Kisalföld logö

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 5°C | 19°C Még több cikk.

Balaton: startol a 45. Kékszalag

A hétvégi versenyt viharban sem szakítja meg a rendezőség.

6. WINDOWS KÉKPÁNTLIKA
Balatonfüred július 24.

45. KÉKSZALAG LAPTOP.HU NAGYDÍJ
Balatonfüred július 25-27.

Július 25-én, csütörtökön új névadó szponzor, a Laptop.hu támogatásával, 45. alkalommal rajtol Balatonfüreden Európa legrégebbi és leghosszabb pályán futott tókerülő vitorlás versenye, a Kékszalag. Várhatóan 600 hajó fedélzetén több mint háromezer vitorlázó versenyez majd a légvonalban 145 kilométeres pályán.

A Kékszalaggal párhuzamosan a Laptop.hu a versenyhez kapcsolódó internetes játékot is hirdet I. Online Kékszalag Lenovo Nagydíj néven.

A nagy tókerülőt megelőző napon, immár hagyományosan az utánpótlás-versenyzők futnak különleges, számukra egyedülálló túraversenyt Balatonfüred és Tihany között. A 6. Windows Kékpántlikán 80-100 hajó részvétele várható. A fiatalok Optimist, Cadet, Laser 4.7, Laser Radial és 420 hajóosztályban versenyeznek.

45. Kékszalag Laptop.hu Nagydíj  –  Korszakzáró verseny

Különleges az idei tókerülő. A 45. Kékszalag Laptop.hu Nagydíj az utolsó olyan balatoni tókerülő lesz, amelyen tilos a többtestű vitorlás hajók részvétele. A Magyar Vitorlás Szövetség Elnökségének négy évvel ezelőtt hozott határozata fokozatosan lebontja a részvételi korlátokat, így 2014-től bármilyen 25 négyzetméternél nagyobb alap vitorlafelülettel bíró vitorlás hajóval lehet versenyezni.

Európa legrégebbi tókerülő versenye 1934-ben születet a Hungária Yacht Club progresszív vitorlázóinak kezdeményezésére.  A második világháborút követő páratlan években kétévente került sorra, egészen 2001-ig. A kilencvenes évek végéig rengeteg korlátozás épült be az eredetileg nyílt verseny szabályaiba. Akkortájt pár évig teljes tókerülőként futott Fehér Szalag versenyeken rajthoz állhattak, és sikert arattak a kor legmodernebb versenyhajói.

Amikor az ezredfordulón az MVSZ a Kékszalag évenkénti megrendezését határozta el, a kérdésről dúló viták salamoni megoldásaként a páratlan évekre az akkori szabályokkal korlátozott versenyt, míg a páros évekre a Fehér Szalagon bevált nyílt versenyt írt ki. Azóta az idő, a hajótervezés és hajóépítés dinamikus fejlődése, a nyílt versenyek iránt fokozódó nemzetközi érdeklődés, és a résztvevők számának növekedése, felülértékelte ennek a döntésnek a létjogosultságát. Ezért a Magyar Vitorlás Szövetség ötéves moratóriummal, a korlátozott Kékszalagok fokozatos megszüntetését határozta el. Ez az idő jár le, így kerül most még utoljára sor olyan Kékszalagra, melyen nem indulhatnak például többtestű vagy trapézos hajók. 2014-től a Kékszalag az 1934-es kiírás szellemében, újra olyan távolsági verseny lesz, amely minden vitorlázónak nemes kihívás, nagy feladat, illetve a hajóosztályokban elérhető győzelem mellett, a konstruktőröket és a vállalkozó szellemű versenyzőket, az abszolút győzelem elérésének lehetőségével is motiválja. Ám idén még kizárólagosan az egytestű, hagyományos vitorlásoké a terep. Számukra is léteznek még tiltások, így tilos a trapéz, a trapézkeret, megkötések vannak a hajótest formájában stb. Jövőre ezek a korlátozások is eltűnnek.

Balatonfüreden a városi Önkormányzat és a Magyar Vitorlás Szövetség rendezésében lezajlott Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő vitorlásversenyének tájékoztatója, amelyen a sajtó képviselői képet kaphattak a július 25-én rajtoló regatta érdekességeiről, a rendezvény részleteiről.

Dr. Bóka István Balatonfüred polgármestere üdvözölte a résztvevőket. Elmondta milyen nagy jelentőségűek a magyar vitorlás sport fővárosa számára az itt zajló események. Hiszen július hónapban itt minden a vitorlázás körül forog. A Kékszalag előtti két hétben az olimpiai Laser osztály több utánpótlás korosztályánaknak világ-, és Európa-bajnokságai révén a világ figyelme a Balatonra irányul. Több, mint 600 versenyző vesz részt azon az eseménysorozaton, amely a világon legelterjedtebb olimpiai osztályának történetében minden idők legnagyobb ilyen rendzvénye. Az öt kontinensről, 52 országból érkezett versenyzők és kísérőik fellendítik a város amúgy is jelentős idegenforgalmát. A Kékszalag hetében pedig, hagyományos módon akár a „megtelt" táblát is kitehetik majd, hiszen a versenyen résztvevő háromezer versenyző mellett rengeteg érdeklődőt is vonzanak a versenyhez csatlakozó változatos szórakoztató programok.

Kollár Lajos a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke – aki versenyzőként, ahogy évek, évtizedek óta mindig, most is részt vesz a Kékszalagon - beszélt az idei verseny korszakzáró jellegéről, hiszen ez az utolsó olyan verseny lesz, amelyen csak az egytestű hajók vehetnek részt, és a trapézos modern versenyhajók sem nevezhetnek be. A páros és páratlan években különböző szabályok szerinti Kékszalag lebonyolítás egységesítését négy évvel ezelőtt, ötéves moratóriummal határozta el és hirdette meg az MVSZ. Mégis ez az utolsó ilyen korlátozott verseny, mert 2014-ben az eredeti menetrend szerint is nyílt regatta következik. A rendezők ezúttal is körülbelül hatszáz vitorlás részvételére számítanak.

Idén is a Vízimentők Országos Szakszolgálata vállata a rendezvény vízi biztosítását, az esetlegesen felmerülő mentési feladatok koordinálását. A szolgálat vezetője Bagyó Sándor kiemelte a feladatok ellátásban a vitorlás egyesületi szakemberek és különösen a vízirendőrség nélkülözhetetlen és értékes részvételét. Ugyanakkor ismételten felhívta mindenkinek a figyelmét arra, hogy a Kékszalagon olyan vitorlásokkal versenyeznek, amelyek a közlekedési hatóság által kiadott hajóleveleik szerint bármilyen időjárásban, tehát másodfokú viharjelzés idején is szabadon hajózhatnak a Balatonon.

Utalva a két évvel ezelőtti viharos szélre kiemelte, hogy a vitorlás versenyzéshez szél kell, és mindig az adott hajó kapitányának, skipperének, felelős hajóvezetőjének a feladata és felelőssége elbírálni, hogy hajója és legénysége mire képes, mit bír. A versenyt viharban sem szakítja meg a rendezőség, ahogy ez a versenykiírásban is szerepel, ugyanakkor idén is mindent megtesznek azért, hogy a versenyzők alapos tájékoztatást kapjanak a várható időjárásról. A rajt előtti napon idén hagyományosan három időpontban lesz kormányosértekezlet, ahol részletes tájékoztatást ad a verseny rendezősége többek között a várható időjárásról. A verseny közben sms-értesítés várható, ha komolyabb időjárás változás érkezik. De a verseny folytatásáról vagy feladásáról csakis maguk a versenyzők döntenek.

A sajtótájékoztatón bemutatkoztak a fő szponzorok, támogatók is.
Fehér Zsolt a névadó Laptop.hu tulajdonosa és igazgatója nagyon büszke arra, hogy száz százalékig magyar tulajdonú cégük ennek a nagymultú, jelentős versenynek a névadó szponzora lehet. Bemutatta újításukat is a versenyt színező, abba a parton maradtakat is bevonó internetes játékukat az I. Online Kékszalag Lenovo Nagydíjat. Ebben a játékban bárki virtuális győzelemre segítheti kedvenc csapatát a Kékszalag Facebook oldalán leadott szavazatával.

A jelenlévők megcsodálhatták a gyönyörű Herendi porcelán díjakat, amelyeket Herendi Porcelánmanufaktúra nevében Köller Tamás marketing és idegenforgalmi csoportvezető mutatott be jogos büszkeséggel.
Németh Ágnes a VinCE Balaton fő szervezője invitálta a Kékszalag idején Balatonfüreden július 25-28. között a Vitorlás térre és a Tagore sétányra a látogatókat, ahol exkluzív borfesztiválon lehet majd kóstolni a borkülönlegességeket. Mindehhez színvonalas szórakoztató műsorok és ínyenc gasztronómiai élmények csatlakoznak.



A sajtótájékoztatón meghívottként részt vett és kérdésekre válaszolt Litkey Farkas tízszeres Kékszalag győztes vitorlázó, és Vadnai Jonatán, aki a vasárnap véget ért, a Groupama-OTP Balaton Laser Worlds versenysorozat keretében lebonyolított bajnokságon U16 korosztályban Laser 4.7 hajóval világ- és Európa-bajnoki címet szerzett.

A 45. Kékszalag Laptop.hu Nagydíjról július 25-én egész napos élő közvetítést ad a Sportklub televízó stábja. A közvetítés interneten, Ustreamen, illetve a verseny honlapján (www.kekszalag.hu) is látható lesz.

A 45. Kékszalag Laptop.hu Nagydíj esélyesei

Mivel a jövő évi Kékszalagon az egytestű hajók feltehetően már nem lesznek esélyesek az abszolút győzelemre, így az idei egyetlen lehetőségre valószínűleg senki sem rukkol elő valamilyen meglepetést jelentő újdonsággal. Várhatóan a győztes, a már ismert gyors hajók valamelyike lesz. A verseny nagy esélyese a tízszeres Kékszalag-győztes Litkey Farkas és csapata, akik újra jól bevált hajójukkal, a Lisával vitorláznak. Bár az abszolút győzelem megszerzése érdekében épített új hajó megjelénésére nincs sok esély, a Lisának akadnak komoly kihívói. Elsősorban az idei versenyhez a Liberából a szabályoknak megfelelően átalakított, Király Zsolt vezette Raffica, illetve Rauschenberger Miklós kormányzásával a Principessa lehet a legveszélyesebb ellenfelük. A Raffica – igaz Liberaként trapézzal és kerettel szerelve – kitűnően szerepelt két nagy európai tókerülő versenyen. A Boden-tavi Rund umon, és a Genfi-tavi Bol d’Or-on is elsők lettek az egytestű hajók között. A Principessa már átalakított, a Kékszalag szabályainak megfelelőre építve, mindvégig a Lisa előtt vitorlázva, szoros versenyben megnyerte a Fehér Szalagot, a Balaton keleti medencéjét kerülő versenyt. Erős szélben számolni kell a Nautic műhelyben született Avatarral, Soponyai Géza csapatával is. A 45. Kékszalag Laptop.hu Nagydíjon kiemelt figyelmet kaphatnak a múlt század első felében épült klasszikus szépségek. Elsősorban a legnagyobbak, az európai vizeken is kuriózumnak számító három 75-ös Cirkáló. Az 57 éven át Kékszalag időrekordot tartó Nemere II, a Sirocco és a Lillafüred. Bár testvérhajóként mindhárman a negyvenes években születtek a Balatonfüredi Hajógyárban, hányattatott sorsuk miatt csak tavaly versenyezhettek először egymás ellen. Mellettük várhatóan jelentős lesz a 22-es, a 30-as és a 40-es Cirkálók, az Európa 30-asok és Ötvenes cirkálók mezőnye, de akadnak egyedi építésű, osztályba nem sorolt, a múlt század első felének hangulatát idéző szép hajók is. Ott lesz természetesen a mezőnyben a Balaton legöregebb vitorlása, a 117 éves Kishamis is, amely júniusban a Csillagtúra versenyen aratott győzelmével igazolta örökifjú voltát. Az abszolút győzelemre csak néhány hajó esélyes, ám emellett 26 hajóosztályban hirdetnek győztest a kétnapos verseny végén. Tehát gyakorlatilag bármilyen egytestű vitorlás típussal érdemes részt venni, és a hasonló hajókkal vitorlázókkal jót mérkőzni a pályán. A Kékszalag abszolút szépségét pedig a testreszabott kihívás jelenti. Ezen a versenyen mindenki megtalálhatja a maga felkészültségének és lehetőségeinek megfelelő kihívást a profi versenyzőtől az első tókerülésére vállalkozó amatőrig. Minden résztvevő, a számára legmegfelelőbb arányban vegyítheti magának a versenyt, a kalandot és az aktív kikapcsolódást, a csütörtök reggel 9 órai rajttól szombat reggel 9 óráig, az utolsó lehetséges célbafutás idejéig.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tíz lopott markolót foglaltak le Körmendnél

Olaszországból ellopott munkagépeket találtak és foglaltak le a rendőrök egy román kamion ellenőrzésekor. Tovább olvasom