Kisalföld logö

2018. 08. 19. vasárnap - Huba 18°C | 31°C Még több cikk.

Rádiófrekvenciák: Jogsértő volt az ORTT pályázata

Első fokon a Danubiusnak adott igazat a bíróság: jogsértő volt az őszi rádiós pályázat.

Jogsértő volt az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) tavaly őszi frekvenciapályázata, amelynek eredményeként a Danubius és a Sláger helyett a Class FM és a Neo FM kapott országos kereskedelmi rádiós műsorszolgáltatási jogosultságot - mondta ki a Fővárosi Bíróság (FB) kedden kihirdetett első fokú, nem jogerős ítéletében.

Ugyanakkor a bíróság a Danubius Rádió kereseti kérelmével ellentétben nem mondta ki a pályázat nyomán megkötött szerződések semmisségét.

Szalai Annamária, az ORTT fideszes delegáltja az ítélethirdetést követően azt emelte ki, hogy álláspontja szerint a bíróság javarészt elutasította a Danubius keresetét, és továbbra is érvényes az ORTT és a Class FM-et működtető Advenio közti szerződés.

Közölte, hogy a bíróság a kereset egyetlen elemében adott részben igazat a felperesnek, amivel szemben az ORTT az ítélet írásba foglalása után fellebbezést nyújt be.

Szalai Annamária szerint az FB jogértelmezését követve egyik rádiófrekvencia pályázat sem lenne megfelelő.

Gyuricza Péter, az ORTT szocialista delegáltja szerint csak a bíróság írásba foglalt ítéletének megismerése után lehet dönteni a következő lépésről.

Dávid Ibolya MDF-elnök szerint kutyaszorítóba került az ORTT, mert a Fővárosi Bíróság kihirdette, hogy "jogsértő volt a frekvenciapályázat, melynek eredményeként pártrádiók alakultak".

A jogerős ítélet kimondását követően az ORTT-nek kártérítést kell fizetnie, és azonnali hatállyal fel kell mondania a műsorszolgáltatási szerződést - közölte a pártelnök, aki szerint "az ítélet alátámasztja, hogy a Fidesz és az MSZP fittyet hányt a törvényekre, amikor megszavazták egymás pártrádióját".

A Szórakozás Szabadságáért Mozgalom üdvözli az FB döntését, és újra felkéri a Fidesz-t és az MSZP-t, hogy bírja lemondásra az ORTT-ben azon pártdelegáltakat, akik részt vettek az első fokon jogsértőnek ítélt pályázati ügyletben - közölte a mozgalmat létrehozó SZDSZ Új Generáció nevű ifjúsági szervezetének elnöke, Szabadai Viktor.

A másodrendű alperes Advenio Zrt. egyelőre nem kommentálta a bírósági döntést.

A Danubius Rádió által az ORTT, illetve a Class FM-et működtető Advenio Zrt. ellen indított polgári perben a felperes a médiatörvény megsértésére hivatkozva a pályázat jogellenességének, illetve az az alapján kötött szerződés semmisségének megállapítását, és az eredeti állapot helyreállítását kérte a bíróságtól, amelynek következtében a Class FM-nek azonnal el kellene hallgatnia.

A Danubius jogi képviselője a keddi tárgyaláson többek között azzal érvelt, hogy az Advenio tulajdonosi szerkezete nem felel meg a médiatörvény előírásainak, a cégben ugyanis befolyásoló részesedése volt a pályázat idején, és van jelenleg is a Lánchíd Rádiónak, ez pedig összeférhetetlenséget idéz elő, és ellentmond a véleménybefolyásoló médiamonopólium tilalmának.

A felperes szerint az Adveniónak jelenleg is olyan tulajdonosi struktúrája van, amely a médiatörvénybe ütközik, és ezért érvényesen nem szerezhetett frekvenciát.

A felperes ügyvédje kifogásolta továbbá azt is, hogy az Advenio a pályázat során úgy nyerte meg a díjversenyt, hogy üzleti tervének megalapozottságát, életszerűségét érdemben nem vizsgálták, nem vitatták meg.

A Danubius Rádió a kereset kártérítésre vonatkozó részét jogfenntartással ugyan, de egyelőre visszavonta.

Az elsőrendű alperes ORTT jogi képviselője a tárgyaláson a kereset elutasítását kérte, és azzal érvelt, hogy a testület jogszerűen járt el a pályáztatás során. Az Advenio tulajdonosi szerkezete tudomásuk szerint nem sérti a médiatörvényt, a szerződés semmisségének és az eredeti állapot helyreállításának következménye pedig szerintük az lenne, hogy az inkriminált frekvencia elhallgatna, az állam pedig olyan bevételektől esne el, melyekkel a közszolgálati médiát finanszírozza.

A tárgyaláson a másodrendű alperes Advenio jogi képviselője is a Danubius keresetének elutasítását kérte, mert az álláspontja szerint nyilvánvalóan megalapozatlan.

Az FB szóbeli indoklása a felperes érvelésének részben helyt adva kimondta: a pályázat alaki érvénytelensége - a pályázó tulajdonosi szerkezete - miatt jogsértő volt az, hogy az ORTT nem zárta ki az Advenio pályázatát, hanem elbírálta, nyertesnek hirdette ki, és szerződést kötött vele.

A bíróság szerint jogsértő volt, hogy az ORTT a médiatörvény kötelező rendelkezései alól felmentést adott az Adveniónak, amely tulajdonosi szerkezete miatt nem felelt meg a médiatörvénynek.

Ugyanakkor a bíróság megjegyezte azt is, hogy az ORTT közigazgatási szervezetként ebben az eljárásban nem kötelezhető az országos kereskedelmi rádiós műsorszolgáltatási szerződés felmondására.

A frekvenciapályázat előzményei >>
A pályázat kiírásának előzmény, hogy 2008 decemberében a parlament - majdnem egyhangú támogatással - úgy döntött: a médiatörvény módosításával lehetővé teszi, hogy 7+5 éves koncessziójának lejártakor pályázat nélkül nyerjen újabb jogosultságot a két országos kereskedelmi rádió, a Danubius és a Sláger.

A törvényt a köztársasági elnök előzetes normakontrollra az Alkotmánybírósághoz utalta, amely 2009. június 30-án kihirdetett döntésében megsemmisítette azt. Az ezt követő pályáztatás során az addig a Sláger által használt frekvenciát a Neo FM koncepciójával pályázó FM1 konzorcium, míg a Danubius hullámsávjának használati jogát az Advenio Zrt. által működtetett Class FM nyerte el a következő hét évre.

Az ORTT döntése nyomán lemondott Majtényi László, a testület elnöke, aki szerint érvénytelennek kellett volna nyilvánítani a két, később nyertes pályázatot. A két vesztes pályázó pedig - amelyek 12 év után kényszerült távozni az éterből - bírósághoz fordult.

Olvasóink írták

49 hozzászólás
  • 49. gjozsi88 2010. január 06. 22:01
    „még annyit:
    A monika-t csak tv-ben lehet és nézni kell, mig rádiót hallgatni autóban ,munkahelyen, számitógép mellett is lehet!!!!”
  • 48. gjozsi88 2010. január 06. 21:30
    „antikomcsi!
    Olvass más hirportálokat, közvélemény kutatási adatokat és kiderül, hogy te a jelentösen kisebbséghez tartozol, ahhoz az 500 ezerhez, akinek tetszik!!!”
  • 47. antikomcsi 2010. január 06. 20:40
    „gjozsi88
    Nem is mondtam ilyet. Van aki szerint xarabb, de többek szerint jobb lett.
    Ezeket a számokat nem tudom honnan vetted, de 3 millió rádióhallgató csak a mesében volt. Még Mónikát se nézik ennyien.”
  • 46. pancser 2010. január 06. 19:21
    „45! Nem kívánok Iraelról vitát folytatni veled. Mi közöm, mi közöd hozzájuk? Téged érdekel ki pénzeli a rádiókat, mert engem egyáltalában nem. Volt egy nekem tetsző rádió eltüntette a Fidesz-MSZP nagykoalíció. De nem adom fel, mert találok helyette mást, de nem azokat sz...kat amelyek vannak helyettük. Ez van. Amúgy tisztelem a zsidó népet, hazaszeretetük, szorgalmuk, élniakarásuk példamutató és demokráciában élnek! Ha a mai magyarokban akkora tettvágy és igyekezet volna mint bennük, nem itt tartanánk. Nem szidni kell őket, hanem tanulni tőlük, ha már foglalkozunk velük!”
  • 45. kolombela 2010. január 06. 15:54
    „13. pancser 2010.01.05. 16:54
    Fontos bizony . Hogy miért? Azért, hogy ne lehessen ilyeneket kijelenteni magyarországgal kapcsolatosan, mint amit az izraeli nagykövet is tett.
    Felhívom figyelmedet egy-két jókora hazugságra. Ha netalán mégsem vennéd észre, az nem a nyilatkozó hibája.
    ""Szeretném ide kicsiben elhozni Izraelt" - interjú a felvásárlók nagykövetével

    Egyedülálló interjút sikerült az ATV-nek készítenie Izrael nagykövetével. Nemcsak azért, mert kiderül belőle, hogy 600 ezer zsidó halt meg Magyarország területén (eddig legalább Auschwitzról volt szó), mert megtudjuk, hogy Izrael demokrácia, s törvénye van arról, hogy Jeruzsálem mindörökre az övé marad, vagy mert elárulja, hogy a palesztinokat elűző zsidó telepesek valójában jámbor lelkek, hanem mert olyan csodálatos alákérdezésekre, sőt, együttérző uszításra épül az egész, hogy gyönyörűség olvasni.
    Meg is érdemli az "újságíró", hogy leírjuk a nevét: Eperjesi Ildikó. Ha ugyan létezik egyáltalán, s nem egy interjú formájában megfogalmazott izraeli eligazító szöveg csupán az alábbi. Akárhogy is legyen, roppant érdekes a szegény, üldözött, békés szándékú, a légynek sem ártó izraeliek állásponját ilyen szép részletesen, magyarul megfogalmazva megismerni, megosztjuk tehát kedves olvasóinkkal is.

    A 2009-es év nagyon fontos volt a magyar-izraeli kapcsolatok szempontjából. Egyrészt most ünnepeltük, hogy Magyarország és Izrael 20 éve vette fel újra a diplomáciai kapcsolatokat, és ezzel esett egybe Bajnai Gordon miniszterelnök izraeli látogatása. Másrészt viszont azt tapasztaltuk, hogy Magyarországon megerősödött a szélsőjobb.

    A kétoldalú kapcsolatokban valóban rendkívül fontos volt a tavalyi év. Az egykori keleti tömb országai közül Magyarország volt az első, amely annak idején újra felvette a diplomáciai kapcsolatokat Izraellel. Erről emlékeztünk meg tavaly. Rengeteg magyar-izraeli közös program volt: kulturális, gazdasági rendezvények. Rendkívül fontos szerződést írtunk alá januárban a közös kutatásról és fejlesztésről. A magyar miniszterelnök pedig Izraelben járt, és nagyon eredményes tárgyalásokat folytatott az egész izraeli vezetéssel. Nagy számban jöttek hozzánk magyar turisták, mint általában minden évben. Ami tehát a kétoldalú kapcsolatokat illeti, jobbak már nem is lehetnének.
    Ugyanakkor, ahogy ön is említette, Magyarországon megerősödtek az antiszemita jelenségek. Engem személy szerint ez nagy szomorúsággal tölt el, és dühös is vagyok miatta. Egy olyan országban ugyanis, mint Magyarország, ahol a második világháború idején 600 ezer zsidó vesztette életét a holokausztban, az ember azt várná, hogy nem látunk többé neonácikat masírozni az utcán, miközben korlátozások nélkül kinyilvánítják véleményüket a zsidókról és a romákról is. Úgy tűnik, a történelem megismétli önmagát.
    Ami pedig különösen elszomorít, hogy a nyilvános diskurzus hiányos Magyarországon. Azt várnám, hogy Magyarországon a közvélemény jobban fellépjen és harcoljon az antiszemitizmus ellen. Biztos vagyok abban, hogy az antiszemiták kisebbségben vannak, nem képviselik a magyar társadalom egészét. Azonban még ezt az egyébként növekvő kisebbséget sem szabad szó nélkül hagyni. Nem szabad hagyni, hogy kifejezésre juttassák ideológiájukat. Az embereknek ellen kellene állniuk, és harcolniuk kellene ellene. A politikusoknak minden pártban bírálniuk kellene, és el kellene ítélniük ezeket a jelenségeket. A parlamentnek pedig végre meg kellene hoznia a gyűlöletbeszédet és a holokauszt-tagadást betiltó törvényt, amely nem ad jogi lehetőséget az ilyen cselekedetekre.
    Az oktatás szintén rendkívül fontos. Magyarországon minden egyes iskolának a tananyagba bele kellene vennie egy fejezetet, amely már kisiskolás kortól tanítja a holokausztot egészen addig, amíg a gyerekek el nem hagyják az iskolát. Meg kell tanítani, hogy mi történt itt, mi volt Magyarország szerepe azokban a napokban."”
  • 44. Mankapunka 2010. január 06. 14:00
    „Legszarabb rádió tudjátok melyik???????

    RÁDIÓ 1 ÁHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH,ennél ócskább rádió nincs,komolyan mondom,max 20:00-tól 0:00-ig hallgatható.”
  • 43. gjozsi88 2010. január 06. 13:17
    „antikomcsi!
    Annak ellenére, hogy szerinted jobb lett a zene, az nem jelenti azt, hogy mindenki így gondolja!
    December végén megjelent adatok szerint a korábbi 3 millió országos frekvenciát hallgatóból, mindössze 500 ezren maradtak, a többiek elpártoltak és ennek a versenynek a győztese a juventus lett, amelyik átvette a slágeresek zenei irányzatát!!!”
  • 42. gjozsi88 2010. január 06. 12:12
    „kolombela!
    12-re!
    Igen, akit a kár érte az a tulajdonos!
    Ennek a mostani bírósági ítéletnek az alapján, ha jogerőre emelkedik, a tulajdonos, tudod az amerikai nagyon jó eséllyel kezdi el perelni az ORTT-t, azon keresztül az államot (láttuk a fidesz kormány által felmondott kanadai repülős szerződés, ahol 100 milliárdot fizettünk ki egy törvénytelen döntés miatt) és nagyon jó esélye van, hogy a kártérítést ki kell, hogy fizessük neki!!!
    Na itt a hütlen kezelés, egy törvénytelen döntés!!!!!”
  • 41. antikomcsi 2010. január 06. 10:03
    „Kben sztem zeneileg jobb lett mindkét új rádió, mint a régiek. A Sláger nekem anno be se volt állítva. Reggel a Danubiust hallgattam, ez a műsor ma is megvan a Classon.”
  • 40. antikomcsi 2010. január 06. 09:59
    „A Danubius akkorát nyert, hogy minden marad a régiben és a perköltségeket is ők fizetik.”
  • 39. maradando 2010. január 06. 02:01
    „39.kvantum.
    Jónak tűnik a példád . Nekem erről a két adóról az, áttcimkézett lejárt szavatosságú húsok jutnak eszembe.
    Dettó!=Bűntetés=Majd új néven ugyan az a bűdös húst kapjuk,és boldogan esszűk majd a szemetet amit elébűnk tálalnak újként. Gyomorforgató ! Ez egy ízléstelen erőfelmérés a nemzet tűröképességének felmérésére.:-(
    De azért bizakodjunk hátha lesz nekűnk efféle keritésünk.Nem véletlen jár Orbán Viktor is kolbásztöltő versenyre !”
  • 38. kvantum 2010. január 05. 23:55
    „Kvantum - Reakció az itt fellépő orbitális paradoxonokra, avagy kolbászból lesz a kerítés.

    Nem véletlen a mű címének választása, aki érti érti, aki nem nem.

    Akire rákényszerítették, hogy hallgassa a két rádiócsatornát , vagy utazás közben szerette hallgatni, az átkapcsol most másik adóra, ezzel növelve annak látogatottságát, reklámozhatóságot nyújt nekik, aminek következtében fogyni fognak a gagyi termékek, kolbászból lesz a kerítés.

    Mire alapozom ezt? Erre:

    A sok .... (sértő? az! agresszív? az!), azaz neofóbiás már a class.fm és a neo.fm létezése előtt telespammolta a honlapjukat azzal, hogy "gagyik lesztek, Bocskor sót akarunk, Balázs sót akarunk, nem foglak titeket hallgatni!", be is tartván ..... jellemző szokást oda se kapcsolt ezekre az adókra, nehogy akusztikai orgazmusa támadjon új fajta zenéktől, vagy ne adj Isten, hogy kolbászból legyen a kerítés.

    Sokan állítják, hogy a rádiók magas számú hallgatóságát a 4 ...(5, 6, tudom is én) hozta; nos ezzel egyetértek, hogy miért? Aki zenekedvelő és egy kicsit ad magára, az 99%, hogy "gréteszt hicc" CD -t hallgat inkább a kocsiban, hisz (tapasztalat) 6-10 -ig ......műsora ment minimális zenével, utána reklámok garmada minimális zenével, aztán valamelyik (a kettő közül) agybajos műsora ment ismét, minimális zenével, reklámokkal, ha tehát nekem azt mondja valaki, hogy a zenék miatt hallgatta, hazudik.

    Befejezés: Visszatér a balázs, lesz balázs só, úgy néz ki visszatér borsos-bocskor, lesz borsos-só ezek után joggal feltételezi az ember azt, hogy nem látjátok a fától az erdőt (még akkor is, ha a mutyizásról van itt szó elsősorban, mutyizás mindig is volt,van, lesz ezekért a frekvenciákért), nincs semmi változás, csak a csomagolás lesz más (vagyis a fák), visszatér a hallgatóság, visszatérnek a reklámok, lesz sok eladott gagyi termék...

    ....kolbászból lesz a kerítés. <moderálva....>”
  • 37. nasi12 2010. január 05. 23:55
    „A Rádiófrekvenciák pályáztatásánál sérültek az ámerikai birodalmi érdekek, hiszen a gyarmatosító politika és gyarmatosító zene helyett, a több pénzt ajánló, és a többségében magyar zenét, stílust ajánló pályázat győzött.
    Megkérdeztem egy kint élő zenész barátomat, hogy lenne-e esélye egy magyar érdekeltségü társulásnak Ámerikában megszerezni egy Ámerikai kereskedelmi zenei csatornát, az aktuális ár tizedéért.
    Ezt az ámerikaiak soha, semennyi pénzért, nem engednék meg.
    Nem, nem, soha!
    A nyilvánvaló mutyizást szorgalmazó Slágert és a Danóbiust a kuratórium szerencsére elutasította, ere az USA nagykövete tiltakozott.
    A kérdés így szólt: fordított esetben a magyar nagykövet is tiltakozott-e volna?
    A válasz: nem , nem, soha!
    Ez etikátlan dolog, lenne.”
  • 36. Georg 2010. január 05. 22:14
    „Itt az ELJÁRÁSSAL VAN a gond nem a műsorvezetőkkel,és a régi rádiókkal,meg hogy ki hol folytatja!Az viszont TÉNY hogy nagy volt a hallgatottsága mindkettőnek. Ha a mostanit is ennyien hallgatnák már vezércikk lett volna belőle. ..miböl fogják befizetni a pályázatban igérteket,mert hallgatottság nélkül nem tolonganak a reklámozni szándékozók.és bevétel nélkül nincs jó % befizetés,ugyanis a 0 haszon 50% -a = 0 ( hulla)na ez kerül az államkasszába:-((”
  • 35. Fürgeszarvas 2010. január 05. 21:49
    „34 ! Hát bizony elég szelektíven olvasol ,csak azt érted meg,ami a párt brossúrádban benn van,és azt el is magyarázzák neked !Egyébként nem hagyom magam sem beskatulyázni pártokhoz, sem provokálni senkitől ! Van egy színvonal ,ami alatt már nem vitatkozom senkivel , mert nem minősítem le magamat arra a szintre! <moderálva> Nem vitatkozom tovább,mert ha reggelig írnám,akkor sem értenéd meg a lényegét annak,amiről beszélek ill, írok ! Hát erről ennyit ! Jó éjt !”
  • 34. krisztian75 2010. január 05. 21:18
    „Csak egyet kérdezek: aki szidja most a Slágert vagy a Danubiust, ők vajon hallgatják most a Neo-t vagy a Class-ot??? Mert ha nem, akkor nincs jogotok örülni a "bukásuknak". Akik panaszkodnak, ők hallgatták - velem együtt. ha nem is voltunk 3 millióan, de lényegesen többen, mint akik most hallgatják. Kereskedelmi rádiók, tehát abból élnek, minél többen hallgatják, így a költségvetés is ebből profitál(na).”
  • 33. Patriot 2010. január 05. 21:17
    „moderálva off”
  • 32. Patriot 2010. január 05. 21:07
    „moderálva”
  • 31. kvantum 2010. január 05. 21:03
    „Ennyi álszent kommentet nem olvasni sehol, úgy sírtok-rítok itt mintha valami nagy változást történt volna, én ebben reménykedtem is, de miután bekapcsoltam a rádiót kiváncsiságból, rájöttem, hogy hiba volt, ugyanazok a halálig megunt számok mentek, ráadásul a hírekben szerepelt, hogy xy- ra visszatért Balázs, másikra meg valószínű visszatér a két idióta. Akkor mi változott? Miért sírtok?”
  • 30. mauz 2010. január 05. 20:49
    „A Sláger szépen lelépett, mert látták, mik a lehetőségeik, a Danubius még próbálkozik (és le fog lépni).

    Zeneileg - most ha muszáj, akkor a Class-t hallgatom - szerintem hatalmas előrelépés történt a két korábbi rádióhoz képest. A Neo-t természetesen meggyőződésből nem állítottam be a rádión, nem tudom, mit kínálnak.

    Az egyedüli különbség az új rádiók kárára (előnyére?) a süket szöveg hiánya, hát, ha ez 2,5 millió (Jézusom, már két és fél, múltkor még csak kétmillió volt) hallgató hiányolja, annak feltétlenül örülök, mert talán van remény...

    Viszont ebből is látszik, milyen hatákony agymosással állunk szemben. A TV2-t és azt RTL-t is ugyanígy megszüntetném, a többi szeméttel együtt, lenne sírás... Tényleg, kik is ezeknek a tévéknek a tulajdonosai???”
49 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Káosz a BKV-nál: minden negyedik busz a garázsban maradt kedden

Kedden is egész nap akadozott a közösségi közlekedés a fővárosban. Tovább olvasom