00
    „Nem csak az ám a baj, h nincs pénz!
    Ott van példának a Széchenyi-tér Győrben! Hányadszorra is építik át?! Ötödszörre?! Hatodszorra?! Ezek előtt mind volt régészeti feltárás!
    Akkor most minek?! Mit találhatnak meg most amit akkor nem?!
    Vagy eddig ilyen fusi munkát végeztek a régészeink?! De akkor meg az lenne a minimum, h a mostani feltárást zsebből fizetik!
    Egyébként megértem ám én azt az álláspontot is, h szegény régész is órabérbe melózik, meg neki is meg kell éllnie vmiből...
    (Csak hát ezzel az a baj, h ha nekem kéne megcsinálni 3-4szer ugyan azt a munkát, akkor én levonást kapnék...)

    Nem mellesleg a félmunka, az egyszerű felújítás nem megoldás!
    Nem egyszer fordult elő, h Gyirmótról míg beértem Győrbe (~4km), az több mint 20 percembe került, onnan melóba meg még fél óra... A Koroncó-Győr szakaszhoz tényleg elengedhetetlen a 4sáv!
    De lesz?! ki fogja megbontani az autópálya hídját?! Mert azalatt a bicigli út sem fért el...
    Jah, meg ha már bicigli út, akkor:
    Hogyan lesz kiszélesítve a 83as főút Koroncóig tartó szakasza, amikor most építik a bicigli utat? Csak mert a bicigli út és a főút között nincs akkora hely, h oda még 1sáv elférjen!
    Vagy akkor fel lesz bontva a bicigli út?!
    És akkor már megint ott tartunk, h nem az a baj, h nincs pénz!
    Hanem az, h minden szarra (már elnézést) költünk, csak nem gondolkodunk!!! Tudni kéne, h mire kell, és azt is, h hogyan kell!!!

    Egyébként Hatóságnak nagyon igaza van, itt addig nem lesz gondolkodás amíg vki meg nem hal, amíg vkire rá nem omlik a háza... És miért?! mert így olcsóbb volt!
    Az nem számít, h ha arra is gondolnánk, h holnap mit akarunk csinálni, és nem csak arra, h ma mit, akkor sokkal olcsóbb lenne az egész, még ha pillanatnyilag nem is tűnik úgy!
    (lásd pár évvel ezelőtt Gyirmót, leaszfaltozták az utat, majd rá 2-3hetére csatorna felújítás(vagy vmi hasonló miatt) felvágták, majd befoltozták...)”
  • 4. Hatóság 2008. szeptember 20. 14:25
    „"Nálam csak a pénz nem számít, mert abból egy vasam sincsen !" Hát kb. ugyan ez a helyzet a 83-as úttal is. Biztos helyrő szóló májusi infóm , hogy az új útra vagy elkerülős változatra egy fillér sincsen. Legjobb esetben néhány balrakanyarodó sáv megépítésére és a szélesítésre lenne pénz. Szerintem itt változás akkor lesz amikor az első színesbőrü NATO kamion sofőr rakománnyal együtt borul a szántóföldre, vagy "kopogtat" be valamelyik lakóház udvarába.”
  • 3. .49 2008. szeptember 20. 10:14
    „,,Pápa lesz a NATO stratégiai légi szállítási flottájának bázisa." Ezt vasárnap - 2007. 11. 18. - jelentette be a városban Szekeres Imre honvédelmi miniszter.
    Azóta 10 hónap telt el! Még csak itt tartanak?
    Tény, hogy a 83-as útnak ezen a szakaszán az elmúlt öt évben drasztikusan növekedett a forgalom, volt olyan nap, amikor egy kocsisorban 40 km-en át, 70-as tempó mellett csak 28 kamiont számoltam a szembejövő forgalomban. Előzés sokszor ezen a szakaszon szinte lehetetlen, vagy csak szabálytalanul lehet. Mindenki fellélegzik, mikor az elkerülő szakaszhoz ér, és normális tempóval tud tovább haladni.
    Véleményem szerint az új útnak a településeket nagyon messzire el kellene kerülni, hogy ne járjanak úgy, mint a győri elkerülő szakasznál, amit már teljesen beépítettek.
    Lehet, hogy ez többe kerül, de nem a jelenben kell gondolkodni, hanem a jövőben. A horribilis költségeket nyilvánvalóan nem egyedül Magyarországnak kellene állni.”
  • 2. blanka 2008. szeptember 20. 10:08
    „"engedélyeztetés, a szükséges környezeti hatástanulmányok elkészítése, a területek megvásárlása miatt."
    Marha nagy pénzek mozognak ám ebben a részében a beruházásnak.Itt mindenki csak a markát tartja és senki nem csinál semmit.A határidőket semmibe veszik-már ami rájuk vonatkozik-a bürokraták meg tudatosan halogatják az engedélyek kiadását amivel bizonyítaniuk kell,hogy milyen fontos munkát is végeznek.”
  • 1. Oklahoma 2008. szeptember 20. 09:05
    „"Emellett az új részek, azaz az elkerülők építése csak jóval hosszabb idő alatt valósulhatna meg, az elhúzódó engedélyeztetés, a szükséges környezeti hatástanulmányok elkészítése, a területek megvásárlása miatt."
    Ezzel a dumával előjönni szánalom és szégyenletes. Hajrá Polgármesterek tartsatok ki, ha van érdemi beleszólásotok ne engedjetek. A jelenlegi nyomvonal megerősítése nem más mint garantálása annak hogy még 30 év múlva is a településeken át fognak dübörögni a kamionok(pofa be kaptatok egy felújított utat) . Inkább várjatok ha kell 1-vagy 2 évet hogy aztán "örökre " eltünjenek településeitekből ezek a monstrumok. Ha az ott élők eddig tudtak várni és tűrni akkor nem azon az 1-2 éven fog múlni. Ne hadjátok , hogy félmegoldással elintézzenek benneteket. Érdekes Nyíregyháza-Vásárosnamény között lesz autópálya mert oda jut pénz, hogy Ukrán testvéreink előbb hazaérjenek.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Öt helyszínen a Barokk Nosztalgiák

Győr - A megyeszékhely céhes emlékei, a barokkra mint művészeti korra emlékeztető momentumai,… Tovább olvasom