Kisalföld logö

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -1°C | 9°C Még több cikk.

Kombájnok, traktorok az utakon

A nyári mezőgazdasági munkák, a betakarítás közeledtével egyre több kombájn, traktor használja a közutakat. A széles, lassú járművek próbára teszik az autósok türelmét. A probléma megoldása a szabályok betartása, és több, újabb gép vásárlása lehet.
– A mezőgazdasági gépjárművek forgalomba helyezésére általánosságban ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a személyautókra. Forgalmi engedélyre, rendszámtáblára van szükségük és amit kevesebben tudnak, környezetvédelmi felülvizsgálatra, azaz zöldkártya beszerzésére is kötelezettek – tájékoztatta lapunkat Schubert Tamás őrnagy, a Győri Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője.

Elmondta: az úgynevezett „A" típusú rendszámtáblák nagyobbak, mint a személyautóké, és azokat a gépekre elöl és hátul, illetve a pótkocsira is ki kell tenni. Sárga megkülönböztető fénnyel kell ellátni a túlméretes járműveket és azok közúton mozgatásához útvonalengedély szükséges. Munkaéleiket befelé kell fordítani a biztonság érdekében, és este oldaljelzővel kell megvilágítani.


A mezőgazdasági járművek műszaki vizsgáját járműkategóriától függően egy-két évenként kell megújítani. Az őrnagy tapasztalata szerint sokan kérdezik, hogy mi van azokkal a gépekkel, amiket több eszközből állítanának össze a gazdák. E témában azonban nem a rendőrség az illetékes. Az építési terveket beadva a közlekedési felügyelettől kell engedélyt kérni összeépítésükre vizsgáztatás előtt.
– A mezőgazdasággal foglalkozóknak nem könnyű betartaniuk a gépeik működtetésére, közúti közlekedésére vonatkozó szigorú szabályokat. Főleg az idősebb gépek jelentenek problémát, amelyeknek a tulajdonjogát is nehéz igazolni – osztotta meg véleményét lapunkkal Takács Zsolt.

A Kisalföldi Mezőgazdasági Rt. vezérigazgató-helyettesétől megtudtuk, hogy cége a gépeit a földutakon kívül kénytelen közúton is közlekedtetni, mert az egymástól legtávolabb eső megművelendő területeik közt 110 kilométeres (Nagycenk–Nagyszentjános) a távolság. Ilyenkor útvonalengedélyt kell kérni, ami szerinte kisebbfajta tortúra, és gyakran 160 kilométert kell megtenni a járműveknek – mellékutakon, kerülőket téve –, hogy a személyautók forgalmát minél kisebb mértékben nehezítsék.

Emiatt gépmozgatásaikat éjszakára időzítik. Csak akkor közlekednek napközben, ha az elkerülhetetlen. Takács tapasztalatai alapján ezt néhány autós megérti, többen viszont türelmetlenül rádudálnak a mezőgazdasági gép vezetőjére. Megoldást szerinte az jelentene, ha annyi pénzük lenne a gazdálkodóknak, hogy több gépet tudnának venni: akkor nem kellene gyakran áthelyezni azokat.

Az uniós csatlakozás miatt rendszám kell majd a lovas kocsikra?

A megyei gazdakör tájékoztató rendezvényeinek sorában legutóbb a győrszentiváni Pihenő Kempingben a mezőgazdasági gépek forgalomba helyezéséről, közúti közlekedéséről hallgattak meg rendőrségi ismertetőt az érdeklődők. A téma fontosságát, időszerűségét jelzi, hogy a szokásosnál több, mintegy hatvan gazda volt kíváncsi az előadásra.

Szintén a mezőgazdasággal foglalkozókat érintheti az a jogszabályváltozás, ami hazánk uniós csatlakozásából adódik és július elsejétől lép érvénybe. Schubert őrnagy felhívta arra a figyelmet, hogy az úgynevezett lassú járműveknek, például a lovas kocsiknak is egyedi azonosítóra lesz szükségük a közúti közlekedéshez. Ám, hogy ennek a megkülönböztető jelzésnek milyennek kell lennie, azt egy várhatóan hamarosan elkészülő rendelet határozza majd meg. Ezért ennek részleteiről a későbbiekben tájékoztatjuk olvasóinkat.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Padlógáz (Autobahnraser)

A sebességkorlátozás nélküli német autópályák előnyei és hátrányai. A sebesség megszállottjai az… Tovább olvasom