Kisalföld logö

2018. 09. 18. kedd - Diána 16°C | 26°C Még több cikk.

Levegő Munkacsoport: jelentős tartalékok a vasúti áruszállításban

A Levegő Munkacsoport szerint óriási tartalékok vannak a vasúti áruszállításban, amivel visszaszorítható lenne a kamionforgalom a gazdaság teljesítményének visszafogása nélkül.
A civil szervezet "Az áruszállítás közútról vasútra történő átterelésének lehetőségei Magyarországon" című tanulmányában rámutat: számos olyan áru létezik - például egyes mezőgazdasági termékek, építőanyagok -, amelyek szállításának vasútra terelése rövid idő alatt megoldható.

A New York-i székhelyű Közlekedés és Fejlesztéspolitikai Intézet megbízásából készített tanulmány rámutat arra is, hogy jelentős kihasználatlan lehetőséget rejt a kamionok vasúton történő szállítása, a Ro-La forgalom. Számításuk szerint ily módon egy-két éven belül az éves szállítási teljesítményből viszonylag kis költséggel mintegy évi 6 millió tonna árut lehetne a közútról átterelni vasútra. Bár ez a közúton szállított árutömegnek mindössze 2,5 százaléka, tonnakilométerben mérve - vagyis a megtett távolsággal is számolva -, jóval többet jelent, mivel a vasúti szállítás általában nagyobb távolságokra történik, mint a közúti.

A tanulmány megállapítása szerint fizikailag sincs akadálya annak, hogy akár évi 30 millió tonna áru átkerüljön közútról vasútra, ez tömegében 12 százaléka, a tonnakilométerben mért teljesítményben viszont már 25-30 százaléka az éves közúti teherszállítási teljesítménynek.

A Levegő Munkacsoport szerint elengedhetetlen, hogy a kormányzat kialakítsa a fenntartható közlekedés modelljét, és egy intézkedési tervet készítsen a megvalósítására. Ennek része lehetnek a versenyfeltételek fokozatos kiegyenlítése, beleértve a közúti fuvarozásnak biztosított egyoldalú kedvezmények felszámolását.

A szükséges lépések közül a Levegő Munkacsoport a legfontosabbnak tartja a "használó fizet" és a "szennyező fizet" elv következetes érvényesítését a teherfuvarozásban. Amíg ugyanis a vasúti teherszállítók megfizetik a tevékenységük költségeit, addig a nehéz tehergépkocsik üzemeltetői csak a töredékét fedezik az általuk okozott költségeknek.

Olvasóink írták

  • 6. annobon 2010. szeptember 20. 17:47
    „A Levegő Munkacsoport nem a légiforgalmat favorizálja? :D Ennyit a vicc részéről, de igazuk van az előttem szólóknak, hogy aMÁV szétverése tudatos privatizálás volt, hasonlóan a cukorgyárakéhoz, a makói órási gázmező kanadai kézre játszásához, az ország kiárusításához! Ez a felháborító! Amúgy mindenki tudja (kábé általános iskola alsó osztályaiban tanítják), hogy avasúti szállítás gazdaságosabb, mint a közúti! Sőt, tovább folytatva, a vízi szállítás pedig még gazdaságosabb még a vasútinál is! Ahogy az ember elnézegeti az Öreg Dunát, k. olyan rajta aforgalom, mint egy falusi főutcán éjfél után. De nézzen szét valaki nyugatabbra, mondjuk a Rajnán, Szajnán, stb., hát ott meg az előbbi példához viszonyítva, mint délután a Rákóczi úton! Egymást érik a hajók és uszályok.”
  • 5. Álmodozó 2010. szeptember 19. 19:52
    „Hát igen! Ezt érték el az állami vezetők az elmúlt húsz év alatt. El adták az országot bagóért, és még a magyar vasúton is osztrák mozdonyok szaladgálnak. A MÁV dolgozóknak pedig nincs munkájuk, és ha nincs munka akkor majd ők is mehetnek munkanélküli segélyre.Minden bizonnyal jó lenne már EURÓPAI- nak lenni,de addig amíg csak az elnyomást és a kizsákmányolást érezzük addig erről szó sem lehet.”
  • 4. watix 2010. szeptember 19. 13:59
    „Ezer munkavállalót tenne lapátra a Rail Cargo
    Hogyan szabadult meg az állam az egyik arany tojást tojó tyúktól?
    Akár ezer ember is lapátra kerülhet az osztrák Szövetségi vasút (ÖBB) magyar leányvállalatánál, a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél. A teherszállító cég tárgyalni akar a magyar kormánnyal, ugyanis a cég privatizálása óta a kormány többször is módosította a vasúti teherszállítás alapvető feltételeit. A Jobbik szerint ez a fejetlen privatizáció újabb jele.
    Ultimátumként tekint erre a tárgyalásra az osztrák fél, ugyanis szerintük a kormánynak kellene változtatnia a gondolkodásán, így nem fenyegetne veszély több száz dolgozót. Ellenkező esetben radikális változásokat helyezett kilátásba az ÖBB. A Rail Cargo Hungária Zrt. jelentős profitcsökkenésről számolt be, emiatt hozzávetőlegesen 700-1000 munkavállalónak mondana fel az osztrák kezekben levő cég a közeljövőben.

    Az ember, mint eszköz

    A Jobbik szerint ez csakis annak a jele, hogy az előző kormányok orrba-szájba privatizációja nem volt kellően ellenőrizve és a csakis profitorientált látásmód uralkodott. A párt szerint az átgondolatlan privatizáció az embert és annak környezetét erőforrásként kezeli, és az elérhető profitmaximumhoz rendeli hozzá az optimális erőforrásokat. A fent említett esetben ez csupán azt eredményezi, hogy a kieső profitot a bérköltségek csökkenésével akarják növelni. Igen ám, de nem magyar vállalat húz hasznot ebből az amúgyis ingovány talajon álló cégből, hanem a nemzetközi cég bukszáját kell teletömni ahhoz, hogy megmaradjon több száz magyar munkavállaló megélhetése.

    Korrupciógyanús ügyletek

    A Jobbik rámutatott, hogy amúgy is korrupciógyanús a Rail Cargo Hungaria privatizációja, mivel a teherszállítási ágazattal a MÁV egyetlen olyan részlegét játszotta át a magyar állam osztrák kézre, amely folyamatosan pozitív eredményeket produkált. Leegyszerűsítve: a magyar állam egy másik állam tulajdonába juttatta a jól termelő vállalatrészt.

    Völner Pál, az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára múlt hét pénteken az MTI-nek azt mondta: a magyar kormány és a MÁV mindenben teljesítette a MÁV Cargo privatizációs szerződésében foglalt vállalásait. Szerinte az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására. Közölte: az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok.

    Lehet ezt még fokozni

    Az már csak hab a tortán, hogy 2008 óta folyamatosan romlottak a működési feltételek és az előző kormány tavalyi év végi intézkedése folytán módosította a Hálózati Üzemeltetési Szabályzatot (HÜSZ), emiatt éves szinten 6,5 milliárd forinttal toldotta meg a Rail Cargo Hungaria kiadásait. Emiatt emelkedtek a fuvardíjak, ergo sokan választják inkább a közúti szállítást.

    Ultimátumok röpködnek

    A Jobbik részéről Bertha Szilvia és Korondi Miklós országgyűlési képviselők sajtóközleményükben azonnali hatállyal szólították fel a kormányt, hogy vizsgálják ki a Magyar Állam kárára történt privatizációt, a Rail Cargo Hungaria értékesítésének körülményeit. Kiemelték, hogy a lassan feledésbe merülő 2 milliárdos sikerdíj kifizetésének jogszerűségét sem ártana górcső alá venni, valamint azt is, hogy kinek állt érdekében ezt a nyereséges vállalatrészt bagóért odadobni az Osztrák Államnak.

    Szeptember 20-án, Bécsben ülnek egy asztalhoz a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének képviselői (VDSZSZ) és az osztrák tulajdonos. Az osztrákok a pályahasználati díjakról akarnak majd tárgyalni a magyar kormánnyal, a VDSZSZ a közel ezer munkahely megszűnéséről szóló híreket kérné számon a tulajdonoson.

    2010.09.16 08:50
    ma.hu”
  • 3. háté 2010. szeptember 19. 12:59
    „Tanulmányok, kimutatások, --vagyis semmi --és elviszik az adónk nagy százalékát!

    Évi sok százmilliárd Ft-t!”
  • 2. Álmodozó 2010. szeptember 19. 12:12
    „Nem változik semmi, kár volt a tanulmányra milliókat költeni. Amíg Magyarországon mindenki valakinek a valaga vége addig nem fog változni semmi. Az üzleti életben mindenki függ a másiktól és nem fog keresztbe tenni senki.”
  • 1. csompi1 2010. szeptember 19. 10:26
    „Hú, micsoda eredeti ötlet!
    Vajon mennyi munkát ölhettek ebbe a világmegváltó tanulmányba, és vajon mennyit kaszáltak belőle a külföldi támogatók pénzéből, és a mi adónkból?
    Nekem az olyan hiteltelen szervezet, aki pld. a pilisvörösvári elkerülő !!! -ellen tiltakozik, NE OKOSKODJON!!
    A megélhetési zöldek legtipikusabb, undorító fajtája.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megérkezett Magyarországra Tendzin Gyaco

Megérkezett a budapesti Ferihegyi repülőtérre a dalai láma péntek délután. A vallási vezető az… Tovább olvasom