Kisalföld logö

2017. 02. 25. szombat - Géza -1°C | 7°C Még több cikk.

Nyitott kapuk a két határon

Győr-Moson-Sopron - Megyénkből nyolc helyen kelhetünk át autóval a szomszédos államokba: kettőn Szlovákiába, hat úton pedig Ausztriába. A gyalogos, biciklis átjárást már a határok megnyitása előtt megoldották a két határ kilenc pontján, a vízi közlekedés pedig ma már csak azon múlik: van-e megfelelő csónakunk.


˝Kísértetbódék˝: rendszerint így keresztelik el az újságok az árván maradt határállomásokat. Körbetekintésünk egy kicsit múltidézés is, hiszen nem lehet a mai átjárópontokról úgy szólni, hogy ne utaljunk vissza a határátkelők idejére. A téma apropóját adhatja egyébként, hogy Horvátország felé újabb állomást nyitottak, nálunk hasonló a helyzet Fertőrákosnál, ahol a közelmúltban az út megnyílt az autósok előtt Szentmargitbánya felé.

Útlevélre már régen nincs szükségünk, nézzük azért át, hol léphetünk ki külföldre. Ebben Kövér András rendőr ezredes, rendőrségi tanácsos segít, aki hivatásából adódóan felhívta a figyelmet: azért valamilyen személyazonosításra alkalmas dokumentum mindenképpen legyen nálunk, bármerre is visz az utunk.

Nem kell tudásunkat frissíteni: a volt nagyátkelőknél átjutunk autóval, bár valamennyi objektum arra vár, hogy sorsukról a vagyongazdálkodási igazgatóság döntsön. Az autós tehát szlovák földre léphet Rajkánál és Vámosszabadinál Dunacsúny, illetve Medve felé. Régi átkelőnk Ausztriába a hegyeshalmi, amely Nickelsdorfba, a fertődi, amely Pamhagenbe, a soproni, amely Klingenbachba és a kópházi, amelyik Sopronkeresztúrra visz. De átkelhetünk az osztrákokhoz Jánossomorjánál is Mosontarcsa felé, ez valaha időszakos határként működött, tehát csak május és november között, szürkületig használhattuk, akár a csak gyalogosan és kerékpárral járható Zsira–Locsmánd vagy Fertőrákos–Mörbisch határt.


Így már ki is kötöttünk egy harmadik kategóriánál: a turisztikai átkelőkénél, ezeket 2006 nyarán és őszén hozták létre, tulajdonképpen ˝kis Schengennek˝ nevezve el a lehetőséget, mivel már két éve sem őrizték e pontokat. Ilyen biciklis- és gyalogosutakat találunk Sopronkövesdnél, Nagycenknél, Harkánál, kettőt Sopron-Brennbergbányánál, kettőt Ágfalvánál, egyet Fertőrákosnál, egyet pedig Rajkánál. (Természetesen aki például gombát szedni indul, az máshol is átjuthat a volt határon, de korszerű utakat itt talál.) A vízi átkelés valaha szintén határrendészeti kérdés volt: a kis Schengen keretében Szlovákiába juthattunk Gönyűnél, Dunaremeténél, Ásványrárónál és Rajka alatt, ma ezekről nem érdemes beszélni. Szervezett révszolgáltatást egyébként akkor is csak Gönyűnél kaphattunk: egy külföldi vállalkozó vállalta a szállítást. Ami pedig még a szárazföldet illeti, külön kategóriát jelentett Rajka mellett a hármas határ: az adott átkelőn csak azok a turisták kelhettek át, akik a Dunacsúnyhoz közeli szoborparkba igyekeztek. Megkötéssel működött a régi határátkelő is Rajkánál: kizárólag a szlovákiai és magyar állampolgárok használhatták, akár a hegyeshalmit és jánossomorjait, sőt, ez utóbbi kettőt csak a 30 kilométeres körzetben élők léphették át. Nincs változás a Schengen előtti időhöz képest Zsiránál, ahol még nem engedik át a magyar autóst, de Und és Füles között már autózhat.

Hogy mi lesz a sorsa a rajkai állomás épületének, nem tudni, egyelőre vállalkozóra vár. Gazdasági épületnek kiválóan alkalmas, jelenleg a rendészeti kapcsolattartási pont működik itt. Az ideiglenes állomások épületeit – a jánossomorjai és a zsirai konténert – lebontották, míg a fertőrákosi fabungaló még ma is felidézi ezt a nem is annyira régmúltat, amikor még a rádión hallgattuk, hány órát kell ma várni a határon.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Drágulnak az üzemanyagok

Emeli bruttó 8 forinttal a 95-ös benzin és 6 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát… Tovább olvasom