Nagy kincs egy régi gép

2022.01.11. 13:52

Az öreg traktorok második élete - A fiatal farádi szaki, Ferenc szenvedélye a felújítás - galéria

Régi traktorokat kelt életre a farádi Nyusa Ferenc. Annyira ritka a jó szakember, hogy messze földről viszik hozzá az ötven-hatvan éves gépeket, Németországból, Ausztriából. Steyr, Unimog, Mercedes, kicsi és nagy szorong a telephelyen. A legrégebbi egy 1934-es német gyártmányú Lanz Bulldog, de birtokában van olyan is, ami több mint 30 millió forintot ér. Nagy kincs egy régi gép: megjavítva, karbantartva az örökkévalóságig szolgálnak.

Gyurina Zsolt

A kormány a kurbli - így indul az 1934-es Lanz Bulldog. Nyusa Ferenc aprólékos munkával kelti életre a régi gépeket. Fotó: Csapó Balázs

  • Ötévesen a traktoron ültem, tizennégy évesen már bütykölgettem a gépeket, a nagypapám tanított, szerelő volt. Régi gépek közt nőttem fel, egy gazdaságban nevelkedtem, volt tizenöt hektárunk - avat be, ahogy körbevezet minket a járművek között.
  • A csornai Csukás-iskolában végzett, később Ausztriában dolgozott, ahol rájött, hogy felbecsülhetetlen érték manapság az, ha valaki ért a gépekhez. Bőven akad munkája: tavaly 51 traktor dízelmotorját szedte szét és rakta össze.

Szájról szájra terjed a régi traktorokat javító, felújító farádi mester, Nyusa Ferenc híre, pedig fiatal, alig 33 éves. Műhelyének ajtajában fogad minket, majd hátravezet az udvarba. Elsőként a kedvencét mutatja be, egy régi Mercedest: 1984-es gyártású, 3,5 millióért vette meg, ráköltött 5,5 milliót, most hibátlanul működik. Szerinte a traktorok királya ez a típus.

 

Egyszerű szerkezet, nincs benne elektronika, ami elromoljon és könnyen javítható, mondja, ahogy szeretettel végigsimít a motorháztetőn. Ez a járgány drágább, mint új korában – teszi hozzá. Negyven éve 80 ezer márka volt az ára, most olyan 90 ezer euró. Gyorsan átszámolom, hüledezem, nem kevés, 32 millió forint. Nagy érték a Mercedes: már nem gyártják, de olyan jó minőség, hogy mindenki szeretné.

 

A régiségbörzéket járja alkatrészekért

 

Minden régi traktort felújít egészen a kétezres évekig, a számítógépek, az elektronika megjelenéséig. Szerinte a legjobbak a hatvanas-hetvenes évekbeliek. A magyar traktorok közül a Rába Steigerről elismerően nyilatkozik, illetve a Dutrát is kedveli, de szerinte az anyagminősége azért nem ugyanaz, mint a korábbi években volt. Alkatrész ezekhez a régi gépekhez nem kapható. Nyusa Ferenc 17 éve járja a börzéket, régiségvásárokat, onnét szerzi be, gyűjti össze a szükséges dolgokat.

 

Az örökkévalóságig

 

Továbbsétálunk egy aprócska szépségig, egy 12 lóerős, 1961-es német Holderig. Klasszikus, lekerekített formája hamar rabul ejti a szemlélőt. Az ára nagyjából 1,8 millió. Éppen új motorra vár. – Nehéz szakma a szerelőé, olajos, de nekem ez az életem. Aprólékosan alkotni, ez való nekem – mondja Ferenc kezét törölgetve. – Ma már a gyárak hideg vízzel főznek: a mostani gépek elmennek egy bizonyos üzemórát, aztán végük. Ezek az ötven-hatvan éves vagy még régebbi traktorok azért nagy értékek, mert ha megjavítom őket, utána elpöfögnek még harminc esztendeig. Megkopik egy tengely, kicserélem, esztergálom, homokszóróval lefújom. Van olyan, amit hónapokig szerelek, mást hosszú évekig – világosít fel.

 

Az 1961-es Holderen a mester – a farádi szerelő híre túlnyúlik az országhatáron. A veteránok felújítás után örökké szolgálnak. Fotó: Csapó Balázs

Kurblis indítás

 

A műhely sarkában gigantikus, kéttonnás Csepel oszlopos fúrógép mered a magasba, még az 1960-as évekből. Nyusa Ferenc Ausztriából hozta vissza Magyarországra. Pár méterre tőle egy fél évszázada zakatoló csehszlovák síkköszörű uralja a teret a maga 3,5 tonnájával, robusztus formáival. Ezek annyira jó gépek, hogy az örökkévalóságig használhatóak, magyarázza.

 

Nem messze tőlük tető alatt, védett helyen pihen egy különlegesség: egy gyönyörűen felújított, 1934-es Lanz Bulldog Németországból. Az alkatrészek beszerzése, beszerelése évekig tartott, most a veterántalál- kozók büszkesége. A traktorok őse, ahogy Ferenc fogalmaz. Indítása sem mindennapi: mesterünk kiveszi a kormánykereket a helyéről, mert azt kell oldalra, a motorhoz illeszteni, és önindító helyett azzal kurblizni. Házigazdánk a jókora kereket a lyukba passzintja, megtekeri: a két világháború között gyártott, lassan évszázados traktor boldogan kel életre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!