Kisalföld logö

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -3°C | 3°C Még több cikk.

Levegős elegancia

A nyitott autók ma drága különlegességnek, státusszimbólumnak számítanak, bár voltaképpen az autózás története velük kezdődött. Azóta a nyitott autózás számtalan tartós és elfeledett megoldást talált a levegős száguldás szerelmesei számára.

Az ős: Citroën 2CV
A nyitott autók ma drága különlegességnek, státusszimbólumnak számítanak, bár voltaképpen az autózás története velük kezdődött. Az egykori lovas kocsik utódai törvényszerűen vették át a bevált nyitott formát, és az első, mindjárt 180 kilométeres autós kirándulást Bertha Benz (a belsőégésű benzinmotor feltalálójának ambiciózus felesége) szintén egy „roadsterrel" tette meg 1888-ban. Bizony, hiszen a kocsinak nemhogy teteje, de ajtaja és szélvédője sem volt, akárcsak a mai, kompromisszummentes versenyautóknak.

Sportosan vagy elegánsan

Audi A4 Cabriolet
Azóta a nyitott autózás számtalan tartós és elfeledett megoldási formát talált a levegős száguldás szerelmesei számára. A tömegek is élvezhették például a Citroën 2CV, majd később az 500-as Fiat és a Peugeot 205-ös teljesen hátrahúzható vászontetejét, és az óvatosabbaknak a főként Németországban divatos „Landaulet" változat (nyitott tetős limuzin) kínált több oxigént a szokásosnál. Mégis, napjainkra letisztult az a két forma, amelyek lényege, hogy a szélvédő mögött már lehetőleg semmi, így ablak- vagy ajtókeret se zavarja a légáramlatokat, ha az utasok úgy kívánják. A sportos kétüléses hagyományosan angol ötletként valósult meg, a Jaguar és főként az MG jóvoltából, a neve így angolos: roadster. A két vagy több üléssort kínáló nyitott járműveket pedig hagyományosan kabrioletnek nevezzük.

Miért nehezebbek?

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet
A kezdetekben az ajtó és a tető hiánya nem okozott problémákat a jármű szerkezete szempontjából, mivel azokat masszív alvázra építették. Később azonban a tömeggyártás magával hozta az olcsóbb önhordó karosszériákat, és itt már bizony a tetőnek és oszlopainak komoly teherviselő szerepet kell vállalni, csak kompletten biztosítható ugyanis a szükséges merevség. Ezért az önhordó (limuzin vagy kupé) karosszériából kialakított roadsterek és kabriók alapos erősítést kapnak, leginkább a küszöbök táján, de az első és hátsó lemezek alatt is eltérő megoldásokat találunk a zárt verziókhoz képest, hogy a futóműelemek elmozdulása minél kisebb legyen. A beépített „vasak" aztán a mérlegeléskor is megmutatkoznak: ezért nehezebb néhány tucat kilogrammal egy akár kézi erővel működő tetejű kabrió, mint ugyanaz a típus kupéváltozatban.

Kulcskérdések

Citroen Pluriel
A nyitott autók esetében két jellemző fontos a mindennapi használatban: a karosszéria csavarodási merevsége és a tetőmechanizmus. Az előbbi azért, mert az elmozduló, csavarodó karosszéria nem csupán kellemetlen nyikorgás és zörgés forrása kanyarokban vagy egyenetlen útszakaszon: a „mocorgó" futómű miatt romlik az úttartás és a kanyarstabilitás, valamint az ütközésbiztonság sem tökéletes. Épp ezért a tervezőknek nagy kihívást jelent egy igazán stabil roadstert vagy kabriót létrehozni, de a mai típusok már e tekintetben is vetekszenek zárt karosszériás társaikkal. Például a Győrött gyártott Audi TT Roadster, vagy évekkel később kifejlesztett ellenfele, a BMW Z4-es már olyan érzést kelt vezetés közben, mintha „egy darabból öntötték volna" az autót, és ez kiszámíthatóan sportos menettulajdonságaikban is megmutatkozik.

A tetőszerkezet lehet mechanikus vagy motoros működtetésű. Általában az olcsóbb, kimondottan örömautózásra készült roadsterek esetén gyakori, hogy a tetőt kézzel kell felhúznunk, és a korábbi, sokpatentes megoldással bizony bőrig ázhattak az utasok egy hirtelen nyári záporban, mire sikerült a tetőt a helyére illeszteniük. A kabrióknál és a felső kategóriában általános a géperejű, egy gombnyomásra működő tetőmozgatás, ami 10–30 másodperc alatt varázsolhatunk védett vagy épp levegős járművet kívánságunk szerint. Téli használatra a legtöbb gyártó ajánlja a kemény tetőt (hardtop), amivel a kocsi teljes értékű, négy évszakos járművé válik – ehelyett ma már több gyártó (mint a Mercedes-Benz és a Peugeot) kifejlesztette az eleve kemény, de összecsukható tetejű roadstereket.

Élvezet és óvatosság

A harmadik, használat szempontjából kevésbé fontos, de a vezetési élményt nagyban befolyásoló szempont a vezetési zajok hangolása. Itt a fő cél, hogy a futómű és a karosszéria a lehető legkevésbé, míg a kipufogó a lehető legsportosabban, de azért kellő visszafogottsággal jelezze működését.

És egy jó tanács: aki már autózott több órát tűző nyári napon egy nyitott kocsiban, belefeledkezve a szél cirógatásába és az öblös motorhangba, jól tudja: mindeközben nem szabad elfeledkezni egy fejfedőről sem. Baseballsapka nélkül 4–5 óra alatt rákvörösre éghetünk, hiszen éppolyan terhelésnek tesszük ki arcunkat, mintha a strandon napoznánk, viharos szélben...

Mai újdonságok

A közelmúltban bemutatott négyüléses Audi A4 Cabriolet teljesen automata nyitású vászontetővel került a piacra. Az akár 220 lóerős V6-os motorok dinamikája, a nemesen egyszerű Audi-formatervezés és exkluzív felszereltség jellemzi. A jármű lendületessége és sajátos tulajdonságai már az első pillanatban felismerhetők. A lapos orr-rész, a visszafogott ék alakú forma és az erőteljesen körvonalazott farrész a látható kipufogócsövekkel egyértelműen az autó sportos jellegére utal.

Az elsőkerék-meghajtású A4-es kabriolethez illő erőt két nagy lökettérfogatú V6-os motor biztosítja. A két motor a sportos hathengeres hangzás és a példaértékű nyugodt motorjárás olyan kombinációját jelenti, amelyet éppen a kabriótulajdonosok értékelnek nagyra. Az A4 kabriolet teljes értékű négyüléses sportautó. Csomagtere elődjéhez képest jóval nagyobb: zárt tető esetén 315 liter, nyitott tető esetén pedig még mindig 246 liter csomagtér áll rendelkezésre.

Egészen más életstílust és vásárlókört képvisel a Citroën Pluriel, amely külső és belső kiképzésének köszönhetően könnyen átalakítható, sokoldalú felhasználást tesz lehetővé. Az autó középső tartóoszlop nélküli felépítése, elmozdítható hosszanti ívei, eltüntethető teteje és dupla padlózata lehetővé teszi, hogy a jármű egy mozdulattal egyterűvé, kabrióvá vagy spider pick-uppá váljon. Ha a vászontető behúzott állapotban van, a pluriel kompakt egyterűként használható, majd egy gombnyomással eltűnik a vászontető és az elektromosan vezérelt ablakok, s az egyterű kabrióvá alakul. A két hosszanti tartóív a helyén marad, hogy a látásteret ne csökkentse. Szükség szerint az ívek egy mozdulattal eltávolíthatóak, ekkor az autó spider pick-up formát ölt.

És egy régi kabrióspecialista, a Porsche is a napokban jelentette be legújabb modelljét, a 911 Carrera 4S Cabrioletet. A vezetés maximális élményét a már jól ismert 3,6 literes 320 lóerős hathengeres boxermotor garantálja. Az alapfelszereltség része a Porsche Stability Management (PSM) rendszer, mely az összkerék-meghajtással kombinálva átlagon felüli stabilitást eredményez. A nyitható vászontető átlagon felüli minőséggel és Z alakú hajthatóságával tűnik ki: a tető egy gombnyomásra nyitható és zárható akár menet közben is, 50 km/h sebességig. A nyitáshoz mindössze 20 másodpercre van szükség. A 911 Carrera 4S végsebessége zárt tetővel 280 km/h, mely megegyezik a kupéváltozat maximális sebességével. A 100 km/h sebességet szinte megegyező idő alatt teljesíti a két változat: 5,3 másodperces idejével a 70 kilogrammos többletsúlya miatt a kabriolet két tized másodperccel marad el a kupé mögött. Ezért a csúcsmodellért – ha extrákat nem rendelünk bele – közel 30 millió forintot kellene a kasszánál hagynunk. De mint az elején szóba került, a nyitott autózás ma már inkább a luxuskategóriába tartozik.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Régi márka, új feltételekkel

Tavaly a Daewoo autós cég az év végére komoly pénzügyi nehézségekkel küszködött, ám a General Motors… Tovább olvasom