Kisalföld logö

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 21°C | 31°C Még több cikk.

Adventi csokidömping

Válság ide, válság oda, a csokoládégyártók aratnak az év utolsó öt-hat hetében.

Bélai Krisztina, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára portálunknak elmondta: a korábbi esztendőkhöz képest ugyan kis megtorpanásra számítanak ebben az időszakban, ami a gyakorlatban csak azt jelenti, hogy a tavalyi eredményeket hozzák.

Adataik szerint Mikulás- édességre tavalyelőtt 2,2 milliárd, tavaly pedig 2,7 milliárd forintot költöttek a magyarok. Ennek kétharmadát adta a csokifigurák forgalma. Játékkal kiegészített ajándékcsomagokat, adventi naptárakat és speciális ajándékcsomagokat 500 millió forintért, klasszikus Mikulás-csomagokat további 370 millió forintért vásároltunk. Két éve fordult a trend, és most már a minőségi, valódi csokiból, és nem a bevonómasszából készült termékekből fogy több.

 
Igazi hungarikum: A szaloncukrok ízesítése ma már a zseléstől és a vajkaramellástól a feketeerdősig terjed. A képen Winner Gabriella eladó. Fotó: Bertleff
Igazi hungarikum: A szaloncukrok ízesítése ma már a zseléstől és a vajkaramellástól a feketeerdősig terjed. A képen Winner Gabriella eladó. Fotó: Bertleff


A Magyar Édességgyártók Szövetségének adatai szerint a karácsonyi szezonban értékesített figurás édességek mennyiségének 2007-ben 58, 2008-ban 60 százaléka, értékének 2007-ben 76, 2008-ban pedig már 78 százaléka a valódi csokoládéból és nem a bevonómasszából készült termékek eladásából származott. Utóbbiak ugyan olcsóbbak – főleg, mert kakaóvaj helyett olcsóbb növényi zsírokból készülnek –, de közel sem olyan finomak.

Bélai Krisztina hozzátette: hasonlóan kedvező folyamat figyelhető meg a hungarikumnak számító szaloncukor esetében is. A fogyasztók elsősorban az ismert gyártók minőségi, kedvező ár-érték arányt nyújtó termékeit részesítik előnyben. Jó példa, hogy amíg az üzletláncok saját márkás, olcsóbb szaloncukrai iránti kereslet stagnál, addig a dobozos, illetve álló tasakos termékeinek értékesítése évről évre nő.

Ebből a karácsonyi édességből háztartásonként mintegy 1,7 kilogramm  – összesen pedig több mint 5 és fél ezer tonna – fogyott tavaly zselés, vajkaramellás, marcipános, kókuszos, diós, mandulás, mogyorós és feketeerdős ízesítésben. A lakosság több mint 6 milliárd forintot költött szaloncukorra. A vásárlások kétharmadában tasakos terméket választottunk, kisebb hányadában kimérve vagy dobozban vettük meg a fára valót.


A Mikulás világszerte más és más

Mikulás alakját és történetét a világ minden népe a saját történelméhez és kultúrájához igazította az évszázadok során. A holland Mikulás, Sinterklaas  fehér lovon érkezik Spanyolországból és mézeskalácsot osztogat, az orosz Fagy apó és segítője, Hóleányka édes tejjel vagy gyümölcsökkel töltött cukorkát ad a gyerekeknek. Az amerikai Santa Claus, aki a kéményen át lopózik a házakba, cukorrudacskákat tesz a kandallókra akasztott zoknikba. A finn lappföldi Mikulás, Joulupukki tradicionális finn karácsonyi édességet, fahéjas, gyömbéres és szegfűszeges kekszet ajándékoz a gyerekeknek. A norvég Pelznickle kék ruhában, rongyos kalapban és kenyérrel teli hátizsákkal járja az utcákat, útja során  Sleipnir nevű, nyolclábú, repülő lova kíséri.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hétfőn távozik hivatalából az ORTT elnöke

Ma távozik hivatalából Majtényi László, az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) elnöke. Tovább olvasom