Tudósító - olvasóink küldék
2014.11.16. 16:50
˝Elszállt˝ a legendás repülő az Elvis-parkból - fotók
Végleg elhagyta a Győr melletti Elvis-parkot az IL 18-as repülőgép.
Tudósító
Hétfőn este Öttevénynél járt már a repülő
Elszállították a Győrhöz közeli Abda határából azt a repülőgépet, amely egykor mulatóként szolgált a környék egyik jellegzetességeként, de egy évtizede üresen állt.
Az 1990 óta ezen a helyen álló Il-18-ast a hétvégén hozták szállítható állapotba eddigi helyén, az 1-es és a 85-ös út találkozásánál. A Malév flottájának egykori darabját januárban ajánlotta fel kölcsöntárgyként Orbán Viktor kormányfő a Kassai Repülőmúzeumnak. A szállítás a gép mérete miatt húzódott eddig. A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren működő Aeropark repülőgép-múzeumot üzemeltető Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. tájékoztatása szerint a társaság megvásárolta az egykor HA-MOI lajstromjelű gépet, amelynek törzsét most indítják útba új állomáshelyére.
A repülőgép az LKK és a Kassai Repülőgép-múzeum között létrejött együttműködés keretében költözik a szlovákiai kiállítóhelyre. Az Il-18-ast Kassán szerelik össze, majd a rendkívül rossz állapotú géptest külső-belső restaurálása után visszakapja eredeti Malév-festését, és egy magyar repüléstörténeti kiállítás jön létre a fedélzetén. Jelezték: a repülőgép szét- és összeszerelésének, szállításának, valamint restaurálásának költségeit a szlovák fél vállalta magára.
Korábban
A hétvégén felgyorsultak az események az abdai repülőgép körül. Egész hétvégén dolgoztak a Malév kultikus IL–18-asán, amelyet egy éve ajánlott fel a magyar kormány kölcsönbe a nyolcvanadik születésnapját ünneplő Rudolf Schusternek. A repülőt tulajdonképpen nem a volt szlovák államfő, hanem a kassai repülési múzeum kapja meg.
A hivatalos tájékoztatás szerint a repülőgép a Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) és a Kassai Repülőgépmúzeum között létrejött együttműködés keretében költözik a múzeumba. Kassán összeszerelik és restaurálják, visszakapja eredeti Malév-festését, fedélzetén egy magyar repüléstörténeti kiállítás várja majd a látogatókat. Az utóbbi tíz évben rendkívül rossz állapotba került repülőgép minden költségét a szlovák fél állja. Az LKK korábban azt nyilatkozta: a szállítást azért nem tudta a szlovák katonaság elsőre lebonyolítani, mert ők a géptestet is szét kívánták vágni – úgy könnyebben szállítható lett volna. Ezt azonban a magyar fél nem engedte. Jó tudni néhány paramétert, ami megmagyarázza, miért kellett erre szakosodott szállítási-szerelési céget találni – közbeszerzéssel, ami a szlovákoknál is hónapokig tartott. A törzs hosszúsága: 35,9 méter, a szárny fesztávja: 37,42 méter, felülete 140 négyzetméter.
Becsák Béla Ádámtól, a munkát végző cég értékesítőjétől megtudtuk, hogy a gépet azért tudják csak hétfőn késő este útnak indítani, mert aznap nemzeti ünnep van Szlovákiában (A szabadságért és a demokráciáért vívott harc napját ünneplik november 17-én – a szerk.), így a főutakon sem közlekedhetnek kamionok. Éjfél után kell tehát a határt átlépniük: megfelelő biztosítással az 1-es főúton haladnak majd. A gépért cserébe a szlovákok az új ferihegyi látogatóközpont TU–154-esének restaurálásában vesznek részt. Az IL–18-ast ugyan Szlovákiában állítják ki, de továbbra is magyar tulajdonban marad. Lehet, „Ilonka" egyszer még visszajön – úgy, ahogy most távozik.
1990-ben szállították Abdára
A HA-MOI lajstromjel alatti repülőnek nem ez az első szállítása: utolsó útján Ferihegyről Pápára repült, itt a szárnyait hasonlóképpen leszerelve a 83-as főúton, Győrön keresztül vitték Abda közelébe, a 85-ös és 1-es főutak csomópontjába. Mindez 1990-ben történt, akkor a szállítás 4 millió forintba került. Étteremmé, éjszakai bárrá alakították át, de sorsát a Győr és Hegyeshalom között 1997-ben átadott autópálya megpecsételte: a sztráda elszívta az abdai bazársor és vele az Elvis-park vendégeit. Évek óta üresen állt, attól vált ismét híressé, hogy „Schuster gépe lett".
A HA-MOI lajstromjel alatti repülőnek nem ez az első szállítása: utolsó útján Ferihegyről Pápára repült, itt a szárnyait hasonlóképpen leszerelve a 83-as főúton, Győrön keresztül vitték Abda közelébe, a 85-ös és 1-es főutak csomópontjába. Mindez 1990-ben történt, akkor a szállítás 4 millió forintba került. Étteremmé, éjszakai bárrá alakították át, de sorsát a Győr és Hegyeshalom között 1997-ben átadott autópálya megpecsételte: a sztráda elszívta az abdai bazársor és vele az Elvis-park vendégeit. Évek óta üresen állt, attól vált ismét híressé, hogy „Schuster gépe lett".
Olvasóink fotókat is küldtek a gép szétszedéséről.
Korábban már beszámoltunk arról, hogy a gép elhagyja az Elvis-parkot >>
Ezek is érdekelhetik
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Feliratkozom a hírlevélre