Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

Helyi termékek a LEADER színes palettáján

A várakozásoknak megfelelően bőven érkeznek pályázatok az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) IV. tengelyének intézkedése keretében a LEADER-akciócsoportokhoz.

A benyújtási szakasz október végéig tart.

Az uniós forrásokra nagy a kereslet, az egyik legfelkapottabb célterület a helyi termékek fejlesztése. Hagyományos vagy éppen új keletű sajátosságaikra, a jellegzetes ételekre, italokra vagy árucikkekre szívesen építenek a helyiek, keresve az útját, miként tudják meglévő tudásukat és értékeiket vonzerőként is felvonultatni.

Debreceni Lajos, a Körösök Völgye Akciócsoport Nonprofit Kft. ügyvezető-helyettese elsősorban a civilek és az önkormányzatok pályázataira számít. Elmondta, a helyi akciócsoport is a térségi identitás megőrzésére, felfrissítésére koncentrál, a térség örökségéhez, sajátosságaihoz illeszkedő, az ott élő emberek mindennapjaihoz kapcsolódó programokat és képzéseket támogat. A környéken meghatározó kisebbségek – románok, szlovákok, németek – jelenlétére alapozva szeretnének nagyobb összeget fordítani a kulturális hagyományok őrzésére, a helyiek például civil ház és művész-alkotóműhely létrehozásán fáradoznak. A vállalkozók is előszeretettel böngészik a meghirdetett kiírásokat, ők azonban inkább a III. tengely következő, novemberi fordulójára készülnek.

Izsó Gabriella, a Szatmár LEADER Egyesület akciócsoport munkaszervezetének vezetője a várható fejlesztéseket öt csoportba rendszerezte. Ismételten középpontba kerülnek a turisztikai célú projektek, megkezdődhet a három napraforgós szálláshelyek kialakítása. A helyi életminőség javítását is szolgálja a környékbeli fesztiválok meghonosítása, a már létezők továbbfejlesztése. A Szatmári Fesztivál egyhetes programjai között például szilvalekvárfőző versenyen mérhetik össze tudásukat a versenyzők, de a Milotai Diófesztivál vagy a Gyarmati Vigasságok is legalább ilyen sikeressé tehető. Az egyesület arra ösztönzi a szervezőket, hogy a lehető legnagyobb arányban helyi vagy innen származó szereplőket kérjenek fel, hasonlóképpen a körzetben élő kézművesek, iparosok, gazdák termékeit kínálják a vásárlóknak. Az aprófalvas térség ifjúsága számára a helyben maradásukat segítő táborok és hétvégi rendezvények megvalósításán dolgoznak.

A LEADER sarokpontjának számító képzési csomagban a gasztronómiára fókuszálnak. A szatmári „slow food" programban a hagyományos ízek megismertetésére összpontosítanak: bemutatják, hogyan kell jól megtisztítani a zöldségeket, mire s miként használhatók azok, illetve milyen módon varázsolható a megfelelő alapanyagokból szatmári étel. A helyi közösségek építését a kulturális tevékenység anyagi támogatásával is segítik. A marketing terén első körben megtervezik a térség arculatát, hogy a második fordulóban az aktív marketingeszközök latba vetésére koncentrálhassanak.

Szatmárban a civil szervezetek és az egyházak is serényen kérdezősködnek a lehetőségek iránt. Különféle helyi szerveződések alakulnak, érezhető az összefogás, ami a LEADER-szemlélet talán legfontosabb összetevője. A kistelepülési önkormányzatok, a vállalkozók és a civil szféra együttműködésével sokkal hatékonyabban és eredményesebben összeköthetők a projektek, nagyobb lendületet adva a vidék fejlődésének.

Készült az Európai Unió, a Magyar Köztársaság kormánya és az ÚMVP Irányító Hatósága támogatásával.
Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Már ötödikben kipróbálják a drogot

Főként a marhuána és különböző tabletták terjedtek el a drogot használó Pest megyei fiatalok körében. Vannak köztük tizenegy évesek is. Tovább olvasom