Kisalföld logö

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Minőség a Laguna nyomdokain

Az autógyártók és vásárlók számára legfontosabb családi kompakt kategóriában valóban kemény a harc. Egy új kompakt modell nem követhet el hibákat, mindenből egyenletesen jól kell teljesítenie, és formájával a lehető legvonzóbbnak kell bizonyulnia. Az új Renault Mégane tervezői és gyártói kitűnően oldották meg ezt a kihívást.
Egy modern Renault, kívül-belül

Formáját tekintve a új Mégane kétségkívül a kompaktok mezőnyének legmodernebb tagja: mintha egy fantáziadús tanulmányautó egy a egyben került volna a gyártósorra, a szokásos kompromisszumok nélkül. A motorháztető pajzs alakú kiemelkedése, a hátsó lámpák hangsúlyozottan háromdimenziós kialakítása, a nagy fémfelületek összhatása kimondottan izgalmas, egyben erőteljes kiállású autót eredményeztek. (Az elkeskenyedő hátsó ablakok miatt egy extrát, a tolatóradart mindenképp ajánljuk.) Általános használatra tervezett karosszériája 430 centiméter hosszú, városban még könnyedén manőverezhető, csomagtere ugyanakkor 405/1162 literes, hosszabb túrákra is tágasnak mondható. A tipikus Renault-jegyek mindenesetre megmaradtak, és ugyanezt mondhatjuk el a belsőről, amelyben kellemes meglepetésként az egy kategóriával feljebb lévő Renault Laguna egyes elemeit és minőségi összhatását találjuk meg. Az összeszerelés minősége példás, a kezelőelemek járása könnyed és határozott. A kormány, a kilincsek, a kétzónás klíma állítása és funkciói, a párnázott szövetborítások az ajtókon és a bőrhatású műanyag a műszerfalon valóban magasabb kategóriákat idézőek. Természetesen megmaradt a Renault okos megoldása, a kormánykerék mögötti sokfunkciós hifivezérlő bajusz-panel. A kormánykerékbe a tempomat szabályzógombjai kerültek, amelyek ezúttal a sebességszabályzó funkciót is vezérlik. Ehhez mindössze a másik irányba kell billentenünk a középső kartámasz alatti tempomat-kapcsolót, beállítani például a városi ötvenet vagy a harmincas zónához illő tempót, és a rendszer garantálja, hogy elkerüljük a drága traffipax-büntetést. (Ha mégis gyorsítanunk kell, például vészhelyzetben, padlógázra természetesen oldódik a korlátozás.)


Motor az arany középút jegyében

A tesztautót a kategóriában szokásosnak mondható 1,6 literes benzines erőforrás hajtotta. A fejlett 16 szelepes 110 lóereje elegendő az 1215 kilogrammos jármű mozgatására: gyorsulás 100 km/h-ra 10,5 másodperc, elméleti végsebesség 195 km/h. Átlagfogyasztása téli körülmények között, több utassal, gyakori városi használattal 8,4 literre adódott, a 60 literes tank így több mint 700 kilométerre elég. (Több országúti használattal a gyári 6,9 literes érték valószínűleg könnyedén elérhető.) Amíg a motortól nem akarunk túl sokat, szinte észrevétlenül teszi a dolgát, de a pörgetős-kihúzatós használatot nem támogatja, legalábbis a kissé kelletlen hangszíne erre utal. De a tervezők szándéka szerint nem is ilyen használatra szánták: erre utal a már a Lagunában is feltűnt váltássegítő rendszer. A fordulatszámmérő melletti kijelző a terhelés függvényében nyilakkal mutatja, mikor érdemes egyet fel-, vagy lefelé húznunk a hatfokozatú váltón, amely egyébként francia autótól meglepően pontos. Általában 50 km/óránál már az ötödik, 75-nél a hatodik fokozatot kéri. Ha a jelzést nem is lehet mindig betartani – sűrű városi forgalomban például -, mégis érdemes rá figyelni, mivel olyan vezetési stílusra tanít, ami az autó hibátlan működéséhez optimális. Józan családapáknak feltétlenül ajánlott.

Teszt: Renault Mégane Dynamique 1,6 110 LE

Futómű: sportosan komfortos

A mai autók esetében szinte alapelvárás, hogy gokartként kanyarodjanak, de természetesen az utasok se szenvedjenek hiányt utazási komfortból. Ezt több-kevesebb sikerrel minden gyár futómű-hangoló részlege megoldja. Az új Mégane esetében ez a kompromisszum szinte tökéletes. Az élmény nagyon hasonló, mint a Lagunában: pontos kormányzással, stabilan siklunk az út fölött, gyors kanyarban sem dőlünk. A gödröket, csatornafedeleket határozottan és erősen kirugózza a rendszer, az ütéseket alig érezni, a hang csak tompa, halk puffanásként jön át. A rövidebb tengelytáv miatt persze a Mégane kissé érzékenyebben követi le az út egyenetlenségeit, de ez valóban csak leheletnyi különbség. A tesztautót ráadásul 17 collos alufelnikkel szerelték föl, így a rendszer csillapítása és kanyarstabilitása pontosan megfelelt annak az egyensúlynak, amit egy sportos vezető és egy kényelemre vágyó utas egyaránt elvár. Az elöl 280, hátul 260 mm átmérőjű tárcsafékekkel a könnyű autó finoman, hatásosan lassítható. A Renault esetében magától értetődő ötcsillagos biztonságot blokkolás- és kipörgésgátló, menetstabilizátor, valamint első-, oldalsó- és függönylégzsákok teszik teljessé.


Használhatóság: ami egy családnak kell

A kompakt autók az egyautós családok mindenre használt járművei. Egyaránt helyt kell állniuk a hétköznapi feladatokban, iskolába, munkahelyre járáskor, családi kirándulásokon, hétvégi nagybevásárláson, hosszabb nyaraláskor és néha a színház előtt is. Az új Mégane próbája után elmondhatjuk, hogy mindezekre maximálisan megfelel, ráadásul merészen divatos formája és technikai töltete a jelenlegi vetélytársak fölé emeli. A tesztautó most még kedvezményes 3,9 milliós ára pedig – mindezeket figyelembe véve – abszolút versenyképes ajánlat.

Olvasóink írták

  • 2. Burkus_Zoltán 2009. március 16. 08:21
    „Üdvözlöm Elemér!
    A kocsi valóban kiváló, de remélhetőleg az is kiderül a cikkből, hogy a konzervatív ízlésű vagy az olaszos temperamentumú autósoknak hiányérzetük lehet. (Karosszéria, motor: más elvárások.) Amúgy azt, hogy ki milyen kocsit vesz, úgyis mindenki saját maga dönti el - én csak leírom a véleményemet. Üdv: BZ”
  • 1. elemér 2009. március 14. 01:01
    „Ezt a cikket egy profi irta. Biztos hogy ezekután veszik a kocsit, mert nagyon jó.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Nissan a 79. Genfi Nemzetközi Autószalonon

A Nissan több, Európában eddig még ismeretlen új modellt mutat be a 79. Genfi Nemzetközi… Tovább olvasom