Ország-világ

2020.11.24. 14:18

Kásler Miklós: a köznevelésben hangsúlyosabbá vált az értékalapú oktatás

Az új Nemzeti alaptantervvel (Nat) hangsúlyosabbá vált az értékalapú oktatás a köznevelésben, ugyanakkor a legkorszerűbb pedagógiai módszereket építették be, és nagyobb rugalmasságot adnak a pedagógusoknak – közölte éves beszámolójában az emberi erőforrások minisztere az Országgyűlés kulturális bizottságának keddi ülésén.

Budapest, 2020. november 24. Kásler Miklós, az emberi erõforrások minisztere éves meghallgatásán az Országgyûlés kulturális bizottságának ülésén az Országházban 2020. november 24-én. MTI/Kovács Tamás

Forrás: MTI

Fotó: Kovács Tamás

Kásler Miklós elmondása szerint a kormányzat oktatási kiadásai 2020-ban megközelítik a 2150 milliárd forintot, ami 720 milliárddal több, mint 2010-ben volt, a 2021-es költségvetési terv pedig 2230 milliárd forintot irányoz elő a területnek.

A miniszter emlékeztetett arra, hogy elkészült a Nemzeti alaptanterv, amellyel hangsúlyosabbá vált az értékalapú oktatás, ugyanakkor a legkorszerűbb pedagógiai módszereket építette be. A Nat erősíti az identitást, elsősorban a magyar nyelv és irodalom, valamint az ének-zene tantárgyakon keresztül – fűzte hozzá.

A felmenő rendszerben bevezetendő új alaptantervnek köszönhetően

10-15 százalékkal alacsonyabb lett az óraszám, csökkent a tananyag mennyisége, de a Nat nagyobb rugalmasságot biztosít a pedagógusoknak is, akik óráik 20 százalékát szabadon használhatják fel

- mondta a miniszter, hozzátéve: a Nat egységet alkot a kerettantervekkel, a tankönyvekkel, az érettségi követelményekkel és a tanárképzés új feladataival is.

Kásler Miklós emlékeztetett arra, hogy immár minden magyar diáknak, azaz mintegy 1,2 millió tanulónak ingyenes tankönyvet biztosítanak. A kínálatban 52 kiadó 2907 tankönyve szerepel, köztük több frissen átdolgozott kötet.

Elmondása szerint a kormányzat elkészítette és az EU-nak is továbbította az új köznevelési stratégiát, közben szeptember 1-jétől csaknem 500 intézményben elindult az iskolaőri rendszer.

A miniszter kitért a járványügyi védekezésre is. Beszámolója szerint tavasszal indokolt volt a digitális oktatási rend bevezetése, azt segítették a digitális adatbázisok és oktatási felületek, valamint a jó eszközellátottság is, miközben a gyermekfelügyelet végig biztosított volt.

Több mint 10 ezer pedagógus részesült bruttó 500 ezer forintos egyszeri támogatásban.

Kásler Miklós elmondta: már augusztus közepén elkészült az oktatási intézményeknek szóló járványügyi intézkedési terv, amelyet azóta kétszer aktualizáltak.

Havi rendszerességgel biztosítják a fertőtlenítőszereket az iskoláknak, amelyekbe 41 ezer digitális hőmérőt juttattak el, 120 helyen hőkaput is építettek.

Az operatív törzs egyedi döntésekben határoz az osztályok, iskolák rendkívüli szünetéről: november 23-i adatok szerint 136 óvodai csoportban, 71 általános iskolában és 388 iskolai osztályban rendeltek el rendkívüli szünetet.

A miniszter szerint ennek a védekezési módszernek a folytatása kívánatos, amit várhatóan nem befolyásol a tanárok elrendelt tesztelésének eredménye, a 9. évfolyamtól azonban bevezették a digitális munkarendet. Ennek támogatására továbbfejlesztették az okostankönyveket és a Kréta iskolai alaprendszert.

Közölte, a központi írásbeli felvételi vizsgák szigorú óvintézkedések mellett folytatódtak,

a szalagavatók megtartása azonban tilos.

A miniszter Szabó Szabolcs (független) és Hiller István (MSZP) képviselők kérdéseire válaszolva hangsúlyozta, hogy a PISA-felmérésben sikerült javulást elérni, miközben a hátrányos családi háttér miatt rosszul teljesítő diákok száma is csökkent, noha ezen a területen még van tennivaló – fűzte hozzá.

Hoppál Péter (Fidesz) érdeklődésére a miniszter elmondta, hogy a diákok eszközellátottsága nemzetközi összevetésben is jónak számít. A magyarországi iskolákban 350 ezer számítógép áll a tanulók rendelkezésére, a tavaszi járványidőszakban ehhez 8 ezret vettek, és további 12 ezer gép pedig szállítás alatt van.

Ungár Péternek (LMP) válaszolva Kásler Miklós emlékeztetett arra, hogy a speciális nevelési igényű gyermekek oktatásának támogatására 300 millió forintot adott a kormány, gyógypedagógus-képzés pedig a korábbi egyetlen helyett már nyolc helyen működik, ezzel jelentősen nőtt a gyógypedagógusok száma.

Ander Balázs (Jobbik) kérdésére válaszul a miniszter kiemelte, hogy az iskolai lemorzsolódás aránya folyamatosan csökken, de a kormányzat célja ennek további javítása, Arató Gergelynek (DK) válaszul pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a pedagógusok száma emelkedett, miközben a gyermekek száma évtizedek óta csökken, így 2010 óta az egy pedagógusra jutó gyerekek száma 11,5-ről 10,4-re módosult.

Simon Róbert (Fidesz) felvetésével kapcsolatban elmondta, megvan a jogszabályi háttér a koronavírus-fertőzést szenvedő pedagógusok 100 százalékos táppénzének kiutalásához.

A pedagógusok koronavírus-szűrésével kapcsolatban emlékeztetett arra, hogy világszerte különböző sikeres védekezési gyakorlatok léteznek, Magyarország is saját járványügyi stratégiát követ, amellyel tavasszal „páratlan sikert” tudtak elérni. A járvány dinamikája most indokolta, hogy a közoktatásban gyorsteszteléssel bővítsék a védekezéshez szükséges információkat – mondta el a kulturális bizottságban tartott meghallgatásán Kásler Miklós.

Borítókép: Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere éves meghallgatásán az Országgyűlés kulturális bizottságának ülésén az Országházban 2020. november 24-én

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában