Kisalföld logö

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 32°C Még több cikk.

Megszűnhet a magyar buszgyártás?

Szakmai vélemények szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. autóbusz-beszerzésre vonatkozó, folyamatban lévő pályázata egy újabb szög lehet a magyarországi autóbuszgyártás koporsójába, ráadásul közvetve több száz vállalkozás léte kerülhet veszélybe - írja a keddi Napi Gazdaság.
A gazdasági napilap cikke szerint a ma már csonka magyar autóbuszipar kapacitásai még mindig évi több mint ezer jármű előállítását tennék lehetővé, ehhez képest a cégek évente kevesebb mint százötven autóbuszt tudnak eladni az országban.

Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke a lapnak elmondta, hogy a BKK jelenleg futó pályázatát, amelynek keretében 150 új autóbusz üzemeltetésére várnak ajánlatot, úgy írták ki, hogy eleve kizárták a magyar gyártású járműveket. A szövetség cégei a kiírásban szereplő paramétereknek nem tudtak induláskor pontosan megfelelni. Így például kiestek a Kravtex Citadell buszai, ahogy a motorral kapcsolatos elvárások miatt a Magyar Autóbuszgyártó Kft. Ikarusai is (mindkét busztípust évekig tesztelte korábban a BKV).

Az elnök szerint a befutónak tartott Mercedes buszok a teljes élettartamot tekintve háromszor annyiba kerülnek majd, mintha hazai járműveket venne a BKK - olvasható a Napi Gazdaságban.

Olvasóink írták

37 hozzászólás
12
  • 37. kotorék 2012. szeptember 01. 17:10
    „Urak! ?
    Ne legyetek ennyire autóbusz szakértők! Itt csupán arról lehet ( és kell) szólni , hogy nálunk teremt több száz embernek direkt , és legalább ennyinek undirekt munkalehetőséget , országnak adóbevételt , családoknak megélhetést stb.. A többi sötét duma!”
  • 36. Goldman 2012. augusztus 30. 14:59
    „Hát igen. A nagy ámérikában vannak az európai nagy közlekedési szakértők.”
  • 35. elemér 2012. augusztus 30. 12:49
    „Igy van Szabó, és jó példa a Boeing meg Airbus a piacon.”
  • 34. szabo1936 2012. augusztus 30. 01:36
    „De naiv emberek vagytok it nem az szamit,hogy milyen motor meg sebesegvalto van bene vagy menyiben kerul az autobusz hanem az,hogy kifizeti a legnagyob kenopenzt azoknak akik majd alairjak a zsezodest.
    Gyorsan elfelejtetetek azt amikor az amerikai vadaszgepek helyet a Saabtol vasroltak vadaszgepeket sokal sokal dragaban mintha az amerikaiaktol vetek volna hu de sok ember kereset azon is.
    Persze azert ti fizetek nert a ti adotokbol szedik be az arat!”
  • 33. elemér 2012. augusztus 29. 21:03
    „O.K. javitás ezt. Mercedes vezet luxus kocsikban az USA-ban idén 159,412 BMW második 147,801 és lexus harmadik 126,367 Audi 76,865. Cadillac 76,229 Cadillac 1997-ben volt elsö utojára, de törekszik elsönek. Toyota Lexus 2011 elött 11 évig volt elsö. A piac az itt erös és változik. (Reuters)”
  • 32. elemér 2012. augusztus 29. 16:48
    „Én merci szerelökkel és kuncsaftokkal beszélgettem. Többet nem vennének mercit.”
  • 31. elemér 2012. augusztus 29. 16:37
    „Goldman, nem érted hogy azt használlják a nagyvilágban ? http://tinyurl.com/3y2dvrh
    A Merci az ámerikában nem versenyképes. Drága és többet van a szerviszbe mint a zuton.”
  • 30. Mankapunka 2012. augusztus 29. 16:23
    „eli

    De bezzeg,a Merci sportautók,és Merci "bálnák" meg mehetnek,mi!!!”
  • 29. Goldman 2012. augusztus 29. 15:37
    „elemér nem érted meg, hogy a cummins motor nem gépjárműbe való?”
  • 28. elemér 2012. augusztus 29. 09:47
    „Hidd el hogy ámerikában a merci nem kell. Itt az nem versenyképes se árban, se minöségben. Akinek egyszer volt az már többet nem vesz autót. Teherauto meg busz pedig nulla a piacon. Többet járnak a szerviszbe vele mint hajtsák. Ha itt versenyezni akarnak akkor kössék fel a gatyájukat. Ami pedig ott megy az egyszerü. Németek nem türik hogy 1/3-ért árulnak buszokat a saját piacukon. Ezt a motor problémát egyszerü lett volna megoldani Cumings motorral. Egyszerüen kizárták a gyárat a versenyböl.”
  • 27. Goldman 2012. augusztus 29. 09:02
    „elemér: halál kanyar idehaza is van (nem csak) a hegyekben, de azok is azért azok, mert gyorsabban veszik be, mint kellene. Hidd el jók azok a mercik.”
  • 26. elemér 2012. augusztus 28. 22:09
    „Én a Scania kamionos szimulatoron gyakorlotam a halál kanyarban. Zuhantam télen Coloradoban a hegyekröl. Szerencsére még életben vagyok. Mercedes nékem többet nemkell.
    http://tinyurl.com/8ajcj5x”
  • 25. Goldman 2012. augusztus 28. 20:28
    „Már megbocsáss elemér, de az ámérikában gyártott és közlekedő teherautók és buszok nyomába sem érhetnek az európaiaknak. Ez hivatalos megállapítás és tény. Azonkívűl a csodálatos ámérikába mi lótúróért importálnak európából ha ott minden annyira szuper?
    Persze szegény Cummins motor se tehet róla, hogy buszokba szerelik, mert a (busz)gyártók nem tudják, hogy azok eredetileg hajókba valók. Csak írom, hogy akár egy Lada motorral is átlehet menni 40 tonnával azokon a meredek colorádói hegyeken. A lényeg az áttételen van. A szerelő haverod meg leragadt a 2. világháborús tragacsoknál, mint az ámerikái kamionosok többsége akiknek jó a favázas kaszni. Azért vannak ámérikában még mindig csőrős traktorok, hogy karambolnál ne törjék össze annyira magukat ha velük szembe mész. Szépek, nagyok, de mi minek? Ausztráliában - már svédben - is két pótot húznak s, mégis bírják a mercik is.
    Az egész azon múlik, hogy a megrendelő hova és mire szánja úgy rendeli meg a járművet. Csak síkságra nem kell 800 lovas ha érted...az meg bolond aki 220-ast rakat bele colorádóban :)
    Sok marhaságot tudsz ám írni, de egyet ne felejts: amerikát az európaiak építették fel, mint te. Bár te inkább rombolsz.
    mstummer: A világ 3. legnagyobb autóbuszgyártó cége volt és hiába dolgoztak jól és szorgalmazták a mérnökök a típus gyártását a politika nem engedte.”
  • 24. elemér 2012. augusztus 28. 19:09
    „Ámerikában a leg<moderálva>b teherautó a mercedes. Tudnillik... Várom a szakemberek hozzászólását.
    http://tinyurl.com/8z4mdmz
    http://tinyurl.com/8eoz8gh”
  • 23. elemér 2012. augusztus 28. 18:32
    „Azt tudom hogy ámerikában a leg<moderálva>b teherautó a mercedes. Tudnillik itt motor meg sebváltó is fontos. Úgy tervezik a kamionokat hogy azok Coloradóban a hegyen simán átmennek a teljes fuvarral. Eu.-ban ilyen nincs, mert ott svájcban átmennek az alaguton. Azok a hegyek csucsossak és magassak. Hogy a mercedes szar, azt szerelö barátomtol tudom, aki már régóta élvezi az amcsi nyugdiját ott. Mercedes busszal még nem találkoztam itt, és az se lehet nagyon jó. Itt most motor és sebváltórol van szó. Az ottani buszokat nem ismerem, de se léghütés, se biztonsági öv nincs bennük. Töb mint valószinú a motor is ócska fiát.”
  • 22. pancser 2012. augusztus 28. 18:13
    „Te "elemér"! A Credo buszokat mindenki utálja, a sofőrök az utasok egyaránt. Röviden, nem ütik meg a környező országokban futók színvonalát. Mint utas nem szeretem. Az Ikaruszokhoz képest is visszafejlődés. Valaki elhatározta hogy buszokat gyárt. Nincsen ezzel semmi baj, adja el ha tudja. Importálj Amerikába pár száz darabot, Krankovics úr előtt az egész világ hódítsa meg!”
  • 21. mstummer 2012. augusztus 28. 18:10
    „Valaki írta hogy a magyar buszgyártás sohasem volt világszínvonalú. Nos ez nem éppen felel meg a valóságnak. Az Ikarus mindig is úttörőnek számított a világ buszgyártásában. Azon kevés szocialista országbéli cég volt amely USA-ba is gyártott buszokat. Ha jól tudom a legnagyobb darabszámban gyártott típus is Ikarus volt. Ezeket mind a mai napig megtalálhatjuk mind idehaza, mind sok külföldi országban.
    A legdurvább hibája a cégnek amit elkövetett hogy hiába volt meg már a 70-es években egy új, mindennél korszerűbb típus (a 400-as család) prototípusa, nem kezdték el gyártani,csak a 90-es években. A világ azonban csodájára járt, és szépen lemásolták a megoldásait. Helyette inkább a 200-as családot gyártottuk, ami megbízható, egyszerűen gyártható, ugyanakkor bőven elavult.
    Ennek ellenére a cégben még mindig benne volt a potenciál hogy megőrizze a vezető szerepét a világban, azonban ezt nem lehetett hagyni, szét kellett verni.

    A Credo azonban korántsem képvisel színvonalat. Ők csak kullognak a nemzetközi mezőny után. A buszaik egyrészt keskenyek, másrészt kényelmetlenek. Nem lenne semmi baj a céggel ha valóban normális buszokat gyártanának, az utasok igényeinek megfelelően. Miért nem lehet elég széles buszt gyártani?”
  • 20. elemér 2012. augusztus 28. 17:05
    „" Így például kiestek a Kravtex Citadell buszai, ahogy a motorral kapcsolatos elvárások miatt a Magyar Autóbuszgyártó Kft. Ikarusai is (mindkét busztípust évekig tesztelte korábban a BKV)."
    Az lehet, de milyen motorokkal volt az ellátva ? Tudnillik az nem mindegy, mert a mercedessel is tudnának versenyezni ha az amcsi Cumigs motor és Allison sebváltós. Szóval a probléma megoldása egyszerü. 37 gyár versenyez a világpiacon, köztük Daimler, Hyundai és Navistar. Ez a piac 4.2%-al nö évente. Kina a legnagyob piac és ott is gyártanak buszokat.
    Az elnök szerint a befutónak tartott Mercedes-buszok a teljes élettartamot tekintve háromszor annyiba kerülnek majd, mint ha hazai járműveket venne a BKK - olvasható a Napi Gazdaságban.
    A Credo Citadell 19 alacsonypadlós, városi csuklós autóbuszának mellső, középső és hátsó futóműve is ZF termék. Motorjai amerikai, Cummins ISL 8,9 E5 320B. A váltómű típusa Allison T 350 R. A 19 az autóbusz hosszúságára utal. - A főegységek világszínvonalúak, a ZF futómű a legjobb a világon, a motorban már nem vagyok biztos, igény szerint az általunk korábban használt Fiat-motorral is tudjuk szerelni a Citadell 19-et - árulta el Krankovics István.
    A Credo EN 9,5 alacsonypadlós városi midibusz. A jármű bemutatásakor Krankovics István megjegyezte, sok cég gyárt Magyarországon midibuszt, mert támogatás járt mellé. Vannak cégek, akik csak a mintadarabokat gyártották le, széria sosem lett belőle, mert így is járt a támogatás.
    A Credo EN 9,5 főbb paraméterei: motor: FPT, NEF 6 F4AE3682F, váltómű: Allison T 310 R, kormánymű: RBL C500V, mellső futómű: SOR 004, hátsó futómű: DANA G150B.
    - Túléltük a válság első teljes évét, közben szisztematikusan és szorgalmasan építkeztünk - fogalmazott Krankovics István, aki elmondta azt, kiépített márkaszervíz hálózatuk 30 márkaszervízt ölel fel, s 7 konszignációs raktárral és várják ügyfeleiket.
    Itt már minden megszűnik ami magyar , amúgy meg már rég nem gyártanak buszokat mert az is eladták , Mint a cukor gyárakat konzerv gyárakat , bányákat , kohászatot , és mindent eladtak . a tetvek .”
  • 19. Mankapunka 2012. augusztus 28. 16:27
    „"csak németet, hogy annak ára a németeknek menjen," Na ja,és a német gyárakban kik is dolgoznak? Balkáni országok lakói,így nem csak 1 nemzet jár jól.

    " magyar busz még véletlenül sem feleljen meg,csak a merci" Ültél te már egy Merci teherautóban,vagy egy Ivecoban?

    Arról nem is beszélve,hogy a Merci motor kicsit kenterbe veri az ócska Ivecot. Mert ugye a magyar szerelde az olcsóbb motort veszi. Sokan nem tudják,hogy lehet a "magyar" busz,20 millióval olcsóbb,de 10 év alatt többet kell rá költeni,mint a nyugatira,megbízhatóságról nem is beszélve.

    Ilyenkor sírtok,hogy "magyar" buszt vegyenek,de hogyha sok panasz érkezik a KO-hoz,hogy már megint lerobbant a busz,a héten már a 3. pont a panaszosok alatt,akkor meg megy a sírás. Döntsük már el kérem,hogy akkor most mi a jó!!!”
  • 18. Goldman 2012. augusztus 28. 15:30
    „A Kravtex akkor volt sikeres amikor még az ikaruszokat újították fel és azok ruszkiba mentek. Akkor is csak azért, mert orosz cég volt az egyik alapító. Oroszban sem kell a credo és ennek megvan a maga egyszerűsége.
    Egyébként majkani-nak van igaza és reméltem, hogy valaki ezt leírja helyettem.
    Különben is úgy nem lehet valamit gyártani, hogy a gyártó arra számít, majd a bkv és a volán úgyis megveszi.
    Már nem a szocializmusban vagyunk ahol ez a nézet uralkodott. Lehet, hogy a gyár vezetésében nagy arányú generációváltásra lett volna szükség.
    Nem ismerem a kiírást, de ha én írtam volna ki akkor minimum CNG-s motorral felszerelésű kellett volna, hogy legyen. Azt az 50 milkás kutat hamar behozta volna...”
37 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegénység tör Európára

"Európába visszatér a szegénység" - fejtette ki a Financial Times Deutschland hétfői számában az… Tovább olvasom