2019.02.27. 13:40
Hurrá! Nyártól Jenbacher motorvonatokkal erősítik a Győr-Veszprém vasútvonalat - fotók
Két Jenbacher motorvonat áll forgalomba a Győr-Pápa-Celldömölk és a Győr-Veszprém vasútvonalon. A járművek üzembeállításával a szolgáltatási színvonal, és abból adódóan az utasok elégedettségének érezhető emelkedésére számít a vasúttársaság - olvasható a MÁV kommunikációs igazgatóságának friss közleményében.
49 méter hosszú szerelvény
A motorkocsikkal a Győr–Pápa–Celldömölk vonalon naponta hatszor, a Győr–Veszprém vonalon naponta négyszer lehet majd utazni, várhatóan a nyári menetrend életbelépésétől, június közepétől. A mozdonyvezetők típusismereti képzése már kezdetét vette.
A felújított, 120 km/órás sebességre képes, két 49 méter hosszú kocsiból álló szerelvényben, kocsinként 72 ülőhelyen foglalhatnak helyet az utasok. A dízel motorvonatok a MÁV-START és a GYSEV közti kölcsönös járműhasználati megállapodás részeként közlekednek majd. A járművek teljes körű karbantartását a GYSEV végzi.
Korszerű, kulturált vonatközlekedés
Ezzel több mint két éves ügy végére kerülhet pont. 2016 novemberében egyedi turisztikai különvonatot indított a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség szombaton Győrből Pannonhalma, Tarjánpuszta, a Cuha-völgyi állomások, Zirc érintésével Veszprémbe és vissza. Ezen a különvonaton közlekedési szakemberek, lokálpatrióták mellett a Kisalföld munkatársai is ott ültek. Az apropót az adta, hogy a szövetség bemutatta, milyen lehetne a korszerű, kulturált vonatközlekedés a bakonyi vonalon.
Győr és Veszprém között több mint négy évtizede főként Bz motorvonatok szállítják az utasokat. A "Piroskáknak" becézett szerelvényekkel egyre több a gond. Ősszel és télen nehezen kaptatnak fel a bakonyi emelkedőkön, pár éve nyáron előfordult, hogy esővízzel hűtötték a vonat felforrt hűtővizét Porva-Cseszneken.
Jobb később, mint soha
"Elsősorban a Bakonyvasút sanyarú járműellátottságára szerettük volna felhívni a figyelmet akciónkkal. Arra, hogy az elavult mozdonyos vonatok nemcsak környezetszennyezőek, de rendkívüli pazarlást is jelentenek. A Bz motorvonatok utazási komfortja, műszaki állapota nem felel meg az utazóközönség elvárásainak" – nyilatkozta Bödecs Barnabás, a szövetség elnöke 2016 őszén.
2017 januárjában mind a veszprémi, mind a zirci önkormányzat képviselőtestülete határozatban támogatta a Győr-Veszprém vasútvonal mielőbbi, a kor követelményeinek megfelelő járműcseréjét. Két éve arról írtunk, hogy a "Piroskákat" korszerű Jenbacherek válthatják 2018-tól. Ez tavaly nem jött össze, de jobb később, mint soha. Remélhetőleg, nyáron valóban utazhatunk a sokkal korszerűbb osztrák gyártmányú motorvonatokon.
A Jenbacherekre külföldről is jelentkezett vevő, a jó állapotú motorkocsikat szívesen vitték volna Svédországba és Romániába. Szerencsére nem így történt. Fotók: MÁV
Az ÖBB 5147-es sorozatú prototípus jármű 1986-ban készült el, a sorozatgyártás 1987-től 1996-ig tartott. A járműveket a Jenbacher Werke az ÖBB számára készítette.
A GYSEV 1991-1996-között gyártott Jenbacher motorvonatokat vásárolt és újított fel 2011-ben. Ezek közül most két jármű kerül a MÁV-START-hoz.