Kisalföld logö

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 21°C | 34°C Még több cikk.

A válság lehetőség is! - online interjú

Sokan a válságot lehetőségként élték meg, szinte soha nem látott részvényvásárlásokba kezdett a lakosság - mondta Sej Attila, a Buda-Cash Brókerház győri fiókjának vezetője.


ATA: - Érdeklődni szeretnék, hogy ma a lakáshitelek kiismerhetetlen világában melyik megoldás kifizetődőbb hosszú távon? Vásárolni egy lakást hitelre minimális önerővel 30 évre, vagy inkább bérelni lakást és gyűjteni a pénzt, amiből egyszer majd lehet lakást vásárolni.
Sej Attila: - Az emberek többsége a hitelre történő lakásvásárlást választja. Természetesen nem mindegy, hogy hány éves az illető, jelenleg mekkora havi jövedelemmel rendelkezik.

wellington: - A választ köszönöm. Ugyanakkor többen azt mondják: az ország csődben van. A kórházak leállnak, az állam alapfunkcióit nem képes teljesíteni. A világbank kölcsönéből élünk. Erről mit gondol?
Sej Attila: - Szerte a világban a jegybankok a pénz pumpálásával próbálkoztak megmenteni saját gazdaságukat. Ez igaz volt az USA-ra és az EU legtöbb országára is. Ennek a pozitív hatásait érzékeljük most a tőzsdéken, s látszik az, hogy a vállalatok profitjai koránt sem romlottak olyan mértékben, mint azt sokan várták.

Mi ezt a tőkeinjekciót így próbáltuk megoldani, az természetesen csak később fog kiderülni, hogy mennyire lesz eredményes. Az tény, hogy a munkanélküliség 10 százalék körüli, de sajnos ugyanez a helyzet a környező országokban vagy az USA-ban is.

Az IMF-hitelt szigorú feltételekkel kaptuk meg, s ha ezeket megfelelően teljesítjük, akkor, ha némi csúszással is, de helyes vágányra kerül az ország. Érdekes, hogy külföldön már hallani olyan hangokat, hogy a térségben nálunk lesz először euró-bevezetés, és több helyen pozitív példaként említették Magyarországot. Természetesen ezek is csak véleménynek, kíváncsian várom a folytatást és a végeredményt.

seftes: - Személy szerint úgy vélem, hogy alkoholgyártó cégekbe, különösen a Jägermeister készítőjébe érdemes fektetni. Ön is egyetért ezzel?
Sej Attila: - Válság idején sokan az alkohol fele fordulnak, tehát nő az alkoholfogyasztás. Ebből adódóan nagy valószínűséggel az alkoholgyártó cégek nagyobb profitra fognak szert tenni.

wellington: - 268-ért vettem eurót júliusban, gondoltam felmegy Karácsonyra. Lesz még 300 a ft/euro? Vagy esetleg még erősödik a forint?
Sej Attila: - Nem lehet tudni a devizaárfolyamot, ahogy az előző válaszaimban is utaltam erre. Ettől függetlenül a tendencia most a forint erősödésére utal.

wellington: - Választási év jön. Ez eddig akkor is taccsra tette az országot, ha nem volt válság? Lehet még államcsőd Magyarországon?
Sej Attila: - Nem tartom valószínűnek. Egy évvel korábban is ezt gondoltam sokakkal ellentétben. Sajonos itthon népszerű dolog pesszimistának lenni. Egy EU-tagország, hogy csődbe jusson, elég kicsi a valószínűsége. Erre utal a jelenleg az állampapírpiacon tapasztalható forgalom növekedés.

BUX
BUX

10.55 óra: BUX: 20.559 (-18 pont); OTP: 5.400; MOL: 15.725; euró/forint: 269,55

ka1223: - Ez a válság W típusú lesz. Az év közepén tapasztalt fellendülés az első felmenő ág, aminek most ősszel lesz a csúcspontja. A visszaesés nagyobb lesz, mint volt. Különben racionálisan gondolkodva, mi alapja lenne a fellendülésnek, mindenütt nő még a munkanélküliség, csökken a reálbér. Kina saját felvevő piaca nem tudja megoldani a válságot. Egyedül a fegyverkezési piacon van fellendülés, ez volt a 29-32-es válság után is. De tudjuk, hova vezetett, remélem több bölcsesség szorult a vezetők fejébe, szívébe. Ész tekintetében nagyon ott vannak, de a bölcsesség hibázik. Erre mondják, hogy okosak, de ostobák.
Sej Attila: - Elemzők sokasága elmélkedik, hogy milyen lefolyású lesz a válság (W?), de azt gondolom, a jövő kutatása senkinek nem erőssége, ezt sem matematikai, sem statisztikai, sem közgazdasági úton nem lehet kiszámítani. Vannak elemzők, akik különböző célárfolyamokat jelentetnek meg, ezzel szemben valószínűleg csak egyikőjük találja el az árfolyamot, és ő lesz a későbiekben a "guru". A többi elemzőről szinte sosem hallunk csak a "gururól". A következő prognózisa már úgysem fog célt találni, és belőle is csak egy elfelejtett elemző lesz. Vagyis árfolyamot előre jelezni nem lehet, ehhez képest mindig vannak jelentkezők, akik ezt megpróbálják...

Még olyan elemzővel sem találkoztam, aki a holnapi árfolyamot meg tudná mondani, nem hogy egy évvel későbbit.

Az OTP célárfolyama 3000-től 4500 forintig terjed, s ez köszönő viszonyban sincs a jelenlegi árfolyammal.

eurhuf
eurhuf


laposi: - Mi a véleménye a nemrégiben a bankok által is elfogadott etikai kódexről?
Sej Attila: - Helyesnek tartom, sőt ezt már korábban is be lehetett volna vezetni.

laposi: - Az euró 270 körül mozog. Várható, hogy tovább erősödik vagy beáll erre a szintre?
Sej Attila: - A bizalom egyre inkább visszatér a pénz- és tőkepiacokba. Ez alól Magyarország sem kivétel. Amennyiben tovább tart a folyamat, várható a forint további erősödése.

laposi:- Mi az oka annak, hogy az euró erősödése nem hozta magával a törlesztőrészletek csökkenését? Úgy tűnik a bankok tovább trükköznek!?
Sej Attila: - Valóban a euró 317 forintról 270 környékére változott, és koránt sem változtak ilyen mértékben a törlesztőrészletek, ez alatt a bankok "biztonságos üzemmódját" értem: azaz a bankok sem nagyon hittek/hisznek a forint stabil árfolyamában, valamint a forint további erősödésében. Véleményem szerint ennek köszönhető a törlesztő részletek csak kis mértékű módosulása.

Valószínűleg egyébként a jegybanki alapkamat folyamatos csökkenése a forinthitelek előtérbe kerülését, valamint a lényegesen alacsonyabb kamatú betétszámlákat fogja eredményezni.

pepe: - Sokáig téma volt, hogy bevezetik a pénzügyi ombudsmani pozíciót. Kellene egy ilyen poszt?
Sej Attila: - Ez év nyarán tartott bankcsúcson jelentette be a kormányfő, hogy a felügyeleten belül "pénzügyi ombudsmani" posztot hoznának létre, ezzel az országgyűlési biztos intézményének felállítását szeretnék elérni a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatban. A biztosi intézménnyel kapcsolatban csak egy politikai bejelentés hangzott el, jogalkotás egyelőre nem történt.

tornacipő: - Érdemes lenne újra nyitni az orosz piacok felé?
Sej Attila: - Mindenképpen, mert egy hatalmas felvevőpiac Magyarország számára. Nyersanyag szempontjából különösen kiemelt szerepet kaphatna a további kapcsolatok építése.

tornacipő: - Mindenki Ázsiával példálózik (Kína, India) valóban ennyire tökéletes ott minden?
Sej Attila: - Ez a két ország óriási helyzeti előnyben van, hiszen a világ lakosságának egyharmada ebben a két országban él. Óriási volumenben tudnak termékeket előállitanni, hihetetlen alacsony áron. Ezzel valóban nagyon versenyképesek világviszonylatban, azonban nem szabad elfejelteni, hogy gazdasági teljesítmény szempontjából alacsony bázisról indulnak. Így van honnan és van hova fejlődniük. Azonban a tőzsdéjük koránt sem említhető a világ nagy tőzsdéi között. Tőzsdei forgalmuk jóval elmarad a nagyok mögött.

MOL
MOL


tornacipő: - Minek köszönhető, hogy az OTP így feljött, a kormány bankmentő akciójának? Érdemes most OTP részvényt venni, vagy már késő?
Sej Attila: - Az OTP szárnyalásának több oka van. Sajnos a BÉT papírjai közül az OTP volt az, amelyet külföldi és belföldi befektetők egyaránt tömegesen shortoltak (eladási pozíciót vettek föl, annak reményében, hogy az árfolyam esni fog, ezzel az árfolyam eséssel pénz próbáltak keresni). Ezen pozíciók zárásának is köszönhető, hogy az árfolyam itt tartózkodik.

Másrészről: a külföldi invesztorok a hangulat javulásával, és a bizalom visszatérésével sajnos nem igazán tudnak más részvényt vásárolni, mint a leglikvidebb bankpapírt.

Amennyiben a pozitív hangulat tart külföldön, minden további nélkül érdemes lesz OTP-be fektetni, hiszen a külföldiek számára elég kicsi a mozgástér, ha a magyar pacon szeretnének részvényt vásárolni, hiszen kevés papírból lehet választani.

- Valóban túl vagyunk a válságon? Volt egyáltalán válság vagy csak porhintés az egész?
Sej Attila: - Valószínű, hogy a válság nehezén a tőzsde már túl van, ezzel szemben a válság hatásai Magyarországon még minimum két évig éreztetni fogják hatásukat.

OTP
OTP


airjordan23: - A válság még csak most kezdődik. Mibe lenne érdemes befektetni?
Sej Attila: - A válság a tőzsde szempontjából 1-1,5 éve elkezdődött. S azt tudni kell, hogy a részvényárfolyamok mindig a jövőt árazzák, azaz körülbelül fél évvel előzzük meg a jelenlegi folyamatokat. Így nem véletlen az, hogy Magyarországon a válságot tulajdonképpen csak az év eleje óta érzékeljük, hiszen a folyamatok az USA pénzügyi szektorából indultak, s ezt csak később érezte meg az ország.
A részvénypiacot mindenképpen javaslom, hiszen úgy fest az USA részvényindexei egyre inkább árazzák be a recesszió végét. Ennek hatásai tapasztalhatók a Budapesti Értéktőzsdén és az euró/forint árfolyamán is.

lakatka: - Hogyan reagált a tőzsde a hétfői 50 bázispontos alapkamat csökkentésre?
Sej Attila: - Alapvetően a kamatcsökkentés pozitív hatással van a tőzsdékre. Ez alól a BÉT sem volt kivétel a hétfői kereskedés során. Azonban az emelkedést a pozitív külföldi hangulat is fűtötte. Érdekes, hogy az euró/forint árfolyama nem különösebben változott a kamatcsökkentésre.

bimbó: - Volt-e a gazdasági válságnak pozitív hatása?
Sej Attila: - Különböző felmérések szerint a jelenlegi gazdasági körülmények közepette a lakosságot a pénzügyi jártasságának növelésére sarkallták, ami egyike a válság kevés pozitív hatásának. A kutatások eredményei szerint nőtt mind a saját pénzügyekkel, mind a pénzügyi ismeretszerzéssel töltött idő.

Sokan a válságot - tőzsdei szempontból - lehetőségként élték meg, azaz szinte soha nem látott részvényvásárlásokba kezdett a lakosság. Korábban a tőzsdei forgalomnak 80 százalékát a külföldi befektetők adták, ezzel szemben most ez a szám 70 százalékra csökkent. Azaz körülbelül másfélszer annyian tőzsdéznek Magyarországon, mint korábban.

9.50: A legfrissebb BUX: 20.621 (+43 pont); OTP: 5.410; MOL: 15.800 - Megérkezett szerkesztőségünkbe Sej Attila, aki válaszol olvasóink kérdéseire.

HAVI MAKROGAZDASÁGI ÖSSZEFOGLALÓ - 2009. SZEPTEMBER >>

Heti jelentés >>






 

Kedden kora reggel 269,55 forintot ért egy euró a bankközi devizapiacon, enyhén erősödve a hétfő reggeli 269,25-269,30-as forintárfolyamhoz képest, az Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsának hétfői, ötven bázispontos kamatcsökkentése után.

Elemzők a következő két hétben a forint erősödését várják, de fél éven belül jelentősebb gyengülésre számítanak.

Az euró az idén 2,28 százalékot erősödött a forinttal szemben.

A pénz szaga - Online interjú: szeptember 29 . (kedd), 10 óra

Amennyiben Önnek bármilyen kérdése van a gazdaság helyzetével kapcsolatban küldje el az online@kisalfold.hu címre vagy írja meg a hozzászólásokban. Szakértőnk Sej Attila, a Buda-Cash Brókerház győri fiókvezetője válaszol.

Sej Attila, Buda-Cash
Sej Attila, Buda-Cash

Mibe érdemes fektetni a lakosságnak? Merre tart a magyar gazdaság? Érdemes-e kockáztatni megtakarításainkat? Hogyan tovább magyar tőzsde, mibe érdemes fektetni? - Kérdezzen!

Olvasóink írták

  • 10. nane 2009. szeptember 29. 18:25
    „Pia, kábítószer,nők,háborúk,fegyverek.....”
  • 9. zsukov 2009. szeptember 29. 11:35
    „Az bizti ,hogy elöbb lesz az euro 300 ft mint 250.”
  • 8. wellington 2009. szeptember 29. 11:18
    „a választ köszönöm. Ugyanakkor többen azt mondják: az ország csődben van. A kórházak leállnak, az állam alapfunkcióit nem képes teljesíteni. A világbank kölcsönéből élünk. Erről mit gondol?”
  • 7. reszegenisjozan 2009. szeptember 29. 10:23
    „"- Mi a véleménye a nemrégiben a banok által is elfogadott etikai kódexről?"

    Itt, nyílván Ati is véleményt fogalamaz meg, így engedjétek meg, hogy bankosként én is véleményezzek:

    Ez egy egyszerű PR akció, így fogják be az esetlegesen höbörgő emberek, de főleg a média, sajtó pofáját. Majdnem minden ugyanúgy megy tovább. És csak miért majdnem? Mert most a kódexre fognak a bankok egy csomó olyan dolgot, aminek a valós alapját eddig és ezután sem árulják el.
    Ez hasonló, mint az EU-ra való hivatkozás: "Mert az EU ezt követeli, ezt írja elő". Miközben az EU-nak semmi köze hozzá.
    ÉS akkor erre is válasz:
    "Mi az oka annak, hogy az euró erősödése nem hozta magával a törlesztőrészletek csökkenését? Úgy tűnik a bankok tovább trükköznek!?"

    Miért nem csökkentek a törlesztőrészletek?
    A bankok elsődleges profitját eddig a kihelyezett jelzáloghitelek adták. A legtöbb bank anyavállalata majdhogynem szabad kezet adott a magyarországi hitelintézeteknek. A válság hatására viszont alaposan a körmükre néztek az itteni hitelintézeteknek, bankoknak. Azaz alaposabb és rendszeresebb lett az ellenőrzés. Ennek következtében szigorították a hitelkihelyezés feltételeit. Továbbá, főleg a válság kezdetekor (amit elsősorban a média gerjesztett) a jelzáloghitel iránti igény is visszaesett. Ez összeségében azt eredményezte, hogy jóval kevesebb hitelkihelyezés történt.
    Továbbá a magyarországi bankoknak vagy egyáltalán nem vagy csak drágán adtak pénzt (főleg svájci frankot). Ekkor mondták a bankok, kezdve az MKB-val (akit azóta majdnem megvett a Duna Takarék 1 forintért), hogy megvédjük az ügyfeleinket, ezért nem adunk svácji frank alapú hitelt. Miközben valójában ŐK nem kaptak svájci frankot senkitől sem, vagy azt annyira drágán kapták, hogy inkább az euró alapú hitelt adták olcsóbban, pl Erste

    Válság ide, válság oda, a hitelintézetek anyavállalatai ill. a tulajdonosok (azaz a menedzsment) a PROFIT NÖVEKEDÉSÉT(!!!!!!) továbbra is elvárták, elvárják!!

    Igen ám, de honnan ez a növekedés, ha nincs új ügyfél, külföldi devizát meg nem kapnak?????
    Ezért nem volt kb fél évig jelzáloghitel reklám. Volt ellenben mindenhol betétgyűjtési reklám.
    Most meg jött, jön újból a jelzáloghitel reklám. Miért???? Mert már gyűjtöttek annyi betétet, elsősorban forintban, amit ki lehet helyezni.
    Figyeljétek meg, hogy mennyire ráálltak, ráállnak a bankok a HUF, azaz a forint alapú hitelekre. Több bank is előjött már az új, "kedvező" HUF alapú hitelekkel. Persze megint sokan bedőlnek az "olcsó" hitelnek. (Húúú, kezdek hosszú lenni). Az új HUF hitel az elején olcsó, ez a beetetés. Az AXA Bank pl Buborhoz kötött hitellel jön elő, persze egy nagyon komoly kezdeti, beetetős kamattal.

    Szóval, honnan a profit növekedés??????
    Hát a meglévőő ügyfelektől!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (elég lett volna ennyit írnom???? :)) )

    A legtöbb bank már többször is emelt idén kamatot.
    Persze itt jön a magyarországi pénzügyi műveletlenség:
    Ha eddig 5 % volt a kamat és lesz +0,5, akkor az emberek csak legyintenek, hogy hát az nem is olyan nagy emelés. Igen ám, de a 0,5 az 5-nek pontosan 10%-a. Azaz 10%-kal emelkedett a havi törlesztőrészlet nagyobbik része. Ráadásul erre mivel magasabb a havi fizetendő kamat összege, így az árfolyamváltozásból eredő törlesztőrészlet is magasabb.
    Konkrét példát tudok, ahol valakiknek nem 10 %-kal (mint a fenti példábban) hanem több,, mint 45 %-kal emelkedett a fizetendő kamatuk. Ebben az esetben a bank egyszerűen minden ügyfél kamatához hozzácsapott bizonyos százalékot. Így akinek korábban alacsony volt a kamata, az most nagyobb százalékkal fizet többet.
    Na, abbahagyom, mert kezd bonyolult lenni. :))

    De egy tanács MINDENKINEK:
    ha sérelmeznek valamit a banknál, akkor azonnal kell írni a PSZÁF-nak, Gazdasági Versenyhivatalnak!!!!!!!
    Ha sok levelet kapnak, akkor ők is látják, hogy mit művelnek a bankok.
    Csak én több, mint 20.000 ügyfélről tudok, akiknek akkor is emelkedett a kamata, amikor Bajnai elvtárs kiállt a sajtó képviselői elé és azt mondta, hogy a bankok már nem módosítanak egyoldalúan szerződést, mindaddig amíg nincs meg az etikai kódex...”
  • 6. wellington 2009. szeptember 29. 09:48
    „1. 268-ért vettem eurót júliusban, gondoltam felmegy Karácsonyra. Lesz még 300 a ft/euro? Vagy esetleg még erősödik a forint?
    2. Választási év jön. Ez eddig akkor is taccsra tette az országot, ha nem volt válság? Lehet még államcsőd Magyarországon?”
  • 5. seftes 2009. szeptember 29. 09:46
    „Személy szerint úgy vélem, hogy alkoholgyártó cégekbe, különösen a Jägermeister készítőjébe érdemes fektetni. Ön is egyetért ezzel?”
  • 4. reszegenisjozan 2009. szeptember 29. 09:36
    „Sziasztok!

    Lehet válaszolni is a kérdésekre?? :))

    "tényleg, minek köszönhető, hogy az otp így feljött, a kormány bankmentő akciójának? "

    Volt honnan feljönnie az OTP-nak, többek között a Soros féle művelet után. Az OTPrészvények alulértékeltek voltak (ill most is azok, tehát érdemes venni).
    Ketten is megjegyezték előttem és én is csatlakozok hozzájuk: a válság okozhat még hullámokat.
    Ezért erre a kérdésre:
    "érdemes most otp részvényt venni, vagy már késő?"
    a válasz:
    Érdemes OTP részvényt venni, de számítani kell itt is hullámzásra, azaz az értéke csökkenhet. Viszont ha legalább 3-5 évben tud gondolkodni (magyarán addigra nincs szüksége arra a pénzre), akkor vegyen OTP részvényt IS.

    "A mibe lenne érdemes befektetni?"
    Itt már Sej Attila segíit és persze OTP részvényt is rajta keresztül vegyetek. (Ez itt a reklám helye) :)))”
  • 3. ka1223 2009. szeptember 29. 09:00
    „Airjordan23-al részben egyetértek. Ez a válság W típusú lesz. Az év közepén tapasztalt fellendülés az első felmenő ág, aminek most ősszel lesz a csúcspontja. A visszaesés nagyobb lesz, mint volt. Különben racionálisan gondolkodva, mi alapja lenne a fellendülésnek, mindenütt nő még a munkanélküliség, csökken a reálbér. Kina saját felvevő piaca nem tudja megoldani a válságot. Egyedül a fegyverkezési piacon van fellendülés, ez volt a 29-32-es válság után is. De tudjuk, hova vezetett, remélem több bölcsesség szorult a vezetők fejébe, szívébe. Ész tekintetében nagyon ott vannak, de a bölcsesség hibázik. Erre mondják, hogy okosak, de ostobák.”
  • 2. airjordan23 2009. szeptember 25. 15:53
    „A válság még csak most kezdődik.
    A mibe lenne érdemes befektetni?
    Keress e-mail-ben.És aztán személyesen elmondom.

    Sziasztok”
  • 1. tornacipő 2009. szeptember 24. 09:58
    „- tényleg, minek köszönhető, hogy az otp így feljött, a kormány bankmentő akciójának? érdemes most otp részvényt venni, vagy már késő?
    - valóban túl vagyunk a válságon? volt egyáltalán válság vagy csak porhintés az egész?
    - érdemes lenne újra nyitni az orosz piacok felé?
    - mindenki ázsiával példálózik (kína, india) valóban ennyire tökéletes ott minden”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lefagyott a forint - Elemzés: szept. 22-28.

A hét első felében szinte mozdulatlan volt a forint euróval szembeni árfolyama, ezt követően… Tovább olvasom