Kisalföld logö

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

Parkolópályán Seres Mária népszavazása, de van másik kérdés

Magyarország - Noha a honatyák rábólintottak, egyelőre nem tudni, mikor népszavazhatunk a képviselői költségtérítések ügyében. Közben Seres Mária újabb népszavazást kezdeményezett - megyénkben hat településen (is)mét gyűlnek a szignók.


Régen foglalkoztunk Seres Mária népszavazási kezdeményezésével, most itt az idő, hogy bepótoljuk lemaradásunkat.

Elvetették, mert biztos akad fölös négymilliárd forintunk

Jelenállás szerint annyit tudni, hogy az országgyűlési képviselők költségtérítését számlához kötő népszavazási kérdés törvényes – vagyis előbb-utóbb ki kell írni a népszavazást –, de a június eleji EP-választásokkal nem lehet azonos időben tartani.

Annak ellenére sem, hogy Seres Mária levélben kérte a négy parlamenti frakció vezetőjét, miszerint ne külön, horribilis összegért tartsák a referendumot. Egy népszavazás lebonyolítása körülbelül négymilliárd forintba kerül. (A képviselők négyéves költségtérítése nagyjából ennyi pénzében van az adófizetőknek.)


Amikor még nem volt meg a 200 ezer szignó.
Amikor még nem volt meg a 200 ezer szignó.


A hivatalos indoklás szerint az Országgyűlés házbizottsága azért utasította el az együttesszavazást, mert a választókat megzavarná, ha többféle dologról kellene egyszerre szavazniuk.

(Mondjuk, ennyire óvodásnak azért nem kellene nézni az állampolgárokat, de a kisded politikai játékokat már megszoktuk ebben az országban.)


Megyei információk az újabb aláírásgyűjtésről

Németh Zsolt győri aláírásgyűjtő rendkívül sajnálatosnak tartja, hogy nincs lehetőség a népszavazásra az EP-választásokkal egyidőben.

"Ebben az esetben néhány millió forintos plusz nyomdaköltsége lett volna a szavazásnak, most viszont több milliárdos lesz. Kicsit tartok tőle, hogy néhány politikus mindezt megpróbálja majd Seres Mária és az aláírásgyűjtők nyakába varrni, de hangsúlyozom: mi erről nem tehetünk.

Sokáig bíztam benne egyébként, hogy az országgyűlés magától elrendezi a költségtérítés problémáját, s megszünteti az áldatlan állapotot. Ez bizonyult volna a legelegánsabb megoldásnak, s mi ezzel tökéletesen elégedettek lennénk. Kár, hogy nem így történt" – kezdte Németh Zsolt.

Arra a felvetésünkre, hogy mivel az első népszavazási kérdés is még "lóg a levegőben", nem lett volna-e szerencsésebb megoldás kicsit várni a másodikkal, Németh Zsolt úgy válaszolt: "nem, mert a költségtérítés ügye nem miattunk állt meg félúton, másrészt személy szerint én Mária újabb kérdésével is tökéletesen azonosulni tudok".

Egy biztos: a polgármesteri és az országgyűlési pozíció kettéválasztásáért Győrben, Sopronban, Mosonmagyaróváron, Hegyeshalmon, Kópházán és Bezenyén már most gyűjtik a szignókat. Bővebb infók itt.



Új felvetések - nyolc népszavazási kérdésből egyet engedett át az OVB

Továbbá módosítani kellene a választási törvényt ahhoz, hogy együtt lehessen megtartani az EP választást és a népszavazást, ugyanis az jelenleg kizárja ezt a lehetőséget. A módosításhoz vagy egy frakció, vagy egy képviselő indítványa szükséges, elfogadásához pedig kétharmados többség.

Bár jelenleg kicsit megfeneklett a tömegeket megmozdító népszavazási kezdeményezés – ne feledjük: a több mint 600 ezer összegyűlt aláírásból 580 ezret hitelesnek fogadott el az Országos Választási Bizottság (OVB) –, mindez nem szegte kedvét a nyíregyházi hölgynek, s újabb, összesen nyolc népszavazási kérdést adott be az OVB-nek.

Ezek közül hetet alkotmányos aggályok miatt elutasított az OVB, s egyedül csak azt a kérdést bocsátotta népszavazásra alkalmasnak, mely arról hivatott dönteni, miszerint a polgármesteri és az országgyűlési képviselői poszt összeférhetetlenné-e?


Nyolc csapásból csak egy ment át

Az igazán érdekes egyébként a második népszavazási indítványban, hogy Seres Mária ezúttal komplett "csomagot" nyújtott be, de csupán egyetlen kérdést "engedett át" az OVB grémiuma. Az elutasított hét kérdést nyálazzuk át kicsit.

Az első dióhéjban arról szólt, hogy a pártok ne használhassanak fel állami pénzeket.

A második arról döntene, hogy 176 főből álljon a Parlament, vagyis így nem csupán a kisebb Országház valósulna meg, de egyben megszűnnének a pártlisták is.

A harmadik szerint indokolt esetben a választók negyede visszahívhassa országgyűlési képviselőjét; ez a kérdés azért mindenképp finomításra szorul.

A negyedik szerint a nemzetközi országszerződések felbonthatóvá váljanak – itt azonban nem a NATO vagy EU-szerződésről van szó, hanem azokról a tetemes hitelekről, melyeket egymásután vett fel a magyar kormány a lakosság terhére az utóbbi időben.

Az ötödik szerint az országgyűlési képviselők semmilyen gazdasági, társadalmi szerepet ne tölthessenek be.

A hatodik szerint csak abban az esetben kaphatnák meg a parlamenti képviselők a havi pénzüket, ha az ülések kétharmadán részt vesznek.

A hetedik pedig szabályozná, hogy az országgyűlési képviselők a mindenkori magyar minimálbér legfeljebb ötszörösét kapják meg.

Noha ezek a kérdések hivatalosan nem kerülhetnek népszavazásra az OVB döntése értelmében – a kisalfold.hu információi szerint ennek ellenére ezek esetében is zajlik egy "szamizdat" aláírásgyűjtés.



Bajba kerülhetnek a pozícióhalmozók politikusok?

Seres Mária megújult honlapján így kommenteli a szóban forgó kérdést.

"Az önkormányzatokról szóló törvény az l994. évi önkormányzati képviselő választás napjától lazított az összeférhetetlenségi szabályokon. Előtte az országgyűlési képviselői tisztség összeférhetetlen volt a polgármesterséggel.

Jelenleg nem lehet országgyűlési képviselő bíró, ügyész, közigazgatási szerv alkalmazottja, országos vagy regionális terjesztésű politikai napilap szerkesztőségének vezetője vagy annak helyettese, a helyi önkormányzatok által alapított önkormányzati vállalat vezetője, vezetőhelyettese, igazgatótanácsának vagy vezető testületének tagja – de polgármester igen.

Miért ne legyen ugyanaz a személy országgyűlési képviselő és polgármester?

– Mindkét tisztség teljes embert igényel

– Mindkettő a választók bizalmára épülő önként vállalt megbízatás

– Egy időben lehetetlen két helyen megfelelni, ennek ellenére mindkét pozíció ellátásáért javadalmazás jár, mely úgy kerül megállapításra, mintha teljes emberként látná el a megbízást az érintett személy

– Az érvként felhozott érdekérvényesítő képesség kiteljesedése következtében tisztességtelen előnyökhöz juthat a saját település azokhoz képest, melyek vezetői nem lobbizhatnak a parlamentben. Egy-egy település kivételezettsége kifejezetten hátrányos lehet a többi település és az ott élők számára.

A két tisztséghez további megbízatások is társulnak – frakció megbízatások, bizottsági tagság –, és egyéb halmozódások is jelentkezhetnek.

Az országgyűlési képviselő polgármesteri tevékenységét elláthatja társadalmi megbízatásként is, tehát nem főállásként, hanem valódi közszolgálatként. Erre azonban a magyar gyakorlatban nincs példa.

Ha nagyítóval is, de találni olyan politikusokat, akik lemondtak a képviselőségről a polgármesterség miatt

Tudomásom szerint két személy volt – Kaposvár és Nyíregyháza polgármestere – akik polgármesterként lemondtak országgyűlési mandátumukról.

Szita Károly (Fidesz) Kaposvár polgármestere a parlament hetenkénti ülésezési rendje miatt mondott le (2002), mert a polgármesteri tisztségét nem tudta összeegyeztetni parlamenti képviselői megbízatásával.

Csabai Lászlóné 1994-ben a képviselő mandátum mellet polgármesterként is indult, és utóbbit tartotta meg" – írta végszóra Seres Mária.


Néhány jelenlegi és volt polgármester/képviselő véleménye az újabb témáról

Csabai Lászlóné (MSZP) több cikluson át volt Nyíregyháza polgármestere és országgyűlési képviselő is egyben, parlamenti mandátumáról kétszer is lemondott.


Csabai Lászlóné
Csabai Lászlóné

– Önszántamból tettem, először azért, mert erre ígéretet tettem, másodszor pedig azért, mert nem lehetett összeegyeztetni a polgármesteri teendőkkel. – Ki lehet mondani, hogy a két tisztség összeférhetetlen, de csak akkor, ha bizonyos feltételek megvalósulnak – mondja a város első embere. – A két poszt egyidőben való betöltésének egyik előnye a lobbizásban rejlik, ám az európai uniós pályázatok annyira zárt rendszerbe zajlanak, hogy ennek a jelentősége ma már elenyésző.

Egy város számára óriási lehetőséget biztosít

– Természetesen a polgármesterséget választanám, de egészen biztos nem fogom támogatni a két jogkör együttes ellátásnak megszüntetését – kezdte Dr. Lázár János (Fidesz), Hódmezővásárhely polgármestere és honatyája. Egy város számára óriási lehetőséget biztosít – hangsúlyozta –, ha a polgármestere ott ül az országgyűlésben. Ez Hódmezővásárhelynek az elmúlt 13 évben súlyos milliárdokat hozott.


Dr. Lázár János (fotó: Délmagyar.hu)
Dr. Lázár János (fotó: Délmagyar.hu)


– Nekem Szeged volt mindig az első, és Szeged is lesz mindig az első – adott választ Botka László (MSZP) arra a kérdésre, melyik tisztséget választaná, ha döntenie kellene. Hozzátette: az összeférhetetlenség kérdése már évek óta napirenden van. Szerinte a jelenlegi magyar gyakorlat működőképes. A szocialista politikus úgy vélte: jó a településeknek, ha a polgármesterük országgyűlési képviselő, mert hatékonyabban tud működni.


Botka László (kép: Délmagyar.hu)
Botka László (kép: Délmagyar.hu)


Van választék: több mint 100 kérdést szabad véleményezni  

Érdekesség, hogy Seres Mária honlapján több mint 100 (!) olyan kérdés szerepel, melyek potenciálisan népszavazás gyanúsak.

Ezeket mindenki véleményezheti, sőt, akár el is küldhetik azt a felvetést Seres Máriának, mely a legközelebb áll a szívükhöz.

Olvasóink írták

  • 11. AHA. 2009. április 16. 09:18
    „Ma megint nincsenek hírek,hogy egy az egyben visszatették képekkel az összes tegnapit?”
  • 10. zeta62 2009. április 15. 23:29
    „6. thurvj97 2009.04.15. 08:56
    Bár aláírtam, mégsem vagyok büszke. Egy rendelettel meg lehetne oldani a kérdést és nem kerülne 4 miliárdba.Remélem ezt Seres is tudja.

    Pont azért kell a népszavazás, mert valahogy mindig "rossz" gombot nyomnak a képviselőink, ha a saját jövedelmük csökkentéséről lenne szó. Gondolod, hogy ha nem lesz kötelező, akkor kidobják a zsebükből az ingyenpénzt? :D”
  • 9. Goldmund 2009. április 15. 11:58
    „Az azért csúsztatás, hogy csupán azért nem lehet a kétféle szavazást egyidőben megtartani, mert megzavarná a szavazókat. Kicsit lejjebb le is van írva, hogy ezt tiltja a választási törvény. Ez pedig kétharmados törvény, tehát Fidesz-MSZP összefogás kellene a módosításához. Erre nyilván esély sincs.

    A polgármester - ogy.képviselők összeférhetetlensége viszont jogos felvetés. Amennyiben csak formális a polgármester szerepe, akkor egyrészt nem járna neki fizetés érte (formális tevékenységért milyen jogon?) másrészt fölvethető, hgy egyáltalán mi szükség polgármesteri tisztségre?
    A valóság viszont az, hogy egyik tisztségüket sem tudják rendesen ellátni. A városban helyettük dolgoznak az alpolgármesterek, egyúttal ha akarják meg is vezethetik őt, hiszen úgysincs ideje átnézni rendesen a dolgokat. Vagy szabadabban lophat aki a tűz közelében ül, hiszen úgysem veszi észre a főnök. Az országgyűlésben meg bólogató jános lesz belőle, akinek fogalma sincs miért szavaz igennel vagy nemmel, csak azt tudja, hogy most így kell, mert a frakcióvezető ezt mondta. A bizottsági üléseken se biztos hogy ott tud lenni, így érdemben nem is tudja a saját szakterületéhez kötődő előterjezstéseket sem befolyásolni. Ez is okozza, hogy sok esetben kiérleletlen, rosszul megfogalmazott, ellentmondásos dolgok szerepelnek a törvényekben. Amik persze szintén jó lehetőséget adnak a kskapuk keresgetésére, a nagykutyák mutyizására.
    Mi meg csodálkozunk, hogy nem működik rendesen ez az ország.”
  • 8. pet 2009. április 15. 10:15
    „Miért is ne lobbizzon a polgármester a parlamentben? Mert akkor nem tudná elvégezni a településéhez fűződő munkákat?
    Ha megfelelő alpolgármestereket választ a polgármester, akkor jóesetben "csak" formális megjelenésre, jól előkészített munkáknál esetében egyszerű döntéshozatalra szűkülne a feladata a településén. Ez viszont időben összeegyeztethető az országgyűlési képviselőséggel.

    Tudja valaki, ki pénzeli ezt a nőt?Nem hizsem, hogy puszta elhivatottségból pazarolja az idejét a nagycsaládos anya.”
  • 7. Primax 2009. április 15. 09:50
    „Szóval - az Országgyűlés házbizottsága szerint - kettő darab kérdés megzavarhatja a nagyérdemű szavazóközönséget.
    Nem csoda, hogy itt tartunk...
    Amúgy pedig nagyon kevesen fognak elmenni azért szavazni, hogy egyesek dögre keressék magukat Brüsszelben...
    Borzasztó flegmaságról vall az, ahogyan "ott fenn" gondolkodnak. Kivétel nélkül, az összes parlamenti képviselő !
    Takarodjon el az egész "elit" úgy, ahogyan van.
    Amíg ők porondon lesznek, nem lesz itt semmi változás semmilyen téren.
    " EX NIHILO NIHIL FIT. "”
  • 6. thurvj97 2009. április 15. 08:56
    „Bár aláírtam, mégsem vagyok büszke. Egy rendelettel meg lehetne oldani a kérdést és nem kerülne 4 miliárdba.Remélem ezt Seres is tudja.”
  • 5. todoer 2009. április 15. 08:20
    „Seres Mária vajon egyeztetett-e erről a kérdésről a Fidesz-szel ? Kósa úr bizonyára szívesen lemond vagy a polgármesterségről vagy a mandátumáról . Most sokkal több fideszes polgármester van mint Mszp-s.”
  • 4. Valaki 2009. április 15. 08:07
    „Szánalmas ez a maszopos nénike, elvtársai egy rendelettel elintézhették volna az egészet!”
  • 3. AHA. 2009. április 15. 07:09
    „A büdös életben sem lesz szavazás ezekből a kezdeményezésekből.”
  • 2. FREDDY/S 2009. április 15. 06:55
    „Ha lenne a képviselőknek önkritikájuk, nem lenne az ország ilyen helyzetben, nemde...”
  • 1. Cerwin 2009. április 15. 06:38
    „Kicsit hatékonyabb kérdés volna, hogy mondjuk a parlament létszámát harmadolnánk és egy tizedére csökkentenénk az önkormányzatok számát.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

GTA Budapest: elfogták a tolvajbandát a rendőrök

Egy főként japán autók ellopására szakosodott bandát számoltak fel a rendőrök a közelmúltban… Tovább olvasom